مجید موحد؛ سها عظمت؛ زهرا معاون
دوره 5، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 87-111
چکیده
هدف از انجام این مطالعه بررسی عوامل فرهنگی مرتبط با نگرش نسبت به سقط جنین است و جامعۀ آماری آن را 600 نفر از جوانان 18 تا 29 سالۀ شهر شیراز، که به صورت تصادفی انتخاب شدهاند، تشکیل میدهند و اطلاعات آن با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. این مطالعه در کل دارای هشت فرضیه بوده که از میان آنها دو فرضیه رد شده است. از بین متغیرهای ...
بیشتر
هدف از انجام این مطالعه بررسی عوامل فرهنگی مرتبط با نگرش نسبت به سقط جنین است و جامعۀ آماری آن را 600 نفر از جوانان 18 تا 29 سالۀ شهر شیراز، که به صورت تصادفی انتخاب شدهاند، تشکیل میدهند و اطلاعات آن با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شده است. این مطالعه در کل دارای هشت فرضیه بوده که از میان آنها دو فرضیه رد شده است. از بین متغیرهای جمعیتشناختی مطالعه (سن، جنس، و تعداد فرزندان) تمامی متغیرها بهجز تعداد فرزندان در نگرش جوانان نسبت به سقط جنین رابطۀ معنادار آماری داشته است. از بین متغیرهای فرهنگی (ارزشهای دینی، اعتقادات دینی، میزان استفاده از رسانهها، نگرش به روابط جنس مخالف پیش از ازدواج، و تجربۀ سقط جنین فرد پاسخگو) همگی بهجز تجربۀ سقط با متغیر وابسته رابطۀ معنادار آماری داشتهاند. نتایج حاصل حاکی از آن بود که زنان نسبت به سقط جنین نگرش مثبتتری نسبت به مردان دارند و بالابودن اعتقاد به ارزشهای دینی و اعتقادات دینی منجر به نگرش منفیتر نسبت به سقط جنین میشود.
غلامرضا غفاری؛ زهرا معاون
دوره 4، شماره 1 ، خرداد 1392، ، صفحه 113-127
چکیده
تمایل به گردشگری یکی از مهمترین حوزههای مطالعاتی در گردشگری است. درک اینکه چرا مردم سفر میکنند و چه عواملی بر تمایلات رفتاری آنها در انتخاب یک مقصد گردشگری اثر میگذارد، میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت گردشگری باشد. از جمله عواملی که در میزان تمایل به گردشگری و تقویت آن تأثیر بسزایی ...
بیشتر
تمایل به گردشگری یکی از مهمترین حوزههای مطالعاتی در گردشگری است. درک اینکه چرا مردم سفر میکنند و چه عواملی بر تمایلات رفتاری آنها در انتخاب یک مقصد گردشگری اثر میگذارد، میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات پیش روی صنعت گردشگری باشد. از جمله عواملی که در میزان تمایل به گردشگری و تقویت آن تأثیر بسزایی دارد، سرمایه اجتماعی است که بهرغم اهمیت بسیارش کمتر مورد توجه جدی قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده است که ابتدا سهم سرمایة اجتماعی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری مورد توجه قرار گیرد و سپس مقایسهای میان سهم این دو سرمایه ارائه شود. این پژوهش در سنت کمّی، با روش پیمایش ربطی و با استفاده از پرسشنامة محققساخته با 400 نمونة آماری در دو سایت گردشگری حافظیه و تختجمشید شیراز انجام شده است. یافتههای این بررسی حکایت از این امر دارد که بین سرمایههای اجتماعی و فرهنگی و میزان تمایل به گردشگری و ابعاد آن رابطه وجود دارد. مجموع تأثیر مستقیم و غیر مستقیم سرمایة اجتماعی برابر با 33 درصد است و در مقایسه با سهم 29 درصدی سرمایة فرهنگی میتوان گفت که سرمایة اجتماعی سهم و تأثیر بیشتری را در میزان تمایل به گردشگری دارد