پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
1
1
2010
09
21
فرهنگ بهرهوری کار: مطالعة عوامل مؤثر بر رضایت شغلی فارغالتحصیلان رشتههای علوم اقتصادی
1
31
FA
فریبا
زمانی
پژوهشگر و کارشناس ارشد توسعه و برنامهریزی اقتصادی
faribazamani_fz@yahoo.com
بهرهوری و رضایت شغلی از عوامل مهمی هستند که باید در توسعة جامعة صنعتی مورد توجه دقیق قرار گیرند. زیرا، مطالعه و بررسی تاریخچة توسعه و تحولِ جوامع صنعتی نشان میدهد که نیروی انسانی ماهر و تعلیم یافته در تبدیلِ جوامع سنتی به جوامع صنعتی، تأثیر انکارناپذیری داشته است. تحقیق حاضر با توجه به اهمیت موضوع، گروهی از فارغالتحصیلان علوم اقتصادی را در مشاغلی که توسط آنان احراز شده، مورد بررسی قرار داده و میزان علائق شغلی آنان را ارزیابی کرده است. در این پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق، از روش توصیفی استنباطی و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Chi-Square (کی دو) استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان میدهد که عدمانطباق رشتة تحصیلی و حقوق و امکانات مادی فارغالتحصیلان رشتة اقتصاد با موقعیت شغلی و تحصیلات دانشگاهی در عدم رضایت از موقعیت شغلی مؤثر است. همچنین، پایین بودن کارآییشغلی برخی از این فارغالتحصیلان در حال حاضر با توجه به این که جنبه های کاربردی این رشتهها مورد توجه قرار گرفته است، سبب کاهش ارزش و منزلت اجتماعی آنها گردیده است.
بهرهورینیرویکار,رضایتشغلی,توسعة فرهنگی- اقتصادی,سرمایة انسانی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_125.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_125_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
1
1
2010
09
21
بررسی میزان اعتماد اجتماعی ایرانیان نسبت به صاحبان مشاغل و اصناف کشور
33
61
FA
مهدی
سبحانینژاد
استادیار دانشگاه شاهد
sobhaninejad@shahed.ac.ir
جواد
فعلی
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه شاهد
محترم
قبادی
پژوهشگر و کارشناس ارشد جمعیتشناسی دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهش حاضر به تحلیل میزان اعتماد اجتماعی ایرانیان به صاحبان مشاغل و اصناف کشور پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و نمونه پژوهش شامل 4500 نفر از ساکنین 15 سال و بالاتر مراکز استانهای کشور بوده که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته و روائی و پایائی سنجی شده بوده است و دادههای حاصل به دو شیوة توصیفی و استنباطی تحلیل آماری شدهاند.
نتایج حاصل مبین در حال گذر بودن جامعة ایرانی و تأخر فرهنگی جامعه است به طوری که ساختهای جدید در جامعه بهوجود آمده و این ساختها با ساختهای قدیمی هماهنگی ندارند. در نتیجه کسانی که پایگاهها را اشغال کردهاند، انتظارات جامعه را به خوبی برآورده ننموده و باعث عدم پیشبینیپذیری رفتار افراد میشوند که این امر خود به بیاعتمادی بیشتر جامعه منجر میشود.
: اعتماد اجتماعی,گروههای شغلی,اصناف,مردم
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_126.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_126_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
1
1
2010
09
21
بررسی رابطة بین میزان اعتماد در محیط مدرسه و میزان همکاری دبیران در مدارس متوسطه
63
75
FA
افسانه
شهرابی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی و کارشناس اطلاعرسانی پزشکی مازندران
رمضان
حسنزاده
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ساری
حسن
صیامیان
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران
siamian46@gmail.com
کیومرث
نیاز آذری
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی ساری و رئیس دانشگاه
هدف از این پژوهش، بررسی رابطة بین میزان اعتماد در محیط مدرسه و میزان همکاری دبیران در مدارس متوسطة شهر ساری در سال تحصیلی 86-1385 است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است.
جامعة آماری این تحقیق متشکل از کلیة مدیران و دبیران ناحیة 1و2 مدارس متوسطة دولتی شهر ساری است. در پژوهش حاضر، جهت گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامة دوقسمتی 1- اعتماد و 2- همکاری استفاده شده است.
روایی آزمون، با توجه به استفاده از این پرسشنامه در مطالعات انجام شدة قبلی، مورد تایید قرار گرفته است. علاوه برآن پرسشنامه در اختیار عده ای از اساتید صاحب نظر در زمینة روانشناسی و علوم تربیتی قرار گرفت و آنها نیز روایی پرسشنامه رامورد تایید قرار دادند و ضریب پایایی آن توسط آلفای کرونباخ برای پرسشنامة اعتماد 869/. و برای پرسشنامة همکاری 904/. محاسبه شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده شد.
بررسی فرضیه ها نشان داد که بین میزان اعتماد و همکاری دبیران با مدیران براساس جنسیت و نیز براساس میزان سابقة خدمت رابطة معناداری وجود ندارد.
اعتماد,همکاری,مدرسة متوسطه, دبیران
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_127.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_127_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
1
1
2010
09
21
پژوهشی اسطورهشناسانه در بنمایههای جامعة مدرن غربی
77
106
FA
مریم
صانعپور
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گروه غربشناسی
saneapour@ihcs.ac.ir
انسان¬گرایان (Humanists) اروپایی در دورة رنسانس با رویگردانی از حاکمیت استبدادی ارباب کلیسا در قرون وسطا به مطالعه و بازخوانی آموزههای یونان باستان همت گماشتند و در یک فرایند تجدید حیات و نوزایی، عصر طلایی اسطورههای باستانی یونان را مبنای حرکت تکاملی خود به سوی رشد و پیشرفت انسانمدارانه قرار دادند. مردان دورة رنسانس معتقد بودند حاکمیت زورمدارانة ارباب کلیسا در عصر میانه موجب انقیاد کورکورانه و در نتیجه مانع رشد استعدادهای مختلف شهروندان اروپایی شده است و لذا با اعراض از استبداد قرون وسطایی به ریشهیابی توانایی¬های انسان غربی در اجداد یونانیاش پرداختند و اسطورههای قبل از میلاد را بهعنوان اولین میراث انسان غربی مورد توجه قرار دادند. مقالة حاضر درصدد است برخی شاخصههای جامعة مدرن غربی را که برآمده از ارزش¬های مطرح شده در رنسانس اروپا بود به سمت میراثهای اسطورهای یونان باستان ردیابی نماید شاخصههای مزبور عبارتاند از: مردمشناسی، جامعهشناسی، سیاست، شهرنشینی و اروپا محوری.
اسطوره,یونان,مدرنیته,مردمشناسی,جامعهشناسی,سیاست,شهرنشینی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_128.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_128_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
1
1
2010
09
21
مقایسة هویت ملی و مذهبی در افراد معتاد به اینترنت و غیرمعتاد
107
119
FA
سیدسلمان
علوی
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکدة مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان - مرکز تحقیقات فنآوری و اطلاعات در علوم سلامت
alavi@sdlrc.mui.ac.ir
فرشته
جنتیفرد
کارشناس بهداشت، اداره آموزش و پرورش استان اصفهان
Fj5432@yahoo.com
محمدرضا
مرآثی
استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
maracy@med.mui.ac.ir
از آنجاکه عصر ارتباطات واژه ای مناسب برای دوران کنونی است ، وسایل ارتباط جمعی مخصوصاً اینترنت و انحرافات ناشی از آن (نظیر اعتیاد به اینترنت) می تواند بر ارزشها ، باورها و در مجموع بر هویت ما تاثیرگذاشته یا با آنها رابطه داشته باشد. همچنین، مجاورت طولانی با فضای مجازی می تواند به فرهنگ پذیری یک طرفه و تاثیرپذیری افراطی از هنجارها و ارزشها انجامیده و تعلقات ملی و سنتی کاربران را تحت تاثیر قرار دهد.
پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بر روی 250 نفر از کاربران دانشجوی دانشگاههای شهر اصفهان به مقایسة هویت ملی و مذهبی و خرده مقیاسهای این دو مقوله در افراد معتاد به اینترنت و غیر معتاد و همچنین به رابطة میان اعتیاد به اینترنت و هویت مذهبی و ملی و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از نرم افزار SPSS پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که استفاده زیاد از اینترنت و محیط های مجازی و اعتیاد به آن می تواند با نقایصی در برخی جنبه های هویت ملی و مذهبی مرتبط باشد.
اعتیاد اینترنتی,هویت ملی,هویت مذهبی,کاربر دانشجو
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_129.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_129_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
1
1
2010
09
21
تغییرپذیری جامعه
121
128
FA
مهرداد
نورانی
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
mehrdad@ihcs.ac.ir
همسو نبودن عوامل فعال در جامعه، همواره تغییراتی پدید میآورد که بیش از هر چیز ناشی از تباین عملکرد این عوامل است. هر جامعه تحت تأثیر کنش متقابل میان عوامل حفظ وضع موجود و عوامل جدید، تغییراتی متناسب با ظرفیت خود پیدا میکند. این تغییرات را معمولاً به دو دسته «درونزا» و «برونزا» تقسیم میکنند. تغییرات «درونزا» قاعدتاً تلاطم اجتماعی در پی ندارند و برای جامعه و تعادل ساختاری آن تهدیدی محسوب نمیشوند. ولی در تغییرات «برونزا» این احتمال وجود دارد که فرایند عادی تحول ساختار اجتماعی، دچار اختلال شود. به ویژه در تحولات ناگهانی ممکن است ساختار اجتماعی تا حد فروپاشی به خطر بیفتد.
ساختار اجتماعی,سیستم اجتماعی,تغییرات «درونزا» تغییرات «برونزا»,تغییر ناگهانی جامعة سنتی,پویایی فرهنگی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_130.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_130_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
1
1
2010
09
21
سازهانگاری معرفتی و برساخت گرایی اجتماعی
129
143
FA
نوید
یوسفیان
دانشجوی مهندسی مکانیک و فلسفه علم
navyd88@yahoo.com
میرسعید
موسوی کریمی
هیئت علمی فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف
«سازه انگاری معرفتی» و «برساختگرایی اجتماعی» در زبان انگلیسی اگرچه از نظر لغوی به هم نزدیکاند؛ اما هر کدام مکتبی جداگانه محسوب میشوند که اولی نظریهای تأثیرگذار در معرفتشناسی و دیگری نظریهای جامعهشناسانه در مورد معرفت است. در این نوشتار پس از معرفی مفاهیم اصلی هر مکتب و صورتبندی درجات متفاوت از هر یک، به نقش تفکرات غالب بر هر مکتب در تحلیل موضوعاتی همچون تئوریهای آموزشی، تبعیضهای اجتماعی، مفهوم پناهجو و حتی فلسفة علم پرداخته شده است و در اامه اهمیت کتاب «برساختگرایی واقعیت» مورد بحث قرار گرفته است. در انتها، این نظریهها از منظرهای گوناگون مورد نقد و بررسی قرار گرفتهاند و نقاط ضعف و قدرت هر یک بیان شده است.
بر ساختگرایی اجتماعی,سازهانگاری معرفتی,معرفتشناسی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_131.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_131_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf