بهروز سپیدنامه؛ یارمحمد قاسمی؛ شهین آرین
چکیده
ارزشهای اجتماعی احساسات ریشه داری هستند که مردم آنها را پذیرفته و مبنای عمل و رفتار خود قرار میدهند. هدف از پژوهش حاضر، بازنمایی ارزشهای اجتماعی در ضربالمثلهای مردم ایلام است. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و جامعه آماری شامل تمامی ضربالمثلهایی است که در کتابهای مربوط منتشر شدهاند.یافتههای پژوهش مؤید آنند که شکل غالب ...
بیشتر
ارزشهای اجتماعی احساسات ریشه داری هستند که مردم آنها را پذیرفته و مبنای عمل و رفتار خود قرار میدهند. هدف از پژوهش حاضر، بازنمایی ارزشهای اجتماعی در ضربالمثلهای مردم ایلام است. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و جامعه آماری شامل تمامی ضربالمثلهایی است که در کتابهای مربوط منتشر شدهاند.یافتههای پژوهش مؤید آنند که شکل غالب ارزشهای مورد توجه مردم ایلام که در ضربالمثلها بازنمود شدهاند عبارتند از ارزشهای مبتنی بر تغییر و دگرگونی اجتماع، جمعگرایی و دیگرخواهی و باورمندی به منفعت جمعی و یرهیز از سودجویی شخصی، تدبیر و تعقل، نظم و پیروی از مصوبات اجتماعی، تساهل و تابآوری و مدارای اجتماعی، برابر خواهی در دو بُعد عام (عدالت و اعتدال) و بُعد خاص (مساوات جنسی)، ارزشهای خانوادگی و خویشاوندباوری و ارزشهای اقتصادی در دو بُعد ایجابی (ستایش سرمایه اقتصادی) و سلبی (نکوهش ثروت و نوکیسگی) است.نتایج تحقیق بیانگر بازنمود نوعی از منش اجتماعی است که به دگرگونی اجتماعی ، دیگرخواهی ، عقلانیت ، نظم و قاعده مندی، تساهل و تاب آوری، برابرخواهی، خویشاوندسالاری و سرمایه اقتصادی باورمند است اما ته نشستهای زندگی ایلی طایفهای که مبتنی بر قدرگرایی، خاصگرایی و هژمونی مردانه است نیز در آن مشاهده میشود.
علی گراوند؛ علی محمد سهراب نژاد؛ یارمحمد قاسمی
دوره 8، شماره 3 ، آبان 1396، ، صفحه 71-95
چکیده
«سرمایهیاجتماعی» از مفاهیم مهمّ جامعهشناسی است و درسایر علوم نیز به آن توجّه شده، روابط اجتماعی اساس این رویکرد است و از آن به عنوان سرمایهای در کنار سایر انواع سرمایه(انسانی، مادّی، فیزیکی و غیره) نام میبرند. سرمایهی اجتماعی سه مؤلّفهی هنجارگرایی، اعتماد و مشارکت دارد. مبانی و اصول این نظریه در نظر اندیشمندان قدیم ...
بیشتر
«سرمایهیاجتماعی» از مفاهیم مهمّ جامعهشناسی است و درسایر علوم نیز به آن توجّه شده، روابط اجتماعی اساس این رویکرد است و از آن به عنوان سرمایهای در کنار سایر انواع سرمایه(انسانی، مادّی، فیزیکی و غیره) نام میبرند. سرمایهی اجتماعی سه مؤلّفهی هنجارگرایی، اعتماد و مشارکت دارد. مبانی و اصول این نظریه در نظر اندیشمندان قدیم وجود داشته؛ ازجمله سعدی بواسطهی سفرهای متعدد و نشستوبرخاست با افراد مختلف، با زیر و بم زندگی جوامع عصر خویش آشنایی داشته و برای رسیدن به جامعهی آرمانی نظریهای جامع دارد که در بوستان آمدهاست. بوستان اثری تعلیمی- اخلاقی است و این پژوهش برای آشنایی با نظر اجتماعی سعدی، مؤلّفهی مشارکت را در بوستان به شیوهی اسنادی همراه با تحلیل محتوا بررسی نموده و نشان داده که جایگاه بسامدی مؤلّفه مشارکت در بوستان بعد از هنجارگرایی و اعتماد قراردارد. از بین شاخصهای آن، مشارکت اجتماعی بالاترین بسامد را داشته و از نظر نوع مشارکت، مشارکت برونسویه که نشانهی روابط عاطفی جامعهی مطلوب سعدی است، دارای بیشترین فراوانی است و بعد از آن مشارکت درون سویه قرار میگیرد. مشارکت بر اساسِ تقسیم کار- مشارکت تخصصی- دارای بسامد صفر بوده است و این یافته با ویژگیهای جامعه تمایزنیافته عصر سعدی همخوانی دارد.