زین العابدین جعفری؛ مجید موحد؛ سید سعید زاهد زاهدانی؛ اسفندیار غفاری نسب
چکیده
این پژوهش با تکیه بر پارادایم واقعگرایی انتقادی، به زمینهها، ساختارها و مکانیسمهای اجتماعی مولّد جراحی زیبایی مردان در تهران و رابطه دیالکتیکی آنها با عاملیت انسانی پرداخته است. روششناسی پژوهش، بر مبنای روش سه مرحلهای توصیف، قیاس و پسکاوی «آمبر فلچر» استوار شده است. بدین منظور از دو دسته داده کمّی استخراج شده از پیمایشهای ...
بیشتر
این پژوهش با تکیه بر پارادایم واقعگرایی انتقادی، به زمینهها، ساختارها و مکانیسمهای اجتماعی مولّد جراحی زیبایی مردان در تهران و رابطه دیالکتیکی آنها با عاملیت انسانی پرداخته است. روششناسی پژوهش، بر مبنای روش سه مرحلهای توصیف، قیاس و پسکاوی «آمبر فلچر» استوار شده است. بدین منظور از دو دسته داده کمّی استخراج شده از پیمایشهای ملّی پیشین و دادههای کیفی بهدستآمده از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختیافته با جراحان زیبایی(10 نفر) و مردانی که خدمات جراحی زیبایی دریافت کردهاند(14 نفر)؛ استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که نارضایتی از تصویر بدنی، افزایش اعتماد بهنفس، تأیید اجتماعی و ارتباطات اجتماعی در زمره انگیزههای درونی مردان برای اقدام به جراحی زیبایی بودهاند. زنان و چهرههای مشهور به عنوان مشوّقهای بیرونی مردان عمل کردهاند. مراکز جراحی محدود، کاهش شکاف بین هزینههای جراحی زیبایی و درآمد طبقات متوسط جامعه، فقدان تنوع در شیوههای پذیرفته شده ابراز هویت، رشد فزاینده شبکههای اجتماعی مجازی، بازار اقتصادی پررونق حوزه جراحی زیبایی و کاهش اهمیت اجتماعی دین، زمینهها و شرایط اجتماعی لازم را برای جراحی زیبایی مردان فراهم کردهاند. ساختارهای اجتماعی و ساز و کارهای علّی بروز و گسترش جراحی زیبایی مردان در تهران نیز عبارت بودند از: درحالگذار بودن جامعه ایران از سنتگرایی به مدرنگرایی، پزشکیشدن حوزه زیبایی، رشد فزاینده ارزشهای مادی، سیاست رهاسازی فضای پزشکی جامعه توسط وزارت بهداشت، رشد خودگرایی و خودمحوری و زوال اعتماد تعمیمیافته.