بیژن خواجهنوری؛ سیدابراهیم مساوات؛ زهرا ریاحی
دوره 5، شماره 4 ، اسفند 1393، ، صفحه 19-36
چکیده
دوران نوجوانی زمان ارزشمندی برای یادگیری مسئولیتپذیری اجتماعی است، زیرا در این دوران است که فرد دوست دارد استقلال بیشتری داشته باشد و همچنین باید تصمیماتی دربارة برخی از ارزشها و روشهای رفتاری خود بگیرد. یکی از فاکتورهای اصلی که میتواند به انتخابهای نوجوانان پختگی ببخشد میزان مسئولیت آنها در کارهای شخصی و اجتماعی ...
بیشتر
دوران نوجوانی زمان ارزشمندی برای یادگیری مسئولیتپذیری اجتماعی است، زیرا در این دوران است که فرد دوست دارد استقلال بیشتری داشته باشد و همچنین باید تصمیماتی دربارة برخی از ارزشها و روشهای رفتاری خود بگیرد. یکی از فاکتورهای اصلی که میتواند به انتخابهای نوجوانان پختگی ببخشد میزان مسئولیت آنها در کارهای شخصی و اجتماعی است. در این راستا، این پژوهش به بررسی رابطة بین سبک زندگی و مسئولیتپذیری فردی و اجتماعی در بین دانشآموزان شیرازی پرداخته است. تکنیک استفادهشده در این تحقیق پیمایش است و دادهها از طریق پرسشنامة خودگزارشی جمعآوری شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مسئولیتپذیری در مدرسه و مسئولیتپذیری فردی در میان دختران بیشتر از پسران بوده است و مسئولیتپذیری اجتماعی پسران بیشتر از دختران است. به علاوه، مسئولیتپذیری اجتماعی و فردی و مسئولیتپذیری در مدرسه رابطة معنیداری با ابعاد سبک زندگی دارد.