@article { author = {khaniki, Hadi and mahdizadeh, Mohamad and yahyaei, Sobhan}, title = {A casual Study of exteriorism in State media consumption in Iran}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {6}, number = {4}, pages = {47-79}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {This article, by introducing a new concept of "exteriorism" in media audience research studies is going to study the reasons of consciously avoided of State media consumption in Iran. In this paper, by using of an interactive methodology of interactive qualitative analysis (IQA) and by means of in-depth interviews and focus group interview, after the 29 individual in-depth interviews, theoretical saturation is achieved, then with doing of three focus group interviews in various types of exteriorists presents a causality diagram of incentives and consequences system, based on subjective meanings declared provide samples. After identifying the 55 concept of individual in-depth interviews, these concepts were detailed discussions in any case focus group interviews, and based on that a schematic diagram outlining the proposed SID charts. The results of the qualitative Interactive analysis of individual depth interviews and three focus group interviews Interactive shows that achieving to relaxation and calm is the most important element.}, keywords = {exteriorists,State media,audience research,interactive qualitative analysis}, title_fa = {مطالعه تعلیلی برون‌ایستادگی رسانه‌های دولتی در ایران}, abstract_fa = {این مقاله، با طرح کردن مفهوم تازه «برون‌ایستادگی» در مطالعات مخاطب‌شناسی رسانه‌ای، به دنبال آن بوده است که چرایی برون ایستادگی رسانه‌های دولتی ایران -ترک آگاهانه و پرهیز عامدانه از مصرف رسانه‌های دولتی-  را مورد مطالعه قرار دهد. این مقاله، با بهره‌گیری از روش‌شناسی تحلیل کیفی تعاملی(IQA) و با استفاده از ابزار مصاحبه‌های عمقی و مصاحبه‌گروه کانونی، پس از انجام 29 مصاحبه عمقی انفرادی، اشباع نظری را حاصل نموده، و با انجام سه مصاحبه‌ی گروه کانونی در گونه‌های مختلف برون‌ایستادگان اعتراض-مقاومت، برون ایستادگان سرگرمی‌خواه ناراضی و برون‌ایستادگان ابتذال، نموداری تعلیلی از محرک‌ها و پیامدهای سیستم برون‌ایستادگی، بر مبنای معانی ذهنی اظهارشده‌ی نمونه‌های مورد مطالعه را ارائه می‌دهد. پس از شناسایی 55 مفهوم در چرایی برون‌ایستادگی در گام مصاحبه‌های عمقی انفرادی، این مفاهیم در مصاحبه‌های گروه کانونی هر‌گونه‌ی برون ایستادگی مورد بحث‌های کانونی تفصیلی قرار گرفت و بر مبنای آن، نمودار شماتیک تعلیل برون‌ایستادگی در قالب نمودار‌های SID ترسیم و ارائه گردیده است. نتایج حاصل از تحلیل کیفی تعاملی در مصاحبه‌های عمقی انفرادی و سه مصاحبه‌‌ی گروه کانونی، نشان می‌دهد که دستیابی به آرامش اصلی‌ترین عنصر پیامدی سیستم برون‌ایستادگی و پرهیز از ایدئولوژی، اصلی‌ترین مفهوم محرک سیستمی در میان برون‌ایستادگان است.}, keywords_fa = {برون‌ایستادگان,رسانه‌های دولتی,مخاطب‌شناسی,تحلیل کیفی تعاملی}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2074.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2074_01600bf093d1a236a576a7708bfe3599.pdf} }