غلامرضا اسکندریان؛ فروزنده جعفرزاده پور؛ سیمین زمانی
چکیده
در تحلیلهای جامعهشناسی، فعالیتهای مصرفی، منشاء مدرن ساختار هویتی و مرجع شکلدهی به ارزشها و نگرشها به شمار میروند. بر این اساس مفهوم "مصرف فرهنگی"، ابزاری توانمند برای تحلیل الگوها و تعیین مرزهای تشابه و تمایز گروههای مختلف اجتماعی محسوب میشود. مقاله حاضر سعی در ارائه تعریف عملیاتی جامع برای مفهوم مصرف فرهنگی و شناسایی ...
بیشتر
در تحلیلهای جامعهشناسی، فعالیتهای مصرفی، منشاء مدرن ساختار هویتی و مرجع شکلدهی به ارزشها و نگرشها به شمار میروند. بر این اساس مفهوم "مصرف فرهنگی"، ابزاری توانمند برای تحلیل الگوها و تعیین مرزهای تشابه و تمایز گروههای مختلف اجتماعی محسوب میشود. مقاله حاضر سعی در ارائه تعریف عملیاتی جامع برای مفهوم مصرف فرهنگی و شناسایی الگوهای غالب مصرف نسل جوان را دارد. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش و تکمیل تعداد 531 پرسشنامه از جوانان (15 تا 30 سال) انجام شده است. در این مطالعه، الگوهای مصرف فرهنگی به تفکیک دو بخش "مصرف محصولات تولید شده در نظام فرهنگی" و "مشارکت در فعالیتهای تعریف شده در نظام فرهنگی"، مورد سنجش قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مصرف محصولات فرهنگی مدرن (مجازی)، الگوی غالب مصرف فرهنگی جوانان است. مصرف محصولات فرهنگی مکتوب (با لحاظ مصرف کتب درسی) و مشارکت در فعالیتهای سرگرمی فرهنگی (با همراهی دوستان) تکمیل کننده الگوی غالب مصرف فرهنگی جوانان هستند. نتایج پژوهش همچنین ضرورت پرهیز از تقلیل الگوی مصرف فرهنگی جوانان به یک گونه خاص و به عبارت دیگر ضرورت گونهشناسی الگوهای مصرف را متذکر میشود. بر مبنای گونهشناسی انجامشده سه تیپ ایدهال (الگو) برای مصرف فرهنگی نسل جوان شناسایی شد.