جامعه پژوهی فرهنگی
1. نظام ارتباطی و هنجاری اجتماع علمی در علوم انسانی ایران

مهدی امیدی؛ معصومه قاراخانی

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1399، صفحه 1-29

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2020.5583

چکیده
  هدف این مقاله شناسایی فضای اجتماع علمی در علوم انسانی ایران است. یافته‌های پژوهش، با کاربست رویکرد کیفی، بر پایة دو رکن اصلی معرفِ اجتماع علمی، یعنی نظام ارتباطی و نظام هنجاری افراز شده است. مفاهیمی از جمله «نامنسجم و ناپایدار»، «ضعف کنش‌گران»، «غلبه میدان سیاست بر میدان علم» و «رابطه ویژه قدرت - مشروعیت» برای ...  بیشتر

2. بازشناسی عوامل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موثر بر نظام دیوان‌سالاری تاریخی ایران در دوره باستان

حمید تنکابنی

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1399، صفحه 31-55

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2020.5536

چکیده
  نظام دیوان‌سالاری ایران، با قدمتی دست کم دو هزار و پانصد ساله، وارث عناصر و خصوصیاتی است که به‌رغم آنکه در طول تاریخ خود دچار دگردیسی و تغییرات فراوانی شده و بسیاری از این عناصر جامة نو بر خود کرده‌اند، به‌طور معناداری تحت‌تأثیر عوامل، رخدادها و تحولات و فرآیندهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زمانة خود (در هر دورة تاریخی) بوده‌اند. ...  بیشتر

3. بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با مصرف آب (مطالعه موردی: زنان شهر اصفهان)

مسعود حاجی زاده میمندی؛ مریم بهارلوئی

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1399، صفحه 57-88

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2020.5537

چکیده
  امروزه در ایران مشکلات زیست-محیطی یکی از ابر چالش‌ها است و کمبود آب به یک بحران تبدیل شده است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با مصرف آب در بین زنان شهر اصفهان انجام شده است. مطالعه به لحاظ زمانی مقطعی و به لحاظ روشی از نوع پیمایشی می‌باشد. تکنیک جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه‌ی محقق ساخته می‌باشد و اعتبار آن از طریق محتوایی ...  بیشتر

4. مدرسه‌ آینده در ایران: روش نظریه زمینه‌ای

ناهید شریفی؛ بدری شاه طالبی؛ اکبر اعتباریان

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1399، صفحه 89-118

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2020.5538

چکیده
  مدارس آینده از دغدغه‌های مهم نظام آموزشی است که نشان از وضعیت ناپایدار مدارس کنونی دارد. علیرغم انتقادات به نظام فعلی، به‌ویژه فرهنگ مدرسه، تصویری از مدرسه ‌آینده پیش رو قرار نگرفته است. این پژوهش با همین هدف به روش نظریه زمینه‌ای به دنبال تدوین مدل مدرسه ‌آینده است. روش پژوهش کیفی-استقرایی است و از روش نظریه زمینه‌ای استراوس-کوربین ...  بیشتر

5. سیمای جامعۀ ایرانی در آیینۀ دیوان حافظ

ایرج شهبازی

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1399، صفحه 119-145

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2020.5539

چکیده
  برای آن‌که بتوانیم ایرانی آباد، آزاد و شاد بسازیم، لازم است که درک کاملاً درست و واقع‌بینانه‌ای از گذشتۀ خود داشته باشیم. برای این منظور لازم است در کنار استفاده از منابعی که مورخان و جامعه‌شناسان فراهم می‌آورند، از منابعی دیگر، مانند متون ادبی و هنری نیز بهره بگیریم. به نظر می‌رسد که این قبیل متون از بهترین و قابل اعتمادترین منابع ...  بیشتر

6. نشانه‌شناسی اجتماعی مدرنیزاسیون ایرانی در رمان مدیر مدرسه

مهدی کرمانی؛ زهرا برادران کاشانی؛ مجید فولادیان

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1399، صفحه 147-170

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2020.5541

چکیده
  جلال آل ‌احمد به عنوان یک رمان نویس واقع‌گرا در آثار خود، به دنبال انعکاس وقایع و مسائل اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایرانی بوده‌است. رمان مدیر مدرسه نیز مانند سایر آثار وی، بازتابی از ناکامی تجربه مدرنیت در ایران است. به تعبیری داستان روایت شده از مدرسه توسط جلال، نمایی از جامعه ایرانی است، که حضور هم زمان ارزش‌ها و باور‌های سنتی و ...  بیشتر

7. خودمردم نگاری رؤیای سخنرانی، زبان، مهاجرت

امیلیا نرسیسیانس؛ ابوعلی ودادهیر؛ پروین قاسمی

دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1399، صفحه 171-196

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2020.5540

چکیده
  در مقالۀ پیش رو بناست تا با تمرکز بر تاریخ زندگی شخصی (دهۀ اول زندگی)­ و مسیری که نسل­های پیش از من از سر گذرانده­اند، به پرسش «چرا سخنور خوبی نشده­ام؟» پرداخته شود. «مهارت و توانمندی سخن گفتن در جمع» توأمان در دو حوزۀ شخصی و فراشخصی؛ تاریخی و تحولات اجتماعی روان­شناختی فرهنگی و سیاسی  شکل می­گیرد. با استفاده ...  بیشتر