سیدحسن حسینی؛ سینا احمدی
دوره 4، شماره 3 ، پاییز 1392، ، صفحه 25-54
چکیده
این مطالعه درصدد بررسی رابطة اشکال سهگانة سرمایه و گرایش به تبعیض جنسیتی در بین والدین است. تبعیض جنسیتی و انواع سرمایه (اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی)، بهمنزلة مفاهیم کلیدی در جامعهشناسی، از اهمیت خاصی برخوردارند. از میان متفکران معاصر بوردیو بیش از همه به این مفاهیم توجه کرده است. به نظر وی جایگاه عوامل گوناگون ...
بیشتر
این مطالعه درصدد بررسی رابطة اشکال سهگانة سرمایه و گرایش به تبعیض جنسیتی در بین والدین است. تبعیض جنسیتی و انواع سرمایه (اجتماعی، اقتصادی، و فرهنگی)، بهمنزلة مفاهیم کلیدی در جامعهشناسی، از اهمیت خاصی برخوردارند. از میان متفکران معاصر بوردیو بیش از همه به این مفاهیم توجه کرده است. به نظر وی جایگاه عوامل گوناگون درون یک زمینه را مقدار و اهمیت نسبی سرمایة این عوامل تعیین میکند. این سرمایه است که به فرد اجازه میدهد سرنوشت خود و دیگران را تحت نظارت بگیرد. از طرفی با توجه به اینکه والدین تأثیر شگرفی در فرزندان و سرنوشت آنها و مخصوصاً دختران دارند، پس میزان سرمایة والدین میتواند بهمنزلة یکی از متغیرهای تأثیرگذار در گرایش والدین به تبعیض جنسیتی بررسی شود. علاوه بر دیدگاه بوردیو، از نظریات فمینیستی در مبانی نظری استفاده شده است. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه و نمونهای 385 نفری از والدین شهرستان جوانرود گردآوری شده است. نتایج این پژوهش بیانگر رابطة معنادار بین متغیرهای سرمایة فرهنگی و اجتماعی والدین و گرایش آنها به تبعیض جنسیتی در سطح اطمینان 95 درصد است. از سوی دیگر، نتایج تحلیلی پژوهش نیز بیانگر آن است که مجموع سرمایههای فوق همراه با متغیرهای زمینهای (جنسیت و محل سکونت) 2/24 درصد از متغیر گرایش به تبعیض جنسیتی را تبیین میکند و در این میان سرمایة فرهنگی بیشترین نقش تبیینکنندگی را دارد
غلامرضا غفاری؛ زهرا معاون
دوره 4، شماره 1 ، بهار 1392، ، صفحه 113-127
چکیده
تمایل به گردشگری یکی از مهمترین حوزههای مطالعاتی در گردشگری است. درک اینکه چرا مردم سفر میکنند و چه عواملی بر تمایلات رفتاری آنها در انتخاب یک مقصد گردشگری اثر میگذارد، میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت گردشگری باشد. از جمله عواملی که در میزان تمایل به گردشگری و تقویت آن تأثیر بسزایی ...
بیشتر
تمایل به گردشگری یکی از مهمترین حوزههای مطالعاتی در گردشگری است. درک اینکه چرا مردم سفر میکنند و چه عواملی بر تمایلات رفتاری آنها در انتخاب یک مقصد گردشگری اثر میگذارد، میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت گردشگری باشد. از جمله عواملی که در میزان تمایل به گردشگری و تقویت آن تأثیر بسزایی دارد، سرمایه اجتماعی است که بهرغم اهمیت بسیارش کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده است که ابتدا سهم سرمایة اجتماعی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری مورد توجه قرار گیرد و سپس مقایسهای میان سهم این دو سرمایه ارائه شود. این پژوهش در سنت کمّی، با روش پیمایش ربطی و با استفاده از پرسشنامة محققساخته با 400 نمونة آماری در دو سایت گردشگری حافظیه و تختجمشید شیراز انجام شده است. یافتههای این بررسی حکایت از این امر دارد که بین سرمایههای اجتماعی و فرهنگی و میزان تمایل به گردشگری و ابعاد آن رابطه وجود دارد. مجموع تأثیر مستقیم و غیر مستقیم سرمایة اجتماعی برابر با 33 درصد است و در مقایسه با سهم 29 درصدی سرمایة فرهنگی میتوان گفت که سرمایة اجتماعی سهم و تأثیر بیشتری را در میزان تمایل به گردشگری دارد
ناصر براتی؛ محمدرضا یزدانپناه شاهآبادی
دوره 2، شماره 1 ، بهار 1390، ، صفحه 25-49
چکیده
سرمایة اجتماعی مفهومی نسبتاً جدید در حوزة علوم اجتماعی است که بهسرعت جایگاه خود را در حوزههای دیگری چون پزشکی، روانشناسی، اقتصاد، سیاست، برنامهریزی شهری، و ... پیدا کرده است. این مفهوم، بهخصوص، در ارتباط تنگاتنگی با کیفیت زندگی قرار دارد. این ارتباط میتواند دروازة ورود مفهوم سرمایة اجتماعی به برنامهریزی ...
بیشتر
سرمایة اجتماعی مفهومی نسبتاً جدید در حوزة علوم اجتماعی است که بهسرعت جایگاه خود را در حوزههای دیگری چون پزشکی، روانشناسی، اقتصاد، سیاست، برنامهریزی شهری، و ... پیدا کرده است. این مفهوم، بهخصوص، در ارتباط تنگاتنگی با کیفیت زندگی قرار دارد. این ارتباط میتواند دروازة ورود مفهوم سرمایة اجتماعی به برنامهریزی شهری باشد. موضوع اساسی، در این زمینه، نحوة سنجش سرمایة اجتماعی و کیفیت زندگی در شهر و بهخصوص سطح محلات شهری است. در این پژوهش بر آنیم تا با ارائة روشی به اندازهگیری میزان سرمایة اجتماعی و همچنین میزان کیفیت زندگی شهروندان، البته از بعد ذهنی، بپردازیم و ارتباط این مفاهیم را بررسی نماییم. به این منظور، شهر جدید پردیس، بهعنوان نمونة مورد مطالعه، انتخاب شده است. نتایج کلی بررسی، که با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون بهدست آمده، نشاندهندة ارتباط معنیدار و قابل قبول این دو مفهوم در سطح شهر پردیس است.
حسینعلی سرگزی؛ غلامرضا خوشفر؛ موسی کریمف
دوره 2، شماره 1 ، بهار 1390، ، صفحه 51-78
چکیده
امروزه «فرهنگ سازمانی»، تحت تأثیر سرمایة اجتماعی، در کنار سایر عوامل، میتواند نقش بسیار مهمی در زنده نگهداشتن سازمانها ایفا کند. سرمایة اجتماعی با ایجاد و گسترش شبکههای روابط جمعی و گروهی و تقویت همبستگی میان افراد سازمان میتواند در گسترش و تثبیت فرهنگ سازمانی مطلوب نقش بسیار مؤثری ایفا نماید. در غیاب سرمایة ...
بیشتر
امروزه «فرهنگ سازمانی»، تحت تأثیر سرمایة اجتماعی، در کنار سایر عوامل، میتواند نقش بسیار مهمی در زنده نگهداشتن سازمانها ایفا کند. سرمایة اجتماعی با ایجاد و گسترش شبکههای روابط جمعی و گروهی و تقویت همبستگی میان افراد سازمان میتواند در گسترش و تثبیت فرهنگ سازمانی مطلوب نقش بسیار مؤثری ایفا نماید. در غیاب سرمایة اجتماعی، سایر سرمایهها اثربخشی خود را از دست میدهند و بدون آن پیمودن راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی در سازمانها ناهموار و دشوار خواهد بود. این مطالعه با هدف شناسایی تأثیر سرمایة اجتماعی در فرهنگ سازمانی، در مراکز آموزش عالی استان گلستان، انجام شده است. سؤال اصلی این است: آیا بین سرمایة اجتماعی با فرهنگ سازمانی رابطهای وجود دارد؟ روش تحقیق در این مطالعه پیمایشی بوده و جامعة آماری آن شامل کلیة کارکنان آموزشی و اداری شاغل در مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی استان گلستان است. نمونة تحقیق شامل 460 نفر پاسخگو است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و مطالعه شده است. در این مطالعه واحد تحلیل فرد و سطح تحلیل خُرد است. جمعآوری دادهها با استفاده از دو روش اسنادی و میدانی انجام شده است. سنجش فرهنگ سازمانی، با توجه به مدل مفهومی تحقیق، به کمک پرسشنامة استانداردشدة دنیسون انجام و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرانباخ تأیید شده است. دادهها در این مطالعه بهکمک نرمافزار آماری SPSS پردازش و تحلیل شدهاند. برای تحلیل دادهها از روشهای پیشرفتة آماری، مانند ضریب همبستگی، مقایسة میانگینها، تحلیل رگرسیونی، و تحلیل مسیر، استفاده شده است. نتیجة کلی تحقیق نشان داد که رابطة مثبت معنیداری بین سرمایة اجتماعی با فرهنگ سازمانی وجود دارد؛ همچنین این مطالعه نشان داد که 22 درصد تغییرات فرهنگ سازمانی بهوسیلة متغیرهای مستقلی مانند اعتماد نهادی، اعتماد شخصی، اعتماد اجتماعی، کنشهای یاریگرانه، و تعامل اجتماعی، که شاخصهای تشکیلدهندة سرمایة اجتماعیاند، مورد تبیین است.