@article { author = {Almasi Zand, Ali and miri, seyedjavad}, title = {investigating the reasons for the decline of avant-garde art in Russia and its relationship with the Hardening of ideology In the period before the October Revolution until the end of Stalin's rule.}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {12}, number = {3}, pages = {1-19}, year = {2021}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2021.32152.2260}, abstract = {Experimental and avant-garde art did a lot of service to the Russian Revolution, and the artists of that time were mostly considered revolutionaries, but after the revolution, strange things happened and many artists were considered traitors.As we all know, Marx's intellectual foundations were influenced by Hegel's philosophy, and for this reason he sided with Hegel's committed art in the face of the famous dichotomy of independent art and committed art (Kant-Hegel). Theoretically, this bias means rejecting the autonomy and independence of the artist and rejecting the individual subject's individuality in the field of creating the work, but in practice we will see that due to the humanistic nature of communist utopian claims (such as equality - classless society) Inevitably, humanist aspects are also found in Marx's earlier views. This article seeks to trace the roots of the success and growth of avant-garde art in Marx's earlier views and to show as much as possible how the decline of these teachings and the rigidity of the ideological system caused the decline of modernist art in the post-Marx period to the height of Stalinist ideology. They provided the sphere of leftist thought.}, keywords = {Marx,Engels,Lenin,Stalin,ideology,avant-garde art,Humanism}, title_fa = {بررسی دلایل افول هنر آوانگارد در روسیه و نسبت آن با تصلُّب ایدئولوژی در بازه‌ی زمانی پیش از انقلاب اکتبر تا پایان دوران زمامداری استالین}, abstract_fa = {همان‌طور که همه می‌دانیم مبانی فکری مارکس متأثر از فلسفۀ هگل بود و به همین دلیل وی در مواجهه با دوگانۀ معروف هنرمستقل و هنرمتعهد (کانت - هگل) طرف هنرمتعهد هگلی را می‌گرفت. از لحاظ نظری، این سوگیری به معنای رد خودمختاری و استقلال اندیشمند و مردود دانستن تفرّد سوژۀ خلاق در ساحت خلق اثر است، اما در عمل خواهیم دید که با توجه به‌ ذات انسان باورانۀ ادعاهای اتوپیاگرایانۀ کمونیستی (برابری ـ جامعۀ بی‌طبقه)، لاجرم سویه‌های اومانیستی در آراء متقدم مارکس نیز مشاهده می‌شود. همین سویه‌هاست که موتور محرکۀ هنرمندان نوگرای چپ در سال‌های منتهی به انقلاب اکتبر شد. در این نوشتار سعی شده تا به جستجوی ریشه‌های رشد هنرآوانگارد (هنر مارکسیستی پیش از انقلاب اکتبر) در آراء متقدم مارکس پرداخته و حتی‌الامکان نشان داده شود که چگونه کم‌رنگ شدن این آموزه‌ها و سنگینی کفۀ ترازوی اندیشۀ مستقل ـ متعهد به سمت رویکرد هگلی و تصلّب نظام ایدئولوژیک، اسباب افول اندیشۀ نوگرا در فاصلۀ زمانی پسا مارکس [پیش از انقلاب] تا اوج ایدئولوژی استالینیستی را در سپهر اندیشۀ چپ، فراهم کردند.این مقاله مطالعه‌ای موردی در باب «نسبت هنر و ایدئولوژی» است که به قبل و بعد انقلاب اکتبر روسیه اختصاص یافته اما به لحاظ نظری، نتایجی قابل‌تعمیم دارد.}, keywords_fa = {مارکس,انگلس,لنین,استالین,ایدئولوژی,هنر آوانگارد,اومانیسم}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7050.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7050_faf71d94c75062f0714a8f3715041e7e.pdf} } @article { author = {Izadi -Jeiran, Asghar}, title = {Twofold Culture: Ethnography of Emotional Life in in a Marginalized and Tayefeh-based Community in Tabriz}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {12}, number = {3}, pages = {21-43}, year = {2022}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2022.35001.2362}, abstract = { The aim of this article is an ethnographic study of a Tayefeh-based community in a poor and marginalized neighborhood in Tabriz. The focus of research is on the relation between individuals and Tayefeh community. Therefore, psychological anthropology in general and anthropology of emotions in particular, shaped analytical insights of writer. Data of the article extracted from different periods of long-term fieldwork during some periods in 2020 in Gopanlar. Everyday observations, situated listening, and presence or participant observation in everyday life and particular situations helped researcher to produce field notes. Then, analytic themes created. The text is written in a special style of ethnographic writing. Life in a Tayefeh-based community of Gopanlar created a twofold culture which influenced the emotions of members, men and women, in two different ways: degraded elders, feeling of power among young men, omnipresence of Tayefeh shadow, and wounds of words. This twofold culture, by creating two different emotional worlds, simultaneously leaded to tendency / fleeing from the neighborhood among different groups. The approach of Culture and Personality School for analyzing the tensions within culture didn’t work. Then, I applied Gregory Batesons schizmogenesis for understanding the emotional life of Gopanlar people.}, keywords = {anthropology of Emotions&rdquo,Tayefeh Community&rdquo,Twofold Culture&rdquo,Ethnography&rdquo,&ldquo,Tabriz&rdquo}, title_fa = {فرهنگ دوگانه: مردم‌نگاری حیات عاطفی در یک اجتماع حاشیه‌نشین و طایفه‌‌ای در تبریز}, abstract_fa = {هدف این مقاله مطالعه مردم‌نگارانه یک اجتماع طایفه‌ای در محله‌ای تهی‌دست و حاشیه‌نشین در شهر تبریز است. تمرکز پژوهش حاضر حول رابطه بین فرد و اجتماع طایفه‌ای می‌گردد. به همین‌منظور، مردم‌شناسی روان‌شناختی به-طور عام و مردم‌شناسی عواطف به‌طور خاص بینش‌های تحلیلی نویسنده را تشکیل داده‌اند. داده‌های مقاله از مقاطع مختلفی از انجام کار میدانی طولانی‌مدت طی پانزده سال در محله قوربان دره‌سی برگرفته شده‌اند. مشاهدات روزانه، شنیدن موقعیتی، و حضور یا مشاهده مشارکتی در زندگی روزانه و موقعیت‌های خاص، کمک کرده‌اند تا یادداشت-های میدانی تولید شوند. سپس، تم‌های تحلیلی خلق شده‌اند. متن به سبک خاص نوشتار مردم‌نگارانه نوشته است. زندگی در اجتماع طایفه‌محور قوربان دره‌سی فرهنگی دوگانه پدید آورده که احساسات اعضا، مردان و زنان، را به-طور دوسویه‌ای تحت تأثیر قرار می‌دهد: بی‌ارزش شدن پیرمردها، احساس قدرت جمع در بین مردان جوان، حضور همه‌جایی سایه طایفه، احساس بی‌فرهنگی، و زخم خوردن از حرف. این فرهنگ دوگانه با خلق دو جهان عاطفی متفاوت، همزمان دامن زده است به گرایش به محله و گریز از محله در بین گروه‌های مختلف. برای تحلیل تنش‌های درون فرهنگ، رویکرد مکتب فرهنگ و شخصیت به کارم نیامد. بنابراین، مفهوم پیدایش دودستگی گریگوری بیتسون را جهت فهم جهان عاطفی مالازینالی به کار بستم.}, keywords_fa = {مردم‌شناسی عواطف»,اجتماع طایفه‌ای»,فرهنگ دوگانه»,مردم‌نگاری»,«,تبریز»}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7426.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7426_71ec709b8c51b550c594469da38028fa.pdf} } @article { author = {Roustakhiz, Behrouz}, title = {Intercultural Communication as the Process of Modifying Individual and Social Identities and Personalities (An Analysis of Seven Years in Tibet from the Perspective of Intercultural Communication)}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {12}, number = {3}, pages = {45-65}, year = {2021}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2021.34959.2361}, abstract = {The imagination of encountering others is often a strange one. As much as we are curious and eager to explore and discover other worlds, and as much as we rejoice over the desire for this discovery, we cannot overcome all our anxieties, doubts, and sometimes even fears. These fears may put us in a defensive or offensive position on a macro level, and there are great pieces of evidence for these positions throughout history. However, assuming that intercultural communications are inevitable today, these communications can be considered as a process of modifying individual and social personality and identity; thus, it can be expanded to an inclusive framework. Therefore, this article is based on such a view. This article has sought to understand how this is done, using a kind of interpretive methodology. In this regard, using the film "Seven Years in Tibet," which is based on a real story, we have shown that intercultural communication, apart from the possibility of the development of multiple identities, also allows the person to modify one's view of oneself and others. This issue, of course, has different levels and appears in different forms, which will be discussed in this article.}, keywords = {Intercultural Communication,Self and Other,Singular Identities,Multiple identities,Seven Years in Tibet}, title_fa = {ارتباطات میان‌فرهنگی به‌مثابه جریانی از تعدیل شخصیت و هویت‌های انسانی-اجتماعی (تحلیلی بر فیلم سینمایی هفت سال در تبت از منظر ارتباطات میان‌فرهنگی)}, abstract_fa = {تصور مواجهه با دیگری، اغلب تصوری غریب است. ما هر اندازه هم که کنجکاو و مایل به کشف جهان­های دیگر بوده و از تمنای چنین کشفی بر سر ذوق باشیم، اما نمی­توانیم بر تمامی اضطراب­ها، تردیدها و گاه حتی ترس­های خویش فائق آئیم. این ترس­ها در سطحی کلان، البته ممکن است به­زودی ما را در لاک دفاعی یا حتی حالت تهاجمی قرار دهد و هیچ کم نیستند شواهدی در درازای تاریخ که مؤید ­چنین حالت­هایی است. با این همه، با فرضِ ناگزیر ارتباطات میان­فرهنگی در روزگار کنونی، می­توان این ارتباطات را چونان جریانی از تعدیل شخصیت و هویت­های انسانی-اجتماعی به ­شمار آورده و از این رو، بر گسترش آن در یک چارچوبِ فراگیر پای فشرد. بنابراین، مقالة حاضر مبتنی­­بر چنین نگاهی و بر اساس نوعی روش­شناسی تفسیری، به­دنبال فهم چگونگی این امر بوده است. در این راستا، با بهره­گیری از فیلم سینمایی «هفت سال در تبت» که بر پایة داستانی واقعی ساخته شده است، نشان داده­ایم که ارتباطات میان­فرهنگی جدای از امکان شکوفایی هویت­های چندوجهی، زمینة تعدیل خود شخص در نسبت با خودش و نیز، تعدیل نگاه او به دیگران را فراهم می­سازد. این امر مراتب گوناگونی داشته و در صورت­های مختلفی تجلی می­یابد که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.}, keywords_fa = {ارتباطات میان فرهنگی,خود و دیگری,هویت های تک وجهی,هویت های چندوجهی,هفت سال در تبت}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7051.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7051_f50d00f94ae0bcc74e0eb441eb5547e0.pdf} } @article { author = {Sepidnameh, Behrooz and Gasemi, Yarmohammad and Arian, Shahin}, title = {Representation Social values in Ilam people proverbs}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {12}, number = {3}, pages = {67-96}, year = {2021}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2021.31019.2212}, abstract = {Social values ​​are ingrained emotions that people accept and base their actions and behavior on. The purpose of this study is to represent social values ​​in the proverbs of the people of Ilam. The research method is quantitative content analysis and the statistical population includes all the proverbs that have been published in related books. The sampling method was complete enumeration.The research findings confirm that the predominant form of values ​​considered by the people of Ilam, which are represented in proverbs, are values ​​based on social change, collectivism and altruism and belief in the collective interest and avoidance of personal profit, prudence, social order and adherence to norm. And social tolerance, equality in two dimensions in general (justice and moderation) and in the specific dimension (gender equality), family values ​​and kinship, and economic values ​​in both positive (praise of economic capital) and negative (condemnation of wealth and nobility) dimensions.The results of the study represent a kind of social character that believes in social change, altruism, rationality, orderliness, tolerance, egalitarianism, kinship and economic capital, but the tribal settlements are based on gratitude, particularism and hegemony. It is also masculine.}, keywords = {Social Value,Rational Value,Communal Value,Social Dynamism,Universalism,Social Discipline,social capital,Justice}, title_fa = {بازنمایی ارزشهای اجتماعی در ضرب‌المثلهای مردم ایلام}, abstract_fa = {ارزش‌های اجتماعی احساسات ریشه داری هستند که مردم آنها را پذیرفته و مبنای عمل و رفتار خود قرار می‌دهند. هدف از پژوهش حاضر، بازنمایی ارزش‌های اجتماعی در ضرب‌المثل‌های مردم ایلام است. روش تحقیق تحلیل محتوای کمی و جامعه آماری شامل تمامی ضرب‌المثل‌هایی است که در کتاب‌های مربوط منتشر شده‌اند.یافته‌های پژوهش مؤید آنند که شکل غالب ارزش‌های مورد توجه مردم ایلام که در ضرب‌المثل‌ها بازنمود شده‌اند عبارتند از ارزش‌های مبتنی بر تغییر و دگرگونی اجتماع، جمع‌گرایی و دیگرخواهی و باورمندی به منفعت جمعی و یرهیز از سودجویی شخصی، تدبیر و تعقل، نظم و پیروی از مصوبات اجتماعی، تساهل و تاب‌آوری و مدارای اجتماعی، برابر خواهی در دو بُعد عام (عدالت و اعتدال) و بُعد خاص (مساوات جنسی)، ارزش‌های خانوادگی و خویشاوندباوری و ارزش‌های اقتصادی در دو بُعد ایجابی (ستایش سرمایه اقتصادی) و سلبی (نکوهش ثروت و نوکیسگی) است.نتایج تحقیق بیانگر بازنمود نوعی از منش اجتماعی است که به  دگرگونی اجتماعی ، دیگرخواهی ، عقلانیت ، نظم و قاعده مندی، تساهل و تاب آوری، برابرخواهی، خویشاوندسالاری و سرمایه اقتصادی باورمند است اما ته نشست‌های زندگی ایلی طایفه‌ای که مبتنی بر قدرگرایی، خاص‌گرایی  و هژمونی مردانه است نیز در آن مشاهده می‌شود.}, keywords_fa = {ارزش اجتماعی,ارزش عقلانی,ارزش جمعی,پویایی اجتماعی,عام‌گرایی,نظم اجتماعی,ضرب‌المثل}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7049.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7049_52a8d2ad2b25129fd9a9d1b7f7548c37.pdf} } @article { author = {Semnani, Nahid and Hanifi, Fariba and Sharifi, Asghar}, title = {Identifying the factors affecting the components of social capital in education in order to provide a model to promote it.}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {12}, number = {3}, pages = {97-124}, year = {2021}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2022.32013.2256}, abstract = {Today, the role of human beings in achieving the goals of organizations and promoting social capital is very clear. The main purpose of this study is to identify the factors affecting the components of social capital in education in order to provide a scientific model for its promotion. The research method in the qualitative part is based on the data method and in the quantitative part is of the survey type. Out of 1096 members of the statistical community of the quantitative section in three levels of senior, middle and executive principals (schools), 285 people were selected according to Morgan table. The research tool was a researcher-made questionnaire that was confirmed in the form of convergent validity and reliability with a coefficient of 0.881. Data were analyzed descriptively and inferentially. Out of 79 available indicators, 6 main factors and 13 components were identified. In causal conditions, social identity factor with coefficient (0.732), in the central category, social participation factor with coefficient (0.65), in background conditions, social networks factor with coefficient (0.694), in intervening conditions, harm factor Social factors with a coefficient (0.743), in strategies, social awareness factor with a coefficient (0.699) and in consequences, social responsibility factor with a coefficient (0.692) are effective in social capital. According to the results, the model has a suitable structure.}, keywords = {social capital,Education,Mode,factors,Staff}, title_fa = {شناسایی عوامل موثر بر مولفه های سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش به منظور ارائه مدلی جهت ارتقای آن.}, abstract_fa = {امروزه نقش انسان ها در توفیق تحقق اهداف سازمان ها و ارتقای سرمایه اجتماعی بسیار محرز می باشد، هدف اصلی این پژوهش نیز شناسایی عوامل موثر بر مولفه های سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش به منظور ارائه مدل علمی جهت ارتقای آن است. روش تحقیق در بخش کیفی به روش داده بنیاد و در بخش کمی از نوع پیمایشی است. از 1096 نفر جامعه آماری بخش کمی در سه سطح مدیران ارشد، میانی و اجرایی (مدارس) 285 نفر  نمونه، طبق جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بوده که در قالب روایی همگرا و پایایی با ضریب 881/0 تایید شد. داده­ها به صورت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. از 79 شاخص موجود 6 عامل اصلی و 13 مولفه شناسایی شد. در شرایط علی عامل هویت اجتماعی با ضریب(732/0) ،در مقوله محوری عامل مشارکت اجتماعی با ضریب (65/0) ، در شرایط زمینه ای عامل شبکه های اجتماعی با ضریب (694/0) ، در شرایط مداخله گر عامل آسیب های اجتماعی با ضریب (743/0) ، در راهبردها عامل آگاهی اجتماعی با ضریب (699/0) و در پیامدها عامل مسئولیت اجتماعی با ضریب (692/0) در سرمایه اجتماعی تاثیرگذارهستند.با توجه به نتایج مدل دارای ساختار مناسبی است.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,آموزش و پرورش,مدل,عوامل,کارکنان}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7434.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7434_1f13418ebaf2d39b4e8a0fd64e49b0f0.pdf} } @article { author = {farhadi, mohamad and amiri, nader}, title = {Science and praxis; Society as a reference for the validity of knowledge}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {12}, number = {3}, pages = {125-143}, year = {2021}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2021.36215.2406}, abstract = {Validity of Knowledge is the most important issue of science studies in philosophy and sociology. Exploring knowledge and questioning its validity introduced science as a social phenomenon and introduced sociology into the debate. These developments have revolved around the concept of praxis as the foundation of society and social phenomena. Clearly, Marx and Wittgenstein introduced praxis and consciousness – and therefore science - in conjunction. This article argues that from the perspective of praxis, science is bound by the requirements of the collective action of the actors and the question of the validity of the findings is left to the analysis of social relations that surrounding science.Applying this position to sociology, which is the science of praxis itself, complicates the situation; The criterion for the validity of sociological findings is adherence to the praxis of social agents in the form of class. This position prevents sociologists from imposing the praxis on the subject of studying and distorting social facts and prevents the objectification of the studied groups. This position also dissolves the exhausting dualities of subject/ object and micro/ macro, while leading to the Fertility of sociology in the face of the concrete situation of Iranian society.}, keywords = {Praxis,Validity of Science,Marx,Wittgenstein,Sociology of Scientific Knowledge,Bath School}, title_fa = {علم و پراکسیس؛ جامعه به مثابه مرجع اعتبار معرفت}, abstract_fa = {تأمین اعتبار معرفت مهم‌ترین مسأله‌ی مطالعات علم در فلسفه و جامعه‌شناسی است. کاوش معرفت و پرسش از اعتبار آن، علم را به مثابه پدیده‌ای اجتماعی معرفی و جامعه‌شناسی را وارد این مجادله کرد. این تحولات حول مفهوم پراکسیس به مثابه بنیان تأسیس جامعه و پدیده‌های اجتماعی شکل گرفته است. مشخصاً مارکس و ویتگنشتاین پراکسیس و آگاهی -و لذا علم را -را در پیوند با هم معرفی کرده‌اند. این مقاله استدلال می‌کند از منظر پراکسیس، علم مقید به اقتضائات عمل جمعی عاملان بوده و پرسش از اعتبار یافته‌ها موکول به تحلیل مناسبات اجتماعی محاط بر علم است.اطلاق این موضع به جامعه‌شناسی که خود علم پراکسیس است موقعیت را پیچیده‌تر می‌کند؛ معیار اعتبار یافته‌های جامعه‌شناسی تقید به پراکسیس عاملان اجتماعی در قالب طبقه است. این موضع از تحمیل پراکسیس جامعه‌شناسان به موضوع مطالعه و تحریف واقعیات اجتماعی جلوگیری کرده و مانع ابژه‌سازی از گروه‌های مورد مطالعه می‌شود. این موضع همچنین دوگانه‌های طاقت‌فرسای ذهن/عین و خزد/کلان را منحل می‌کند ضمن اینکه به زایایی علم جامعه‌شناسی در مواجهه با وضعیت انضمامی جامعه ایران منجر می‌شود.}, keywords_fa = {پراکسیس,اعتبار علم,مارکس,ویتگنشتاین,جامعه‌شناسی معرفت علمی,مکتب بث}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7052.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7052_a1e44a225066ff648bfcfff8a0b27f6a.pdf} }