ORIGINAL_ARTICLE
فرهنگ بهرهوری کار: مطالعة عوامل مؤثر بر رضایت شغلی فارغالتحصیلان رشتههای علوم اقتصادی
بهرهوری و رضایت شغلی از عوامل مهمی هستند که باید در توسعة جامعة صنعتی مورد توجه دقیق قرار گیرند. زیرا، مطالعه و بررسی تاریخچة توسعه و تحولِ جوامع صنعتی نشان میدهد که نیروی انسانی ماهر و تعلیم یافته در تبدیلِ جوامع سنتی به جوامع صنعتی، تأثیر انکارناپذیری داشته است. تحقیق حاضر با توجه به اهمیت موضوع، گروهی از فارغالتحصیلان علوم اقتصادی را در مشاغلی که توسط آنان احراز شده، مورد بررسی قرار داده و میزان علائق شغلی آنان را ارزیابی کرده است. در این پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق، از روش توصیفی استنباطی و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Chi-Square (کی دو) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که عدمانطباق رشتة تحصیلی و حقوق و امکانات مادی فارغالتحصیلان رشتة اقتصاد با موقعیت شغلی و تحصیلات دانشگاهی در عدم رضایت از موقعیت شغلی مؤثر است. همچنین، پایین بودن کارآییشغلی برخی از این فارغالتحصیلان در حال حاضر با توجه به این که جنبه های کاربردی این رشتهها مورد توجه قرار گرفته است، سبب کاهش ارزش و منزلت اجتماعی آنها گردیده است.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_125_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-09-21
1
31
بهرهورینیرویکار
رضایتشغلی
توسعة فرهنگی- اقتصادی
سرمایة انسانی
فریبا
زمانی
faribazamani_fz@yahoo.com
1
پژوهشگر و کارشناس ارشد توسعه و برنامهریزی اقتصادی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان اعتماد اجتماعی ایرانیان نسبت به صاحبان مشاغل و اصناف کشور
پژوهش حاضر به تحلیل میزان اعتماد اجتماعی ایرانیان به صاحبان مشاغل و اصناف کشور پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و نمونه پژوهش شامل 4500 نفر از ساکنین 15 سال و بالاتر مراکز استانهای کشور بوده که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته و روائی و پایائی سنجی شده بوده است و دادههای حاصل به دو شیوة توصیفی و استنباطی تحلیل آماری شدهاند.
نتایج حاصل مبین در حال گذر بودن جامعة ایرانی و تأخر فرهنگی جامعه است به طوری که ساختهای جدید در جامعه بهوجود آمده و این ساختها با ساختهای قدیمی هماهنگی ندارند. در نتیجه کسانی که پایگاهها را اشغال کردهاند، انتظارات جامعه را به خوبی برآورده ننموده و باعث عدم پیشبینیپذیری رفتار افراد میشوند که این امر خود به بیاعتمادی بیشتر جامعه منجر میشود.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_126_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-09-21
33
61
: اعتماد اجتماعی
گروههای شغلی
اصناف
مردم
مهدی
سبحانینژاد
sobhaninejad@shahed.ac.ir
1
استادیار دانشگاه شاهد
AUTHOR
جواد
فعلی
2
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه شاهد
AUTHOR
محترم
قبادی
3
پژوهشگر و کارشناس ارشد جمعیتشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطة بین میزان اعتماد در محیط مدرسه و میزان همکاری دبیران در مدارس متوسطه
هدف از این پژوهش، بررسی رابطة بین میزان اعتماد در محیط مدرسه و میزان همکاری دبیران در مدارس متوسطة شهر ساری در سال تحصیلی 86-1385 است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است.
جامعة آماری این تحقیق متشکل از کلیة مدیران و دبیران ناحیة 1و2 مدارس متوسطة دولتی شهر ساری است. در پژوهش حاضر، جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامة دوقسمتی 1- اعتماد و 2- همکاری استفاده شده است.
روایی آزمون، با توجه به استفاده از این پرسشنامه در مطالعات انجام شدة قبلی، مورد تایید قرار گرفته است. علاوه برآن پرسشنامه در اختیار عده ای از اساتید صاحب نظر در زمینة روانشناسی و علوم تربیتی قرار گرفت و آنها نیز روایی پرسشنامه رامورد تایید قرار دادند و ضریب پایایی آن توسط آلفای کرونباخ برای پرسشنامة اعتماد 869/. و برای پرسشنامة همکاری 904/. محاسبه شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد.
بررسی فرضیه ها نشان داد که بین میزان اعتماد و همکاری دبیران با مدیران براساس جنسیت و نیز براساس میزان سابقة خدمت رابطة معناداری وجود ندارد.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_127_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-09-21
63
75
اعتماد
همکاری
مدرسة متوسطه
دبیران
افسانه
شهرابی
1
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و کارشناس اطلاعرسانی پزشکی مازندران
AUTHOR
رمضان
حسنزاده
2
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ساری
AUTHOR
حسن
صیامیان
siamian46@gmail.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
AUTHOR
کیومرث
نیاز آذری
4
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ساری و رئیس دانشگاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پژوهشی اسطورهشناسانه در بنمایههای جامعة مدرن غربی
انسان¬گرایان (Humanists) اروپایی در دورة رنسانس با رویگردانی از حاکمیت استبدادی ارباب کلیسا در قرون وسطا به مطالعه و بازخوانی آموزههای یونان باستان همت گماشتند و در یک فرایند تجدید حیات و نوزایی، عصر طلایی اسطورههای باستانی یونان را مبنای حرکت تکاملی خود به سوی رشد و پیشرفت انسانمدارانه قرار دادند. مردان دورة رنسانس معتقد بودند حاکمیت زورمدارانة ارباب کلیسا در عصر میانه موجب انقیاد کورکورانه و در نتیجه مانع رشد استعدادهای مختلف شهروندان اروپایی شده است و لذا با اعراض از استبداد قرون وسطایی به ریشهیابی توانایی¬های انسان غربی در اجداد یونانیاش پرداختند و اسطورههای قبل از میلاد را بهعنوان اولین میراث انسان غربی مورد توجه قرار دادند. مقالة حاضر درصدد است برخی شاخصههای جامعة مدرن غربی را که برآمده از ارزش¬های مطرح شده در رنسانس اروپا بود به سمت میراثهای اسطورهای یونان باستان ردیابی نماید شاخصههای مزبور عبارتاند از: مردمشناسی، جامعهشناسی، سیاست، شهرنشینی و اروپا محوری.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_128_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-09-21
77
106
اسطوره
یونان
مدرنیته
مردمشناسی
جامعهشناسی
سیاست
شهرنشینی
مریم
صانعپور
saneapour@ihcs.ac.ir
1
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گروه غربشناسی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة هویت ملی و مذهبی در افراد معتاد به اینترنت و غیرمعتاد
از آنجاکه عصر ارتباطات واژه ای مناسب برای دوران کنونی است ، وسایل ارتباط جمعی مخصوصاً اینترنت و انحرافات ناشی از آن (نظیر اعتیاد به اینترنت) می تواند بر ارزشها ، باورها و در مجموع بر هویت ما تاثیرگذاشته یا با آنها رابطه داشته باشد. همچنین، مجاورت طولانی با فضای مجازی می تواند به فرهنگ پذیری یک طرفه و تاثیرپذیری افراطی از هنجارها و ارزشها انجامیده و تعلقات ملی و سنتی کاربران را تحت تاثیر قرار دهد.
پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بر روی 250 نفر از کاربران دانشجوی دانشگاههای شهر اصفهان به مقایسة هویت ملی و مذهبی و خرده مقیاسهای این دو مقوله در افراد معتاد به اینترنت و غیر معتاد و همچنین به رابطة میان اعتیاد به اینترنت و هویت مذهبی و ملی و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از نرم افزار SPSS پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که استفاده زیاد از اینترنت و محیط های مجازی و اعتیاد به آن می تواند با نقایصی در برخی جنبه های هویت ملی و مذهبی مرتبط باشد.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_129_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-09-21
107
119
اعتیاد اینترنتی
هویت ملی
هویت مذهبی
کاربر دانشجو
سیدسلمان
علوی
alavi@sdlrc.mui.ac.ir
1
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکدة مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - مرکز تحقیقات فنآوری و اطلاعات در علوم سلامت
AUTHOR
فرشته
جنتیفرد
Fj5432@yahoo.com
2
کارشناس بهداشت، اداره آموزش و پرورش استان اصفهان
AUTHOR
محمدرضا
مرآثی
maracy@med.mui.ac.ir
3
استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تغییرپذیری جامعه
همسو نبودن عوامل فعال در جامعه، همواره تغییراتی پدید میآورد که بیش از هر چیز ناشی از تباین عملکرد این عوامل است. هر جامعه تحت تأثیر کنش متقابل میان عوامل حفظ وضع موجود و عوامل جدید، تغییراتی متناسب با ظرفیت خود پیدا میکند. این تغییرات را معمولاً به دو دسته «درونزا» و «برونزا» تقسیم میکنند. تغییرات «درونزا» قاعدتاً تلاطم اجتماعی در پی ندارند و برای جامعه و تعادل ساختاری آن تهدیدی محسوب نمیشوند. ولی در تغییرات «برونزا» این احتمال وجود دارد که فرایند عادی تحول ساختار اجتماعی، دچار اختلال شود. به ویژه در تحولات ناگهانی ممکن است ساختار اجتماعی تا حد فروپاشی به خطر بیفتد.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_130_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-09-21
121
128
ساختار اجتماعی
سیستم اجتماعی
تغییرات «درونزا» تغییرات «برونزا»
تغییر ناگهانی جامعة سنتی
پویایی فرهنگی
مهرداد
نورانی
mehrdad@ihcs.ac.ir
1
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سازهانگاری معرفتی و برساخت گرایی اجتماعی
«سازه انگاری معرفتی» و «برساختگرایی اجتماعی» در زبان انگلیسی اگرچه از نظر لغوی به هم نزدیکاند؛ اما هر کدام مکتبی جداگانه محسوب میشوند که اولی نظریهای تأثیرگذار در معرفتشناسی و دیگری نظریهای جامعهشناسانه در مورد معرفت است. در این نوشتار پس از معرفی مفاهیم اصلی هر مکتب و صورتبندی درجات متفاوت از هر یک، به نقش تفکرات غالب بر هر مکتب در تحلیل موضوعاتی همچون تئوریهای آموزشی، تبعیضهای اجتماعی، مفهوم پناهجو و حتی فلسفة علم پرداخته شده است و در اامه اهمیت کتاب «برساختگرایی واقعیت» مورد بحث قرار گرفته است. در انتها، این نظریهها از منظرهای گوناگون مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند و نقاط ضعف و قدرت هر یک بیان شده است.
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_131_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
2010-09-21
129
143
بر ساختگرایی اجتماعی
سازهانگاری معرفتی
معرفتشناسی
نوید
یوسفیان
navyd88@yahoo.com
1
دانشجوی مهندسی مکانیک و فلسفه علم
AUTHOR
میرسعید
موسوی کریمی
2
هیئت علمی فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف
AUTHOR