@article { author = {Khaje Noori, Bijan Khaje Noori and Mosavat, Seyed Ebrahim and Riyahi, Zahra}, title = {"Modernism of underdevelopment and alienation of the middle class in post-revolutionary Iran"}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {5}, number = {4}, pages = {19-36}, year = {2015}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {Adolescence is a valuable time to learn social responsibility, since in this period person likes to have more independence and should make decisions about some values ​​and behavioral methods. One of the major factors which can lead teens to make better choices is the levels of personal and social responsibility. In this way, this study is investigating the relationship between life style, and social and personal responsibility among Shirazian students. The study has been conducted using the survey method and the needed data have been gathered applying self-report questionnaires. In general, findings show that although the personal responsibility and responsibility among girls is more than boys, but boys’ social responsibility is more than girls’ social responsibility. In addition social and personal responsibility and responsibility in school have significant relationship with different dimensions of life style.}, keywords = {Life style,social responsibility,personal responsibility,responsibility in school,Shirazian high‌ school adolescents}, title_fa = {رابطة سبک زندگی و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی مطالعة موردی: نوجوانان دبیرستانی شیراز}, abstract_fa = {دوران نوجوانی زمان ارزش‌مندی برای یادگیری مسئولیت‌پذیری اجتماعی است، زیرا در این دوران است که فرد دوست دارد استقلال بیش‌تری داشته باشد و هم‌چنین باید تصمیماتی دربارة برخی از ارزش‌ها و روش‌های رفتاری خود بگیرد. یکی از فاکتورهای اصلی که می‌تواند به انتخاب‌های نوجوانان پختگی ببخشد میزان مسئولیت آن‌ها در کارهای شخصی و اجتماعی است. در این راستا، این پژوهش به بررسی رابطة بین سبک زندگی و مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی در بین دانش‌آموزان شیرازی پرداخته است. تکنیک استفاده‌شده در این تحقیق پیمایش است و داده‌ها از طریق پرسش‌نامة خودگزارشی جمع‌آوری شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که مسئولیت‌پذیری در مدرسه و مسئولیت‌پذیری فردی در میان دختران بیش‌تر از پسران بوده است و مسئولیت‌پذیری اجتماعی پسران بیش‌تر از دختران است. به علاوه، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فردی و مسئولیت‌پذیری در مدرسه رابطة معنی‌داری با ابعاد سبک زندگی دارد.}, keywords_fa = {سبک زندگی,مسئولیت‌پذیری اجتماعی,مسئولیت‌پذیری فردی,مسئولیت‌پذیری در مدرسه,نوجوانان دبیرستانی شیراز}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1721.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1721_81af6c9ee841610f660a34dd2d03057a.pdf} }