@article { author = {salibi, jasent and mohammadi, behnoush}, title = {The relationship between goal orientations with spiritual intelligence and responsibility among female students}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {7}, number = {2}, pages = {67-89}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {The aim of present study was to investigate the relationship between goal Orientations with spiritual intelligence and accountability in the second period of the high schools first-grade female students in Tehran. For this purpose 96 Students Were chosen randomly from 3 high schools in Tehran and the date was collected bycompleting three questionnaires (spiritual, intelligence, accountability and goal orientation) simultaneously.  The findings showed there were     significant differences between Goal Orientations belongingness and inner commitment of accountability. So student- who Have mastery orientation (approach or avoidance)-have more sense of belongingness and inner Commitment in comparison with other-who have other goal orientations .In relation, spiritual intelligence, the mean of scores was higher in students with mastery Approach goal orientation than performance approach and so as mastery-avoidance in Comparison with performance approach and performance avoidance was higher in 95 confidence interval.}, keywords = {goal orientations,spiritual intelligence and accountability}, title_fa = {بررسی رابطۀ جهت‏گیری‌های هدفی با هوش معنوی و مسئولیت‌پذیری بین دانش‏آموزان دختر سال اول دورة دوم متوسطۀ شهر تهران}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهت‌گیری‌های هدفی با مسئولیّت‌پذیری  و هوش معنوی در بین دانش‌آموزان دختر سال اول دوره دوم دبیرستانهای شهر تهران بود. بدین منظور96 نفر از دانش‌آموز از سه دبیرستان دولتی به صورت تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند و سه پرسشنامه هوش معنوی (ناصری،1387)، مسئولیّت‌پذیری  خانه و مدرسه (کردلو،1389) و جهت‌گیری هدف (الیوت و مک گریگور،2001) که به طور همزمان تکمیل کردند، داده های خام جمع آوری شد و پس از نمره گذاری پرسشنامه ها، یافته ها نشان داد که جهت گیریهای هدفی تنها با مؤلفه‌های احساس تعلق و تعهد درونی متغیرمسئولیّت‌پذیری رابطه معنی‌دار دارند و با مؤلفه‌های احساس امنیت عزت نفس تعهد بیرونی متغیر مسئولیّت‌پذیری  رابطه معنی‌دار نبود. نتایج حاکی از آن بود که دانش‌آموزانی که دارای جهت‌گیری تسلط(گرایشی یا اجتنابی) بودند احساس تعلق و تعهد درونی بیشتری در مسئولیّت‌پذیری در مقایسه با دیگر دانش‌آموزان با جهت‌گیری‌های هدف دیگر بود.همچنین یافته ها نشان داد بین میانگین‌های هوش معنوی دانش‌آموزانی که جهت‌گیری هدف غالب آنها "تسلط گرایشی" است با دانش‌آموزانی که دارای جهت‌گیری "عملکرد گرایشی" هستند، تفاوت معنی‌داری وجود دارد، به طوری که میانگین نمرات هوش معنوی آزمودنی های "تسلط گرایشی" بالاتر از دانش‌آموزان "عملکرد گرایشی" است. همچنین دانش‌آموزان تسلط اجتنابی، نسبت به دانش‌آموزان دارای عملکرد گرایشی و عملکرد اجتنابی، از میانگین هوش معنوی بالاتری برخوردارند. تفاوت بین بقیه گروه ها معنی‌دار نبود. (95/0) P=}, keywords_fa = {جهت‌ گیری هدف,مسئولیّت‌پذیری,هوش معنوی}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2240.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2240_3a39009f7dea771e6d20ac488856f20d.pdf} }