رضا احمدی؛ محمدحسین سرایی؛ یعقوب مرادی
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 97-124
چکیده
در سالهای اخیر که شهرهای جهان در بازار پرزرقوبرق جهانی باهم رقابت میکنند مسئله تصویرسازی شهری اهمیت زیادی یافته است. هدف این تحقیق بررسی تصور شهروندان از شهر دزفول با تأکید بر عوامل نشانهای و اجتماعی حاکم بر این شهر میباشد. روش تحقیق و گردآوری مطالب پیمایشی، توصیفی و تحلیلی و جامعه آماری موردبررسی، مردم شهر دزفول میباشند. ...
بیشتر
در سالهای اخیر که شهرهای جهان در بازار پرزرقوبرق جهانی باهم رقابت میکنند مسئله تصویرسازی شهری اهمیت زیادی یافته است. هدف این تحقیق بررسی تصور شهروندان از شهر دزفول با تأکید بر عوامل نشانهای و اجتماعی حاکم بر این شهر میباشد. روش تحقیق و گردآوری مطالب پیمایشی، توصیفی و تحلیلی و جامعه آماری موردبررسی، مردم شهر دزفول میباشند. برای این منظور از روش نمونهگیری تصادفی با حجم 384 نفر استفادهشده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ساختار نمادین این شهر شدیداً تحت تأثیر سه گروه از نشانههای شهری تاریخی، مذهبی و دفاع مقدس میباشد. هر یک از نشانههای فوق گفتمان خاصی را نمایندگی میکنند. مدیریت شهری سعی در معرفی دزفول بهعنوان شهری تاریخی، مقاوم و جنگزده دارد؛ اما مردم این شهر را تاریخی و مذهبی تصور میکنند. در این رابطه دو گروه قابلشناسایی میباشند. گروه اول کسانی هستند که در متن شهر قرار داشته، دزفول را شهری تاریخی میدانند و از آن اصالت و هویت طلب میکنند. گروه دوم که اغلب در حاشیه ماندگان شهر هستند، دزفول را شهری مذهبی تصور میکنند. درواقع کسانی که احساس تعلق چندانی به تاریخ بهعنوان پشتوانه هویتی گروه اول ندارند، برای اینکه پشتوانه هویتی مستقلی برای خود بسازند و دست به غیر سازی با آنان بزنند، مذهب را بهعنوان پشتوانه هویتی خود در زندگی شهری برگزیدهاند.