پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04687420161221Sociological analysis of the relationship between social capital and youth crimeتحلیل جامعه شناختی رابطه بین سرمایه اجتماعی و جرایم جوانان (مطالعه موردی:زندان مرکزی سنندج)1222446FAسینا احمدیدانشجوی دکترای سلامت و رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهرانرحمت شمسیکارشناسی ارشد مطالعات توسعه، دانشگاه تهرانبختیار احمدیکارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی، دانشگاه کردستانJournal Article20160725Social capital is a concept that over the past 20 years has become a renewed interest. This article presents evidence that components of social capital can play a prospective role in preventing crime in Youth. The effectiveness of social capital in preventing crime is assessed using data from surveys of 196 youth in central prison of sanandaj city. The data from the two-dimensional and Pearson correlation coefficient was used. The findings show that the relationship between social capital and Youth crime is significant. Also the results showed Youth crime rates lower with more social capital and vice versa. Therefore planning to increase social capital can be reduced amount of delinquency and crime.سرمایۀ اجتماعی با تأمین نوعی امنیت معنایی برای افراد که به­واسطه معنادهی سنت­ها، ارزش­ها و قواعد در زندگی افراد در جامعه حاصل می­آید، افراد جامعه را از گرفتارآمدن در دامن ناهنجاریها و انحرافات و جرایم ، بهمثابه مظاهر ناامنی اجتماعی و مشارکت منفی در جامعه به دور می­دارد.هدف تحقیق حاضر بررسی و شناسایی رابطه بین سرمایه اجتماعی و جرایم در بین جوانان مجرم واقع در زندان مرکزی شهرسنندج میباشد.روش مطالعه ،پیمایشی و با استفاده از نمونه تصادفی 196 نفری زندانیان مجرم( 18-39) ساله صورت گرفته است.برای تحلیل داده ها ازجداول دوبعدی و ضریب همبستگی پیرسون استفادهشده است. یافته­ها نشان می دهند رابطه بین سرمایه اجتماعی و میزان جرم جوانان ازنظر آماری معناداراست به این صورت که هرچه جوانان از سرمایه اجتماعی بیشتری برخوردار باشند میزان ارتکاب به جرم آنها کمتر و بالعکس. همچنین جوانانی که بیشتر مرتکب جرم می­شوند، در فضاهای اجتماعی رشد کرده­اند که از سرمایۀ اجتماعی پایین­تری برخوردار است. پس می­توان با برنامه­ریزی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی میزان بزهکاری و جرم را در جامعه مورد پژوهش کاهش داد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04687420161221Analysis on the historical role and position of Qazvin generalissimo in the systematic evolution of bureaucracy structure in Iranتحلیلی بر نقش تاریخی و جایگاه سپهسالار قزوینی در تحولِ نظام مندِ ساختار دیوان سالاری در ایران23482447FAحمید تنکابنیدانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطاالعات فرهنگیJournal Article20161023The historical need of country to establishment of law and procedure and belief in law abiding and consequently the need to a systematic evolution in inefficient bureaucracy institution, especially during Nassereddin-Shah era because of the effectiveness of intellectual and governmental elites from west society values accordingly, has become serious demands – although half-hidden – from Iranian society. The fundamental programs regarding the country`s administrative system reformation and establishing law and discipline during the period of Mirza-Taghi-Khan-Amir-Kabir ministry responding to this demand because of different political, social, cultural causes and reasons especially in making an authoritarian powers was not done and remained suspended after Amir`s martyrdom. After a few years, it was Mirza-Hasan-Khan, Qazvin generalissimo`s turn of ministry. Actually he can be considered as the inventor and instructor of establishing law and legislation and creating advisory institutions in the political and administrative system and the government structure and codification and performance of systematic corrective programs in order to make evolution in the infrastructures of Iran bureaucracy institution. Arrangement law, establishing arrangement parliament, expediency parliament, government council, ministers` parliament, establishing new post office and new procedures in the country`s bureaucracy system like new methods in formal etiquette writing, planning for meetings in bureaucratic system, making changes in employees` official clothing, evolution in the method of granting governmental badges, disgrace deposal, etc... are considered as effective and main aspects in generalissimo`s plans.نیاز تاریخی کشور به تأسیس قانون و رویه و باور به قانون مداری و به تبع آن نیاز به تحولی نظام­مند در نظام دیوان سالاری ناکارآمد، به ویژه در دورۀ ناصرالدین به سبب تأثیرپذیری نخبگان­گیری و دولتی دورۀ قاجار از ارزش­های جامعه غربی در این زمینه، مبدل به مطالبه­ای جدی -هرچند نیمه پنهان- جامعه ایرانی گردید. برنامه­های بنیادین اصلاح نظام اداری کشور و برقراری قانون و نظم در دورۀ صدارت میرزا تقی خان امیرکبیر در پاسخ به این مطالبه به علل و دلایل گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی به ویژه ساخت قدرت خودکامه به انجام نرسید و با شهادت امیر معلق ماند. پس از چند سالی نوبت به صدارت میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی رسید. براستی می­توان وی را مبدع و آموزگار تأسیس قانون و قانون­گذاری و پدید آوردن نهادهای مشورتی در نظام سیاسی- اداری و ساختار دولت و تدوین و اجرای برنامه­های اصلاحی نظام­مند جهت تحول در زیرساخت­های نظام دیوان­سالاری ایران دانست. قانون تنظیمات، تأسیس مجلس تنظیمات، مجلس مصلحت­خانه، شورای دولت، مجلس وزراء تأسیس پست­خانه جدید و برقراری رویه­های نوین در نظام دیوان­سالاری کشور نظیر شیوه نوین در آداب نامه­نگاری رسمی، برقراری قرار اوقات در دستگاه دیوانی، تغییر در پوشش اداری کارکنان، تحول در نحوه دادن نشان­های دولتی، لغو خلعت و ... از جمله مؤلفه­های اصلی و تأثیرگذار در برنامه­های سپهسالار به شمار می­آید.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04687420161221Broken Window Theory and re-reading some of the tales and the sayings of Persian literatureنظریۀ «پنجرۀ شکسته» و بازخوانیِ برخی حکایت ها و ضرب المثل ها در ادبیات فارسی49622448FAحسین حسن رضائیاستادیار رشته ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان قزوینJournal Article20160625These days in the light of interdisciplinary studies it has become possible to read and understand literary texts in a different way and enjoy twice as much. The current article re-reads some of the tales and the sayings of Persian literature with the use of this approach as well as the use of criminological theory of “broken window”.This theory says: If the abnormalities and petty crimes do not stop, Great masses will happen.The introduction of this article discusses the way that this theory and its content have been formed. Then, some literary examples, applicable to this approach like Saadi’s Boostan, have been discussed. People are usually warned from committing small crimes or low level wrong doings because of the fear of naturalization of these deeds as a result of repetition of these deeds. Repetition makes many affairs seem natural for human beings. From this point of view, we can see such hard warnings not only in the social and educational texts but also in the mystical and religious texts. This article is written by the use of documentary and qualitative method . First, the broken window theory is presented. Then, for Sample statistics, some persian literature didactive texts such as Saadi's Gulistan and Bostan are selected for analysis.امروزه در پرتو مطالعات میان­رشته­ای می­توان به درک و خوانش متفاوتی از متون ادبی دست یافت و از آنها لذتی دوچندان برد. مقالۀ حاضر با بهره­گیری از چنین رویکردی، با استفاده از نظریۀ جُرم­شناسانۀ «پنجرۀ شکسته»، برخی حکایت­ها و ضرب­المثل­های ادبیات فارسی را بازخوانی کرده است. این نظریه می­گوید: اگر جلوی ناهنجاری­ها و جرم­های کوچک گرفته نشود، جرم­های بزرگ به وقوع خواهد پیوست. در مقدمه نحوۀ شکل­گیری این نظریه و محتوای آن بیان شده، سپس نمونه­های قابل انطباق با این نظریه از برخی متون مهم ادب فارسی، شامل ضرب­المثل­ها و حکایت­ها ذکر گردیده است. پرهیزدادن افراد از انجام خطاها یا جرم­های کوچک، به خاطر ترس از عادی­شدن آنها بر اثر تکرار است، زیرا تکرار، اکثر امور را نزد انسان، عادی و طبیعی جلوه می­دهد. از این رو نه تنها در آثار تعلیمی و اجتماعی، بلکه در اغلب متون، از جمله متون عرفانی و رساله­های مذهبی نیز می­توان چنین سخت­گیری­هایی را، در برابر خطاهای کوچک مشاهده کرد. این مقاله با استفاده از روش پژوهش اسنادی و کیفی نوشته شده است: ابتدا نظریۀ پنجرۀ شکسته معرفی شده، سپس برخی متون تعلیمی فارسی مانند گلستان و بوستان سعدی به عنوان «نمونه» آماری جهت بررسی و تحلیل انتخاب شده­اند.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04687420161221The Cognitive Leap of Trust (Faith):Understanding the Mentality of People about Social Trust Using the Q-Methodologyجهش شناختی در اعتماد: (شناسایی ذهنیت افراد در خصوص اعتماد اجتماعی با استفاده از روش کیو)63892449FAاردشیر شیری شیریاستادیار رشته مدیریت، دانشگده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام ایرانهدایت الله رضایی خواهکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه ایلام ،ایلام، ایرانJournal Article20160724The present study was conducted with the aim of determining psychologists and sociologists’ mentality of social trust. Based on the purpose, the research method is applied, regarding the nature it is exploratory, and with regard to data collection it is a descriptive survey. Using the Q-methodology (quantitative-qualitative) the sample’s different patterns of mind about social trust were studied. The sample for the qualitative and quantitative part included 12 psychologists and sociologists selected through the snowball sampling that were interviewed purposefully and received the Q cards. The data was collected through the Q-methodology-based interviews and yielded 77 final propositions or items. The propositions were then prioritized by the participants in the next stage. In the end, the findings and the Q factor analysis indicated that there are five different mentalities of the components of social trust, and in each mentality or pattern propositions related to the cognitive leap of trust (faith) are identified. Moreover, the dominant pattern among the indentified mental patterns is the security-oriented mentality (i.e. trust to prevent the exploitation of weaknesses, trust to have a sense of security, etc.).پژوهش حاضر باهدف تعیین الگوهای ذهنی جامعه شناسان و روانشناسان در خصوص اعتماد اجتماعی انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت اکتشافی و از حیث گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی میباشد که با استفاده از روش کیو (کیفی ـ کمی) الگوهای ذهنی مختلف نمونه آماری نسبت به اعتماد عمومی احصاء گردید. جامعه آماری در بخش کمی و کیفی جامعه شناسان و روانشناسان دوازده نفر (n=12) بودند که از طریق روش نمونهگیری گلوله برفی و بهصورت هدفمند با آنها مصاحبه انجام شد و در میان آنها کارتهای مربوط به گزارههای کیو توزیع گردید. دادهها با استفاده از مصاحبه مبتنی بر روش کیو (Q) گردآوری شدند که 77 گزاره نهایی شناسایی و در مرحله بعد توسط مشارکتکنندگان اولویتبندی شدند. درنهایت، بر اساس یافتهها و نتایج تحلیل عاملی کیو، مشخص شد که پنج الگوی ذهنی مختلف نسبت به مؤلفههای اعتماد اجتماعی وجود دارد که در بین هر الگو گزارههایی مطابق با جهش شناختی در اعتماد شناختهشده است، همچنین الگوی غالب در بین الگوهای ذهنی شناساییشده الگوی ذهنی امنیت گرایی (اعتماد جهت جلوگیری یا پیشگیری سوءاستفاده از نقاط ضعف، اعتماد بهمنظور احساس امنیت و ...) هست.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04687420161221Matching theory of sociology and Social literary structure in Simin Daneshvar's worksتحلیل جامعه شناختی آثار سیمین دانشور911152450FAبیتا قنبریدکتری زبان و ادبیات فارسی(مربی) دانشگاه فرهنگیان قائمشهرامین دائی زاده جلوداردکتری جامعه شناسی، مربی دانشگاه فرهنگیانJournal Article20160824This paper focuses on the comparative method to study social features, meaningful action that collective subject, Social themes repetitive, identifying class status and its reflection on the plot and characters in the novel author, relationship and dialogue between the structure of the novel by literary scholar and social structure .Has experienced a scholar of life from two different class, but always with educated, intellectuals and scholars of science and literature have been settled, those experiences have affected class in the works and characters of his stories. Daneshvar 's novels characters, are both social class, "the nobility and the poor". The findings show that most of the people he has chosen characters in his stories their environment In his later novels, female characters chosen from among the students and the academics. Sowva-Shoon's novel the rise of the author to run for the realism circuit. Danshvr the starting point of Ali's idea of individualism to community-oriented, From submission to revolt against his life, the woman emotional and rational, and active and passive woman to the point of thinking to the realm of popular social viewpoint. As a result of has a significant influence social change and revolution to factors such as internal and external communication and correspondence literary structure and social structure in the creation and evolution of the characters in the story.این مقاله به روش تطبیقی به بررسی ویژگی­های اجتماعی، کنش­های معنادار فاعلان جمعی، درون مایه­های اجتماعی تکرارشونده، شناخت جایگاه طبقاتی نویسنده و بازتاب آن بر پیرنگ و شخصیت­های رمان، ارتباط و تناظر میان ساختار ادبی و ساختار اجتماعی ­در رمان های دانشور پرداخته است. دانشور دو نوع زندگی را از دو طبقه­ی مختلف تجربه­کرده­است، اما همواره با تحصیلکردگان، روشنفکران و بزرگان علم و ادب هم­نشین بوده است، این تجربه­های طبقاتی در آثار و شخصیت­های داستان­های او تأثیر گذاشته­اند. زنان آثار او، از هر دو طبقه­ی اجتماع، «اشراف و محروم» هستند. او شخصیت­های داستانهایش رابیشتر از آدم های دور و بر خودش انتخاب کرده است. او در رمانهای متأخر، شخصیت­های زن را از میان دانشجویان و دانشگاهیان برگزیده­است. سووشون سکوی پرتاب نویسنده برای حرکت در مدار واقع­گرایی است. دانشورخط عزیمت اندیشه­ی زری را از فردگرایی تا جامعه گرایی و از انقیاد تا عصیان ضد روزگار خود و از زنی احساساتی و منفعل تا مرز زنی منطقی و فعال و از عامیانه اندیشی تا پهنه­ی اندیشه­های فلسفی و اجتماعی پیگیری کرده است. در نتیجه عوامل مهمّی چون تحولات اجتماعی و انقلاب بیرونی و درونی و ارتباط وتناظر ساختار ادبی و ساختار اجتماعی آفرینش و تحول شخصیت­های داستان تأثیری به سزا دارد.پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04687420161221Critical look from the perspective of Historical Sociology to the issue of Orientalism A Critical Assessment of R. C. Zainer's Legacyنگاهی انتقادی از منظر جامعهشناسی تاریخی به مقولۀ شرقشناسی، مطالعۀ موردی: آثار و فعالیتهای سیاسی رابرت چارلز زاینر1171342445FAشاهین آریامنشدانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه مازندران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیسید جواد میریدانشیار جامعهشناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20161003One of the most important questions in the context of historical sociology is the problem of orientalistic perspective on the other and Iran. In this article, we have approached the issue of Iranology as a historical sociology Problematique. In other ways, Iranian studies has a long history and it would not be wrong to assume that Iranology, as a discipline, was born with the coming of travelers who came to learn about the culture, habits, life styles and languages of Iranian people. By the establishment of the Safavid Dynasty, Europeans became more interested in Iran and many of them visited Iran and left numerous reports and travelogues for us. Which are great sources for scholars and researchers today. After the primary phase of what could be termed as Amateur Iranology, the field of Iranian Studies was established as an academic discipline at the departments of Oriental Studies and Iranology at various universities in and centers of advanced research Europe, America and various countries in Asia or beyond. Then we have tried to define Iranology and Iranologist by categorizing three different types of Iranologists, i.e. White Iranologists, Grey Iranologists, Black Iranologists. After delineating these different types of scholarships, we have focused on the discourse represented by Robert C. Zanier who Played a significant role in the modern history of Iran in general and in the Coup against the government of Dr Mosaddegh, in particular during the early reign of Mohammad Reza Shah Pahlavi who did not favor his stubborn prime minister at all.یکی از مباحث بسیار مهم در حوزۀ جامعهشناسی تاریخی، نگاه شرقشناسانه به مقولۀ «غیر» و «ایران» است. نگارندگان در این مقاله به مبحث ایرانشناسی به مثابه یک مقوله در حوزۀ جامعهشناسی تاریخی پرداختهاند. ایرانشناسی در جهان تاریخی بس دراز دارد، از روزی که پای جهانگردان به ایران باز شد، ایرانشناسی نیز پا گرفت. از روزگار صفوی به این سو که ثباتی سیاسی و رونق اقتصادی در ایران پدید آمد، توجه فرنگیان به ایران افزونتر از گذشته شد و فرنگیانِ رهسپار شده به ایران، گزارش سفرهایشان را در قالب سفرنامه، یادداشت منتشر میکردند. پس از زمانی چند خاورشناسی بهویژه ایرانشناسی در قالب باستانشناسی، اسطورهشناسی و رشتههایی از این دست، از رشتههای دانشگاههای مختلف جهان شد که از همین رهگذر خاورشناسان و ایرانشناسان بسیاری در این دانشگاهها پرورش یافتند. نگارندگان در این مقاله نخست تعریفی از ایرانشناس و ایرانشناسی ارائه میکنند و سپس به گونهشناسی ایرانشناسان میپردازند که به سه گونه تقسیم میشوند: ایرانشناسان سفید، ایرانشناسان خاکستری و ایرانشناسان سیاه. سپس در ادامه زندگی، آثار و نقش سیاسی رابرت چارلز زاینر یکی از ایرانشناسانِ بنام را در کودتای 28 امرداد 1332 در دورۀ محمدرضا شاه پهلوی و سرنگونی دکتر محمد مصدق بررسی و چگونگی برآمدن چنین ایرانشناسانی تحلیل میشود.