@article { author = {rahbarghazi, mahmoudreza and Emam Jomeh Zadeh, Seyyed Javad and Nourbakhsh, Susan and Khaki, Mina}, title = {Cultural Values and Their Effects on Citizens’ Economic-Political Attitudes}, journal = {Sociological Cultural Studies}, volume = {8}, number = {1}, pages = {45-60}, year = {2017}, publisher = {IHCS}, issn = {2383-0468}, eissn = {2383-0476}, doi = {}, abstract = {Accordingly, in the present study, it has been tried that using the Schwartz theory of basic human values, the effects of cultural values can be investigated on citizens’ orientations towards right/left thoughts in economic domains and also Conservatism/Liberalism in political and social domains among citizens of Isfahan City. The results of the study indicated that individuals who have fewer and weaker transcendental values mostly move towards tendencies of free market in economic domains. In addition, findings indicate that the avoidance of expansive changes, control of threats, and efforts for coping with one’s own anxieties obviously cause the tendency towards conservative parties, but, when individuals’ anxiety about lives and fortunes of other humans, or even the environment increase, this issue causes that citizens tend towards more democratic parties. Finally, findings of the research indicate that cultural values can explain variations of right/left economic attitudes more than more than twice as demographic variables. In addition, these values can explain variations of sociocultural conservatism/liberalism about four times higher than the demographic variables.}, keywords = {transcendence,self enhancement,conservation,openness to change,economic right/left,sociocultural conservatism/liberalism}, title_fa = {ارزش های فرهنگی و تاثیرات آن بر نگرش اقتصادی و سیاسی شهروندان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی تاثیرات ارزش­های فرهنگی بر نگرش سیاسی و اقتصادی شهروندان شهر اصفهان با استفاده از الگوی ارزش­های بنیادین شوارتز می­باشد. در این راستا به منظور تبیین اهمیت جایگاه ارزش­های فرهنگی در توضیح نگرش­های اقتصادی و سیاسی، سعی شد تا میزان واریانس تبیین­شده نگرش سیاسی و اقتصادی توسط ارزش­های فرهنگی با متغیرهای جمعیت­شناختی مورد مقایسه قرار گیرد. در این راستا نتایج پژوهش که بر اساس حجم نمونه 346 بدست آمده است نشان می­دهد که اولا ارزش­های فرهنگی در مقایسه با متغیرهای جمعیت­شناختی قدرت تبیین­کنندگی بیشتری داشتند. ثانیا با تقسیم ارزش­های فرهنگی به 4 بعد آمادگی برای تغییر، حفاظت، خودافزایی و تعالی بر اساس نظریات شوراتز، نتایج نشان می­دهد که ارزش تعالی(شامل ارزش­های جهان­گرایی و خیرخواهی) باعث گرایش شهروندان به سمت تفکرات سوسیالیسم اقتصادی می­شود و افرادی که از ارزش­های تعالی ضعیف­تری برخوردار هستند عمدتا به سمت بازار آزاد در حوزه های اقتصادی گرایش پیدا می­کنند. از سوی دیگر یافته­ها در مورد نگرش­های سیاسی نشان می­دهد درحالی­که ارزش­های آمادگی برای تغییر، خودافزایی و تعالی افراد را به سمت گروه­های سیاسی دموکراتیک سوق می­دهد، اما ارزش حفاظت باعث گرایش افراد به گروه­های سیاسی محافظه­کار می­شود.}, keywords_fa = {تعالی فردی,خودافزایی,حفاظت,آمادگی برای تغییر,نگرش سیاسی,نگرش اقتصادی}, url = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2572.html}, eprint = {https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2572_864e3ffc1b00a322c8528914a98549f6.pdf} }