%0 Journal Article %T ارزش های فرهنگی و تاثیرات آن بر نگرش اقتصادی و سیاسی شهروندان %J جامعه‌پژوهی فرهنگی %I پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی %Z 2383-0468 %A رهبرقاضی, محمودرضا %A امام جمعه زاده, سیدجواد %A نوربخش, سوسن %A خاکی, مینا %D 2017 %\ 05/20/2017 %V 8 %N 1 %P 45-60 %! ارزش های فرهنگی و تاثیرات آن بر نگرش اقتصادی و سیاسی شهروندان %K تعالی فردی %K خودافزایی %K حفاظت %K آمادگی برای تغییر %K نگرش سیاسی %K نگرش اقتصادی %R %X هدف این پژوهش بررسی تاثیرات ارزش­های فرهنگی بر نگرش سیاسی و اقتصادی شهروندان شهر اصفهان با استفاده از الگوی ارزش­های بنیادین شوارتز می­باشد. در این راستا به منظور تبیین اهمیت جایگاه ارزش­های فرهنگی در توضیح نگرش­های اقتصادی و سیاسی، سعی شد تا میزان واریانس تبیین­شده نگرش سیاسی و اقتصادی توسط ارزش­های فرهنگی با متغیرهای جمعیت­شناختی مورد مقایسه قرار گیرد. در این راستا نتایج پژوهش که بر اساس حجم نمونه 346 بدست آمده است نشان می­دهد که اولا ارزش­های فرهنگی در مقایسه با متغیرهای جمعیت­شناختی قدرت تبیین­کنندگی بیشتری داشتند. ثانیا با تقسیم ارزش­های فرهنگی به 4 بعد آمادگی برای تغییر، حفاظت، خودافزایی و تعالی بر اساس نظریات شوراتز، نتایج نشان می­دهد که ارزش تعالی(شامل ارزش­های جهان­گرایی و خیرخواهی) باعث گرایش شهروندان به سمت تفکرات سوسیالیسم اقتصادی می­شود و افرادی که از ارزش­های تعالی ضعیف­تری برخوردار هستند عمدتا به سمت بازار آزاد در حوزه های اقتصادی گرایش پیدا می­کنند. از سوی دیگر یافته­ها در مورد نگرش­های سیاسی نشان می­دهد درحالی­که ارزش­های آمادگی برای تغییر، خودافزایی و تعالی افراد را به سمت گروه­های سیاسی دموکراتیک سوق می­دهد، اما ارزش حفاظت باعث گرایش افراد به گروه­های سیاسی محافظه­کار می­شود. %U https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2572_864e3ffc1b00a322c8528914a98549f6.pdf