@article { author = {hoseini beheshtian, seyed mohammad and mirzazadeh, roqayyeh}, title = {Effectiveness of resilience training on emotion regulation strategies and life satisfaction among women-headed households}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {7}, number = {3}, pages = {19-36}, year = {2016}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {Living in today's world is full of stress and challenges that compelled people to cope with stress and crises of their skills. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of resilience training on emotion regulation strategies and life satisfaction and well-being of women heads of household under 95 in the city of Shushtar.This interventional study pretest - posttest control group on 30 women heads of household who had lower resiliency implemented. Using a scale of resiliency Connor and Davidson (2003), life satisfaction Diener (1985), cognitive emotion regulation Granfsky and colleagues (2003) were collected by self-report. Data using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance) at p> 0/05 were analyzed. The results showed that emotional adjustment and life satisfaction scores in the test group. As a result, the power of resilience training for this group of women (head of household) can be used as positive and negative emotion regulation and cognitive codes using an adaptive strategy to achieve life satisfaction.}, keywords = {Resiliency,Emotion regulation strategies,life satisfaction,Female-headed households}, title_fa = {اثر بخشی آموزش تاب آوری بر راهبردهای تنظیم هیجان و رضایت از زندگی زنان سرپرستِ خانوار}, abstract_fa = {زندگی در جهان امروز پر از اِسترس و چالشهایی می باشد که افراد ناگزیرند برای مقابله با  شرایط اِسترس و بحران ها از مهارتهایی استفاده کنند. یکی ازاین مهارتها تاب آوری است. هدف از این تحقیق بررسی اثر بخشی آموزش تاب آوری بر راهبردهای تنظیم هیجانی و رضایت از زندگی زنانِ سرپرستِ خانوار  تحّت پوشش بهزیستی شهرستان شوشتر در سال 95 بود. این پژوهش مداخله ای از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است که بر روی 30 نفر از زنان سرپرستِ خانوار  که از تاب آوری پایین تری برخوردار بودند إجرا   شده است. داده ها با استفاده ی مقیاس های تاب آوری کانر و دیویدسون(2003)، رضایت از زندگی داینر(1985)، تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2003) به روش خود گزارش دهی جمع آوری شد. داده ها با استفاده آمارتوصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آماراستنباطی (تحلیل کوواریانس)  در سطح p> 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از افزایش میانگین نمرات تنظیم هیجان و رضایت زندگی در گروه آزمایش بود. در نتیجه می توان از آموزش تاب آوری برای این گروه از زنان (سرپرستِ خانوار ) استفاده کرد تا با تنظیم هیجان های مثبت و منفی و استفاده از راهبردهای شناختی انطباقی بتوانند به رضایت از زندگی نایل شوند.}, keywords_fa = {تاب آوری,راهبردهای تنظیم هیجان,رضایت از زندگی,زنان سرپرستِ خانوار}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2342.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2342_cf41280344ab4e76d93c2073ee40eba7.pdf} }