@article { author = {Siahpush, Seyed Abutorab}, title = {Surveying the social development of cultural and academic institute in Europe}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {4}, number = {2}, pages = {21-43}, year = {2013}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {The formation and evolution procedure of cultural and academic institutes in the Christian West is a complicated and difficult issue to study, and is hardly survivable. In this paper, based on valid references, the opinions of some remarkable historians of science and middle-ages scholars, regarding the advent and establishment of academic institutes and centers, are examined, and consequently a relatively exact date of the formations of the centers is obtained. Then the relation between professors and students, the course titles and educational details of the centers will be pointed out in brief. In this regard, on one hand, the thought and religious challenges in academic environments are investigated, and on the other hand, the behaviors of Church masters and their positioning are studied. Finally, I indicate to a combination of rationalization and science which is the results of these disputes, and was the source of development in European civilization and then a scientific revolution at the end of middle-ages}, keywords = {cultural centers,academic institutes,middle-ages,European civilization}, title_fa = {بررسی سیر تحول اجتماعی نهادهای فرهنگی و دانشگاهی در اروپا (از سدۀ یازده تا پانزده میلادی)}, abstract_fa = {چگونگی پیدایش و سیر تحول و شکوفایی نهادهای فرهنگی و دانشگاهی در غرب موضوع پیچیده و دشواری است که به‌سختی تن به پژوهش می‌دهد. در این مقاله نخست، با استناد به منابع معتبر، آرای چند مورخ برجستة تاریخ علم و قرون وسطی‌شناس صاحب‌نظر دربارة نحوة پیدایش و تأسیس نهادها و مراکز دانشگاهی بررسی می‌شود و تاریخ نسبتاً دقیقی در خصوص شکل‌گیری آن‌ها به‌دست می‌آید و سپس اجمالاً به رابطۀ استادان با دانشجویان و برنامه و مواد درسی و آموزشی آن‌ها اشاره می‌شود. در همین زمینه به بررسی کشمکش‌ها و جدال‌های فکری و دینی در محیط‌های دانشگاهی پرداخته و از سوی دیگر به مواضع و رفتار ارباب کلیسا در این مورد اشاره می‌شود. سرانجام به آمیزۀ عقلانی و علمی حاصل از این مناقشه‌ها، که در اواخر قرون وسطی دست‌مایة پیشرفت تمدن اروپایی و سپس انقلاب علمی شد، اشاره می‌شود.}, keywords_fa = {قرون وسطی,کلیسا,دانشگاه,دانشجو,علم,آموزش}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_996.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_996_8e1d59e3ec141fc1202636f981d7d49e.pdf} }