بهاره نصیری
چکیده
ارتقاء سطح سواد رسانهای در جامعه ایرانی به ویژه برای والدین در جهت آگاهسازی فرزندانشان در استفاده از فضای سایبر، یک نیاز و ضرورت برای فرهنگ، سیاست و امنیت ملی ما محسوب میشود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با توجه به ماهیت دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل والدین ساکن در شهر تهران که دارای فرزندان بین سنین ...
بیشتر
ارتقاء سطح سواد رسانهای در جامعه ایرانی به ویژه برای والدین در جهت آگاهسازی فرزندانشان در استفاده از فضای سایبر، یک نیاز و ضرورت برای فرهنگ، سیاست و امنیت ملی ما محسوب میشود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با توجه به ماهیت دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل والدین ساکن در شهر تهران که دارای فرزندان بین سنین 6 تا 18 سال بودند که نمونهای 384 نفری به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و از ابزار پرسشنامه (محقق ساخته) استفاده شده و ابزار پایایی با روش آلفای کرونباخ بدست آمد. آموزش در 5 مؤلفه، ارتباط مؤثر و جامعهپذیری رسانهای هرکدام در سه بعد مورد بررسی قرار گفت که به طور کلی میانگین بعد آموزش و جامعهپذیری رسانهای از دیدگاه نمونه پژوهش در سطح خوب و بعد ارتباط مؤثر در بیش از حد متوسط قرار دارد. یافتهها نشان داد که بیشتر والدین تهرانی مطالعه شده زن، شاغل و دارای مدرک لیسانس و بالاتر بوده و هم چنین نتایج آموزش بر ارتباط مؤثر و جامعهپذیری رسانهای تأثیر گذاشته و این بعد منجر به والدگری رسانهای (Media Parenting) در میان والدین تهرانی شده است.