اسداله بابایی فرد؛ حسن پیری؛ محمد سلیمان نژاد؛ محمد منتی
چکیده
گستردگی و پراکندگی مطالعات با موضوع دینداری و هویت ملی، ضرورت استفاده از روش فراتحلیل را مضاعف مینماید. از این رو هدف این مقاله تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در رابطه با دینداری و هویت ملی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مقالات علمی و پژوهشی انجام شده در ایران در زمینه بررسی رابطه بین دینداری و هویت ملی از سال 1385 ...
بیشتر
گستردگی و پراکندگی مطالعات با موضوع دینداری و هویت ملی، ضرورت استفاده از روش فراتحلیل را مضاعف مینماید. از این رو هدف این مقاله تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در رابطه با دینداری و هویت ملی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مقالات علمی و پژوهشی انجام شده در ایران در زمینه بررسی رابطه بین دینداری و هویت ملی از سال 1385 تا پایان سال 1395 تشکیل داده است. در کل تعداد 24 پژوهش یافت شد که جهت نمونهگیری، 10 پژوهش که شرایط و ملاکهای انتخاب را داشتند به عنوان انتخاب نهایی برگزیده شدند. ابتدا عدم سوگیری انتشار و ناهمگنی اندازه اثر مورد تأیید قرار گرفت. سپس حساسیت اندازه اثر و ضریب اندازه اثر و نقش تعدیلگری جامعه آماری با به کارگیری نرمافزار CMA مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حکایت از ضریب تأثیر 483/. دینداری بر هویت ملی دارد. همچنین با در نظر گرفتن متغیر تعدیلگر جامعه آماری، این ضریب برای دانشآموزان (نوجوانان) 497/. و برای جوانان 462/. ارزیابی شد. در کل نتایج نشان میدهد که دینداری به عنوان متغیر مستقل بر هویت ملی به عنوان متغیر وابسته تأثیر متوسطی دارد؛ هرچند این میزان بین نوجوانان بیشتر از جوانان است.
حسن پیری؛ علی یعقوبی؛ صدیقه پیری
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 51-77
چکیده
مردانگی امری برساختی و تاریخیاست که درفرهنگهای گوناگون، به شیوههای متفاوتی تجربه میشود. پژوهش حاضر به بررسی پرمخاطبترین سریالهای شبکۀ محلی مرکز ایلام در سالهای اخیر پرداخته است.آنچه موجب عطف توجه به این موضوع شده، اهمیت آن در بافت بهشدت در حال تغییر استان ایلام است. سؤال اصلی پژوهش این است که در شبکه محلی استان ایلام ...
بیشتر
مردانگی امری برساختی و تاریخیاست که درفرهنگهای گوناگون، به شیوههای متفاوتی تجربه میشود. پژوهش حاضر به بررسی پرمخاطبترین سریالهای شبکۀ محلی مرکز ایلام در سالهای اخیر پرداخته است.آنچه موجب عطف توجه به این موضوع شده، اهمیت آن در بافت بهشدت در حال تغییر استان ایلام است. سؤال اصلی پژوهش این است که در شبکه محلی استان ایلام چه نوع تصویری از مردانارائهشده است. برای این منظور تلفیقی از چارچوب مفهومی ساختارنگر - بهمنظور بررسی بافت جامعۀ ایلام - وخردنگر-بهمنظور بررسی کنش بین افراد - استفاده شده است. روش تحقیق حاضر کیفی، ازنوع تحلیل محتوای کیفی است. برای کشف مفاهیم و مقولات آشکار و پنهان متن از تکنیک کدگذاری استفاده شده است. نمونۀ مورد مطالعه هدفمند است؛ یعنی سه سریال پرمخاطب در سیمای ایلام. نتایج پژوهش نشان میدهد کهاین سریالهابا بازنمایی شکل خاصی از مردانگی بهعنوان مردانگی هژمونیک، بر پذیرش، تأیید و تقویت آن کمک کرده است. همچنین مردانگی دیگری که جدا از بافت پدرسالارانه و سنتی قرار دارند بهعنوان مردان نابهنجار و حاشیهای از اجتماع محلی طرد میشوند.