TY - JOUR ID - 2757 TI - بررسی تأثیر عوامل جمعیت شناختی و اجتماعی اقتصادی 29 سالة تهران - در مصرف کالاهای فرهنگی جوانان 15 (مطالعة موردی: فرهنگ سراهای بهمن و اشراق) JO - جامعه‌پژوهی فرهنگی JA - SCS LA - fa SN - 2383-0468 AU - زندی, مژگان AU - کاظمی پور, شهلا AD - کارشناس ارشد جمعیت‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن AD - دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 8 IS - 2 SP - 71 EP - 87 KW - مصرف‌گرایی KW - مصرف فرهنگی KW - فرهنگسرا KW - جوان KW - فرهنگسرای بهمن و اشراق DO - N2 -   توجه به مصرف کالاهای فرهنگی به عنوان یکی از عوامل مهم داوری‌های زیباشناختی و یکی از مولفه‌های ذایقه عمومی جامعه رو به فزونی است.در این مقاله، گروه نوجوان و جوان (29-15 ساله) در شهر تهران به عنوان شهر پیشرو در حوزه فرهنگی به عنوان گروه هدف مورد توجه قرارگرفته و عوامل جمعیت‌شناختی تاثیرگذار برذایقه مصرفی آنها مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در کشور ما، سهم جمعیتی این گروه بیش از هر گروه دیگری است. نظریات مختلفی در مورد مصرف فرهنگی و عوامل موثر بر آن طرح و بسط داده شده است از جمله بوردیو در این حوزه جزو صاحب‌نظران مهم به شما می‌رود. وی از انواع سرمایه‌ها و نوع مصرف کالای فرهنگی را مرتبط با برخی از عوامل به ویژه پایگاه‌طبقاتی و اجتماعی می‌داند. در همین ارتباط، توجه به سبک زندگی‌جای مهمی را به خود اختصاص‌می‌دهد. با عنایت به مباحث نظری و جهت بررسی موضوع، نمونه‌ای به تعداد 366 نفر از دو مراجعه‌کنندگان به دو فرهنگسرای اشراق و بهمن انتخاب شده و پرسشنامه طراحی شده جهت برآورد نظرات پاسخگویان به آنها ارایه شد.نتایج نشان داد که عوامل جمعیتی از جمله جنس، سطح تحصیلات فرد و والدین، رتبه فرزند و موارد مشابه تاثیر قابل توجهی بر مصرف کالاهای فرهنگی مورد استفاده دارد. UR - https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2757.html L1 - https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2757_66c1f79de81206cd938e5105eebcda91.pdf ER -