TY - JOUR ID - 4202 TI - واکاوی فهم گردشگری و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی شکل‌گیری آن JO - جامعه‌پژوهی فرهنگی JA - SCS LA - fa SN - 2383-0468 AU - نوربخش, یونس AU - فرهادی, احسان AD - دانشیار رشته جامعه شناسی دانشگاه تهران AD - دکترای تخصصی جامعه شناسی، دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 10 IS - 2 SP - 137 EP - 162 KW - معنای گردشگری KW - مدرنیته KW - تعطیلات KW - اصالت KW - ازخودبیگانگی KW - کالایی شدن KW - زندگی روزمره DO - 10.30465/scs.2019.4202 N2 - گردشگری به مثابه پدیده ای «معنا ساز»، بر اساس درک و فهم کنشگران از آن، ذیل زمینه مندی فرهنگی- اجتماعی در هر جامعه ساخت می یابد. نویسندگان با استفاده از روش‌شناسی کیفی مصاحبه‌های باز و نیمه ساختاریافته صورت دادند تا چگونگی فهم و درک از پدیده گردشگری را در بین ایشان دریابند. نتایج نشان می‌دهد گردشگری امری هویت‌بخش (وجه ممیزه فرد مدرن و سنتی)، در اندیشه و کنش انسان امروز است که در بستر نظام مدرنیته شامل تعطیلات سازی، سبک زندگی مبتنی بر جدایی کار و اوقات فراغت، صنعت گردشگری و رسانه‌های مروج آن میسر می شود. بنیادی‌ترین معنا یا جوهره‌ی هستی شناختی گردشگری با گریز ازخودبیگانگی محصول زندگی کاری و روزمره شهری مترادف است. در کنار معنای اصلی یادشده، معانی از قبیل مقاومتی نرم در شکل نفی، شورش و تهاجم علیه روزمرگی زیست شهری، تلاش برای جستجوی اصالت همراه با کشف فضاهای جدید و بکر طبیعی و واقعیتی هزینه‌بر و کالایی شده قابل‌شناسایی است؛ که این معانی متاثر از رویکرد های تحلیلی جامعه شناختی در سطوح سه گانه خرد، میانی و کلان در قالب یک مدل نظری ارائه شده است. UR - https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4202.html L1 - https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4202_b89e383c3fd71475079b6663ab2bd56f.pdf ER -