غلامرضا لطیفی؛ سیدمحمد بساطیان
دوره 3، شماره 1 ، خرداد 1391، ، صفحه 123-137
چکیده
حل هر مسئلة اجتماعی و انسانی نیازمند بررسی همهجانبة آن است و ریشهیابی مسئله مهمترین گام در این زمینه محسوب میشود. تحقیق حاضر، با توجه به ماهیت موضوع، به روش کتابخانهای انجام گرفته است زیرا مطالعات کتابخانهای امکان درک بهتر موضوع را برای محقق فراهم و سادهسازی واقعیت و استناد ...
بیشتر
حل هر مسئلة اجتماعی و انسانی نیازمند بررسی همهجانبة آن است و ریشهیابی مسئله مهمترین گام در این زمینه محسوب میشود. تحقیق حاضر، با توجه به ماهیت موضوع، به روش کتابخانهای انجام گرفته است زیرا مطالعات کتابخانهای امکان درک بهتر موضوع را برای محقق فراهم و سادهسازی واقعیت و استناد به مبانی پذیرفتنی را برای او امکانپذیر میسازد. در این پژوهش، ابتدا کلیات موضوع بررسی شده است و سپس مهمترین نظریههای برنامهریزان شهری در ارتباط با جرم و جنایت و همچنین پیامدهای امنیتی آن در کلانشهر تهران مورد بحث قرار گرفته است. بررسی همهجانبة پدیدة تمرکز جمعیت در کلانشهر تهران نشان میدهد که بسترهای جرمخیزی با پدیدة جذب جمعیت همراه شده و به وقوع ناامنی دامن زده است. از این رو، حل مسئلة حاد ناامنی در کلانشهر تهران نیازمند بهبود شرایط زندگی مهاجران، با هدف جذب جمعیت در مبدأ و جلوگیری از تمرکز جمعیت، در این شهر است.
غلامرضا خوشفر؛ سیدمحمود عقیلی؛ مجید دنکو؛ مجید الیاسی
دوره 1، شماره 2 ، اسفند 1389، ، صفحه 73-105
چکیده
این تحقیق به ارزیابی نقش رسانهها در تکوین و تغییر احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی میپردازد. به این معنا که نوع و میزان استفاده از رسانهها تا چه اندازه بر احساسات جوانان درباره دنیای پیرامونشان وجهانی که در آن زندگی میکنند نقش دارند. هدف اصلی تحقیق، شناخت نقش رسانهها در تغییرات احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی میباشد. ...
بیشتر
این تحقیق به ارزیابی نقش رسانهها در تکوین و تغییر احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی میپردازد. به این معنا که نوع و میزان استفاده از رسانهها تا چه اندازه بر احساسات جوانان درباره دنیای پیرامونشان وجهانی که در آن زندگی میکنند نقش دارند. هدف اصلی تحقیق، شناخت نقش رسانهها در تغییرات احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی میباشد. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری آن کلیه جوانان (15 الی 29 ساله) ساکن شهر گرگان بودهاند؛ و حجم نمونه 400 نفر تعیین شده، که بر اساس چارچوب نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج حاصل از دادههای جمعآوری شده نشان میدهد که نوع استفاده از رسانهها با احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی رابطه معنیداری دارد؛ به طوری که هرچه اولویت نوع استفاده جوانان از رسانههای مدرن بیشتر باشد، احساس آنها نسبت به حیات اجتماعی منفیتر میشود. همچنین بررسی رابطه میزان مصرف رسانهای با احساسات جوانان نسبت به حیات اجتماعی نشان داد که میزان استفاده از رسانهها با احساس جوانان نسبت به حیات اجتماعی رابطه معنیداری وجود ندارد.