TY - JOUR ID - 3243 TI - بازنمایی نقش اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب ایران مطالعه موردی دو فیلم «یه حبه قند» و «فروشنده» JO - جامعه‌پژوهی فرهنگی JA - SCS LA - fa SN - 2383-0468 AU - کسرایی, محمدسالار AU - مهرورزی, پروشات AD - دانشیار رشته جامعه شناسی (گرایش جامعه شناسی سیاسی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی AD - پژوهش علوم اجتماعی،پژوهشکده جامعه شناسی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،تهران،ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 4 SP - 107 EP - 135 KW - بازنمایی KW - تحلیل روایت KW - ایدئولوژی KW - زن KW - نشانه‌شناسی DO - N2 - پژوهش پیش رو با هدف پی­بردن به نحوه بازنمایی نقش اجتماعی زنان در رسانه سینما و شناخت ایدئولوژی­های پنهان در پشت این بازنمایی­ها با استفاده و ترکیب دو روش تحلیل روایت بارت و نشانه­شناسی فیسک انجام گرفته است.به این منظوردو فیلم «فروشنده» و «یه حبه قند»، با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند مورد انتخاب شده­اند. سعی بر آن بوده تا به این سؤال پاسخ داده شود که زنان در فیلم­های سینمایی مورد بررسی چگونه بازنمایی می­شوند و ایدئولوژی پنهان در این آثار چیست. یافته­ها حاکی از آن‌اند که بازنمایی­های ارائه شده از زنان در هر دو فیلم در راستای تحکیم و تثبیت کلیشه­های جنسیتی  جامعه ایران قدم برداشته­اند و در هر دوی آنها مردان متفکر و زنان منفعل به نمایش درآمده­اند. همچنین با وجود تفاوت­های موجود در دو فیلم، نقش پررنگ سنت و تأثیر آن در تصمیمات شخصیت­های آنها به خوبی دیده می­شود. UR - https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3243.html L1 - https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3243_16cf7a71f252ad4f0fbdeee56ac38e1d.pdf ER -