@article { author = {Babaiefard, Asadollah and piri, hassan and Solaymannezhad, Mohamad and Menati, Mohamad}, title = {Meta-analysis of Religious Studies and National Identity in Iran}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {1-21}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2019.4077}, abstract = {Extent and dissemination of studies on religion and national identity doubles the need for a meta-analysis approach. Therefore the purpose of this article is  analyze and combine the results of researches on religiosity and national identity. The statistical population of this research is composed of all scientific and research articles in Iran in relation to the relationship between religiosity and national identity from 2006 till the end of 2016. total of 24 studies were found, which 10 were selected as the final selection for sampling. Initially, the diffusion bias and the heterogeneity of the effect size were confirmed. Then, sensitivity of effect size and effect size coefficient and moderating role of statistical population were investigated using CMA software.Findings show that the coefficient of influence of religiosity on national identity is 0.483. Also considering the moderating variable of the statistical population, this coefficient for students (adolescent) was  0.497 And for youth 0.462  evaluated. Overall, the results show that religiosity as an independent variable has a moderate effect on national identity as a dependent variable, although this rate is higher among adolescents than in youth.}, keywords = {Religion,National Identity,Statistical Community,Effect Size,Meta-analysis}, title_fa = {فراتحلیل مطالعات دینداری و هویت ملی در ایران}, abstract_fa = {گستردگی و پراکندگی مطالعات با موضوع دین­داری و هویت ملی، ضرورت استفاده از روش فراتحلیل را مضاعف می­نماید. از این رو هدف این مقاله تحلیل و ترکیب نتایج پژوهش­های انجام شده در رابطه با دینداری و هویت ملی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مقالات علمی و پژوهشی انجام شده در ایران در زمینه بررسی رابطه بین دینداری و هویت ملی از سال 1385 تا پایان سال 1395 تشکیل داده است. در کل تعداد 24 پژوهش یافت شد که جهت نمونه­گیری، 10 پژوهش که شرایط و ملاک­های انتخاب را داشتند به عنوان انتخاب نهایی برگزیده شدند. ابتدا عدم سوگیری انتشار و ناهمگنی اندازه اثر مورد تأیید قرار گرفت. سپس حساسیت اندازه اثر و ضریب اندازه اثر و نقش تعدیل­گری جامعه آماری با به کارگیری نرم­افزار CMA مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ها حکایت از ضریب تأثیر 483/. دینداری بر هویت ملی دارد. همچنین با در نظر گرفتن متغیر تعدیل­گر جامعه آماری، این ضریب برای دانش­آموزان (نوجوانان) 497/. و برای جوانان 462/. ارزیابی شد. در کل نتایج نشان می­دهد که دینداری به عنوان متغیر مستقل بر هویت ملی به عنوان متغیر وابسته تأثیر متوسطی دارد؛ هرچند این میزان بین نوجوانان بیشتر از جوانان است.}, keywords_fa = {دینداری,هویت ملی,جامعه آماری,اندازه اثر,فراتحلیل}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4077.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4077_6bde97b08315d4ad75756cf41b091af0.pdf} } @article { author = {barghi, isa and herfati, mohammad}, title = {Analysis of the content of the first-level secondary schools in terms of the amount of attention to the components of social capital in the academic year 98-97}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {23-50}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2019.4076}, abstract = {The purpose of thisresearch was to analyze the content of the High Schoolbooks in terms of the amount of attention to the components of social capital.The present research was applied in terms of its purpose and according to its nature, iscontent analysis . The statistical population of this study was the contents of all high Schoolbooks in the 2018.In this regard, religious, Farsi, Thinking, lifestyle and social studiesbooks, were selected through purposeful sampling in the seventh, eighth and ninth grade.The research tool consists of a researcher-made checklist for analyzing the content of social capital according to putnam theory. To estimate the validity of the checklist,the content validity was usedand its reliability was also achieved through Scott's method 89/54.For data analysis, frequency and Shannon entropy method were used.Findings showed that the institutioned component had.Finally, based on the results, suggestions were presented.}, keywords = {Content analysis,social capital,Textbooks,First secondary school,CURRICULUMN}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب های دوره متوسطه اول برحسب میزان توجه به مولفه‌های سرمایه اجتماعی در سال تحصیلی 98-97}, abstract_fa = {در دهه­های اخیر دغدغه های توسعه پایدار در میان جوامع سبب گردیده است که تمامی مولفه های توسعه از جمله توسعه اجتماعی در کانون توجه صاحبنظران قرار گیرد. در این بین مفهوم سرمایه اجتماعی که به عنوان یک کاتالیزور سبب اثربخشی سایر اقسام سرمایه ها می شود ضرورری است در برنامه ریزی های اصولی نهاد آموزش و پرورش به عنوان نتایج آموزشی–تربیتی، بیش از پیش، آشکار می­گردد.. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و نحوه گرد آوری داده ها براساس سیاهه تحلیل در روش تحلیل محتوا می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل محتوای تمامی کتاب­های دوره متوسطه اول در سال تحصیلی 98-97 بوده و برای نمونه گیری کتاب های پیام های آسمانی، فارسی، تفکر و سبک زندگی و مطالعات اجتماعی در پایه های هفتم، هشتم و نهم به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سیاهه­ تحلیل محتوای محقق ساخته سرمایه اجتماعی برحسب نظریه پاتنام بود که برای برآورد روایی سیاهه­ تحلیل از روایی محتوایی استفاده شده و پایایی آن نیز از طریق روش اسکات برای 54/89 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از سنجش فراوانی و روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که برای دوره متوسطه اول میزان توجه به مولفه ­های سرمایه اجتماعی وضعیت مطلوبی دارد که سهم مولفه هنجارهای همیاری اندکی از دیگر مولفه­ها بیشتر است. هرچند که ضریب اهمیت مولفه شبکه ها در کتاب های پیام های آسمانی و ضریب اهمیت مولفه اعتماد در کتاب های مطالعات اجتماعی نسبت به سایر مولفه ها در جایگاه پایین تری قرار دارد در فرجام مقاله براساس نتایج حاصل، پیشنهاد گردید ضمن تقویت جایگاه مولفه شبکه­ها در کتاب­های تفکر و سبک زندگی شاخص های مردم سالاری، نقش شوراهای و انجمن­های ملی و محلی، اعتماد اجتماعی و نهادی، مذمت دروغگویی و آزادی بیان و نقدپذیری از نمود بالایی برخوردار باشند.}, keywords_fa = {سرمایه اجتماعی,کتاب های درسی,دوره متوسطه اول,تحلیل محتوا}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4076.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4076_30d6e492f7180c173b22cfb74e562ae3.pdf} } @article { author = {Foroutan, Yaghoob and Bayazidi, Shadi}, title = {Shi'a – Sunni Preferences for Fertility in Iran}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {51-73}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2019.4078}, abstract = {This study examines the association between religious belonging and fertility preferences, and presents research-based evidence in order to explain the patterns and determinants related to Shi'a and Sunni preferences for fertility. This analysis is based on a survey conducted in rural and urban areas of Ahvaz, Babolsar, Bojnord, Esfarayen, Gonbad Kavos, Kamyaran, Khoramabad, Mahmoudabad, Hamadan, and Saghez. The survey includes 4267 males and females aged 15 years old and over.   According to the preliminary results of this analysis, three general patterns can be addressed. First, the two-child family is the most visible observation that is preferred by most Shi'a and Sunni populations. Second, both childlessness and one-child family are preferred by a negligible proportion of Shi'a and Sunni populations. Third, Sunni population tends to prefer a relatively higher number of children as compared with Shi'a population. However, these general observations are substantially affected by three groups of determinants: demographic determinants (such as age, place of residence, marital status, level of education), religiosity and gender attitudes. Finally, the results can be summarised and explained by the underlying conclusion that religious belonging tends to play a role as a secondary determinant of the fertility preference of Shi'a and Sunni populations, whereas the level of socio-economic development and daily-life facts play a significantly more important role. This particularly applies to such determinants as urbanization, modernization and education.}, keywords = {Fertility preferences,Shi'a – Sunni populations,family size patterns,Iran}, title_fa = {ترجیحات شیعی – سنی باروری در ایران}, abstract_fa = {در این تحقیق، الگوها و تعیین کننده های مرتبط با ترجیحات باروری گروه های شیعی و سنی مذهب در ایران را مورد توجه و بررسی قرار می دهیم. مطابق نتایج این تحقیق، بیشترین ترجیح باروری هم در جمعیت شیعی مذهب و هم در جمعیت سنی مذهب معطوف به الگوی "خانواده دو فرزندی" است، درحالیکه دو الگوی "خانواده بی فرزندی" و "خانواده تک فرزندی" نه در جمعیت شیعی مذهب و نه در جمعیت سنی مذهب چندان پذیرفتنی نیست. درعین حال، این الگوهای کلی تحت تاثیر سه دسته تعیین کننده های جمعیت شناختی (مانند محل سکونت، وضعیت تاهل، سن، و سطح تحصیلات)، دینداری و نگرش جنسیتی است. در مجموع، یافته های این تحقیق را می‌توان اینگونه جمعبندی و تبیین کرد که تعلقات دینی مذهبی همچون یک عنصر ثانوی در تبیین ترجیحات باروری عمل می کنند و سطح توسعه اقتصادی اجتماعی و واقعیت های زندگی روزمره نقش بمراتب مهمتری ایفا می کنند که مخصوصا باید به نقش تعیین کننده متغیرهایی همچون روستانشینی در برابر شهرنشینی، سنت گرایی و بیسوادی در برابر مدرنیسم و گسترش تحصیلات عالی اشاره کرد.}, keywords_fa = {ترجیحات باروری,گروههای مذهبی,شیعی و سنی مذهب,ایران}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4078.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4078_af56801e8712d02dda87472a067fd737.pdf} } @article { author = {Molaei, Asghar}, title = {Recognition the Indicators of Social and cultural order in Iranian-Islamic city (comparative comparison of Tabriz historical market and surrounding passages)}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {75-99}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2019.4079}, abstract = {In Islamic city, social order or based on the principles and teachings of religion is an expression of Islam or in harmony with Islamic teachings that are current in the everyday lives of Muslims, so that observance of these principles and rights in the Islamic city as part of certain beliefs and rights Muslims are accepted. The most important rule regulating social, cultural and economic relations in the Islamic city of social order is the laws and decrees of the Shari'ah that regulate the behaviors, interactions and affairs of Muslims in the Islamic city. Social order must be significant in terms of how people are present in the community, trade, shopping, and consumption, work and leisure. This article aims to explain the principles, foundations and characteristics of social order in Islamic city using the method of research, qualitative analysis of the content of the texts in the theoretical part and the survey research method in the case study, which is distributed through the distribution of 750 questionnaires among the merchants and marketers with The social order categories and the use of the Likert spectrum are comparative comparisons between the historical market and the passages around it. The findings of the case study section show that the items related to social order from the point of view of the merchants, marketers and clients of the historical market are more than the passages around it. Neighborhood interaction and social monitoring, the participation of marketers in different events and their coordinated actions on various occasions such as mourning, vow and ehsan are considered as Islamic models and the social order of historical markets. In contrast to those contemporary passages, which are Western-style commercial centers, many of these patterns are low in social order, and they overcome consumerism, profitability and passage.}, keywords = {Order,Unity,Islamic city,cultural order,social order}, title_fa = {بازشناسی شاخص های شکل دهنده نظم اجتماعی و فرهنگی در شهر ایرانی _ اسلامی (مقایسه تطبیقی بازار تاریخی تبریز و پاساژهای پیرامون)}, abstract_fa = { در شهر ایرانی_اسلامی، نظم اجتماعی و فرهنگی یا برگرفته از اصول و تعالیم دین مبین اسلام بوده یا هماهنگ با تعالیم اسلامی بوده که در زندگی روزمره مسلمانان جاری می­باشند بطوریکه رعایت این اصول و حقوق در شهر اسلامی به­عنوان جزئی از عقاید و حقوق مسلم برای مسلمانان پذیرفته می­شود. مهمترین قاعده تنظیم کننده روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شهر اسلامی نظم اجتماعی همان قوانین و احکام شریعت که به رفتارها، تعاملات و امورات مسلمانان در شهر اسلامی نظم می­بخشد. این مقاله که با هدف تبیین اصول، مبانی و ویژگیهای نظم اجتماعی در شهر اسلامی و با استفاده از روش تحقیق تحلیل کیفی محتوای متون در بخش نظری و روش تحقیق پیمایشی در مطالعه موردی انجام شده است که از طریق توزیع 750 پرسشنامه میان کسبه و بازاریان با گویه­های مربوط به نظم اجتماعی و استفاده از طیف لیکرت به مقایسه تطبیقی بازار تاریخی و پاساژهای پیرامون آن پرداخته است. یافته­های بخش نمونه موردی نشان می­دهد که گویه­های مربوط به نظم اجتماعی از دیدگاه کسبه و بازاریان و مراجعین بازار تاریخی نسبت به پاساژهای پیرامون آن از امتیاز بیشتری برخوردار می­باشد.}, keywords_fa = {شهر ایرانی_اسلامی,شاخص‌های نظم‌دهنده,نظم اجتماعی و فرهنگی,قوانین شریعت,بازار تاریخی تبریز,پاساژ}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4079.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4079_77851c87b04ff9d9119b53826d2dc1ac.pdf} } @article { author = {miri, seyedjavad}, title = {Morteza Muttahari and Sociological Traditions:An Alternative Approach}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {101-109}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2019.4080}, abstract = {It may not be an exaggeration to argue that one of the most fundamental questions in sociological discourses is that who is a “sociologist”? in other words, what is the criteria of considering  or sidelining someone as a sociologist? Of course, this question may be of no interest for many readers in the 21th century but thanks to “postmodern turns” and making of parallel worlds, to question the criteria of sociologically is an act of going beyond Eurocentric vision of sociological imagination. In this context, I think it is high time to reconceptualize Muttahari within the parameters of sociological imagination.}, keywords = {Muttahari,Sociological Traditions,Alternative Approach,Eurocentric,Discipline}, title_fa = {مطهری و سنّت‌های جامعه‌شناسی: نگاهی آلترناتیو}, abstract_fa = {شاید اغراق نباشد اگر بگوییم یکی از بنیادی‌ترین پرسش‌ها در جامعه‌شناسی این است که «جامعه‌شناس» کیست؟ به عبارت دیگر، معیار تعیین تشخص یک اندیشمند به جامعه‌شناس بودن یا نبودن بر چه مبنایی استوار است؟ البته ممکن است در قرن بیست و یکم میلادی این پرسش برای بسیاری از خوانندگان بی‌ربط جلوه کند، اما با «چرخش‌های پست مدرنی» و امکان فضاها و روایت‌های موازی، پرسش از جامعه‌شناسی، پرسش از خلق روایت‌های غیر اروپامدارانه است و در این بستر، ما تلاش کرده‌ایم مطهری را در نسبت با سنت‌های جامعه‌شناسی در منظری آلترناتیو مطرح کنیم.}, keywords_fa = {مطهری,سنت های جامعه‌شناسی,نگاه آلترناتیو,یوروسنتریک,دیسیپلین}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4080.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4080_8971fc1f6a7fd34f9aea69f6338c7e15.pdf} } @article { author = {Nejatian, Mohammad Hossein and Ebrahimpour, Mohsen and Sharifi, Mansour and zanjani, habibollah and Baghaei, Ali}, title = {An Explanation of Concurrency between Fertility and Cultural Changes}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {10}, number = {1}, pages = {111-137}, year = {2019}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {10.30465/scs.2019.4081}, abstract = {Although, Fertility or the process of child bearing is a main and principal pillar of demography, but simultaneously, as a social phenomenon, it has a close relation to the culture and especially to the socio-economic feature as well as to macro policies of countries. Therefore, socio-economic and cultural policies and plans have considerable effect on fertility and reciprocally are affected by it. In other word, fertility, being a main factor of population change, also carries an important cultural element. Meanwhile, citizens of any country after moving to other countries still preserve their own culture, traditions and behaviors for many years and in some cases for whole their lives. However, available data indicates that fertility level is an exception and gradually tends to that of host country.  In this study, to examine this hypothesis, an Iranian national fertility trend was compared with that of Afghan immigrants. Results of this comparison showed that: the level of fertility among Afghan immigrants has a remarkable tendency to that of Iranian national level, while gradually deferring from their own national level. Therefore, a concurrency between fertility and cultural changes was approved. This finding was then explained using “ Nudge” theory and resulted in an outcome justified by theories of fertility explanation. }, keywords = {Culture,Fertility,Relation between culture and fertility}, title_fa = {تبیین همزمانی تحولات فرهنگی و باروری در ایران}, abstract_fa = {باروری یا به تعبیر دیگرفرآیند فرزند آوری ، اگرچه از ارکان اصلی و مهم جمعیت شناسی است اما به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی، ارتباط بسیار نزدیکی با فرهنگ وبه طور اخص با سیمای اجتماعی – اقتصادی و سیاست های کلان کشورها دارد. از این رو سیاست و برنامه های اجتماعی اقتصادی و فرهنگی به عنوان یکی از متغیرهای مهم  ، تاثیرقابل ملاحظه ای برباروری دارد ومتقابلا از آن ها تاثیر می پذیرد. یعنی باروری درعین حال که از ارکان تغییرتعداد و ساختار سنی – جنسی جمعیت کشور است، حامل عنصرمهمی ازویژگی های اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی نیز به شمار می آید. از طرف دیگر، اتباع هرکشور حتی پس ازمهاجرت به سایرکشور ها و زندگی در آن جا ، هنوزبرخی ریشه های فرهنگی ، آداب ، سنن ، باورها و رفتارهای خود را تا سالیان دراز حفظ می کنند و برخی از باورها ی فرهنگی را حتی تا پایان عمر نیز زنده نگه می دارند. اما داده های موجود حکایت از آن دارد که باروری از این فرآیند مستثنی است و سطح باروری مهاجران وارد شده به یک کشور ، به تدریج به سطح باروری کشور میزبان گرایش پیدا می کند. در مطالعه­ی حاضر، به منظور بررسی و آزمون این پدیده ، تحولات سطح باروری کشور با تحول همین میزان در بین مهاجران افغانی در ایران مورد مقایسه قرار گرفته است. نتیجه­ی حاصل از این مقایسه ، نشان داد که سطح باروری مهاجران افغانی در ایران به تدریج از الگوی افغانستان فاصله می گیرد و به سطح باروری ایران نزدیک می شود و در واقع حکایت از همگرایی فرهنگ با باروری دارد. با مشاهده­ی این پدیده ، با استفاده از نظریه " سقلمه " به ریشه یابی دلایل این پدیده پرداخته شد و نتایچی نیز به دست آمد که بر محور نظریه های تبیین باروری ، توجیه می پذیرد.   }, keywords_fa = {فرهنگ,باروری,رابطه فرهنگ و باروری}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4081.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4081_6e13f1c20a898d6fdc832d62b6776889.pdf} }