per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
2011-09-09
2
1
1
24
232
.
بررسی تأثیر میزان سرمایة فرهنگی در میزان احساس شادی زنان جوان (15 - 24 ساله) در شهر اصفهان
The Effect of Cultural Capital on the Happiness of Young Women (aged 15-24) in Isfahan
مصطفی اقلیما
1
اعظم ابراهیم نجفآبادی
2
استاد مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی
شادی علت بسیاری از تفکرات و رفتارهای تکاملزاست و شادبودن هنری است که از عوارض موجود عصر صنعتی میکاهد، اما از دیدگاه علمی و آکادمیک کمتر بدان توجه شده است. اینکه شادی چیست، چه مفهومی دارد، کدام شخص را شاد بنامیم و چه شخصی را غمگین و افسرده (ناشاد)، آیا شادی متغیری است تکبعدی یا چندبعدی، همگی، نیازمند مطالعة دقیق و علمیاند. شناخت شادی، بهگونهای علمی، آکادمیک، و عمیق، بهدلیل تأثیرات فراوان آن در زندگی بشر، ضرورتی انکارناپذیر و مسلم در جهان امروز است و زمینههای مطالعاتی و پژوهشی فراوانی را میطلبد. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر میزان سرمایة فرهنگی در میزان احساس شادی زنان جوان (15 - 24ساله) شهر اصفهان است.روش کار در این پژوهش پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق کل زنان 15 - 24 سالة شهر اصفهان است که، به گزارش مرکز آمار این استان، 239072 نفر هستند. با توجه به پراکندگی جامعة آماری در مناطق شهر اصفهان، حجم نمونه، براساس فرمول کوکران، با خطای 5 درصد، 200 نفر برآورد شده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری متناسب در منطقه استفاده شده است؛ بهطوریکه نمونهها از هر منطقه و متناسب با جمعیت آن منطقه انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد ارتباط سرمایة فرهنگی و شادی مستقیم است و این ارتباط در بعد شناختی، سپس در بعد احساسی، و در نهایت در بعد اجتماعی شادی قویتر است. در حیطة ابعاد سرمایة فرهنگی، بیشترین تأثیر در بعد وسایل فرهنگی، سپس مهارتهای فرهنگی، و در نهایت مدارک فرهنگی است. میانگین احساس شادی در بین زنان جوان (15 - 24 ساله) شهر اصفهان 53/54 بوده که بهترتیب بعد احساسی، بعد اجتماعی، و سپس بعد شناختی بیشترین میزان را به خود اختصاص دادهاند. میانگین سرمایة فرهنگی57/27 است که براساس نتایج بهدستآمده، مهارت فرهنگی دارای بیشترین فراوانی و مدارک فرهنگی دارای کمترین فراوانی است. از سوی دیگر، وسایل فرهنگی دارای بیشترین نابرابری و مهارت فرهنگی دارای کمترین نابرابری در بین زنان جوان است.
Happiness is the reason of many evolutionary behaviors and being happy is the ability that can reduce the side effects of the industrial age. But, it has received less attention in academic and scientific terms. There is a great need for precise and scientific studies in order to find out who is happy and what happiness is. The aim of this study is to consider the effect of cultural capital on the amount of happiness of young women (aged 15-24) in Isfahan. This survey has used all of the 15-24 years old women of Isfahan as its samples that account to 239072. Because of the diversity of the living areas in terms of the population the Kokaran formula has been used with a 5 percent deviation of 200 people. The sampling method has been chosen based on the characteristics of each area. The results showed that there is a direct relation between social capital and happiness and this relation is much stronger in cognitive, emotional and social dimensions respectively. In the domain of cultural capital the main effect has been in the cultural means, cultural skills and finally cultural documents. The average feeling of happiness among young women in Isfahan was 54.53 with emotional, social and cognitive dimensions. The average cultural capital was 27.57. Based on the results, the cultural skill has the most frequency and the cultural documents have the least frequency. On the other hand cultural means has the most inequality and cultural skill has the least inequality among young women. Keywords: Feeling Happy, Cultural Capital, Young Women.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_232_51cd4704d68da73cd2d367c282630167.pdf
احساس شادی
سرمایة فرهنگی
زنان جوان
Feeling Happy
Cultural Capital
Young Women
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
2011-09-09
2
1
25
49
233
.
بررسی ارتباط مفهومی سرمایة اجتماعی و کیفیت زندگی
در محیط شهری
(نمونة موردی: شهر جدید پردیس)
Conceptual Relationship Between Social Capital
and Quality of Life in Urban Environments
(Case Study: Pardis New Town)
ناصر براتی
1
محمدرضا یزدانپناه شاهآبادی
2
استاد شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین
کارشناس ارشد برنامهریزی شهری و منطقهای، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین
سرمایة اجتماعی مفهومی نسبتاً جدید در حوزة علوم اجتماعی است که بهسرعت جایگاه خود را در حوزههای دیگری چون پزشکی، روانشناسی، اقتصاد، سیاست، برنامهریزی شهری، و ... پیدا کرده است. این مفهوم، بهخصوص، در ارتباط تنگاتنگی با کیفیت زندگی قرار دارد. این ارتباط میتواند دروازة ورود مفهوم سرمایة اجتماعی به برنامهریزی شهری باشد. موضوع اساسی، در این زمینه، نحوة سنجش سرمایة اجتماعی و کیفیت زندگی در شهر و بهخصوص سطح محلات شهری است. در این پژوهش بر آنیم تا با ارائة روشی به اندازهگیری میزان سرمایة اجتماعی و همچنین میزان کیفیت زندگی شهروندان، البته از بعد ذهنی، بپردازیم و ارتباط این مفاهیم را بررسی نماییم. به این منظور، شهر جدید پردیس، بهعنوان نمونة مورد مطالعه، انتخاب شده است. نتایج کلی بررسی، که با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون بهدست آمده، نشاندهندة ارتباط معنیدار و قابل قبول این دو مفهوم در سطح شهر پردیس است.
Social capital is a relatively new concept in social sciences that quickly has found its position in other fields such as medicine, psychology, economics, politics, urban planning, etc. This concept is particularly associated with the quality of life. This relationship can be considered as a gateway of the concept of social capital to the urban planning. The essential point in this context is how to measure social capital and quality of life in cities and especially in the urban neighborhoods. This paper has attempted to provide a method to measure social capital and subjective quality of life of citizens and then examined the relationship between these concepts. For this purpose, Pardis new town has been selected as a sample. The overall results which are obtained by using the Pearson correlation coefficient, showed a significant and acceptable relationship between these two concepts in Pardis
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_233_e05dc17d5c1247b55e090f1cfac452a4.pdf
سرمایة اجتماعی
سنجش سرمایة اجتماعی
کیفیت ذهنی زندگی
سنجش کیفیت ذهنی زندگی
social capital
Social Capital Measurement
the Subjective Quality of Life
Subjective Quality of Life Measurement
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
2011-09-09
2
1
51
78
234
.
تأثیر سرمایۀ اجتماعی در فرهنگ سازمانی در مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ایران (مورد استان گلستان)
The Impact of Social Capital on Organizational Culture in Public and Private
Higher Education Institutions in Iran (Golestan Province)
حسینعلی سرگزی
1
غلامرضا خوشفر
2
موسی کریمف
3
دانشجوی دکتری دانشگاه دولتی صدرالدین عینی تاجیکستان
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه گلستان
امروزه «فرهنگ سازمانی»، تحت تأثیر سرمایة اجتماعی، در کنار سایر عوامل، میتواند نقش بسیار مهمی در زنده نگهداشتن سازمانها ایفا کند. سرمایة اجتماعی با ایجاد و گسترش شبکههای روابط جمعی و گروهی و تقویت همبستگی میان افراد سازمان میتواند در گسترش و تثبیت فرهنگ سازمانی مطلوب نقش بسیار مؤثری ایفا نماید. در غیاب سرمایة اجتماعی، سایر سرمایهها اثربخشی خود را از دست میدهند و بدون آن پیمودن راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی در سازمانها ناهموار و دشوار خواهد بود. این مطالعه با هدف شناسایی تأثیر سرمایة اجتماعی در فرهنگ سازمانی، در مراکز آموزش عالی استان گلستان، انجام شده است. سؤال اصلی این است: آیا بین سرمایة اجتماعی با فرهنگ سازمانی رابطهای وجود دارد؟ روش تحقیق در این مطالعه پیمایشی بوده و جامعة آماری آن شامل کلیة کارکنان آموزشی و اداری شاغل در مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی استان گلستان است. نمونة تحقیق شامل 460 نفر پاسخگو است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و مطالعه شده است. در این مطالعه واحد تحلیل فرد و سطح تحلیل خُرد است. جمعآوری دادهها با استفاده از دو روش اسنادی و میدانی انجام شده است. سنجش فرهنگ سازمانی، با توجه به مدل مفهومی تحقیق، به کمک پرسشنامة استانداردشدة دنیسون انجام و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرانباخ تأیید شده است. دادهها در این مطالعه بهکمک نرمافزار آماری SPSS پردازش و تحلیل شدهاند. برای تحلیل دادهها از روشهای پیشرفتة آماری، مانند ضریب همبستگی، مقایسة میانگینها، تحلیل رگرسیونی، و تحلیل مسیر، استفاده شده است. نتیجة کلی تحقیق نشان داد که رابطة مثبت معنیداری بین سرمایة اجتماعی با فرهنگ سازمانی وجود دارد؛ همچنین این مطالعه نشان داد که 22 درصد تغییرات فرهنگ سازمانی بهوسیلة متغیرهای مستقلی مانند اعتماد نهادی، اعتماد شخصی، اعتماد اجتماعی، کنشهای یاریگرانه، و تعامل اجتماعی، که شاخصهای تشکیلدهندة سرمایة اجتماعیاند، مورد تبیین است.
As for the positive effect of culture on job satisfaction and a positive relationship with the organization's efficiency this study identified the impact of social capital on organizational culture in higher education in Golestan Province. The main question is whether there is a relationship between organizational culture and social capital? This study is a descriptive survey. The statistics include all educational and administrative staff working in public and private higher education institutions in Golestan Province. The sample included 460 respondents that were chosen through stratified random sampling. Analysis unit is individual and so micro level analysis was used. The organizational culture was measured with regard to the conceptual model in order to investigate its reliability through a Denison standardized questionnaire and Cronbach’s Alpha coefficient was performed. For data analysis, advanced statistical methods such as correlation coefficient, comparison to averages, regression analysis and path analysis were used. Results of the study showed that there is a significant positive relationship between social capital and organizational culture. So that 22 percent of corporate culture changes by independent variables such as institutional trust, personal trust, social trust, and social interaction supporter actions that are indicators of social capital. The significant results of this study can be distinguished from direct and significant impact of institutional trust as one of the constituent variables of social capital on organizational culture. However, the other constituent variables of social capital also had a positive relationship with corporate culture and were meaningful.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_234_c8daa4469063b40fd40cf7b39c717480.pdf
فرهنگ سازمانی
سرمایة اجتماعی
اعتماد نهادی
کنشهای یاریگرانه
استان گلستان
Corporate Culture
social capital
Institutional trust
Supporter Actions
Golestan Province
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
2011-09-09
2
1
79
112
235
.
ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعة
علمی و اجتماعی کشور:
پژوهشی دربارة دورة کارشناسی رشتة مدیریت دولتی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور
The Necessity of Reidentifying Educational System and its Role Regarding Country’s Social-Scientific Development:
A Research on University Undergraduate Public
Administration Program
فتاح شریفزاده
1
دانشیار رشتة مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی
رشد و توسعۀ جامعه مرهون بررسی، برنامهریزی مسائل، و مشکلات موجود و ارائۀ راهکارهای موجود بهمنظور پاسخگویی به نیازهای جامعه است. بدیهی است سازمانها و مؤسسات اجتماعی در زمینههای گوناگونی به فعالیت مشغولاند؛ مانند آموزش و پژوهش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، محیط زیست. با توجه به تنوع، تعدد، و کلانبودن مسائل جامعه، مسئولان سازمانها و قانونگذاران، پاسخگویی به دغدغههای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی را، در قالب خطمشیها و برنامههای پنجسالۀ فراگیر، تنظیم و تدوین کردهاند. بعد از اجرای هر برنامه، ضروری است برای بررسی عملکرد اجرایی گذشته و متغیرهای مرتبط با توجه به برنامههای اجراشده و درک وضعیت و ابعاد مشکلات و چشماندازهای بلندمدت اثربخشی خطمشی اجراشده ارزیابیهای جامعی صورت گیرد که دستاندرکاران با توانمندی بیشتری بتوانند نارساییهای محتمل را برطرف کنند و خلأ بین وضعیت مورد بررسی و اهداف پیشبینیشده را پر کنند و آنها را بهتحقق برسانند. در این پژوهش، که دربارۀ دورة کارشناسی رشتة تحصیلی مدیریت دولتی است، در ابتدا مسائل آموزش عالی و جایگاه آن در پیشبرد علم و حل مشکلات جامعه بحث و بررسی میشود. در ادامه، اثربخشی سازمانی ارزیابی برنامة آموزش و نقش آن در بهبود عملکرد آموزشی و کیفیت آن تحلیل خواهد شد
In line with development and growth, each society needs to deal with the planning of existing problems and issues and present solution to improve accountability and to provide societal needs. Obviously, organizations and social institutions are trying to resolve different issues such as education, higher education, medication and health, environment etc. Regarding the diversity and uncountable social issues in society organizational officials and legislators have formulated and designed policies and five – years strategic programs to deal with the cultural –economic and social challenges to improve accountability. After implementing each program of study, it is necessary to evaluate previous performance and related variables with respect to implemented programs, understanding public dimensions and recognition, and long-term perspectives relating to program effectiveness. In doing so organization officials can be empowered to deal with limitations and improve possible gap between what has been performed and other objectives that are needed to be achieved. In this study higher educational system, performance and standing to improve science and solve societies problems was briefly discussed. Finally, the organizational effectiveness of educational program and its role in improving performance and quality of education was discussed
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_235_80dc9804c46f14b9c0f8c7b893d5bace.pdf
بازشناسی نظام آموزش عالی
رشتة مدیریت دولتی
«نظام آموزش عالی و توسعۀ علمی»
و اثربخشی آموزش عالی
Recognition of Higher Educational Programs
The Field of Public Administration Program
Higher Educational Systems
Scientific Development and Effectiveness
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
2011-09-09
2
1
113
138
236
.
بررسی علل ناسازگاری و طلاق در خانوادههای شهرستان ایذه
The Reasons of Conflict and Divorce in Izeh
کیامرث شهولی
1
سلطانمراد رضاییفر
2
استادیار ادبیات عرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
کارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
در این پژوهش بررسی علل ناسازگاری و طلاق در خانوادههای شهرستان ایذه در سال 1388 موضوع و هدف اصلی تحقیق قرار گرفت تا همبستگی و رابطة بین متغیرهای مستقل با ناسازگاری و طلاق زوجها در قالب فرضیات بررسی شود. یافتههای تحقیق نشان داد از کل نمونۀ مورد بررسی 43 درصد 20 - 30 سال داشتند و 3/83 درصد ساکن شهرستان ایذه بودند. زوجهای جوان، که کمتر از پنج سال از ازدواج آنها گذشته بود، 7/54 درصد از نمونه را شامل میشدند که 53 درصد هیچگونه نسبت فامیلی با هم نداشتند، 50 درصد دوران آشنایی بسیار کوتاه، با همسر خود قبل از ازدواج، داشتهاند، 7/80 درصد هیچیک از اعمال دینی را انجام نمیدادند، در 5/67 درصد عشق و علاقة اولیه در زمان ازدواج فروکش کرده بود، 2/60 درصد فرزند نداشتند و 8/51 درصد مدعی رابطة نامشروع یا علاقهمندی همسرشان به دیگری شدند. در زوجهای با سابقة ازدواج بیشتر از 20 سال، که 18 درصد کل نمونه بودند، 7/77 درصد اعلام کردند فرزندان بزرگسال آنها جانب همسرشان را گرفتهاند و باعث اختلاف آنها شدهاند. آزمون همبستگی پیرسون بین فرضیات نشان داد که بین ناهمسان همسری و دخالت والدین در خانوادههای جوان و تازه تشکیلشده و همراهی و حمایت فرزندان از یکی از والدین در خانوادههای با سابقۀ ازدواج بیشتر از 20 سال و مسائل اقتصادی، ناتوانیهای جسمی و جنسی یکی از زوجها با عوامل احساسی و ذهنیت منفی یکی از زوجها، پرخاشگری و خشونت زوجها و آرمانگرایی زوجها و ناسازگاری زن و شوهر در خانواده در نمونة مورد بررسی با 05/0 > p رابطة معنادار داشت و تمام فرضیات تأیید شدند.
In this research, we have studied the reason of conflict and divorce in the families who lived in Izeh in 1999. The result of research showed that 43 percent of the samples were 20 to 30 years old and 83.7 percent lived in the city. The young married couples with less than five years of marriage consisted 54/7 percent of our samples. 53 percent of them had no family relationship with each other, 50 percent of them went through a short period of knowing each other before getting married, 80/7 percent did not do the religious rituals, 67/5 percent had lost the beginning love toward each other, 60.2 percent of them had no child and 51.8 percent said their spouses had illegitimate relations to another and did not love them. For the 77/7 percent old married couples, interference and bias of the older children of the family was the main reason of their conflict. The Pearson correlation showed that there was a significant relationship between unequal spouse with r=0/49, parents interference with r=0/41 in the young family and the adult children interference with r=0/78 in the old family and economical problems with r=0/52 , sexual and bodily weakness with r=0/17 ,negative mentality with r=./30, quarreling with r=0/52 and idealism thinking with r=0/43
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_236_f374bd33909bce0b46e3059d93af7e6b.pdf
ناسازگاری
زوجهای جوان
زوجهای سالخورده
ناهمسان همسری
conflict
divorce
Young Married Couples
Izeh
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
2011-09-09
2
1
139
168
237
.
کار و زمان در منشورِ شعر و کارِ کارستانِ پروین
(1285 – 1320)
Work and Time in the Charter of Poem and Work of Parvin
مرتضی فرهادی
1
استاد جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
مقالة حاضر با اشارهای به شعر، بهمثابۀ ابزاری برای کشف واقعیات روانی زندگی آدمیان، آغاز میشود و با پیشینة پژوهش به زندگینامه و اظهارات نویسندگان و شعرای ایران دربارة پروین و گامهای مقدماتی مربوط به طرح مسئلة کار در سرودههای پروین اعتصامی میپردازد. آنگاه مقاله با عناوینی نظیر وفور واژگانی کار و ترکیبات آن در اشعار پروین، جدایی گفتار از کردار و کار، هستی در کار، تشویق به تلاش و صبوری در کار، نکوهش تنبلی و تنپروری، «رفوگری وقت» (فرصتاندوزی و مدیریت زمان)، انواع کار، کار بیرویه، کارکردهای کار، کارآموزی و آموزش کار، لزوم همکاری کار گروهی و کار تخصصی، و همکاری به شیوة دگریاری ادامه مییابد و سرانجام به نقش مور، نماد کوشندگی در شعر پروین، و به آسیبشناسی فرهنگ کار و دلایل شگفتی خود از کارِ بههنگام وی در زمانة نابههنگام میپردازد و پژوهشگران ایرانی را به کاوش در سرچشمههای اندیشة پروین تشویق میکند.
Here poem is conceived as an instrument for discovering psychic realities of life. Regarding research background this article takes in to account the biography and statements of Iranian poets and authors about Parvin Etesami and the concept of work in her poems. Then it is followed by titles such as plurality of this concept and its compounds, essence in working, encouraging attempts and tolerance in working, condemning laziness, time management, types of working, wasteful working, functions of working, apprenticeship and work training, necessity of team working and professional working and also collaboration in the shape of helping others. Finally the role of ant as sample of attempting in Pravin's poets is studied. Finally the paper concentrated on vulnerability of working culture and the greatness of her work; all as an encouragement for Iranian researchers to explore the thoughts of Parvin Etesami
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_237_94783eb1e8c3ab90e32e51f98c6d48bb.pdf
کار
رفوگری وقت (مدیریت زمان)
poem
Work
Work Culture
Attempt
Iranian Poet
Types of Work
per
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
2011-09-09
2
1
169
190
238
.
درآمدی بر بررسی علل اجتماعی قحطیها در ایران
موردپژوهیِ قحطی عام و عظیم 1288 ق/ 1249 ش
An Introduction to the Studying of the Social Factors of Famines in Iran:
(A Case Study of the Great Famine of 1871)
احمد کتابی
1
استاد بازنشستة پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
قحطی در ایران سابقهای به قدمت تاریخ این سرزمین دارد. ساکنان ایران زمین، از کهنترین روزگاران، بهصورت ادواری، با قحطی و کمیابیِ ارزاق دست به گریبان بوده و بهکرات بر اثرِ آن قربانیان بسیار دادهاند. دربارة اسباب و علل ایجادکنندة این قحطیها سخن بسیار رفته است. بعضی از محققان، سادهاندیشانه و عجولانه، به سراغِ نزدیکترین و سهلالوصولترین عاملی که به نظرشان میرسیده ـ قهر طبیعت ـ رفتهاند و مصایب بیشماری را که طیِ قرون متمادی بر اثر قحطی برای مردم ایران پدید آمده است، یکباره و یکسره، معلول بیمهری طبیعت دانستهاند. این تصور نه به کلی خالی از واقعیت است و نه تمامِ واقعیت را دربر دارد. تردیدی نیست که فلات ایران ـ در مقام مقایسه با بخشهایی از جهان نظیر اروپای غربی و شمالی، کانادا، و نیز در قیاس با متوسط کل جهان ـ از رطوبت و بارندگی کافی برخوردار نبوده و نیست؛ به همین دلیل، در طول تاریخ، بسیاری از قحطیهای ایران از خشکسالیهای متناوب نشئت گرفته است[i]. با وجود این، دور از منطق و واقعیت خواهد بود اگر نقشِ بسیار مؤثر و تعیینکنندة عواملِ گوناگونِ اجتماعی در ایجاد و سیرِ تحولِ قحطیهای ایران نادیده یا دستکم گرفته شود. این عوامل گاه منشأ و علت شروع قحطیها بودهاند (عوامل اولیه) و گاه عامل تشدیدکننده و ادامهدهندة آنها (عوامل ثانوی یا جانبی). در این مقاله بر آنیم تا تأثیر مشخصِ عوامل اجتماعی را در شکلگیری و تداوم عظیمترین و دهشتناکترین قحطی ایران در طول تاریخ بازنماییم ـ تأثیری که کم و بیش در اکثریت قحطیهای ایران مشهود است. در این پژوهش، نخست به توصیف چگونگی شروع این قحطی و نقش عوامل طبیعی و جَوی در ایجاد آن، و نیز بررسی ابعاد و پیامدهای جمعیتی، سیاسی، و اقتصادی و ... آن میپردازیم و سپس به سراغ عوامل اجتماعی و فرهنگی میرویم
Iran famines are as old as the history of the country. A great deal has been said about the causes of the famines. Most are concerned with the most superficial explanation of the famines, namely the wrath of the nature; and all that has gone to the Iranian people turned out to be the outcome of the unkindness of the Mother Nature. Such explanations are somewhat far from the reality. It is true that Iranian plateau, compared with parts of the world: namely Northern and Western Europe and also the world average, has less rainfall. Therefore, some of the periodical famines have occurred because of that. Still it is far from reality if we ignore the role of the various social factors in the creation of Iranian famines. The social factors sometimes have been the cause and trigger of the famines (primary or external factors) and sometimes have acted as intensifiers (secondary or side factors). In this article we have explained the significant role of the social factors in originating and continuing the greatest and most dreadful famine of 1871.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_238_ea48aae0b918dcf8835674754c9b900c.pdf
قحطی
گرانی ارزاق
خشکسالی
علل اولیة (اصلی) قحطی
عوامل ثانوی (جانبی)
عوامل اجتماعی
Draught
Famine Causes
Geographic Factors
Social Factors