ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی هویت جهانی براساس هویت ملی، دینی و قومی در دانشجویان
هویت یکی از ابتدایی ترین نیازهای بشری است. انسان ها به محض شناخت خود به طور مستقیم در مواجهه با این موضوع قرار می گیرند اما نکتۀ حائز توجه، تاثیرات وضعیت محیطی بر تغییرات هویتی است. عوامل مختلفی بر تقویت و تضعیف هویت های جمعی تاثیر دارند. شناخت این عوامل و سنجش وضعیت آن در سطح جامعه علاوه بر این که می تواند زمینه ساز پیش بینی وضعیت آینده ارزش های جمعی شود، سیاستگذاری هویتی را در مسیر دقیق تر و صحیح تری قرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی هویت مدرن براساس هویت ملی، قومی و دینی انجام شد. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه های تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ایی 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه هویت ملی و اجتماعی سلگی و همکاران بود. جهت تحلیل داده ها از روش همبستگی و رگرسیون همزمان استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-25انجام شد. نتایج نشان داد که هویت ملی، قومی و دینی همبستگی مثبت و معناداری با هویت مدرن دارند همچنین هویت ملی، دینی و قومی توان پیش بینی هویت مدرن را دارند. بنابراین می توان گفت که هویت مدرن رقیبی برای هویت ملی، دینی و قومی به شمار نمی آید.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_6696_70c8e93c2459a5e18b9865d313df2d0b.pdf
2021-09-11
1
24
10.30465/scs.2021.30688.2196
هویت جهانی
هویت ملی
هویت دینی
هویت قومی
دانشجویان
نسرین
پاکوفته
nasrinpakoofteh@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
صادق
نصری
sadegh_nasri@yahoo.com
2
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
بیتا
نصرالهی
nasrolahi@srbiau.ac.ir
3
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
AUTHOR
نورعلی
فرخی
farrokhinoorali@yahoo.com
4
دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
کتاب نامه
1
ایمان، محمدتقی و روحانی، علی( 1392). هویت اسلامی و هویت های رقیب( هویت جهانی، ملی و قومی) مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه شیراز. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دور6، شماره1، 148-127.
2
توسلی، غلامعباس( 1380). نظریه های جامعه شناسی، تهران، انتشارات سمت.
3
چلبی، مسعود( 1378). هویت های قومی و رابطه آن با هویت ملی در ایران. تهران، دفتر امور اجتماعی وزارت کشور.
4
حسنی فر، عبدالرحمن و عباس زاده مرزبالی، مجید(1399). مولفه های شکل دهندۀ هویت ملی ایران در فرایند تاریخی. جامعه پژوهی فرهنگی، سال11، شماره1، 33-59.
5
حیدری، آرمان و رمضانی باصری، عباس( 1394). بررسی رابطۀ جهت گیری ارزشی مدرن با هویت دینی و مقایسه جنسیتی آن. جامعه پژوهی فرهنگی، سال6، شماره4، 29-56.
6
رابرتسون، رونالد( 1380). جهانی شدن، تئوریهای اجتماعی، فرهنگی و جهانی، ترجمه کمال پولادی، تهران نشر ثالث.
7
زارع شاه آبادی، اکبر و صادقی، شیوا( 1391). خانواده و هویت ملی: بررسی موردی دانش آموزان شهر یزد. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، شماره 2.
8
ذکایی، محمدسعید( 1381). آموزش شهروندی، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره جدید شماره 1.
9
سفیری، خدیجه و نعمت الهی، زهرا( 1391). جهانی شدن و هویت دینی با تاکید بر تفاوت های جنسیتی. مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان. سال10، شماره3، 39-66.
10
سلگی، محمد؛ اسکندری، حسن؛ دلاور، علی و برجعلی، احمد( 1394). ساخت، پایاسازی و اعتباریابی آزمون هویت ملی و اجتماعی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، دوره6، شماره20، 53-88.
11
عباسی، خیام (1397). مطالعۀ جامعه شناختی هویت سنتی/مدرن دانشجویان(جامعه مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد شوشتر درسال 1396). جامعه پژوهی فرهنگی، سال9، شماره4، 67-96.
12
فولادیان، مجید؛ رضایی بحرآباد، حسن و سوهانیان حقیقی، محسن( 1399). بررسی تحولات هویت جوانان ایرانی( 1394-1353). فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات. سال21، شماره49، 179-147.
13
محمدزاده، حمیدرضا و حاجیانی، ابراهیم( 1396).طراحی مدل سنجش هویت جهانی و اعتباریابی در جامعه ایران. مجله جامعه شناسی نهادهای اجتماعی، شماره9، 284-307.
14
مروت، بروز( 1383). بررسی عوامل موثر بر هویت جمعی غالب در بین دانشجویان( نمونه موردی دانشجویان دانشگاه های شهرستان سنندج). پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
15
موحد، مجید؛ غفاری نسب، اسفندیار و صالحی، روزگار( 1391). مطالعه تاثیر زمینه های فرهنگی بر هویت ملی نوجوانن شهرهای بانه وقروه. مجله مطالعات ملی. سال13، شماره51، صص90-61.
16
نش، کیت( 1380). جامعه شناسی سیاسی معاصر، ترجمۀ محمدتقی دلفروز. تهران: کویر.
17
Ai, A. L., Aisenberg, E., Weiss, S. I., & Salazar, D. (2014). Racial/ethnic identity and subjective physical and mental health of Latino Americans: An asset within? American Journal of Community Psychology, 53(1–2), 173–184. http://dx.doi.org/10.1007/s10464-014-9635-5
18
Albrow, M. (1996) The Global Age. Cambridge. PolityPress.
19
Anderson B. (1983). Imagined communities: reflections on the origins and spread of nationalism. London: Verso.
20
Berends, L., Jones, S. C., & Andrews, K. (2016). Adolescent drinking, social identity, and parenting for safety: Perspectives from Australianadolescents and parents. Health & Place, 38, 22-29.
21
Berzinski, C. (2012). Recovery Mentorship Programs and Recovery from Addiction.
22
Bubritzki, S., van Tubergen, F., Weesie, J., & Smith, S. (2018). Ethnic composition of the school class and interethnic attitudes: A multi-group perspective. Journal of Ethnic and Migration Studies, 44(3), 482–502. https://doi.org/10.1080/1369183X.2017. 1322501
23
Birman, D., Simon, D. D., Chan, W. Y., & Tran, N. (2014). A life domains perspective on acculturation and psychological adjustment: A study of refugees from the former Soviet Union. American Journal of Community Psychology, 53, 60–72.
24
Cristina A. (2008). Identity and the European union. Annals of faculty of economics. University Din Oradea; 1(1): 36-45.
25
Damirchi E, mohamadi n. (2016). Comparison of the Identity style, Self-monitoring and Fear of Success in Normal and Anxiety Medical Sciences University students. Bimonthly Educ Strategies Med Sci;9(4): 306-14.
26
Doucerain, M., Dere, J., & Ryder, A. G. (2013). Travels in hyperdiversity: Multiculturalism and the contextual assessment of acculturation. International Journal of Intercultural Relations, 37, 686–699. doi: 10.1016/j.ijintrel.2013.09.007.
27
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York, NY: W.W. Norton & Company.
28
Foran, J., Lane, D., & Zivkovic, A. (2007). Revolution in the making of the modern world: Social identities, globalization, and modernity. New York, Routledge Press.
29
JD R. (2006). Social critique of postmodernity, crisis of identity. Translation by Saleh Najafi, Tehran:Shiraz,
30
Jenkins, R (2014). Social identity. Routledge.
31
King, P.E. & Boyatzis, C.J. (2004) “Exploring Adolescent Spiritual and Religious Development: Current and Future Theoretical and Empirical Perspectives”. Applied Developmental Science, No. 8, p 2- 6
32
Kroger, J. (2015). Identity development through adulthood: The move toward “wholeness.” In K. C. McLean & M. Syed (Eds.), The Oxford handbook of identity development (pp. 65–80). Oxford, United Kingdom: Oxford University Press.
33
Lechner, F. J. (2007). Redefining national identity: Dutch evidence on global patterns. International Journal of Comparative Sociology, 48(4). 355-368.
34
Moshman, D. (2011). Adolescent rationality and development: Cognition, morality, and identity (3rd Ed.). New York, NY: Psychology Press.
35
Pennington, M. C. & Richards, J. C. (2016). Teacher identity in language teaching: Integrating personal, contextual, and professional factors. RELC Journal, 47 (1), 5-23.
36
Phalet, K., Fleischman, F., & Hillekens, J. (2018). Religious identity and acculturation of immigrant.
37
Phinney, J. S. (1990). Ethnic identity in adolescents and adults: Review of research. Psychological Bulletin, 108, 499–514. http://dx.doi.org/10 .1037/0033-2909.108.3.499
38
Schwartz, S. J., Beyers, W., Luyckx, K., Soenens, B., Zamboanga, B. L., Forthun, L. Forthun & Whitbourne, S. K. (2011). Examining the light and dark sides of emerging adults’ identity: A study of identity status differences in positive and negative psychosocial functioning. Journal of Youth and Adolescence, 40(7), 839-859.
39
Schwartz, S. J., Unger, J. B., Meca, A., Lorenzo-Blanco, E. I., Baezconde- Barganati, L., Cano, M. A., Pattarroyo, M. (2016). Personal identity development in Hispanic immigrant adolescents: Links with positive psychological functioning, depressive symptoms, and externalizing problems. Journal of Youth and Adolescence, Advance online publication. Doi: 10.1007/s10964-016-0615-y.
40
Seol, K.O. (2010) Religious identity as mediator between religious socialization from parents, Peers and mentors and psychological well-being and adjustment among Korean American adolescents of the University of Minnesota. PhD Thesis
41
Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). The social identity theory of intergroup behavior. In S. Worchel & W. G. Austin (Eds.), The psychology of intergroup relations (pp. 7–24). Chicago, IL: Nelson-Hall.
42
Turner. Jonathan. H. (1998) the Structure of Sociological theory. Sixth edition. Belmont: hadsworth publication.
43
Verkuyten, M. (2018). The social psychology of ethnic identity (2nd revised ed.). Oxon, UK: Routledge minority youth. European Psychologist, 23(1), 32–43. https://doi.org/10.1027/1016-9040.
44
Yip, T. (2014). Ethnic identity in everyday life: The influence of identity development status. Child Development, 85(1), 205–219. doi:10.1111/cdev.12107.
45
Williams, J. L., Tolan, P. H., Durkee, M. I., Francois, A. G., & Anderson, R. E. (2012). Integrating racial and ethnic identity research into developmental understanding of adolescents. Child Development Perspectives, 6, 304–311. https://doi.org/10.1111/j. 1750-8606.2012.00235. x.
46
ORIGINAL_ARTICLE
سبک زندگی در برنامههای توسعه بعد از انقلاب: تعارض اقتصاد و فرهنگ؛ شکاف در سیاست
مسئله اصلی این مقاله مطالعه تعارضات درونی در سیاستگذاریهای فرهنگی در حوزه سبک زندگی در ایران پس از انقلاب است. این مسئله به کمک تحلیل محتوای برنامههای توسعه پس از انقلاب انجام شده است. مطالعه نتایج سیاستگذاری برنامه­های توسعه نشان میدهد که «بیتوجهی به واقعیت جامعه» و «فقدان انسجام» را دو ویژگی اصلی این برنامههاست. این برنامهها همواره سرشتی «آرمانگرایانه» داشتهاند و بدون توجه به تحولات واقعی جامعه، معطوف به تحقق نظام ارزشی سیاستگذار بودهاند. در نتیجه همواره بخش مهمی از جامعه را نادیده گرفته و آنها را طرد کرده و علیه آنها سیاستگذاری کردهاند و به همان میزان با موفقیت کمتری روبه­رو شده­اند. از سویی این برنامهها همواره از «فقدان انسجام» رنج میبردهاند. سرشت دوگانه حاکمیت، تنشی پایدار را در برنامهها نهادینه کرده که فقط در برنامه پنجم شاهد ناپدید شدن کامل آن هستیم. از سویی بیتوجهی به تاثیر و تاثرات دو میدان اقتصاد و فرهنگ بر روی یکدیگر سبب شده است که نتایج سیاستهای تعدیل اقتصادی یعنی رواج مصرفگرایی، تجمل، فساد گسترده در خصوصیسازی و شکلگیری طبقات صاحبسرمایهی نزدیک به حاکمیت که از سبک زندگی متفاوت از سبک زندگی و ارزشهای مطلوب حاکمیت برخوردار بودهاند، به طور مداوم سیاستهای مطلوب سیاستگذار حوزه فرهنگ را نقض کنند.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_6710_e7d7c1a951b804c357ba48d2fcc6c73b.pdf
2021-09-11
25
53
10.30465/scs.2021.32141.2259
سبک زندگی
سیاستگذاری فرهنگی
میدان
اقتصاد
سمیه
توحیدلو
smtohidlou@gmail.com
1
استادیارپژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطلاعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
علیرضا
ذاکری
arman.zakeri@gmail.com
2
استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
باکاک، رابرت (1398) مصرف، ترجمه خسرو صبری، تهران: نشر شیرازه
1
بوردیو، پیر (1390) تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر ثالث
2
اباذری، یوسف و آرمان ذاکری (1397) سه دهه همنشینی دین و نئولیبرالیسم، سایت نقد اقتصاد سیاسی
3
اباذری، یوسف (1395) عقلانیت، اعتدال، جنبشهای فاشیستی، جنبشهای مذهبی افراطی، خبرگزاری کتاب ایران، 25/8/1395
4
اسکندریان، غلامرضا، فروزنده جعفرزادهپور و سیمین زمانی(1399) گونهشناسی الگوهای مصرف فرهنگی در میان نسل جوان، فصلنامه جامعهپژوهشی فرهنگی، سال یازدهم، شماره چهارم، زمستان، 1-30
5
ذکایی، محمدسعید و مهدی امیدی(1399) دین و مصرف در زندگی روزمره شهری، فصلنامه جامعهپژوهی فرهنگی، سال یازدهم، شماره چهارم، زمستان، 63-91
6
فلیک، اووه (1387) درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی
7
غنینژاد، موسی (1397) اقتصاد و دولت در ایران، تهران: دنیای اقتصاد
8
مومنی، فرشاد (1394) اقتصاد ایران در دوران تعدیل ساختاری، تهران: انتشارات نقش و نگار
9
مومنی، فرشاد(1394) اقتصاد سیاسی توسعه در ایران امروز، تهران: انتشارات نقش و نگار
10
رفیعپور، فرامرز(1378) آنومی یا آشفتگی: پژوهشی در زمینه پتانسیل آنومی در شهر تهران، تهران: انتشارات سروش
11
مکلئود، تاس اچ(1394) برنامهریزی در ایران، ترجمه علی اعظم محمدبیگی، تهران: نی
12
برنامههای اول تا ششم توسعه ، سایت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
13
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین و تحلیل وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران دوره صفویه با تکیه بر نظریه اعتماد پیوتر زتومکا
ایران در دوره صفویه بویژه درعهد شاه عباس اول ( 1038-978 ق / 1629-1571م ) رشد سیاسی، فرهنگی واقتصادی قابل توجهی را تجربه کرد.لذا با توجه به اهمیت اعتماد و سرمایه اجتماعی درتوسعه پایدار، در این جستار تلاش شده است با تکیه برنظریه اعتماد زتومکا، وضعیت سرمایه اجتماعی ایران اواخر دوره صفوی بررسی شده و به این پرسش پاسخ داده شود که آیا نظام اقتصادی ایران دوره صفویه امکان و ظرفیتهای فرهنگی-اجتماعی لازم جهت استمرار رونق اقتصادی و حتی گام نهادن در مسیر نظام سرمایه داری را داشته است ؟ بر این اساس در این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع تاریخی از طریق بررسی و تحلیل شاخصه های اعتماد زتومکا، وضعیت سرمایه اجتماعی در ایران دوره صفویه مورد واکاوی قرارگرفت. یافتههای این پژوهش نشان می دهد رواج ترکیبی از عوامل زمینه ای اجتماعی و فرهنگی همچون تقدیرگرایی، فساد مالی، رشوه، نفاق، حال­گرایی و عدم خطر پذیری به عنوان کاهندههای اعتماد وسرمایه اجتماعی در این دوره عمل کردهاند. از این رو چنین می توان نتیجه گرفت که سرمایه اجتماعی پایین ظرفیت لازم را برای ورود ایرانیان به مدار توسعه فراهم نمی کرد.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_6711_a5e3daa4e2cf7add78fb5fd018b17027.pdf
2021-09-11
55
79
10.30465/scs.2021.35321.2381
صفویه
نظام اقتصادی
فرهنگ
سرمایه اجتماعی
اعتماد عمومی
رضا
روحانی
rezarouhani@ltr.ui.ac.ir
1
دانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
علی اکبر
کجباف
aliakbarkajbaf@yahoo.co.uk
2
استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
آرهال، جان و مری جوینتس(1390) . فرهنگ از دیدگاه جامعه شناختی، ترجمه فریبرز مجیدی،تهران: انتشارات سروش.
1
اخضری، علی، کجباف، علی اکبر( بهار 1392) . " نگرشی بر آسیب های اقتصادی ایران عصر صفوی " ، فصلنامه پژوهش­های تاریخی ،1392 ، ش 1، صص 45-38.
2
آصف ،محمد هاشم ( رستم الحکما ) (1348 ) . رستم التواریخ ، تصحیح محمد مشیری ، طهران : چاپ تابان.
3
اولئاریوس، آدام (1379) . سفرنامه آدام اولئاریوس، ترجمه حسین کرد بچه، تهران: انتشارات هیرمند.
4
بهار، مهرداد (1355) . بررسی فرهنگی اجتماعی زورخانههای تهران ، تهران: نشر شورای عالی فرهنگ و هنر .
5
تاجبخش، کیان (گردآورنده) (1384) . سرمایه اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه ، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: شیرازه .
6
ترکمان، اسکندر بیک (1355) . تاریخ عالم آرای عباسی ، تصحیح ایرج افشار ، اصفهان : کتابفروشی تأیید .
7
جعفریان، رسول (1372) . علل برافتادن صفویان (مکافات نامه) ، تهران: نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
8
چلبی ، مسعود (1375) .جامعه شناسی نظم ، تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی ، تهران : نشر نی.
9
حافظ، خواجه شمس الدین محمد (1385).دیوان حافظ ، تصحیح غنی و قزوینی ، تهران : نشر دوران.
10
خواجگی اصفهانی، محمد بن معصوم (1368) . خلاصه السیر ، زیر نظر ایرج افشار ، تهران : انتشارات علمی.
11
دلاواله، پیترو (1380) . سفرنامه پیترو دلاواله ، ترجمه محمود بهفروزی ، تهران : نشر قطره.
12
روح الامینی ، محمود (1374) . زمینه فرهنگ شناسی ، چاپ دوم ، تهران : انتشارات دانشگاه پیام نور.
13
روملو، حسن (1349) . احسن التواریخ ، به اهتمام دکتر عبدالحسین نوایی ، تهران : بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
14
زتومکا، پیوتر (1386) . اعتماد، نظریه جامعه شناختی ، ترجمه غلامرضا غفاری ، تهران : نشر شیرازه .
15
سانسون (1377) . وضع کشور ایران در عهد شاه سلیمان صفوی ، ترجمه محمد مهریار ، اصفهان : سازمان رفاهی تفریحی شهرداری .
16
سرگزی،حسینعلی و غلامرضا خوش فر و موسی کریمف ( 1390 )." تاثیر سرمایه اجتماعی در فرهنگ سازمانی در مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ایران (مورد استان گلستان)" ، فصلنامه علمی پژوهشی جامعه پژوهی فرهنگی، سال دوم، ش اول، صص 51-78 .
17
سعدی، مصلح الدین (1381) . کلیات سعدی ، تصحیح بهاالدین خرمشاهی ، تهران : نشر دوستان .
18
سلیم، محمدنبی (1397) . « سیاست اقتصادی صفویه و تاثیر آن بر سقوط دولت » ، فصلنامه پژوهش های علوم تاریخی، ش 2 ، صص۹۷-۱۱۶.
19
شاردن، ژان (1374) . سفرنامه شاردن ، ترجمه اقبال یغمایی ، تهران : نشر توس.
20
شهبازی، ایرج ( 1399). " سیمای جامعه ایرانی در آیینه دیوان حافظ" ، فصلنامه علمی پژوهشی جامعه پژوهی فرهنگی، سال یازدهم،شماره دوم،صص 119-145.
21
صائب تبریزی، محمدعلی (1364) . دیوان صائب تبریزی ، به کوشش محمد قهرمان، تهران : انتشارات علمی فرهنگی.
22
طباطبایی، سید جواد (1392) . سقوط اصفهان به روایت کروسینسکی ، تهران : نشر مینوی خرد.
23
عاملی، شیخ بهاالدین (1382) . نان و حلوا، تصحیح سعید نفیسی ، تهران: انتشارات جامی .
24
عنبری،موسی (1390 ) . جامعه شناسی توسعه (از اقتصاد تا فرهنگ ) ، تهران : انتشارات سمت .
25
فوران ، جان ( 1374 ) . مقاومت شکننده: تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سالهای پس از انقلاب اسلامی، ترجمه احمد تدین، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
26
فیگوئروا، دن گارسیادسیلوا (1363 ). سفرنامه فیگوئروا (سفیر اسپانیا در دربار شاه عباس اول )،ترجمع غلامرضا سمیعی، تهران: نشرنو
27
کاشفی، حسین بن واعظ (1350) . فتوت نامه سلطانی ، به اهتمام دکتر محمد جعفر محجوب، تهران : نشر بنیاد فرهنگ .
28
کروسینسکی، تادوزیودا (1396 ). سفرنامه کروسینسکی ،ترجمه ساسان طهماسبی ،قم : مجمع ذخایر اسلامی، کتابخانه . موزه ملی ملک .
29
کمپفر، انگلبرت (1360) . سفرنامه کمپفر ، ترجمه کیکاوس جهانداری ، تهران: انتشارات خوارزمی.
30
کوین، بروس (1393) . مبانی جامعه شناسی ، ترجمه غلامعباس توسلی و رضا فاضل ، تهران : انتشارات سمت.
31
گرنفل ، مایکل (1393) . مفاهیم کلیدی پیر بوردیو ، ترجمه محمد مهدی لبیبی ، تهران : مرکز نشر افکار.
32
مرعشی صفوی، میرزا محمد خلیل (1362) . مجمع التواریخ ، تصحیح دکتر عباس اقبال ، تهران : کتابخانه سنایی.
33
منجم یزدی، ملأ جلال الدین (1366) . تاریخ عباسی (روزنامه ملأ جلال) ، به کوشش سیف اله وحید ، تهران .
34
ناظم هروی(1374 ). دیوان ناظم هروی، تصحیح محمد قهرمان ، مشهد : موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
35
نویدی، داریوش (1386) . تغییرات اجتماعی- اقتصادی در ایران عصر صفوی ، ترجمه هاشم آغاجری ، تهران : نشر نی.
36
نیومن، آندرو(1392) . ایران عصر صفوی، نوزایی امپراطوری ایران ، ترجمه بهزاد کریمی ، تهران : نشر نقد افکار.
37
واصفی، محمود بن عبدالجلیل( 1350 ) . بدایع الوقایع، تصحیح و الکساندر بلدروف، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
38
وبر، ماکس (1373) . اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری ، ترجمه عبدالکریم رشیدیان ، تهران : انتشارات علمی و فرهنگی.
39
هابز گراهام و نیکول جی شافر (1387) . مبانی مفهومی سرمایه اجتماعی ، ترجمه محمد مهدی شجاعی باغینی و دیگران ، تهران : نشر پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
40
یونگ، الکه (1390) . فرهنگ و اقتصاد ، ترجمه سهیل سمی و زهره حسین زادگان ، تهران: نشر ققنوس.
41
منابع انگلیسی:
42
Arrow, Kenneth (1979) . Gifts and Exchanges, in philosophy and public Affairs , NO.1.
43
Dahrendorf, R (1990) .Reflections on the Revolution in Europe , NewYork : Times Books.
44
Hodgson.G.M (2006) . What are institution? Jornal of Economic.
45
Peter.E.Russell (1970) . Prince Henry the Navigator in the Islamic World and West , Edited by Archibald.R.Lewis , NewYork.
46
ORIGINAL_ARTICLE
عاملیتهای نامتجانس در جامعهشناسیِ بیشازانسان: واکاوی جایگاه عاملیت در رویکردهای بیشازانسان در جامعه شناسی، با تاکید بر نظریه کنشگر-شبکه
یکی از مباحث بسیار محبوب و شناختهشده در ادبیات جامعهشناسی نوین، رویکردهایی هستند که تحت عنوان "بیشازانسان" مطرح شدهاند. گسترهی این دیدگاهها بسیار وسیع هستند؛ از جامعهشناسی کلاسیک گابریل تارد و مونادولوژی او و نظریات دولوز و گتاری پیرامون اتصال و همپیوندی امور در جامعه، تا سلسله نظریات و رویکردهایی با عنوان مادیگرایان جدید که توسط کسانی ازجمله هاراوی، باراد، برایدویتی و جان بنت نمایندگی میشوند، و در نهایت برخی از رویکردهای حیطه علموفنآوری و بهطورویژه نظریه کنشگر-شبکه، که مطرحترین چهره آن برونو لاتور است، همگی را میتوان در ذیل این رویکرد قرار داد. چیزی که تمامی این رویکردها را بههم نزدیک کرده است، گریز از عاملیتبخشیِ صرفاانسانی و نیل و میل بهسوی ارایهی عاملیتهای نامتجانس است که کنشگری در جامعه را محدود به انسان نمیدانند و همچنین همگی از دوگانگیهایی چون سوژه و ابژه، انسان و طبیعت، ساختار و عاملیت و... میگریزند. اما منظور از عاملیتهای نامتجانس چیست؟ پس از واکاوی مهمترین ابعاد این رویکردها، که با روش مطالعات اسنادی صورت گرفت، درنهایت با ارایه مدلی مفهومی، سعی میشود به این پرسش پاسخ داده شود. در میان اشتراکاتی که پیرامون مفهوم و چیستی عاملیت در تمامی این رویکردها میتوان برشمرد، تجانس و چند وجهی بودن مهمترین ویژگی آن است.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_6716_02ecfe5fd077db52b7b3de2da6bd6452.pdf
2021-09-11
81
110
10.30465/scs.2021.35214.2372
جامعهشناسی بیشازانسان
مادیگرایی جدید
کنشگر-شبکه
همپیوندی
عاملیت
داود
زهرانی
damonzahrani@gmail.com
1
دانشجوی دکتری،جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
علی
ربانی خوراسگانی
a.rabbani@ltr.ui.ac.ir
2
استاد تمام، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
رحمان
شریف زاده
sharifzadeh@irandoc.ac.ir
3
استادیار، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)
AUTHOR
علی
قنبری برزیان
a.ghanbari@ltr.ui.ir
4
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه اصفهان
AUTHOR
منابع
1
-زمان­جمشیدی، محمدزمان؛ شریف­زاده، رحمان (1396). ریزوم-شبکه؛ بررسی تطبیقی هستی­شناسی ژیل دولوز و برونولاتور، دوفصلنامه فلسفی شناخت، 77/1 ، 159-184.
2
-شریف­زاده، رحمان، (1397)، مذاکره با اشیا، نشرنی.
3
-شریف­زاده، رحمان؛ مقدم حیدری، غلامحسین (1394). از ساخت اجتماعی معرفت تا ساخت جمعی واقعیت: لاتور در مقابل بلور، روش­شناسی علوم انسانی، 21، 83.
4
-حسنی، محمدحسین؛ ذکایی، محمدسعید؛ طالبی، ابوتراب؛ انتظاری، علی (1396). مفهوم­سازی سبک زندگی فرهنگی، جامعه­پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 8، (1)، 23-44.
5
-صدرالحفاظی، سیدعلی؛ ریخته­گران، محمدرضا (1397). دولوز:میل و بازگشت قانون در متافیزیک شدن، فلسفه، 46، 1، 97-115.
6
- Ahmed, J. U. (2010). Documentary Research Method: New Dimensions. Indus Journal of Management and Social Sciences. Volume 4. Pp 1-14.
7
-Bennet, J. (2004). The force of things, Political theory, 32 (3), 347-372, DOI: 10.1177/0090591703260853.
8
-Barad, K. (1996). Meeting the universe halfway: realism and social constructivism without contradiction. In: Nelson, L.H. and Nelson, J. (eds.) Feminism, Science and the Philosophy of Science. Dordrecht: Kluwer, pp. 161–194.
9
-Barad, K. (2003). Posthumanist performativity: toward an understanding of how matte comes to matter. Signs, 28(3): 801–831. https://doi.org/10.1086/345321 https://www.jstor.org/stable/10.1086/345321.
10
- Braidotti, R. (2013). The Posthuman. Cambridge: Polity.
11
-Braidotti, R. (2011). Nomadic Theory. New York: Columbia University Press. In: Fox, N J. & Alldred, Pam. (2017), Sociology and the New materialism; Theory, Research and Action, London, Sage.-
12
-Callon, M.; Latour, B. (1981). Unscrewing the big Leviathan: how actors macrostructure reality and how sociologists help them to do so. In: Advances in Social Theory and Methodology: Toward an Integration of Micro- and Macro-Sociologies, edited by K. Knorr-Cetina and A.V. Cicourel, 277-303.
13
-Coole, D.;Frost, S. (2010). Introducing the New Materialisms. In: New materialisms:
14
Ontology, agency, and politics,edited by D. Coole and S. Frost. Duke University
15
Press Books.
16
- Deleuze, G.; (1988). Spinoza: Practical Philosophy. San Francisco: City Lights.
17
- Deleuze, G.; Guattari, F. (1988) A Thousand Plateaus. London: Athlone.
18
- Deleuze, G.; F. Guattari. (1997 [1980]). Tausend Plateaus. Kapitalismus und Schizophrenie. Berlin: Merve.
19
-Denzin, N.K. (1989). The Research Act (3rd edn). Englewood Cliff, NJ: Prentice Hall.
20
- Deleuze, G.; Guattari, F. (10th printing: 2000/ first: 1983). Anti-Oedipus; Capitalism and Schizophrenia, United State of America, University of Minnesota Press Minneapolis.
21
-Deleuze, G.; Guattari, F. (1984). Anti-Oedipus: Capitalism and schizophrenia. London: Athlone. In: Fox, N J. & Alldred, Pam. (2017). Sociology and the new materialism; Theory, Research and Action, London, Sage.
22
-Giddens, A. (1981). A contemporary critique of historical materialism. London: Macmillan. In: Fox, N J. & Alldred, P. (2017), Sociology and the new materialism; Theory, Research and Action, London, Sage.
23
-Giddens, A.; Pierson, C. (1998). Conversations with Anthony Giddens: Making Sense of Modernity. Stanford CA: Stanford University Press.
24
-Giddens, A.; Pierson, C. (1998). Conversations with Anthony Giddens: Making Sense of Modernity. Stanford CA: Stanford University Press.
25
-Haraway, D. (1997) Modest_Witness@Second_Millennium. Femaleman_Meets_ Oncomouse. New York: Routledge.
26
- Høstaker, R. 2014. A Different Society Altogether: What Sociology Can Learn from Deleuze, Guattari, and Latour, Cambridge Scholars Publishing.
27
-Latour, B. (1996). On actor-network theory. A few clarifications plus more than a few Complications, Soziale Welt, Vol.47.
28
-Latour, B. (1987). Science in Action, How to Follow Scientists and Engineers Through Society, Cambridge, Mass: Harvard University Press.
29
-Latour, B. (1999). Pandora’s Hope: Essays on the Reality of Science Studies. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
30
-Latour, B. (2002). Gabriel Tarde and the End of the Social in: Patrick Joyce (ed) The Social in Question. New Bearings in History and Social Sciences, Routledge, London.
31
-Latour, B. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to ActorNetwork-Theory. Oxford/New York: Oxford University Press.
32
-Latour, B. (2012). The whole is always smaller than its parts: a digital test of Gabriel Tardes' monads, Br J Social. Dec; 63(4). - Lupton, D., Waston, A. (2020). Towards more-than-human digital data studies: developing research-creation methods. Qualitative Research 1–18. https://doi.org/10.1177/1468794120939235.
33
- Margulis, L.; Sagan, D. (1995) What Is Life?, Berkeley: University of California Press, 50. In: Bennet, J. (2004). The force of things, Political theory, 32 (3), 347-372, DOI: 10.1177/0090591703260853.
34
-Kissmann, U.t.; Loon, J. (2019), Discussing New Materialism; Methodological Implications for the Study of Materialities, Spring Vs, London. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22300-7
35
- De Landa,M. (2000). A Thousand Years of Nonlinear History (New York: Swerve Editions, 2000), 16. In: Bennet, J. (2004). The force of things, Political theory, 32 (3), 347-372, DOI: 10.1177/0090591703260853.
36
- Fox, N J.; Alldred, P. (2015). New materialist and social inquiry: designs, methods and the research-assemblage, International Journal of Social Research Methodology. 18:4, 399-414, DOI: 10.1080/13645579.2014.921458
37
- Fox, N J.; Alldred, P. (2017). Sociology and the New materialism; Theory, Research and Action, London, Sage.
38
- Merleau-Ponty, M. (1968 [1964]). The Visible and the Invisible. (Edited by Claude Lefort and translated by Alphonso Lingis). Evanston: Northwestern University Press.
39
- Merleau-Ponty, M. (1968 [1964]): The Visible and the Invisible. (Edited by Claude Lefort and translated by Alphonso Lingis). Evanston: Northwestern University Press.
40
-Serres, M. (1995). The Natural Contract. Trans. Elizabeth MacArthur and William Paulson. Ann Arbor: University of Michigan Press.
41
-Serres, M. (2014). Times of Crisis: What The Financial Crisis Revealed Stewart, W, D; Kamnis, M, A (1984), Secondary Research: Information Sources and Methods. CA: Sage.
42
-Tarde, G. (2012). Monadology and sociology / Gabriel Tarde ; translated by Theo Lorenc with afterword and notes. Re.press, Melborn, Australia.
43
-Taylor, C. A.; Ivinson, G. (2013). Material feminisms: New directions for education. Gender and Education, 25, 665–670. In: Nick J. Fox & Pam Alldred (2017), Sociology and the New materialism; Theory, Research and Action, London, Sage.
44
Tonkonoff. S. (2017). From Trade to Deleuze and Facault, Palgrave Studies in Relational Sociology, DOL 10.1007/978-3-319-5519_2.
45
-Pyyhtinen ,O. (2016). More-than-Human Sociology; A New Sociological Imagination: Palgrave Provocations.
46
-Warfield, K. (2016). Making the Cut: An Agential Realist Examination of Selfies and Touch, Social Media+ Society, April-June 1-10, sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav 10.1177/2056305116641706.
47
ORIGINAL_ARTICLE
گفتمان فرهنگی دولت نهم و دهم
عرصه فرهنگ یکی از حساسیت برانگیزترین عرصهها در ایران بعد از انقلاب اسلامی است. دولتها هم معمولاً متناسب با رویکرد فکری خود گفتمان فرهنگی خاصی را در جهت گسترش هژمونی خود ترسیم و ارائه میدهند ، درایران بعد از انقلاب دولتها عمدتاً دو دوره فعالیت پیوسته داشتهاند و در هر دو دولت معمولاً برنامههای فرهنگی دولتها در یک راستا میباشد و شاهد نوعی تداوم گفتمانی هستیم، اما در دولت نهم و دهم شاهد تغییر در گفتمان فرهنگی شخصیت های تاثیرگذار دولت هستیم. این مقاله با استفاده از نظریه تحلیل گفتمان لاکلاو و موف به دنبال مفصلبندی گفتمانهای فرهنگی دولتهای نهم و دهم و همچنین مقایسه گفتمان فرهنگی این دو دولت میباشد یافته-های تحقیق حکایت ازتغییر در گفتمان فرهنگی دولت دهم در مقایسه با دولت نهم دارد. بر این اساس در دولت نهم شاهد حاکمیت نوعی گفتمان فرهنگی دینی مبتنی بر مدیریت اسلامی و دالهای اصلی آن صدور انقلاب، مقابله تهاجم فرهنگی، بازگشت به ارزشهای انقلاب، ممیزی فرهنگی و تاکید بر مسجد به عنوان کانون تحولات بنیادین میباشد. و در دولت دهم مدیریت فرهنگی جهانی به عنوان دال مرکزی برنامهها و ناکارامدی فقه، کرامت انسانی، دین جهانی، مکتب ایرانی، تبادل فرهنگی از دالهای اصلی مفصلبندی گفتمان فرهنگی میباشد
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_6705_629057505b62eda1fd94de091e00ba09.pdf
2021-09-11
111
134
10.30465/scs.2021.28557.2143
تحلیل گفتمان
دولت دهم
دولت نهم
لاکلاو
موف
علیرضا
فرخی
a_farrokhi@pnu.ac.ir
1
مربی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
جهانگیر
جهانگیری
jjangiri@gmail.com
2
دانشیار گروه جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه شیراز
AUTHOR
احمدی­نژاد، م. (1390). سخنرانی در دومین جشنواره و نمایشگاه علم تا عمل، 16 / 6/ 1390.
1
احمدی­نژاد، م (1384). سخنرانی در جمع مردم مشهد 22خرداد 1384.
2
احمدی­نژاد، م (1384). سخنرانی 26 خرداد در جمع مردم آمل.
3
احمدی­نژاد، م (1385). سخنرانی در دیدار با مردم بافق- چهارشنبه 23 اسفند 1385.
4
احمدی نژاد ، م (1385) سخنرانی در دیئار با روحانیون و طلاب استان گیلان، اسفند 1385.
5
احمدی­نژاد، م (1386). سخنرانی در کنگره 4000 شهید منطقه 17، اسفندماه 1386.
6
احمدی­نژاد، م (1386). سخنرانی در مجلس خبرگان رهبری- یکشنبه 5 اسفند 1386.
7
احمدی­نژاد، م (1386). سخنرانی در ضیافت ناهار رییس جمهور الجزایر- 16 مرداد 1386.
8
احمدی­نژاد، م (1387). سخنرانی در جمع روحانیون و طلاب گیلان، مهرماه 1387.
9
اسمارت، ب. (1385). میشل فوکو، ترجمه لیال جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر اختران.
10
اشتریان، ک. (1391 ). مقدمه­ای بر روش سیاست­گذاری فرهنگی، انتشارات جامعه­شناسان.
11
امیر شجاعی، آ و قریشی، م. (1395). بررسی نشانه­ای- فرهنگی و تغییر ایدئولوژی در ترجمه (بر اساس تحلیل گفتمان انتقادی) مطالعه موردی: پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی، فصلنامه زبان پژوهی، دوره 8، شماره 19، تابستان 1395، صفحه 7- 32.
12
پایگاه اطلاع­رسانی ارشاد، 29/2/87.
13
(خبرگزاری مهر ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲).
14
(جام جم انلاین، 26/10/1390).
15
جهانگیری، ج و فتاحی، س. (1390 ). تحلیل گفتمان محمود احمد ی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دور دهم، مجلهمطالعاتاجتماعیایران، دوره 5، 3، 23-47.
16
رحیم مشایی، ا. (1389). اختتامیه همایش بزرگ ایرانی­ها خارج از کشور، 14/5/ 1389.
17
رحیم مشایی، ا. (1387). همایش نوآوری و شکوفایی درصنعت گردشگری، 28 / 5/ 1387.
18
رحیم مشایی، ا. (1389). مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین­المللی فارابی، 1/ 8/1389.
19
شریفی، س و فاضلی، ع. (1391). واکاوی سیاست­گذاری فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران (آسیب­ها و نهدیدها)، فصلنامه مجلس و راهبرد، دوره 9، 69، 90-56.
20
شریف­زاده، ب. (1392). آوای خرد، در دفاع از گفتمان فرهنگی دولت نهم و دهم، تهران: انتشارات روزنامه ایران.
21
شیری، ط و حسن استادعلی، ز. (1392). عوامل مؤثر بر عملکرد و سیاست­گذاری فرهنگی دولت نهم و دهم، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره 6، 1، 135-122.
22
فتاحی، س. (1389). تحلیل گفتمان نامزدهای جریان­های سیاسی اصلاح­طلب و اصول­گرا در انتخابات ریاست جمهوری دور دهم، پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه­شناسی، دانشگاه شیراز.
23
مصاحبه نگارنده (علیرضا فرخی ) با محمود احمدی­نژاد 1397.
24
مهدی­پور، ف .(1392). گونه­شناسی جریان شناسی­های فکری- فرهنگی در ایران معاصر، فصلنامه دین و سیاست زندگی، شماره دوم، پاییز 1393، 30-8.
25
نجاری ، محمد و قوام ، ابوالقاسم (1396). نقالی؛ گفتمان فرهنگ دینی در عصر صفوی : واکاوی نقل دینی در منظومة زرین قبانامه،فصلنامة علمی ـ پژوهشی جامعه پژوهی فرهنگی ، سال هشتم، شمارة سوم، پاییز 1396 ،125-152
26
Chilton, P.; Schäffner, Christina(1997) Discourse and politics, London: Sage.
27
Fairclough,Norman (2003). Analysing Discourse: Textual Analysis for Social Research, london : routledge.
28
Fairclough,Norman (2013). Critical discourse analysis and critical policy studies,
29
Journal of Critical Policy Studies Volume 7, 2013 - Issue 2.
30
Gee, P. J. (2011). An Introduction to Discourse Analysis Theory and Method: Routledge '.
31
Jorgensen ,M& Phillips, L. (2008), Discourse Analysis as Theory and Method,london:sage.
32
Laclau,e, (2007), On Populist Reason, london :verso
33
Laclau,e & Mouffe,c(2001), Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics, london:verso
34
Seidel, G. (1985). Political Discourse Analysis. London: academic Press.
35
Torfing, j(2004). Discourse Theory: Achievements, Arguments, and Challenges, Discourse Theory in European Politics pp 1-32.
36
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر سرمایه فرهنگی شهروندان شهر کاشان
سرمایه فرهنگی یکی از مفاهیم مهمی است که در سالهای اخیر بهخصوص در ایران مورد توجه صاحبنظران علوم اجتماعی قرارگرفته است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی و شناخت برخی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر میزان سرمایه فرهنگی در بین شهروندان کاشان است. روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایشی و ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل شهروندان شهرستان کاشان است که بین 373 نفراز آنان، پرسشنامه توزیع شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد میزان سرمایه فرهنگی شهروندان شهر کاشان درحد متوسط قرار دارد. بر اساس تحلیل تمیز (تشخیصی)، بعد اجتماعی - فرهنگی اوقات فراغت با 66/0 ، سپس بعد خانوادگی با 46/0 ، طبقه اجتماعی با 21/0 و در نهایت هویت فرهنگی با 15/0 توان تفکیک افراد برحسب سرمایه فرهنگی را دارند. همچنین بر اساس روش رگرسیون لجستیک اوقات فراغت اجتماعی فرهنگی، اوقات فراغت خانوادگی و سپس طبقه اجتماعی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر سرمایه فرهنگی شهروندان دارند.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_6697_39ce2a55d7beaf60074be92f404c5821.pdf
2021-09-11
135
163
10.30465/scs.2021.32793.2283
سرمایه فرهنگی
هویت فرهنگی
طبقه اجتماعی
اوقات فراغت
محمد
گنجی
m.ganji@kashanu.ac.ir
1
دانشیار رشته علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
احسان
صنعتکار
e.sanatkar@chmail.ir
2
کارشناسی ارشد رشته مطالعات فرهنگی دانشگاه کاشان
AUTHOR
منابع
1
آشنا،حسام الدین و روحانی، محمدرضا (1389) «هویت فرهنگی ایرانیان از رویکردهای نظری تا مؤلفههای بنیادی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی،دوره سوم،شماره 4، 184-157.
2
بوردیو، پی یر (1384) شکلهای سرمایه در سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، گردآوری کیان تاجبخش، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: نشر شیرازی.
3
پناهی،محمد­حسین و امیدی،مهدی (1391) «رابطه پایگاه اقتصادی اجتماعی با سرمایه فرهنگی نمونه موردی شهر تهران»،فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر،سال ششم،شماره 17، 66-33.
4
تأمین، ملوین (1388)جامعهشناسیقشرهاونابرابریهایاجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک گهر، تهران: نشر توتیا.
5
تراسبی، دیوید (1382)اقتصاد و فرهنگ، ترجمه کاظم فرهادی، تهران: نشر نی.
6
تیپا،مجتی(1388) بررسی پایگاه اجتماعی اقتصادی و چگونگی گذراندن اوقات فراغت در بین دانشجویان جوان 18-29 سال دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
7
حسینی،سیدحسن و احمدی،سینا(1392) «بررسی میزان سرمایه­های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده و رابطه آنها با گرایش والدین به تبعیض جنسیتی میان فرزندانشان»، جامعه­پژوهی فرهنگی،سال چهارم، شماره 3، 54-25.
8
خواجه نوری،بیژن و مقدس، علی اصغر (1387) «بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر اوقات فراغت،مورد مطالعه: دانش آموزان دبیرستانی شهرستان آباده»،پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، نیمه دوم 1387، 156-133.
9
دامرودی،حمید(1389) چند نکته برای برنامه ریزی اوقات فراغت،فصلنامه آموزشی تربیتی پیوند،تهران:انتشارات رجا،شماره 369-371.
10
ربانی، رسول و شیری،حامد(1388) «اوقات فراغت و هویت اجتماعی»،فصلنامه تحقیقات فرهنگی،دوره دوم،شماره 8. 242-209.
11
مقصودی،سوده؛ عبدالحسینی،زهرا و سلیمانی، زینب (1392) «بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت و روند تغییرات آن در ایران»، مجموعه مقالات کنگره ملی اوقات فراغت و سبک زندگی جوانان، شیراز.
12
شامپاین، پاتریک(1391) پیربوردیو،مرورزندگیوآثار، ترجمه ناهید موید حکمت،تهران: نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
13
شفائی مقدم،الهام(1390) بررسی عوامل اجتماعی- فرهنگی مؤثر بر نگرش به طرحواره جنسیتی نقش زنان در بین شهروندان زن منطقه کاشان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کاشان.
14
شویره،کریستیان و فونتن،اولیویه(1385) واژگان پی یر بوردیو، ترجمه مرتضی کتبی ،تهران: نشر نی.
15
عباس­زاده،محمد و دیگران(1392) «بررسی رابطه سرمایه اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی با نحوه گذراندن اوقات فراغت در بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر نقده»،مجله مطالعات علوم اجتماعی ایران،سال دهم،شماره38. 161-126.
16
عباسی،علی اصغر و رازقی،هادی (1397) «بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر احساس امنیت شهروندان شهرستان­های استان مازندران»، فصلنامه انتظام اجتماعی، سال دهم، شماره 2. 148-109.
17
علیخانی،اکبر(1386) هویت در ایران،تهران: نشرپژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
18
غفاری،غلامرضا و معاون،زهرا(1392) «سهم سرمایه­های اجتماعی و فرهنگی در میزان تمایل به گردشگری در دو سایت حافظیه و تخت جمشید»، جامعه­پژوهی فرهنگی،سال چهارم، شماره 1، 127-113.
19
فرقانی نوش آبادی،زهرا(1393) بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر هویت فرهنگی با تاکید بر شکاف نسلی در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر کاشان،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی،دانشگاه کاشان.
20
فکوهی، ناصر (1381)تاریخ اندیشه و نظریههای انسان شناسی، تهران: نشر نی
21
فیروزجائیان، علی اصغر و گرامی، فتح­اله(1393) «بررسی رابطه بین سرمایه فرهنگی و منزلت اجتماعی دبیران(مطالعه موردی: دبیران مدارس متوسطه شهر خلخال)» ، فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران، سال یازدهم،شماره 41. 119-105.
22
کوئن،بروس(1383) درآمدی بر جامعه شناسی،ترجمه محسن ثلاثی،تهران: نشر فرهنگ معاصر.
23
گیدنز، آنتونی(1383) جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری. تهران:نشر نی.
24
معین،محمد(1389) فرهنگ فارسی،تهران: نشر بهزاد.
25
منادی،مرتضی (1386) «اوقات فراغت و چالشهای جهانی شدن مقایسه دو نسلی»،فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی ارتباطات،دوره سوم، شماره 8. 165-131.
26
ناطقی پور،محمدجواد و آبادی فیروزی، سید احمد (1384) «سرمایه اجتماعی و عوامل مؤثر برشکل گیری آن در شهر تهران» ،مجلهجامعهشناسیایران، شماره 4. 91-59.
27
نجفی،محمدجواد(1391) بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با اوقات فراغت مطالعه موردی شهرستان گیلانغرب، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه پیام نور،مرکز تهران غرب.
28
هیوود،لس و همکاران(1381) اوقات فراغت،ترجمه محمد احسانی،تهران:امید دانش.
29
Bourdieu, P. (1977) Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, Camhin. Harvard University Press.
30
Bourdieu,Pierre and Wacquant,Loic(2002),”An Invitation to Reflexive Sociology”,Polity Press,p10-45.
31
Daphne, J (2007), “Reconceptualizing cultural identity and its role in intercultural business communication”, Journal of Business Communication, Vol. 14, No. 2
32
Dumas’s. (2002), “Cultural Capital, Gender, and School Succes: The Role of Habitu”, Sociology of Education, Vol.75, No.1
33
Giddens, A. (1990). The Consequences of Modernity (Cambridge. Polity، 53(83),245-260
34
King.A(2005),”Structure and Agency in Harrington”,Mdern social Theory:an Introduction,Oxford University. pp.132-2150
35
Stones, Roy (1998), Key Sociological Thinkers, Mcmillan Press Ltd. U.k
36
Wagt,W.P.(1993),Dictionary of Statistics and Methodology’Newbury Park’,Sage Publication.
37
Wynne, D (1998). ”Leisure, Life Style and the New Middle Class A Case Stady”,London and New York, Rontledge.
38
Nesbit, T. (2006) “Whats the Matter with Social Class?”, Adult Education Quartely. 56:171-187.
39
Green, E., S. Hebron & D. Woodward, (1990). Women’s Leisure, what leisure? London Macmillan.
40
Best, Shaun (2010). Leisure Studies Themes and Perspectives. London: SAGE.
41