تأثیر شبکه‎های اجتماعی و اعتماد اجتماعی بر مصرف فرهنگی نسل چهارم (دهه هشتادی‎ها) با تأکید بر تلگرام، اینستاگرام و توییتر

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهران شمال، دانشگده علوم اجتماعی

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

چکیده

فعالیت در شبکه‏های اجتماعی مجازی، بر وجوه مختلف زندگی کاربران اثر می‏گذارد. شبکه‎های اجتماعی مجازی این توانایی را به کاربر می‏دهد که با افراد با فرهنگ‏های مختلف و متعدد آشنا شود و از این رهگذر می‏تواند بر مصرف فرهنگی کاربران تأثیرگذار باشد. هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی (تلگرام، اینستاگرام و توییتر) و اعتماد اجتماعی بر مصرف فرهنگی نسل چهارمی‌ها، بوده است. در این بررسی از نظریه‌های زیمل، بوردیو، گیدنز، کاستلز استفاده‌ شده است. روش تحقیق در این پژوهش با رویکرد اثبات‌گرایی و استفاده از تکنیک پیمایش بوده است. جامعه آماری دانش‏آموزان مقطع متوسطه دوم شهر تهران بوده و سه منطقه 1، 7 و 16 به‌عنوان مناطق نمونه انتخاب شده‏اند. تعداد نمونه بر اساس فرمول کوکران 380 نفر به دست آمد که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای طبقه‌بندی تصادفی انتخاب شدند. یافته‌ها بیانگر آن است که استفاده نسل چهارمی‎ها از شبکه‏های اجتماعی بر مصرف فرهنگی پاسخگویان تأثیر مستقیم و مثبت داشته است. همچنین هرچه اعتماد اجتماعی افزایش می‏یابد، مصرف فرهنگی نیز افزایش می‏یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Impact of Social Networks and Social Trust on Cultural Consumption of the Fourth Generation (the Eighties

نویسندگان [English]

  • alie rezaiyan 1
  • Afsane Edrisi 2
1 Islamic Azad University, North Tehran Branch, Faculty of Social Sciences
2 Associate Professor of sociology department of Islamic Azad University-Tehran North branch
چکیده [English]

Activity in virtual social networks affects the various aspects of the lives of users. Virtual social networking allows the user to get familiar with people of different cultures so it can influence the cultural consumption of users. The purpose of this article is to examine the impact of virtual social networks (Telegram, Instagram and Twitter) and social trust on the fourth-generation cultural consumption. In this study, theories of Simmel, Bourdieu, Giddens, and Castells have been used. The research method in this study was based on the positivist approach and the use of scrolling technique. The second high school students in Tehran were collected as the statistical population and three regions_1, 7&16_ were selected as sample areas. The sample size was 380 according to the Cochran formula. They were selected by multi-stage random cluster sampling. The findings indicate that the use of the fourth generation of social networks has had a direct and positive impact on the cultural consumption of respondents; as social trust increases, cultural consumption also increases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual social networks
  • Social Trust
  • Cultural Consumption
  • Fourth Generation
  • استوری،جان (1386)،مطالعات فرهنگی دربارۀ فرهنگ‌عامه، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: نشر آگه.
  • اسمیت، فیلیپ(1387)، درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، حسن پویان، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  • افراسیابی، محمدصادق (1390)، شبکه‏های اجتماعی مجازی و سبک زندگی: مطالعه موردی جامعه مجازی ایرانیان (کلوب)مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی- دانشگاه امام صادق علیه‏السلام- دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، کارشناسی ارشد.
  • آذربخش، علی محمد (1391) رویکردی نظری به تأثیرات شبکه‎های اجتماعی بر تولید ملی و اشتغال در میان جوانان، فصلنامه مطالعات جوانان و رسانه، شماره 6، 116-95.
  • چیت‌ساز قمی، محمدجواد (1386) بازشناسی مفاهیم نسل و شکاف نسلی، ماهنامه جوانان و مناسبات نسلی، شماره اول، بهار و تابستان 1386، ص 112- 85
  • حاجیانی، ابراهیم، محمد زاده، حمیدرضا، (1394)، بررسی تأثیر فضای مجازی (اینترنت) بر هویت ملی دانشجویان، نشریه مطالعات ملی، دوره 16، شماره 1 (61).
  • دوران، بهزاد(1381) تأثیر فضای سایبر بر هویت اجتماعی. پایان‌نامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
  • رشید پور، علی (1388)، بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانش‏آموزان شاهد استان لرستان، مجله مدیریت فرهنگی، سال سوم، شماره ششم، زمستان، 74-55.پ
  • زتومکا، پیوتر (1384)،  اعتماد یک نظریه جامعه شناختی، ترجمه فاطمه گلابی، تبریز، نشر ستوده
  • الطافی، هادی، (1395)؛ تأثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر سبک زندگی کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران (مطالعه موردی منطقه 16)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
  • فاضلی، محمد(1382)،"مصرف و سبک زندگی"، قم، انتشارات صبح صادق.
  • فرخ نیا، رحیم، لطفی، اعظم، (1390)، بررسی تأثیر فضای مجازی اینترنت بر مدگرایی، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال هفتم، شماره 22.
  • فرهنگی،علی‌اکبر (1379 )، نظـری بـه فرهنگ‌نامه فرهنگ، فرهنگ 30 ، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • فیرحی، داوود، (1382)، ملاک‏‏های سیلان یا انقطاع نسل‏ها، تهیه و تنظیم علی‏اکبر علیخانی، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
  • قاسم‏زاده، مرتضی (1390)، نقش شبکه‏های اجتماعی در تحولات منطقه‏ای و بین‏المللی، پرتال سیاست ما.
  • غفاری، غلامرضا (1383) خلاصه و جمع بندی مقاله پژوهشی: درآمدی بر وضعیت اعتماد اجتماعی در ایران، گفتار ماه برگزار شده در دفتر امور اجتماعی وزارت کشور
  • کاستلز، مانوئل (1380)، اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعه شبکه‏ای)، احمد علیقلیان، افشین خاکباز، جلد اول، تهران ، طرح نو .
  • کاستلز، مانوئل (1390). عصر اطلاعات، قدرت و هویت، ترجمه: حسن چاوشیان، جلد 2، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • گیدنز، آنتونی (1384) پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، نشر مرکز
  • گیدنز، آنتونی (1380) جهان رها شده، ترجمه علی اصغر سعیدی
  • مارکس،کارل (1352)، سـرمایه. ترجمـه ایـرج اسکندری. تهران: نور.
  • مرادی‌پور، محمدعلی، (1392)، بررسی عوامل مؤثر بر هویت‌یابی فرهنگی و ابعاد آن در میان دانش‌آموزان دبیرستانی و هنرستانی شهر شیراز با تأکید بر میزان استفاده از فضای مجازی اینترنت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
  • مقبول اقبالی، مهناز (1386) بررسی اعتماد اجتماعی شهروندان به عنوان مؤلفه ی موثر بر مشارکت و همکاری آنان با شهرداری، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی برنامه ریزی رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران
    • Bourdieu, P. (1984) Distinction, New York: Routledge & Kegan paul.
    • Leslie, Gerald R.& Larson, Richard F. & Gorman, Benjamin L. (1994),Introductory Sociology, Oxford, Oxford Un. Press.
    • Rheingold, H. (2002), Smart Mobs: The Next Social Revolution: Transforming Cultures and Communities in the Age of Instant Access, Basic Books.
    • Chan, T. & et al. (2007). Social stratification and cultural Consumption. The visual arts in England. Poetics. 35, P.p: 168-190.
    • Sztompka, Piotr (1999) Trust a sociological Throry. Camberidge university press, camberidge.