%0 Journal Article %T بررسی کاربرد آموزش غیر رسمی در آموزش شهروندی (مطالعه موردی: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران) %J جامعه‌پژوهی فرهنگی %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0468 %A خطیب‌زنجانی, نازیلا %A فرج‌اللهی, مهران %A سرمدی, محمد‌رضا %D 2011 %\ 03/21/2011 %V 1 %N 2 %P 45-71 %! بررسی کاربرد آموزش غیر رسمی در آموزش شهروندی (مطالعه موردی: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران) %K آموزش غیررسمی %K آموزش شهروندی %K آموزش مهارت‌های ارتباط شفاهی %K کارکنان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران %R %X آموزش غیررسمی به عنوان راهکاری موثر قادر است همتی مضاعف در راه رسیدن به آموزش شهروندی باشد. این تحقیق با هدف بررسی کاربرد آموزش غیررسمی در آموزش شهروندی و تأثیر آن بر ارتقای سطح دانش و آگاهی کارکنان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران سال 1389 انجام گرفته است. این پژوهش یک تحقیق کاربردی-توسعه‌ای از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون تک گروهی می‌باشد. جامعه آماری کارکنان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (200 نفر) و نمونه آماری 57 نفر از کارکنان رسمی داوطلب بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای محقق ساخته بود. همچنین دوره به شکل حضوری برگزار گردید. داده‌ها در دو مرحله جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS v.11 تجزیه و تحلیل گردید. میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون افراد پس از محاسبه به ترتیب 53/9 و 98/13 بود. یافته‌ها نشان داد که سطح دانش اولیه کارکنان درباره مهارت‌های ارتباط شفاهی که از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی است، پایین می‌باشد. بعلاوه آزمون آماری تی وابسته نشان داد که آموزش غیررسمی در این افراد کاملاً اثربخش بوده است (sig=0 که از آلفای 05/0 کوچک‌تر است). لذا با توجه به اثربخشی این روش در آموزش غیررسمی، می‌توان از آن به عنوان یک روش موثر در دیگر مراکز دولتی و خصوصی جهت برگزاری دوره‌های مهارت ارتباط موثر و دیگر برنامه‌های آموزش غیررسمی و شهروندی استفاده نمود. %U