زهرا عباسی؛ کورس سامانیان؛ سید سعید زاهد زاهدانی
دوره 9، شماره 4 ، اسفند 1397، ، صفحه 97-120
چکیده
حافظه جمعی شامل چهار مرحله شکل گیری، ثبت، تداعی و انتقال است. نقش نقاشیهای دیواری به عنوان دلالت هویتی بسیاری از بناهای تاریخی، در دو مرحله اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. تحقیق حاضر با هدف بررسی دو مرحله قابلیت شکل گیری و ثبت حافظه جمعی در بنای تاریخی ارگ کریم خان در شیراز انجام شد. سؤال اصلی پژوهش این است که تاثیرات متقابل ...
بیشتر
حافظه جمعی شامل چهار مرحله شکل گیری، ثبت، تداعی و انتقال است. نقش نقاشیهای دیواری به عنوان دلالت هویتی بسیاری از بناهای تاریخی، در دو مرحله اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. تحقیق حاضر با هدف بررسی دو مرحله قابلیت شکل گیری و ثبت حافظه جمعی در بنای تاریخی ارگ کریم خان در شیراز انجام شد. سؤال اصلی پژوهش این است که تاثیرات متقابل پاکسازی نقاشیهای دیواری تاریخی و قابلیت شکلگیری و ثبت حافظه جمعی چگونه است؟ روش پژوهش ترکیبی (کیفی-کمی) است و جمعآوری اطلاعات در دو مرحله مطالعات کتابخانهای و مطالعات میدانی صورت پذیرفته است. دادهﻫﺎ از طریق آزمون تحلیل واریانس چند متغیری مانوا(Manova)، ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﺮار گرفتند. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان میدهند که توجه به ابعاد مختلف پاکسازی در قالب توجه به هماهنگی و یکپارچگی نقاشیها، ارزشهای تاریخی، الحاقات و لایه برداریها، قدمت و اصالت نقاشیها، ارزشهای زیباییشناختی، نمادها و نشانههای تاریخی، زنگار یا پاتین، دورههای تاریخی مختلف نقاشیهای دیواری، میزان اتصلات قوی باگذشته و میزان حفظ هویت و اصالت نقاشی دیواری و ایجاد بستری مناسب جهت استمرار در بازدید از نقاشیهای دیواری و عکس برداری از نقاشیهای دیواری، قابلیت شکلگیری و ثبت حافظه جمعی نسبت به یک نقاشی دیواری را تقویت میکند.