محمد سلیمان نژاد؛ محسن نیازی؛ الهام شفائی مقدم؛ علی فرهادیان آزانی
چکیده
هویت ملی به مثابه کلانترین سطح هویت در هر جامعهای، رابطه و تعلق انسان با کشورش را نشان میدهد و از اهمیت فراوانی برخوردار است. گستردگی و کثرت مطالعات هویت ملی، ضرورت بررسی نظاممند تحقیقات علمی جهت ترسیم تصویری جامع از مطالعات صورت گرفته در این حوزه را بیش از پیش آشکار میسازد. هدف این پژوهش طراحی الگوی مؤلفههای هویت ملی ...
بیشتر
هویت ملی به مثابه کلانترین سطح هویت در هر جامعهای، رابطه و تعلق انسان با کشورش را نشان میدهد و از اهمیت فراوانی برخوردار است. گستردگی و کثرت مطالعات هویت ملی، ضرورت بررسی نظاممند تحقیقات علمی جهت ترسیم تصویری جامع از مطالعات صورت گرفته در این حوزه را بیش از پیش آشکار میسازد. هدف این پژوهش طراحی الگوی مؤلفههای هویت ملی در ایران از طریق مطالعه و جمعبندی پژوهشهای انجامشده در زمینه هویت ملی و با رویکرد فرا ترکیب است. روش پژوهش حاضر کیفی و جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات علمی و پژوهشی انجام شده در ایران با موضوع هویت ملی از سال 1388 تا سال 1398 تشکیل داده است که در یکی از پایگاههای اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور مگز و پایگاه اطلاعات نشریات کشور (مگ ایران) نمایه شدهاند. در کل تعداد 250 مقاله پژوهشی یافت شد و در نهایت پس از بررسی و پالایشهای مختلف، 40 مقاله برای بررسی نهایی انتخاب گردید که در 263 کد مفهومی،60 مؤلفه و 7 بعد سازماندهی گردیدند. مهمترین ابعاد 7 گانه هویت ملی به لحاظ بیشترین قلمرو مفهومی و مؤلفهها به ترتیب عبارتاند از: بعد فرهنگی، بعد اجتماعی، بعد تاریخی، بعد سرزمینی، بعد دینی، بعد زبانی و ادبی و در نهایت بعد سیاسی.
اسداله بابایی فرد؛ حسن پیری؛ محمد سلیمان نژاد؛ محمد منتی
چکیده
گستردگی و پراکندگی مطالعات با موضوع دینداری و هویت ملی، ضرورت استفاده از روش فراتحلیل را مضاعف مینماید. از این رو هدف این مقاله تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در رابطه با دینداری و هویت ملی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مقالات علمی و پژوهشی انجام شده در ایران در زمینه بررسی رابطه بین دینداری و هویت ملی از سال 1385 ...
بیشتر
گستردگی و پراکندگی مطالعات با موضوع دینداری و هویت ملی، ضرورت استفاده از روش فراتحلیل را مضاعف مینماید. از این رو هدف این مقاله تحلیل و ترکیب نتایج پژوهشهای انجام شده در رابطه با دینداری و هویت ملی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مقالات علمی و پژوهشی انجام شده در ایران در زمینه بررسی رابطه بین دینداری و هویت ملی از سال 1385 تا پایان سال 1395 تشکیل داده است. در کل تعداد 24 پژوهش یافت شد که جهت نمونهگیری، 10 پژوهش که شرایط و ملاکهای انتخاب را داشتند به عنوان انتخاب نهایی برگزیده شدند. ابتدا عدم سوگیری انتشار و ناهمگنی اندازه اثر مورد تأیید قرار گرفت. سپس حساسیت اندازه اثر و ضریب اندازه اثر و نقش تعدیلگری جامعه آماری با به کارگیری نرمافزار CMA مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حکایت از ضریب تأثیر 483/. دینداری بر هویت ملی دارد. همچنین با در نظر گرفتن متغیر تعدیلگر جامعه آماری، این ضریب برای دانشآموزان (نوجوانان) 497/. و برای جوانان 462/. ارزیابی شد. در کل نتایج نشان میدهد که دینداری به عنوان متغیر مستقل بر هویت ملی به عنوان متغیر وابسته تأثیر متوسطی دارد؛ هرچند این میزان بین نوجوانان بیشتر از جوانان است.