پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688420180219Recognition and Analysis of Essence, Social - Cultural Changes and Evolutions in Contemporary Urban Public Spaces of Tehranبازشناسی و تحلیل تغییرات و تحولات اجتماعی- فرهنگی فضاهای عمومی شهری تهران امروز1243242FAبهاران تنکابنیگروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد، تهران، ایرانپویان شهابیاناستادیار شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانآتوسا مدیریاستادیار شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،Journal Article20171005Urban public Spaces can be known as the most important Context of communication and interaction between humans and resolving the urban communities’ requirements like the experience of urban public life. Since one of the most important current needs of human being is the possibility of interacting with public space and the society, identifying the essence of these spaces, the qualities and characteristics and also the changes and evolutions, issues, problems and challenges against them seems necessary. This research is trying to recognize the Contemporary Urban Public Spaces in Tehran and analyze related categories by “Grounded Theory” Method and studying the documents, collaborative observation and interview with the actors in Tehran Urban Public Spaces. According to the results, the biggest challenge in these Spaces is not having “Balance and Justice” among different aspects and categories. Tehran Urban Public Spaces cannot be known as balanced and Justly Spaces because when a space has not reached to the final level of quality, satisfaction and desirability, it cannot have balance and justice in all aspects and categories. Contemporary Public Spaces have faced difficulties by different effects and are in a level of transition. These Spaces have serious problems in communication and interacting with people, they haven`t been matched with their context and do not have balanced and appropriate rules and politics. Today we should accept each space that can respond even a small part of human needs, as an Urban Public Space but the quality and also reaching to the real aspects and criteria of an ideal Space can be discussed.فضاهای عمومی شهری را می­توان مهم­ترین بستر شکل­گیری ارتباطات اجتماعی انسان­ها و برآورده شدن بسیاری از نیازهای جوامع شهری دانست. امروزه این فضاها دچار تغییرات و تحولات گسترده­ای شده­اند که سبب شده تا حد زیادی از ماهیت اولیه خود فاصله گیرند و نتوانند آن­گونه که باید پاسخگوی نیازهای شهروندان باشند. با توجه به این­که از مهم­ترین نیازهای انسان، تعامل با فضای عمومی و مردم جامعه است، شناخت این فضاها، تغییرات، مسائل و چالش­های پیش روی آن­ها، ضروری به نظر می­رسد. پژوهش حاضر با بهره­گیری از روش "<strong>نظریه مبنایی"</strong> تلاش دارد به بازشناسی تغییرات و تحولات فضاهای عمومی شهری تهران در عصر حاضر و بررسی و تحلیل مقوله­های مرتبط با این فضاها بپردازد. به نظر می­رسد بزرگترین چالش این فضاها، نبود "<strong>تعادل و عدالت"</strong> در ابعاد مختلف است؛ این فضاها را نمی­توان فضاهایی متعادل و عادلانه دانست زیرا هنوز به درجه­ نهایی از کیفیت، رضایت و مطلوبیت نرسیده­اند. فضاهای عمومی شهری تهران دچار چالش­های متعددی شده­ و در مرحله گذار قرار گرفته­اند؛ نتوانسته­اند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند؛ در برقراری ارتباط با مخاطب دچار مشکل جدی هستند؛ با بستر و زمینه­ای که در آن قرار دارند، بیگانه­اند و قوانین و سیاست­های حاکم متعادل و متناسبی ندارند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3242_6c730c9453bf75c215d877e4305d2c3b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688420180219iscourse Analysis of Aref Ghazvini’s Music (Tasanif) in constitutional Period: based on Foucault’s Methodologyتحلیل گفتمان تصانیف عارف قزوینی در دوران مشروطیت، بر اساس روش شناسی فوکو25522999FAمریم دولتی فردگروه فلسفه، دانشکده الهیات و فلسفه، دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانشهلا اسلامیاستادیار گروه فلسفه،دانشکده الهیات و فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران0000-0002-6505-4961شمس الملوک مصطفویاستادیار گروه فلسفه،دانشکده فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شمال، تهرانJournal Article20170927The constitutional period is the beginning of the emergence and expansion of cultural modernism and modern rationalism in Iran. As political and social themes found their ways in to the lyrics and music, the political discourse of the constitutional period was developed in the context of music and literature. The national songs were a powerful tool for expanding the message of Constitutionalism. According to Foucault's methodology, the order of discourse or "power" has been able to generate different discourses in the field of music. The main question of this study is what musical discourses have been developed in this period? Iranian music discourse altered by the influence of revolutionary lyrics and poems of musicians such as Aref Qazvini in the Constitutional revolt. Results show that the songs respectively reinforce the discourse of nationalism, liberalism, parlementism, democratism, socialism and secularism. The discourse of nationalism has centered on all the songs. Changing the place of music, new arrangement in poems and lyrics based on the freedom, power criticism and creating the modern and scientific form of music are the major features of this period.دوره مشروطه، آغاز پیدایش و گسترش جریان خردگرایی مدرن در ایران است. با ورود مضامین سیاسی و اجتماعی در حوزه شعر و موسیقی، گفتمان سیاسی دوره مشروطه در بستر موسیقی و ادبیات شکل گرفت. تصانیف میهنی از ابزارهای قدرتمند برای گسترش پیام مشروطیت بود چنانچه تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در این دوره بر چیستی تولید موسیقی موثر بود. این مطالعه با کاربرد روش شناسی فوکو در تحلیل تصانیف میهنی عارف قزوینی کوشیده است به این پرسش پاسخ دهد که تحولات دوره مشروطه چه صورت بندی را در گفتمان تصانیف عارف قزوینی پدید آورده است؟ موسیقی ایران با تصانیف انقلابی موسیقیدانهایی نظیرعارف قزوینی متحول شد. این تصانیف به ترتیب فراوانی مقوم گفتمان ناسیونالیسم، لیبرالیسم، پارلمانتیسم، دموکراتیسم، سوسیالیسم و سکولاریسم هستند. گفتمان ناسیونالیسم محور همه تصانیف را سامان بخشیده است. تغییر جایگاه شعر و موسیقی، صورتبندی نو در تصانیف و اشعار؛ نقد قدرت و شکل گیری موسیقی مبتنی بر موسیقی غربی، از ویژگیهای این دوره است.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2999_3edb4ca1863a7bd16da21af141eded38.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688420180219Sociological analysis of depravity in speech as an anti-culture "Research in the city of Rasht"تحلیل جامعه شناختی ناسزاگویی در گفتار به مثابه یک پاد فرهنگ پژوهشی در سطح شهر رشت53803000FAمریم ضمیری بلسبنهعلوم اجتماعی-دانشکده ادبیات و علوم انسانی-دانشگاه گیلان-رشت-ایراننادر افقیعلوم اجتماعی-دانشکده ادبیات و علوم انسانی-دانشگاه گیلان-رشت-ایران0000-0001-9456-2503فردین علیخواهدانشگاه گیلانJournal Article20170724In recent years, we have witnessed an ethical anomy at various levels of society and turned into a kind of moral disparity in the general level of society. In the process of this transformation, one of the ways in which its application has also increased is cultural resistance. One of the signs of cultural resistance is depravity and abusive speech and violence. In this research, Bourdieu's theory (for the cultural capital variable), Fukuyama and Cox (for the social trust variable), and Robertson and Giddens (for the variable of globalization) are used. In this regard, the purpose of the present research is to provide a sociological analysis and presentation of signs of increased speech profanity. According to the mentioned goal, the type of research method is quantitative (survey) method. Which were selected among 384 youths in Rasht city, using the Cochran formula and randomized multistage cluster sampling method. The results of the research show that social and cultural factors, which included the variables of social trust, cultural globalization and cultural capital, were 0.24%, and individual factors, including economic and social base, marital status, age and gender respectively, were 0.22 Predict the respondent variance in speech neglect.در سالهای اخیر شاهد نوعی آنومی اخلاقی در سطوح مختلف جامعه و مبدل شدن آن به نوعی نا سازگاری اخلاقی در سطح عمومی جامعه هستیم. در فرایند این تغییر و تحول، یکی از شیوه هایی که به مراتب کاربرد ان نیز افزایش یافته است، مقاومت فرهنگی است. یکی از نشانه های مقاومت فرهنگی ناسزاگویی و بدزبانی و افزایش خشونت در گفتار است. در این پژوهش از نظریه بوردیو( برای متغیر سرمایه فرهنگی)، فوکویاما و کاکس ( برای متغیر اعتماد اجتماعی) و رابرتسون و گیدنز ( برای متغیر جهانی شدن) استفاده شده است. از این حیث، هدف پژوهش حاضر، تحلیل جامعهشناختی و ارائه­ی نشانه های افزایش ناسزاگویی در گفتار است. با توجه به هدف ذکر شده، نوع روش تحقیق، روش کمی (پیمایشی) است. که در بین 384 نفر از جوانان سطح شهر رشت، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که عوامل اجتماعی و فرهنگی به ترتیب شامل متغیرهای اعتماد اجتماعی، جهانیشدن فرهنگی و سرمایه فرهنگی توانستهاند 24/0 درصد و عوامل فردی به ترتیب شامل پایگاه اقتصادی و اجتماعی، وضعیت تأهل، سن و جنسیت توانستهاند، 22/0 از واریانس ناسزاگویی در گفتار پاسخگویان را پیشبینی نمایند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3000_26c51d9b7f1a508958b6539a3ac61673.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688420180219The problematic of the Iranian identity In the discourse of Dariush Shayeganپروبلماتیک هویت ایرانی در اندیشه داریوش شایگان811053052FAسوفیا فرخیدانشگاه یاسوججاسب نیکفراستادیار علوم سیاسی دانشگاه یاسوجJournal Article20170725Among intellectuals discourse of Iranian,Dariush Shayegan always be faced in openness way to different schools and topics including "Iranian Identity" . What Since he is mentioned in the "religions and philosophical schools of India" of goodness understanding between cultures and the writer tries to show smoothly and empathy traditional Indian culture with traditional Islamic culture despite Lack of compassion, When speaks from another influx of foreign culture and therefore dangerous signs in the "Asia to the West", <br />Even while in"break Look" discusse of cultural schizophrenia and refers to two foldness of the culture and identity, Finally, when talking about the multiplicity of identities and integrate new freezing spell identities and cultures, are present in the process of globalization. <br />In this paper the authors discuss of the concept of identity in early and late of shayegan thoughts. The present article extends this approach in the vote this important philosopher, will also consider the shortcomings of his theorythis article follows of content analysis and describtion methodology .یکی از مسائلی که در تحلیل هویت در ایران همواره مورد توجه قرار گرفته است نحوه مواجهه روشنفکران با آن است. در میان گفتمان های روشنفکری ایران، داریوش شایگان همواره با گشودگی و انفتاح با مکاتب گوناگون و موضوعات مختلف از جمله "هویت ایرانی" مواجه میشود: چه آنجا که در "ادیان و مکتبهای فلسفی هند" از «حسن تفاهم» میان فرهنگ­ها سخن به میان میآید چه هنگامی که در "آسیا در برابر غرب" از هجوم دیگری و فرهنگی بیگانه و لاجرم نشانه های خطرآفرین سخن می­گوید، چه آنجا که در "نگاه شکسته" با طرح بحث اسکیزوفرنی فرهنگی به دوپارگی این فرهنگ و هویت اشاره می کند و بالاخره زمانی که در افسون زدگی جدید صحبت از تعدد هویت ها و ادغام هویت ها و فرهنگ ها در اثر روند جهانی شدن به میان می آورد.<br /> نویسندگان در مقاله­ی حاضر مقوله­ی هویت را در اندیشه­ی شایگان متقدم و متاخر به بحث می گذارند. نوشتار حاضر ضمن بسط این نگره در آرای این فیلسوف مهم،کاستی­ها و مشکلات نظریه­ی او را نیز مورد توجه قرار خواهد داد. مقاله از روش شناسی توصیفی مبتنی بر تحلیل محتوایی پیروی می­کند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3052_ce5545e401262f5eede95d872a7cc192.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688420180311Representation of Women's Social Role in Iranian Cinema after the Revolution؛A Case Study of Two Films "A Cube of Sugar " and" The Salesmanبازنمایی نقش اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب ایران مطالعه موردی دو فیلم «یه حبه قند» و «فروشنده»1071353243FAمحمدسالار کسراییدانشیار رشته جامعه شناسی (گرایش جامعه شناسی سیاسی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپروشات مهرورزیپژوهش علوم اجتماعی،پژوهشکده جامعه شناسی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،تهران،ایرانJournal Article20171025The present research aims to find out how women's social role is represented in the media, with the emphasis on cinema; and the identification of hidden ideologies behind these representation. For this purpose, two movies, " The Salesman " and " A Cube of Sugar ", have been selected. The analysis of these two films has been carried out using and combining two methods of Narrative Analysis of Bart and Fisk's semiotics. The main question was how women are represented in these two selected films.<br />The findings suggest that, despite all the apparent differences between the two films, the representations presented about women in both films movie beside consolidate the patriarchal traditional system of Iranian society.پژوهش پیش رو با هدف پی­بردن به نحوه بازنمایی نقش اجتماعی زنان در رسانه سینما و شناخت ایدئولوژی­های پنهان در پشت این بازنمایی­ها با استفاده و ترکیب دو روش تحلیل روایت بارت و نشانه­شناسی فیسک انجام گرفته است.به این منظوردو فیلم «فروشنده» و «یه حبه قند»، با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند<em> </em>مورد انتخاب شده­اند. سعی بر آن بوده تا به این سؤال پاسخ داده شود که زنان در فیلم­های سینمایی مورد بررسی چگونه بازنمایی می­شوند و ایدئولوژی پنهان در این آثار چیست. یافته­ها حاکی از آناند که بازنمایی­های ارائه شده از زنان در هر دو فیلم در راستای تحکیم و تثبیت کلیشه­های جنسیتی جامعه ایران قدم برداشته­اند و در هر دوی آنها مردان متفکر و زنان منفعل به نمایش درآمده­اند. همچنین با وجود تفاوت­های موجود در دو فیلم، نقش پررنگ سنت و تأثیر آن در تصمیمات شخصیت­های آنها به خوبی دیده می­شود.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3243_16cf7a71f252ad4f0fbdeee56ac38e1d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688420180219Find meaning and Religious Tourism:Ethnographic studyمعنایابی و گردشگری مذهبی: مطالعه مردم نگارانه1371612993FAزهرا معاوندکترای رشته جامعه شناسی (تغییرات اجتماعی) دانشگاه شیرازمجید موحداستاد رشته جامعه شناسی، دانشگاه شیرازمنصو طبیعیاستادیار رشته جامعه شناسی، دانشگاه شیرازJournal Article20170903Tourism links people of different faiths and cultures together. Pilgrimage encompasses an important part of activities related to the religious tourism. What makes tourist to follow the path, travel, suffer and welcoming the risk is internal tension. This study adopted a qualitative approach to describing how women Find meaning in religious tourism. The conceptual framework, tourists Cohen has been used; the ethnographic method was used for operations. Data collection techniques was participant observation and semi-structured interviews and Practitioners elected by purposeful sampling and findings were analyzed through thematic analysis. Research community, tourism women were holy shrines in Shiraz Through in-depth interviews with 30 patients, data were collected. These findings suggest that in addition to travel outside pilgrimage, can be a spiritual journey And resulted in personal interaction between the individual and the metaphysical and the physical proximity and heart connection in an atmosphere of religious emotion and be free from any accrued and routine Which ultimately led to the search for the true meaning and the finding.Pilgrimage expresses the search for the existential cleric towards the supreme power. Pilgrimage thus helps the pilgrim to achieve inner perspective and go on a journey beyond time and space.Indeed, such a journey is an opportunity for women to separate from everyday life and to engage in deep exploration to find their own lost ones.زیارت بخش مهمی از فعالیت­های مربوط به گردشگری مذهبی را دربر می­گیرد. پژوهش حاضر، با اتخاذرویکرد کیفی به توصیف چگونگی معنایابی زنان در گردشگری مذهبی می پردازد، در چارچوب مفهومی نگاهی به گردشگری وجودی کوهن انداخته شده­است؛ از روش مردم­نگاری برای اجرای عملیات تحقیق استفاده شد. تکنیک گردآوری داده­ها مشاهده مشارکتی و مصاحبه­های نیمه ساخت­یافته بود ومشارکت­کنندگان با نمونه­گیری هدفمند انتحاب و یافته­ها از طریق تحلیل موضوعی تحلیل شده­اند، جامعۀ مطالعه شده گردشگران زن بقاع متبرکه شهر شیراز بودند که از طریق مصاحبه عمیق با 30نفر، داده ها جمع­آوری شد. یافته­ها حاکی از این می­باشند که سفر زیارتی علاوه بر اینکه سفری بیرونی است، می­تواند سفری درونی باشد و موجب برقراری تعاملات فردی، میان فردی و فرا مادی و اتصال ونزدیکی فیزیکی و قلبی در فضایی مملؤ از عاطفه دینی و فارغ از هرگونه تعلق و روزمرگی گردد که در نهایت منجر به معنا یابی وجستجوی خود حقیقی می­گردد.زیارت بیان کننده جستجویای روحانی ـ وجودی به سوی نیرویی ماورایی است؛ بنابراین به زائر کمک میکند که به چشماندازی درونی دست پیدا کند وبه سفری فراتر از زمان ومکان برود.درواقع چنین سفری برای زنان فرصتی مغتنم است که ا زکارهای روزمره جداشوندوبه کنکاشی عمیق بپردازدتاگمشده های درونی خودرابیابند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2993_ee19558783c560c5665feeac688cf0e6.pdf