آرمان حیدری؛ عباس رمضانی باصری
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1394، ، صفحه 23-45
چکیده
در سالهای اخیر چگونگی رابطه و نسبت مدرنیته و دین از مهمترین بحثها و چالشهای فکری و سیاستگذاری اندیشمندان و مدیران جامعه ایرانی بوده است. اما بیشتر این بحثها در سطح تحلیلهای نظری بوده و به صورت تجربی این رابطه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر، با روش پیمایشی و بر اساس نظریههای بک فورد و گیدنز، به بررسیِ ...
بیشتر
در سالهای اخیر چگونگی رابطه و نسبت مدرنیته و دین از مهمترین بحثها و چالشهای فکری و سیاستگذاری اندیشمندان و مدیران جامعه ایرانی بوده است. اما بیشتر این بحثها در سطح تحلیلهای نظری بوده و به صورت تجربی این رابطه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر، با روش پیمایشی و بر اساس نظریههای بک فورد و گیدنز، به بررسیِ رابطۀ جهتگیری ارزشی مدرن با هویت دینی دانشآموزان متوسطه شهر مرودشت، به تفکیک جنس، پرداخته است. روش نمونهگیری، روش نمونهگیریِ خوشهای چند مرحلهای بوده است. بر اساس نتایج تحقیق میانگین نمرۀ جهت گیری ارزشی مدرن و هویت دینی دختران در هر سه بعدعاطفی، اعتقادی و عملی بالاتر از میانگین نمرۀ پسران و معنیدار بوده است. همبستگی جهتگیری ارزشی مدرن با ابعاد اعتقادی و احساسی هویت دینی منفی و معنیدار بوده؛ اما همبستگی آن با بعد عملی و کلی هویت دینی معنیدار نبوده است. تفاوت جنسیتی هویت دینی پس از کنترل تأثیر متغیر جهت گیری ارزشی مدرن نیز معنی داربوده است. در کل بر اساس نتایج تحقیق به نظر میرسد، بر خلاف مفروضات رایج نظریه دنیوی شدن، رابطۀ بین جهتگیری ارزشی مدرن و هویت دینی، حداقل در بین پاسخگویان این تحقیق، نوعی رابطۀ تقابلی نبوده است.