پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
8
1
2017
05
20
چالشها و رهیافتهای توسعه گردشگری ادبی در ایران
1
22
FA
ناصر
بیات
استادیار جغرافیای انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، گروه جغرافیا
bayat@ut.ac.ir
علیرضا
اسدی
استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام
asadi728@gmail.com
امروزه مطالعات میانرشتهای از اهمیت بسزایی در بسیاری از شاخههای علمی به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی برخوردار است. پژوهش درباره گردشگری فرهنگی و زیرشاخههای آن همچون گردشگری ادبی نیز از حوزههای مطالعاتی میانرشتهای است، بویژه در حوزه رشتههای ادبیات، جغرافیا و مطالعات فرهنگی. علیرغم غنای ادبیات و میراث ادبی ایران این شاخه از گردشگری تاکنون در کشورمغفول مانده است. این پژوهش با بهرهگیری از روش کیفیِ تحلیل مضمون از طریق گردآوری دیدگاهها و دادههای متنی موجود پیرامون گردشگری ادبی در ایران، در گام نخست چالشهای توسعه گردشگری ادبی در ایران را شناسایی کرده و در گام دوم رهیافتهای لازم برای غلبه بر آنها را شناسایی و تجزیه و تحلیل نموده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد چالشهای یاد شده قابل دستهبندی به 6 مضمون اصلی و 43 مضمون فرعی و رهیافتهای مورد نظر نیز قابل دستهبندی به 10 مضمون اصلی و 69 مضمون فرعی است.
گردشگری فرهنگی,گردشگری ادبی,میراث ادبی,جغرافیای ادبی,تحلیل مضمون
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2569.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2569_e7cd660d66bd0fdda124ab192a8af86f.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
8
1
2017
05
20
مفهوم سازی سبک زندگی فرهنگی
23
44
FA
محمد حسین
حسنی
دانشگاه علامه طباطبایی
msnhasani@gmail.com
محمد سعید
ذکایی
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
saeed.zokaei@gmail.com
ابوتراب
طالبی
دانشگاه علامه طباطبایی
tatalebi@yahoo.com
علی
انتظاری
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
ali@entezari.ir
در سال های اخیر پژوهش های قابل توجهی در موضوع سبک زندگی انجام شده است که مفهوم سازی های نامناسب و خلط مفهومی سبک زندگی با مفاهیم نزدیک، از جمله مشکلات برخی از این پژوهش ها به شمار می آیند. هدف از این مقاله پالایش فضای مفهومی سبک زندگی و ارائه مفهوم سازی دقیق از سبک زندگی فرهنگی است. بدین منظور، با استفاده از روش اسنادی و تکنیک تحلیل مفهومی، ابتدا ارتباط میان فرهنگ، خرده فرهنگ، مصرف و سبک زندگی بررسی و سپس با تحلیل وجوه مشترک تعاریف موجود، تعریف روشن تری از سبک زندگی و سبک زندگی فرهنگی ارائه شده است. یافته ها نشان می دهد که سبک زندگی به معنی الگوی کنش های روزمرۀ مطعوف به مصرف و تولید فرهنگی، اجتماعی و مادی با مفاهیمی نظیر فرهنگ، خرده فرهنگ و مصرف همبسته است و با آنها همپوشانی جزئی و یا کلی دارد. سبک زندگی به سه مقوله فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قابل تفکیک است؛ در حالی که سبک زندگی اجتماعی به تولید و مصرف روابط اجتماعی معطوف است، سبک زندگی اقتصادی شامل تولید و مصرف مادی است و سبک زندگی فرهنگی نیز به الگوی کنش های روزمره معطوف به مصرف و تولید محتوای نمادین راجع است.
سبک زندگی,سبک زندگی فرهنگی,مصرف,فرهنگ,خرده فرهنگ
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2570.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2570_558d0e90a25cf58d3c0f5554c4c4acc2.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
8
1
2017
05
20
ارزش های فرهنگی و تاثیرات آن بر نگرش اقتصادی و سیاسی شهروندان
45
60
FA
محمودرضا
رهبرقاضی
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
m.rahbarghazi@ase.ui.ac.ir
سیدجواد
امام جمعه زاده
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
javademam@yahoo.com
سوسن
نوربخش
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
susannurbakhsh@gmail.com
مینا
خاکی
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
mina_khaki92@yahoo.com
هدف این پژوهش بررسی تاثیرات ارزش­های فرهنگی بر نگرش سیاسی و اقتصادی شهروندان شهر اصفهان با استفاده از الگوی ارزش­های بنیادین شوارتز می­باشد. در این راستا به منظور تبیین اهمیت جایگاه ارزش­های فرهنگی در توضیح نگرش­های اقتصادی و سیاسی، سعی شد تا میزان واریانس تبیین­شده نگرش سیاسی و اقتصادی توسط ارزش­های فرهنگی با متغیرهای جمعیت­شناختی مورد مقایسه قرار گیرد. در این راستا نتایج پژوهش که بر اساس حجم نمونه 346 بدست آمده است نشان می­دهد که اولا ارزش­های فرهنگی در مقایسه با متغیرهای جمعیت­شناختی قدرت تبیین­کنندگی بیشتری داشتند. ثانیا با تقسیم ارزش­های فرهنگی به 4 بعد آمادگی برای تغییر، حفاظت، خودافزایی و تعالی بر اساس نظریات شوراتز، نتایج نشان می­دهد که ارزش تعالی(شامل ارزش­های جهان­گرایی و خیرخواهی) باعث گرایش شهروندان به سمت تفکرات سوسیالیسم اقتصادی می­شود و افرادی که از ارزش­های تعالی ضعیف­تری برخوردار هستند عمدتا به سمت بازار آزاد در حوزه های اقتصادی گرایش پیدا می­کنند. از سوی دیگر یافته­ها در مورد نگرش­های سیاسی نشان می­دهد درحالی­که ارزش­های آمادگی برای تغییر، خودافزایی و تعالی افراد را به سمت گروه­های سیاسی دموکراتیک سوق می­دهد، اما ارزش حفاظت باعث گرایش افراد به گروه­های سیاسی محافظه­کار می­شود.
تعالی فردی,خودافزایی,حفاظت,آمادگی برای تغییر,نگرش سیاسی,نگرش اقتصادی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2572.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2572_864e3ffc1b00a322c8528914a98549f6.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
8
1
2017
05
20
شناسایی انواع ضمانت اجرای اخلاق کسب و کار در بازار (مطالعه سه نسل در بازار بابل)
61
84
FA
نیره
شریفی
دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی
nayerehsharifi90@gmail.com
حسن
سرایی
استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی
hsaraie@yahoo.com
در این مقاله به بررسی انواع ضمانت اجرای اخلاق کسب و کار در بازار پرداخته می شود. رویکرد نظری این تحقیق به طور عمده برگرفته از نظریه های جامعه شناسی دورکیم و وبر است. داده ها نیز از طریق مصاحبه نیمه باز با 60 نفر از (سه نسل) بازاریان شهر بابل در سال 1394 جمع آوری شده است. یافته ها حکایت از آن دارد که در هر سه نسل از بازاریان مورد مصاحبه دو نوع «ضمانت اجرای شرعی و غیر شرعی» وجود دارد. اما طی نسل های متوالی از اهمیت ضمانت های شرعی کاسته شده است، حال آن که اهمیت دستاورد روانی به عنوان نوعی تضمین درونی افزایش یافته است.
اخلاق کسب و کار,ضمانت اجرا شرعی,ضمانت اجرا غیر شرعی,تضمین های درونی,تضمین های بیرونی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2573.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2573_e4be6c63d5679ee806c78fad7db57c04.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
8
1
2017
05
20
بررسی تطبیقی توسعه سیاسی در عصر مشروطیت و نخستین دهه انقلاب اسلامی (67-57) با تأکید بر توزیع قدرت
85
112
FA
امید
غفاری
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شهرضا
omide8658@gmail.com
محمود
کتابی
استاد بازنشسته گروه جاجعه شناسی دانشگاه اصفهان
mketabi840@yahoo.com
نفیسه
واعظ
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه ازاد اسلامی – واحد شهرضا
vaezsh85@yahoo.com
در تاریخ معاصر ایران توسعه نیافتگی سیاسی با فراز و فرود همراه بوده است.گاهی به توسعه سیاسی نزدیک شده و زمانی دیگر از آن دور شده ایم. در باب توسعه نیافتگی سیاسی جامعه ایران دو رویکرد وجود دارد. رویکرد اول معطوف به عامل خارجی است که توسعه نیافتگی سیاسی را بر اساس نظریه استعمار و امپرپالیسم، توطئه و زیاده خواهی بیگانگان توضیح می دهد. رویکرد دوم معطوف به عامل داخلی است که ریشه توسعه نیافتگی سیاسی را در مشکلات داخلی ، ناتوانی و بی کفایتی نظام سیاسی می پندارد.<br /> انقلاب ایران بی تردید الگوی متمایزی از توسعه سیاسی را ایجاد کرده است. هدف این مقاله مقایسه توزیع قدرت وتوسعه سیاسی در دوران مشروطه با دهه اول انقلاب اسلامی ایران است. روش تحقیق تاریخی و مقایسه ای است. پرسش اصلی مقاله این است که مهم ترین وجوه تشابه و افتراق در ساز و کار توزیع قدرت و توسعه سیاسی در عصر مشروطیت و نخستین دهه انقلاب اسلامی چه بوده است؟ فرضیه تحقیق نیز به قرار زیر است: تاسیس مجلس شورای ملی و ایجاد انجمن­های ایالتی و ولایتی در عصر مشروطه و برگذاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا در نخستین دهه انقلاب اسلامی را می توان از وجوه تشابه (توزیع قدرت) دو دوره یاد شده به شمار آورد.
توسعه سیاسی– توسعه نیافتگی سیاسی,رشد سیاسی – دموکراسی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2574.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2574_c3a5e2d76a9442c5802cf89118477c8c.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
8
1
2017
05
20
رابطه منش اقتدارگرایانه و سرمایه اجتماعی بین والدین دانش آموزان مقطع اول دبستان شهر شیراز
113
132
FA
احسان
حمیدی زاده
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز
ehamidizadeh@gmail.com
نگین
هادی
استاد گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
hadin@sums.ac.ir
به دلیل نقش تاثیر گذار والدین در تربیت فرزندان، بررسی منش اقتدار گرایانه در بین والدین و احتمال انتقال آن به وسیله والدین به فرزندان می تواند بسیار مهم و تاثیر گذار باشد. این مقاله بررسی رابطه بین منش اقتدارگرایانه و سرمایه اجتماعی و تعدادی متغیر های زمینه ای (مانند سن و تحصیلات و...) را در بین والدین دانش آموزان مقطع اول دبستان در شهر شیراز را مورد توجه قرار داده است. با این هدف پرسشنامۀ خود ساخته که بر گرفته از پرسشنامه <strong>F-scale</strong><strong> </strong>آدورنو است، بین والدین 400دانش آموز دبستانی که به صورت تصادفی خوشه­ای انتخاب شده بودند توزیع گردید؛ تحلیل آماری داده­های این بررسی نشان می­دهد که رابطه بین دو سازه منش اقتدار گرایی و سرمایه اجتماعی در سطح 95 درصد رابطه­ای معنی­دار است. علاوه بر این سازه منش اقتدارگرایانه با متغیرهای سن، تحصیلات، تعداد فرزندان رابطه معناداری دارد. در نهایت با بررسی مقیاس F در بین والدین دانش آموزان به این نتیجه رسیدیم که والدین شیرازی از میزان منش اقتدارگرایانه بالایی برخوردار هستند.
منش اقتدارگرایانه,سرمایه اجتماعی,سرمایه اجتماعی درونگروهی,سرمایه اجتماعی برون گروهی,سرمایه اجتماعی ارتباطی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2571.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2571_dc61284820696f2e4a09762770de2b3b.pdf