@article { author = {Zamani, Fariba}, title = {The Culture of Job Productivity (Investigating the Factors Affecting Job Satisfaction among the Graduates of Economics)}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-31}, year = {2010}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {Productivity and job satisfaction are among the important factors that should receive attention regarding development. Researches about the history of development and revolution of the industrial nations show that, the skillful and trained manpower has had an undeniable effect in changing the traditional societies into industrial ones. Considering the significance of the subject matter, the present study has investigated the job position of a group of the graduates of economics, with regarding to the jobs that they were holding it was to investigate how much they liked or enjoyed their jobs. In this article, based on the nature of the study, the descriptive -inferential method was used and Chi-Square test was also used for data analysis. The results of the study show that among the graduates of economics who have occupation in their own field, the expectation of income and position is not proportionate to their skills, and that results job dissatisfaction among them. That in return results in low occupational productivity among some of these graduates. Since the applied aspect of their job is considered more important and the productivity is paid more attention, they experience having low status in society.}, keywords = {Productivity of Work Force,Job Satisfaction,Cultural-economic Development,human capital}, title_fa = {فرهنگ بهره‌وری کار: مطالعة عوامل مؤثر بر رضایت شغلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم اقتصادی}, abstract_fa = {بهره‌وری و رضایت شغلی از عوامل مهمی هستند که باید در توسعة جامعة صنعتی مورد توجه دقیق قرار گیرند. زیرا، مطالعه و بررسی تاریخچة توسعه و تحولِ جوامع صنعتی نشان می‌دهد که نیروی ‌انسانی ماهر و تعلیم یافته در تبدیلِ جوامع سنتی به جوامع صنعتی، تأثیر انکارناپذیری داشته است. تحقیق حاضر با توجه به اهمیت موضوع، گروهی از فارغ‌التحصیلان علوم ‌اقتصادی را در مشاغلی که توسط آنان احراز شده، مورد بررسی قرار داده و میزان علائق شغلی آنان را ارزیابی کرده است. در این پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق، از روش توصیفی استنباطی و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Chi-Square (کی دو) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که عدم‌انطباق رشتة تحصیلی و حقوق و امکانات مادی فارغ‌التحصیلان رشتة اقتصاد با موقعیت شغلی و تحصیلات دانشگاهی در عدم رضایت از موقعیت شغلی ‌مؤثر است. همچنین، پایین بودن کارآیی‌شغلی برخی از این فارغ‌التحصیلان در حال حاضر با توجه به این که جنبه های کاربردی این رشته‌ها مورد توجه قرار گرفته است، سبب کاهش ارزش و منزلت اجتماعی آن‌ها گردیده است.}, keywords_fa = {بهره‌وری‌نیروی‌کار,رضایت‌شغلی,توسعة فرهنگی- اقتصادی,سرمایة انسانی}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_125.html}, eprint = {} } @article { author = {Sobhani Nejade, Mehdi and Feli, Javad and Qobadi, Mohtaram}, title = {An Investigation of the Social Trust in Different Occupational Groups}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {33-61}, year = {2010}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {The purpose of the present study is to investigate the social trust of Iranians in different occupational groups. The research method is descriptive survey and the research sample includes 4500 fifteen years old or older residents of the big cities of the provinces that have been selected by stratified sampling. The research tool is a questionnaire made by the researcher. Data have been statistically analyzed through descriptive and inferential methods. Iran society is a developing society which has some cultural lags in it. The results can be understood with regard to this general background. The result shows that people who occupy positions in public sector especially in educational sector invite more trust than the ones in public sector especially the private business sector.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی میزان اعتماد اجتماعی ایرانیان نسبت به صاحبان مشاغل و اصناف کشور}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به تحلیل میزان اعتماد اجتماعی ایرانیان به صاحبان مشاغل و اصناف کشور پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و نمونه پژوهش شامل 4500 نفر از ساکنین 15 سال و بالاتر مراکز استان‌های کشور بوده که با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب با حجم نمونه انتخاب شده‌اند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته و روائی و پایائی سنجی شده بوده است و داده‌های حاصل به دو شیوة توصیفی و استنباطی تحلیل آماری شده‌اند. نتایج حاصل مبین در حال گذر بودن جامعة ایرانی و تأخر فرهنگی جامعه است به طوری که ساخت‌های جدید در جامعه به‌وجود آمده و این ساخت‌ها با ساخت‌های قدیمی هماهنگی ندارند. در نتیجه کسانی که پایگاه‌ها را اشغال کرده‌اند، انتظارات جامعه را به خوبی برآورده ننموده و باعث عدم پیش‌بینی‌پذیری رفتار افراد می‌شوند که این امر خود به بی‌اعتمادی بیشتر جامعه منجر می‌شود.}, keywords_fa = {: اعتماد اجتماعی,گروه‌های شغلی,اصناف,مردم}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_126.html}, eprint = {} } @article { author = {Shahrabi, Afsaneh and Hasan Zade, Ramzan and Siamian, Hassan and Niaz Azari, Kyoomars}, title = {Investigating the Relation between Trust and Teacher's Cooperation in High Schools}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {63-75}, year = {2010}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {The purpose of this article is to study the relationship between the level of trust at school environment and the level of teacher's cooperation in high schools of Sari in educational year of 2006/2007. The sample consists of all head masters and teachers of districts 1 and 2 of Sari high schools. The data collection tool is a questionnaire consisting of two parts measuring trust and cooperation. The validity of the test was confirmed in the previous studies using this questionnaire. In addition to that, the questionnaire was given to some of the professors of educational sciences and psychology, and they also confirmed the validity of the questionnaire. The reliability coefficient of the questionnaire was calculated by Cronbach's alpha. For trust it was 0.869 and for cooperation it was 0.904. The SPSS software was used for data analysis, and the statistical descriptive and inferential methods were also used. The hypotheses testing showed that, there is no significant relation between the level of trust and cooperation of the teachers with the head masters based on gender and also the years working background.}, keywords = {}, title_fa = {بررسی رابطة بین میزان اعتماد در محیط مدرسه و میزان همکاری دبیران در مدارس متوسطه}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی رابطة بین میزان اعتماد در محیط مدرسه و میزان همکاری دبیران در مدارس متوسطة شهر ساری در سال تحصیلی 86-1385 است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعة آماری این تحقیق متشکل از کلیة مدیران و دبیران ناحیة 1و2 مدارس متوسطة دولتی شهر ساری است. در پژوهش حاضر، جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامة دوقسمتی 1- اعتماد و 2- همکاری استفاده شده است. روایی آزمون، با توجه به استفاده از این پرسشنامه در مطالعات انجام شدة قبلی، مورد تایید قرار گرفته است. علاوه برآن پرسشنامه در اختیار عده ای از اساتید صاحب نظر در زمینة روانشناسی و علوم تربیتی قرار گرفت و آنها نیز روایی پرسشنامه رامورد تایید قرار دادند و ضریب پایایی آن توسط آلفای کرونباخ برای پرسشنامة اعتماد 869/. و برای پرسشنامة همکاری 904/. محاسبه شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد. بررسی فرضیه ها نشان داد که بین میزان اعتماد و همکاری دبیران با مدیران براساس جنسیت و نیز براساس میزان سابقة خدمت رابطة معناداری وجود ندارد.}, keywords_fa = {اعتماد,همکاری,مدرسة متوسطه,‌ دبیران}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_127.html}, eprint = {} } @article { author = {Saneapour, Maryam}, title = {A Mythological Study in the Roots of the Western Modern Society}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {77-106}, year = {2010}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {In the Renaissance period, the European humanists objected to the despotic ruling of the middle age church, and started studying and reading ancient Greek texts. In a process of rebirth, they used the golden age mythology of ancient Greek as the base of their evolutionary movement, moving toward humanistic development and growth. The Renaissance man period believed that the despotic ruling of the church in the Middle Ages has resulted in a blind following which resulted in preventing the growth of talents. So objecting the middle ages' tyranny, they began to seek the roots of the western man's abilities in their Greek ancestors and honored the myths before Christ as the first heritage of the Western people. The present article is to entertain some of the values contributing to the modern Western society steaming from mythological heritage of ancient Greece. The contributing areas involved, are anthropology, sociology, politics, urbanization, and Europe centralism.}, keywords = {mythology,Greece,modernism,Anthropology,Sociology,Politics,Urbanization}, title_fa = {پژوهشی اسطوره‌شناسانه در بن‌مایه‌های جامعة مدرن غربی}, abstract_fa = {انسان¬گرایان (Humanists) اروپایی در دورة رنسانس با رویگردانی از حاکمیت استبدادی ارباب کلیسا در قرون وسطا به مطالعه و بازخوانی آموزه‌های یونان باستان همت گماشتند و در یک فرایند تجدید حیات و نوزایی، عصر طلایی اسطوره‌های باستانی یونان را مبنای حرکت تکاملی خود به سوی رشد و پیشرفت انسان‌مدارانه قرار دادند. مردان دورة رنسانس معتقد بودند حاکمیت زورمدارانة ارباب کلیسا در عصر میانه موجب انقیاد کورکورانه و در نتیجه مانع رشد استعدادهای مختلف شهروندان اروپایی شده است و لذا با اعراض از استبداد قرون وسطایی به ریشه‌یابی توانایی¬های انسان غربی در اجداد یونانی‌اش پرداختند و اسطوره‌های قبل از میلاد را به‌عنوان اولین میراث انسان ‌غربی مورد توجه قرار دادند. مقالة حاضر درصدد است برخی شاخصه‌های جامعة مدرن غربی را که برآمده از ارزش¬های مطرح شده در رنسانس اروپا بود به سمت میراث‌های اسطوره‌ای یونان باستان ردیابی نماید شاخصه‌های مزبور عبارت‌اند از: مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، سیاست، شهرنشینی و اروپا محوری.}, keywords_fa = {اسطوره,یونان,مدرنیته,مردم‌شناسی,جامعه‌شناسی,سیاست,شهرنشینی}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_128.html}, eprint = {} } @article { author = {Alavi, Salman and Janati Fard, Fereshteh and Meraei, Mohammadreza}, title = {A Comparison of National and Religious Identity in Internet Addicted and non-Addicted People}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {107-119}, year = {2010}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {Our age is called the age of the communication which in a sense the modern communication tools influence our values, beliefs, and generally our identity or establish relations with them. One aspect of it is spending too much time in virtual space that can result in acculturation and extreme effects on norms and values, and affect the national and traditional identity of the users. Based on the descriptive-analytical cross-sectional method, 250 users (Isfahan University students divided into addicted and non-addicted internet users) were compared on the basis of national, religious identity and the sub-criterions of these two types. The relation between addiction to internet and the religious and national identity was analyzed through SPSS. The findings of the research show that, spending too much time in internet and virtual environments and addiction is related to some of the defections in some of the aspects of national and religious identity.}, keywords = {Internet Addiction,National Identity,Religious Identity,Student,User}, title_fa = {مقایسة هویت ملی و مذهبی در افراد معتاد به اینترنت و غیرمعتاد}, abstract_fa = {از آنجاکه عصر ارتباطات واژه ای مناسب برای دوران کنونی است ، وسایل ارتباط جمعی مخصوصاً اینترنت و انحرافات ناشی از آن (نظیر اعتیاد به اینترنت) می تواند بر ارزشها ، باورها و در مجموع بر هویت ما تاثیرگذاشته یا با آنها رابطه داشته باشد. همچنین، مجاورت طولانی با فضای مجازی می تواند به فرهنگ پذیری یک طرفه و تاثیرپذیری افراطی از هنجارها و ارزشها انجامیده و تعلقات ملی و سنتی کاربران را تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بر روی 250 نفر از کاربران دانشجوی دانشگاههای شهر اصفهان به مقایسة هویت ملی و مذهبی و خرده مقیاسهای این دو مقوله در افراد معتاد به اینترنت و غیر معتاد و همچنین به رابطة میان اعتیاد به اینترنت و هویت مذهبی و ملی و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از نرم افزار SPSS پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که استفاده زیاد از اینترنت و محیط های مجازی و اعتیاد به آن می تواند با نقایصی در برخی جنبه های هویت ملی و مذهبی مرتبط باشد.}, keywords_fa = {اعتیاد اینترنتی,هویت ملی,هویت مذهبی,کاربر دانشجو}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_129.html}, eprint = {} } @article { author = {Nooraei, Mehrdad}, title = {Changeability of the Society}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {121-128}, year = {2010}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {Non-convergent active factors in society, always brings about changes that are, more than anything else, the result of the contradictory functions of these factors. Interaction between the status quo and the new factors in any society, bring about some changes compatible with its capacities. These changes are usually divided into two factors: Intrinsic, and Extrinsic. The Intrinsic changes do not usually bring about social disturbance and are not considered as a threat for the society and the present structural balance. But, for extrinsic changes there is the possibility that the ordinary process of change in social structure result in disturbance. Especially in sudden changes it may result the collapse of social structure.}, keywords = {Society's Structure,SOCIAL SYSTEM,Intrinsic and Extrinsic Changes,Sudden Shange of Sraditional Society,Cultural Dynamism}, title_fa = {تغییرپذیری جامعه}, abstract_fa = {همسو نبودن عوامل فعال در جامعه، همواره تغییراتی پدید می‌آورد که بیش از هر چیز ناشی از تباین عملکرد این عوامل است. هر جامعه تحت تأثیر کنش متقابل میان عوامل حفظ وضع موجود و عوامل جدید، تغییراتی متناسب با ظرفیت خود پیدا می‌کند. این تغییرات را معمولاً به دو دسته «درون‌زا» و «برون‌زا» تقسیم می‌کنند. تغییرات «درون‌زا» قاعدتاً تلاطم اجتماعی در پی ندارند و برای جامعه و تعادل ساختاری آن تهدیدی محسوب نمی‌شوند. ولی در تغییرات «برون‌زا» این احتمال وجود دارد که فرایند عادی تحول ساختار اجتماعی، دچار اختلال شود. به ویژه در تحولات ناگهانی ممکن است ساختار اجتماعی تا حد فروپاشی به خطر بیفتد.}, keywords_fa = {ساختار اجتماعی,سیستم اجتماعی,تغییرات «درون‌زا» تغییرات «برون‌زا»,تغییر ناگهانی جامعة سنتی,پویایی فرهنگی}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_130.html}, eprint = {} } @article { author = {Usefian, Navid and Moosavi Karimi, Mir Saeed}, title = {Constructivist Epistemology and Social Constructionism}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {129-143}, year = {2010}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {Although having similar English equivalents, social constructionism and epistemological constructivism are different schools of thought; the first one is an effective theory in epistemology, and the other one is a sociological theory about cognition. The first part of the article introduces the main concepts of each school of thought and their formulation, and then the roles of dominant thoughts for each of them, the analysis of other subject topics such as educational theories, social discrimination, the concept of refugee and even the philosophy of science and the importance of the book “the Reality of Constructionism” are discussed. At the end, these theories are examined from different points of views and the weak points and strong points of each of them are discussed.}, keywords = {Social Constructionism,Epistemological Constructivism,Epistemology}, title_fa = {سازه‌انگاری معرفتی و برساخت گرایی اجتماعی}, abstract_fa = {«سازه انگاری معرفتی» و «برساخت‌گرایی اجتماعی» در زبان انگلیسی اگرچه از نظر لغوی به هم نزدیک‌اند؛ اما هر کدام مکتبی جداگانه محسوب می‌شوند که اولی نظریه‌ای تأثیر‌گذار در معرفت‌شناسی و دیگری نظریه‌ای جامعه‌شناسانه در مورد معرفت است. در این نوشتار پس از معرفی مفاهیم اصلی هر مکتب و صورت‌بندی درجات متفاوت از هر یک، به نقش تفکرات غالب بر هر مکتب در تحلیل موضوعاتی همچون تئوری‌های آموزشی، تبعیض‌های اجتماعی، مفهوم پناهجو و حتی فلسفة علم پرداخته شده است و در اامه اهمیت کتاب «برساخت‌گرایی واقعیت» مورد بحث قرار گرفته است. در انتها، این نظریه‌ها از منظر‌های گوناگون مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند و نقاط ضعف و قدرت هر یک بیان شده است.}, keywords_fa = {بر ساخت‌گرایی اجتماعی,سازه‌انگاری معرفتی,معرفت‌شناسی}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_131.html}, eprint = {} }