هادی خانیکی؛ سید محمد مهدیزاده؛ سبحان یحیائی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 47-79
چکیده
این مقاله، با طرح کردن مفهوم تازه «برونایستادگی» در مطالعات مخاطبشناسی رسانهای، به دنبال آن بوده است که چرایی برون ایستادگی رسانههای دولتی ایران -ترک آگاهانه و پرهیز عامدانه از مصرف رسانههای دولتی- را مورد مطالعه قرار دهد. این مقاله، با بهرهگیری از روششناسی تحلیل کیفی تعاملی(IQA) و با استفاده از ابزار مصاحبههای ...
بیشتر
این مقاله، با طرح کردن مفهوم تازه «برونایستادگی» در مطالعات مخاطبشناسی رسانهای، به دنبال آن بوده است که چرایی برون ایستادگی رسانههای دولتی ایران -ترک آگاهانه و پرهیز عامدانه از مصرف رسانههای دولتی- را مورد مطالعه قرار دهد. این مقاله، با بهرهگیری از روششناسی تحلیل کیفی تعاملی(IQA) و با استفاده از ابزار مصاحبههای عمقی و مصاحبهگروه کانونی، پس از انجام 29 مصاحبه عمقی انفرادی، اشباع نظری را حاصل نموده، و با انجام سه مصاحبهی گروه کانونی در گونههای مختلف برونایستادگان اعتراض-مقاومت، برون ایستادگان سرگرمیخواه ناراضی و برونایستادگان ابتذال، نموداری تعلیلی از محرکها و پیامدهای سیستم برونایستادگی، بر مبنای معانی ذهنی اظهارشدهی نمونههای مورد مطالعه را ارائه میدهد. پس از شناسایی 55 مفهوم در چرایی برونایستادگی در گام مصاحبههای عمقی انفرادی، این مفاهیم در مصاحبههای گروه کانونی هرگونهی برون ایستادگی مورد بحثهای کانونی تفصیلی قرار گرفت و بر مبنای آن، نمودار شماتیک تعلیل برونایستادگی در قالب نمودارهای SID ترسیم و ارائه گردیده است. نتایج حاصل از تحلیل کیفی تعاملی در مصاحبههای عمقی انفرادی و سه مصاحبهی گروه کانونی، نشان میدهد که دستیابی به آرامش اصلیترین عنصر پیامدی سیستم برونایستادگی و پرهیز از ایدئولوژی، اصلیترین مفهوم محرک سیستمی در میان برونایستادگان است.