پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
7
1
2016
05
21
عوامل مرتبط با مدگرایی در بین جوانان شهر یزد
1
22
FA
حسین
افراسیابی
0000-0003-4830-329X
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه یزد
hafrasiabi@yazd.ac.ir
حامد
سیار خلج
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه یزد
sayarkhalaj1368@gmail.com
کاوه
شکوهی فر
کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه یزد
kshokohifar@yahoo.com
در جوامع امروزی، مد نقش یک رسانه را دارد و در میان برخی از مردم به ویژه جوانان، به ابزاری برای انتقال پیام خود به جامعه تبدیل شده است. هدف این تحقیق، بررسی عوامل مرتبط با مدگرایی جوانان بوده است. روش پژوهش از نوع پیمایش و جامعه­ی آماری این تحقیق جوانان شهر یزد بوده است. تعداد نمونه 358 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران به­دست آمد و نمونه با شیوه خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شد. تکینک گردآوری داده­ها پرسشنامه­ی محقق­ساخته است که از نظر روایی و پایایی مورد ارزیابی قرار گرفت. براساس یافته­های این پژوهش، بین متغیرهای استفاده از رسانه­های جمعی، منزلت­جویی، مصرف­گرایی، جهت­گیری اخلاقی فراغت­مدارانه، مقایسه اجتماعی، همنوایی اجتماعی و مدگرایی، رابطه­ی معنادار وجود دارد. همچنین بین افراد مجرد و متأهل در مدگرایی تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان می­دهد که با توجه به ضریب تعیین تعدیلشده­ در معادله رگرسیون 26 درصد از واریانس متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل تبیین می­شود. مصرف­گرایی قوی ترین رابطه را با مدگرایی نشان داد.
مدگرایی,جوانان,مقایسه اجتماعی,مصرفگرایی,منزلتجویی,رسانه
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2192.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2192_370a2cf1d292ef45bfaa8568194d8aac.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
7
1
2016
05
21
بررسی عوامل مؤثر در نگرش زنان عضو باشگاههای ورزشی منطقة پنج تهران به «مدیریت بدن»
23
50
FA
فاطمه
براتلو
استادیار پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی تهران
baratou@ihc.ac.ir
مرجان
خودی
دانشجوی دکتری رشته مدیریت امورفرهنگی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
khodimarjan@gmail.com
در این پژوهش به بررسی عوامل فرهنگی و اقتصادی موثر بر نگرش زنان نسبت به مدیریت بدن می­پردازیم هدف این پژوهش شناخت عوامل تاثیرگذار بر نگرش زنان است که با استعانت از نظریه های فوکو ،بوردیو ،بودریار ،الیاس ،ترنر ،موس ،داگلاس ،هبدایج ،فستینگر،فمنیست مورد بررسی قرار گرفته است. با طرح پرسش هایی همچون عوامل فرهنگی واجتماعی تا چه اندازه بر نگرش زنان نسبت به مدیریت بدن تاثیرگذار است ؟ آیا ویژگی های جمعیت شناختی (تحصیل ،پایگاه اقتصادی ،سن ،...) بر نگرش زنان نسبت به مدیریت بدن تاثیرگذار است ؟به تحلیل و تبیین موضوع پرداخته است.<br /> روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 14 سوالی مبتنی بر طیف لیکرت است . نمونۀ مورد مطالعه 317نفر از بانوان تهرانی فعال در باشگاههای ورزشی بانوان منطقه 5 تهران هستند که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده اند.. در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شده است یافته­ها نشان داد که تمام عوامل فرهنگی واجتماعی تاثیرگذار برنگرش زنان نسبت به مدیریت بدن در سطحی بالاتر از حد متوسط قراردارند. تفاوت معناداری در مورد تاثیرگذاری عوامل فرهنگی واجتماعی برنگرش زنان نسبت به مدیریت بدن بر اساس متغیرهای جمعیت­شناختی سن، وضعیت تاهل، تحصیلات شخصی، تحصیلات مادر، وضعیت اشتغال، وضعیت اقتصادی، میزان درآمد و وضعیت مسکن وجوددارد.
مدیریت بدن,نگرش زنان,عوامل فرهنگی واجتماعی,نگرش به بدن
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2194.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2194_fd27b7497019b0a427480e62146a2a63.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
7
1
2016
05
21
بازنمایی مردانگی در شبکۀ محلی سیمای ایلام
51
77
FA
حسن
پیری
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه رشت
hpiri.1367@gmail.com
علی
یعقوبی
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه گیلان
aliyaghoobi2002@yahoo.com
صدیقه
پیری
دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه تهران
piri@ut.ac.ir
مردانگی امری برساختی و تاریخیاست که درفرهنگ­های گوناگون، به شیوه­های متفاوتی تجربه می­شود. پژوهش حاضر به بررسی پرمخاطب­ترین سریال­های شبکۀ محلی مرکز ایلام در سال­های اخیر پرداخته است.آنچه موجب عطف توجه به این موضوع شده، اهمیت آن در بافت بهشدت در حال تغییر استان ایلام است. سؤال اصلی پژوهش این است که در شبکه محلی استان ایلام چه نوع تصویری از مردانارائهشده است. برای این منظور تلفیقی از چارچوب مفهومی ساختارنگر - بهمنظور بررسی بافت جامعۀ ایلام - وخردنگر-بهمنظور بررسی کنش بین افراد - استفاده شده است. روش تحقیق حاضر کیفی، ازنوع تحلیل محتوای کیفی است. برای کشف مفاهیم و مقولات آشکار و پنهان متن از تکنیک کدگذاری استفاده شده است. نمونۀ مورد مطالعه هدفمند است؛ یعنی سه سریال پرمخاطب در سیمای ایلام. نتایج پژوهش نشان می­دهد کهاین سریال­هابا بازنمایی شکل خاصی از مردانگی بهعنوان مردانگی هژمونیک، بر پذیرش، تأیید و تقویت آن کمک کرده است. همچنین مردانگی دیگری که جدا از بافت پدرسالارانه و سنتی قرار دارند بهعنوان مردان نابهنجار و حاشیه­­ای از اجتماع محلی طرد می­شوند.
مردانگی,بازنمایی,فرهنگ,شبکۀ استانی ایلام,سریال های محلی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2193.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2193_2ef66bfea045131aee487097af12337b.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
7
1
2016
05
21
رویکردی انسان شناختی به: گفتمان میراث طبیعی و گردشگری روستایی
79
95
FA
مرتضی
رضوانفر
استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
rezvan641@yahoo.com
گردشگری روستایی به عنوان یک سوژه فرهنگی , مقوله­ی جدیدی است که حاصل گفتمان مدرنیته و دنیای متجدد امروزی است؛ اما مطالعه حیات اجتماعی طبیعت و روابط میان انسان و طبیعت بسیار قدیمی است و تاریخچه­ای بیش از علم مردم­شناسی دارد، آنگونه که در طی قرون متمادی، علوم مختلفی چون جغرافیای­انسانی، بوم­شناسی فرهنگی و قوم­شناسی زیستی، از مطالعه روابط میان انسان و طبیعت نشو و نما یافته است. اگر بپذیریم یکی از مهمترین انگیزه های گردشگران روستایی استفاده از چشم اندازها و میراث طبیعی است, پرداختن به ابعاد نظری میراث طبیعی می تواند سیاستگذاران گردشگری را در تدوین برنامه ها کمک کند. زیرا همانگونه که ذکر شد گردشگری روستایی از عمر چندانی برخوردار نیست و کمتر به ابعاد نظری آن پرداخته شده است.
انسان شناختی,گردشگری,میراث طبیعی,گردشگری روستایی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2195.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2195_9581bd3ecd60e96f80250a8a3a651c6c.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
7
1
2016
05
21
بررسی تصور شهروندان از شهر دزفول با تاکید بر عوامل نشانه ای و اجتماعی حاکم بر شهر
97
124
FA
رضا
احمدی
دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد
ahmadi123.1987@gmail.com
محمدحسین
سرایی
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه یزد
msaraei@yazd.ac.ir
یعقوب
مرادی
استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، ایران
sadra.m110@gmail.com
در سالهای اخیر که شهرهای جهان در بازار پرزرقوبرق جهانی باهم رقابت میکنند مسئله تصویرسازی شهری اهمیت زیادی یافته است. هدف این تحقیق بررسی تصور شهروندان از شهر دزفول با تأکید بر عوامل نشانهای و اجتماعی حاکم بر این شهر میباشد. روش تحقیق و گردآوری مطالب پیمایشی، توصیفی و تحلیلی و جامعه آماری موردبررسی، مردم شهر دزفول میباشند. برای این منظور از روش نمونهگیری تصادفی با حجم 384 نفر استفادهشده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ساختار نمادین این شهر شدیداً تحت تأثیر سه گروه از نشانههای شهری تاریخی، مذهبی و دفاع مقدس میباشد. هر یک از نشانههای فوق گفتمان خاصی را نمایندگی میکنند. مدیریت شهری سعی در معرفی دزفول بهعنوان شهری تاریخی، مقاوم و جنگزده دارد؛ اما مردم این شهر را تاریخی و مذهبی تصور میکنند. در این رابطه دو گروه قابلشناسایی میباشند. گروه اول کسانی هستند که در متن شهر قرار داشته، دزفول را شهری تاریخی میدانند و از آن اصالت و هویت طلب میکنند. گروه دوم که اغلب در حاشیه ماندگان شهر هستند، دزفول را شهری مذهبی تصور میکنند. درواقع کسانی که احساس تعلق چندانی به تاریخ بهعنوان پشتوانه هویتی گروه اول ندارند، برای اینکه پشتوانه هویتی مستقلی برای خود بسازند و دست به غیر سازی با آنان بزنند، مذهب را بهعنوان پشتوانه هویتی خود در زندگی شهری برگزیدهاند.
نماد,نشانه,نشانهشناسی شهری,تصویرسازی شهری,شهر دزفول
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2191.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2191_c4e499b82a0c087eb048f2e65f5d2cc7.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
7
1
2016
05
21
بررسی رابطه ی بین سرمایه ی اجتماعی و سلامت روان (مورد مطالعه: دبیران مقطع متوسّطه ی اوّل و دوم ناحیه ی یک شهراراک
125
146
FA
موسی
سعادتی
0000-0001-7950-7741
دانشجوی دکتری جامعه شناسی، بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
saadati.2245@chmail.ir
صفرعلی
محمدی
کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
s.a.mohamadi54@gmail.com
محمدرضا
مهرآئین
استادیار جامعه شناسی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
الهام
عباسی
عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
e_abbasi55@yahoo.com
سعید
نریمانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان،اراک،ایران
saeednarimani85@gmail.com
این تحقیق با هدف بررسی رابطه ی سرمایه ی اجتماعی با سلامت روان دبیران مقطع متوسّطه ی اوّل ودوم ناحیه ی یک شهر اراک انجام شده است. روش مطالعه پیمایشی بوده،جامعه ی آماری 1745 نفراز دبیران مقطع متوسّطه ی اوّل ودوم ناحیه ی یک شهر اراک،روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای وحجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 320 نفر انتخاب شده است که این تعداد با استفاده از پرسشنامه ی محقق ساخته و پرسشنامه ی سلامت روانی گلدبرگ و هیلر(GHQ) مورد پرسش وسنجش قرار گرفته اند. پس از بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه ی محقق ساخته، داده ها جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته اند. یافته های تحقیق حاکی از آن بوده که رابطه ی بین دو بعد متغیّرسرمایه ی اجتماعی ومؤلفه های آن، اعتماد میان فردی،اعتماد مدنی، اعتماد اجتماعی،حمایت عاطفی،حمایت مالی،حمایت اطّلاعاتی وحمایت اجتماعی با متغیّر وابسته سلامت روان به لحاظ آماری معنی دار ،و نوع رابطه نیز، خطی، منفی و معکوس بوده است. همچنین، متغیّرهای مستقل حاضر در مدل رگرسیونی، شامل متغیّرهای اعتماد میان فردی،اعتماد مدنی، حمایت اطّلاعاتی، حمایت عاطفی وحمایت مالی توانسته اند 34% از تغییرات متغیّر وابسته را تبیین نمایند.
سرمایه ی اجتماعی,اعتماد اجتماعی,مشارکت اجتماعی,حمایت اجتماعی,سلامت روان,دبیر,اراک
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2196.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2196_49395b396aae44d875b853d48c0242f9.pdf