پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
9
3
2018
09
23
الزامات و چالشهای علوم انسانی کارآفرین: تحلیلی پدیدارشناسانه از وضعیت علوم انسانی در نظام دانشگاهی
1
28
FA
فاطمه
خوشنویسان
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران
fatemeh.khoshnevisan@yahoo.com
عباس
عباس پور
دانشیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
fatemehkhoshnevisan@yahoo.com
نعمت الله
فاضلی
دانشیار پژوهشکده علوم اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
nfazeli@hotmail.com
محمدرضا
نیستانی
استادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
m.neyestani@gmail.com
پژوهش حاضر تحلیلی از وضعیت علوم انسانی در نسل سوم نظام دانشگاهی است. روش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی، با رویکرد پدیدارشناسانه است. جامعه پژوهش متشکل از اساتید و متخصصان موضوعی در حوزه علوم انسانی و روش نمونهگیری هدفمند است که با توجه به معیارهای ورود به پژوهش با 12 نفر به حد اشباع نظری دادهها رسید. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. محقق در پی پاسخ به این سؤال بود که علوم انسانی در نظام دانشگاهی ایران با چه چالشهایی مواجه است و برای کارآفرین کردن این علوم چه الزاماتی باید در نظر گرفت؟ اعتبار اطلاعات گردآوریشده از معیار ارزیابی لینکن و گوبا (1985) و روش دنزین (1978) و پاتون (1999) تائید شد. تجزیهوتحلیل دادهها استقرایی و با استفاده از روش هفت مرحلهای کولایزی (1978) انجام گرفت. یافتهها نشان داد 8 مورد از الزامات و ضرورت­های علوم انسانی کارآفرین شامل دانشآفرینی در آموزش، بازتعریف هویتی و اصلاح تصویر اجتماعی، مهارت آفرینی در آموزش، نهادینهسازی فرهنگ دانشگاهی والا، فرا رشتهای شدن، شناخت پیچیدگیها و فرصتها، توسعه دیالوگ به مثابه کارآفرینی، کارآفرینی علوم انسانی به مثابه ارزشآفرینی است. همچنین علوم انسانی در نظام دانشگاهی ایران با چالشهای محتوایی (محتوای انفعالی، تفاوت الگو واره ای)، ساختاری (استقلال علوم انسانی از سیاست، حمایت نهادی)،عاملیتی (راهبردهای آموزشی، نامعلمی) و زمینهای (فرهنگ دانشگاهی، شلوغکاری علوم زیستی-دقیقه) مواجه است.
دانشگاه,دانشگاه نسل سوم,علوم انسانی,کارآفرینی,پدیدارشناسی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3597.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3597_02189a9cf9978ebd381f9897b93ee780.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
9
3
2018
10
22
بررسی تطبیقی رابطه هوش فرهنگی و هیجانی با گرایش به ارزش های دموکراتیک در میان شهروندان شهر ارومیه
29
50
FA
مهدی
رفیعی
استادیار رشته جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور مرکز زاهدان
rafieem@yahoo.com
فاطمه
گلابی
0000-0003-2885-8458
دانشیار رشته جامعه شناسی، دانشکده حقوق و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
f.golabi@gmail.com
محمدباقر
علیزاده اقدم
استاد رشته جامعه شناسی، دانشکده حقوم و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز
ghdam1351@yahoo.com
رحیم
بدری گرگری
استاد روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز
badri_rahim@yahoo.com
مطالعات مختلقی نشان دهنده آن هستند که هوش بر گرایشات و رفتارهای سیاسی افراد و گروه ها تاثیر گذار است. مطالعه اثرگذاری هوش های فرهنگی و هیجانی بعنوان توانمندی هائی ذهنی و رفتاری بر گرایش افراد به ارزش های دموکراتیک می تواند در راستای این دسته از مطالعات در نظر گرفته شود. این مطالعه در شهر ارومیه انجام شده است که یکی از شهرهای چند فرهنگی و چند قومیتی ایران به شمار می رود. در راستای اجرای این پژوهش، پیمایشی در بین 600 نفر از شهروندان این شهر به اجر درآمده است و با شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای این تعداد از افراد از نواحی 5 گانه شهر ارومیه انتخاب شده و مورد پرسشگری قرار گرفته اند. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. نتایج، نشان دهنده اثرگذاری هوش های فرهنگی و هیجانی بر گرایش به ارزش های دموکراتیک در میان شهروندان شهر ارومیه هستند. هر چند این ارتباط در بین دو متغیر مستقل هوش فرهنگی و هیجانی متفاوت بوده و هوش هیجانی دارای اثرگذاری قوی تری بر گرایش شهروندان به ارزش های دموکراتیک است.
دموکراسی,ارزش های دموکراتیک,هوش فرهنگی,هوش هیجانی,ارومیه
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3598.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3598_2c7b69484c6990efb239d920b18b0f58.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
9
3
2018
10
22
بررسی رابطه ذهن آگاهی با بلوغ اجتماعی و سبک های مقابله با استرس در میان دانشجویان زن مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
51
72
FA
ژاسنت
صلیبی
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
m12302460@gmail.com
مژگان
ذوالفقاری شریف
کارشناسی ارشد رشته روانشناسی شخصیت
zkheyriehmojgan@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر بررسی تعیین رابطه بین ذهن آگاهی با بلوغ اجتماعی و سبک های مقابله با استرس در میان دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بود. طرح این پژوهش از نوع غیر آزمایشی، توصیفی و همبستگی است. جمعیت پژوهش را دانشجویان زن کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و تحقیقات تشکیل دادند. تعداد نمونه 120 نفر بود که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سه پرسشنامه پژوهش را به منظور جمع آوری داده های خام به شرح زیر تکمیل نمودند. پرسشنامه ذهن آگاهی کنتاکی(KIMS) (2004)، پرسشنامه رائو(1986) (RSMS) و پرسشنامه سبک های مقابله با استرس بیلنگز و موس (1981) (CRI). داده های خام پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و تحلیل های آماری توصیفی و فرضیه های پژوهش با استفاده از آمار استنباطی رگرسیون چند متغیره مورد آزمون قرار گرفت. یافته های این پژوهش بیانگر وجود رابطه معکوس و معنی دار میان ذهن آگاهی و سبک مقابله با استرس شناختی، هیجانی و حمایتی و عدم رابطه معنی دار بین ذهن آگاهی و بلوغ اجتماعی و همچنین میان ذهن آگاهی و سبک مقابله با استرس حل مسئله و سبک مقابله با استرس جسمانی بود.
ذهن آگاهی,بلوغ اجتماعی,سبک های مقابله با استرس شناختی,حل مسئله,هیجانی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4050.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_4050_88db58629213a12c71a11915877b292b.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
9
3
2018
10
22
تحلیل اندیشه های شریعتی در ارتباط با تفکر غیر تئولوژیک-غیر سکولار
73
93
FA
محمد حسن
علایی
دانشجوی دکترای جامعه شناسی- جامعه شناسی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
phd.alaei@gmail.com
منصور
وثوقی
استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
vosigei@gmail.com
مقاله حاضر ضمن تحلیل اندیشه­های شریعتی و جستجوی امکانات تفکر وی در گذر از تفکر تئولوژیک و سرنسپردن به سکولاریسم، بر عناصر و وجوهی از تفکر معنوی در آرای شریعتی، تأکید می کند. شریعتی ضمن به رسمیت شناختن عالَم و زیست جهان مدرن، خواهان هویت­بخشی به جامعه­ی ایرانی/مسلمان بر اساس سنت تاریخی و فرهنگی خویش است. او تلاش می کند از طریق نقد توامان مدرنیته و سنت، راه سومی را بگشاید. همین تلاش سترگ او یعنی برقراری دیالوگ و دیالکتیکی میان عقلانیت سنتی و عقلانیت جدید، اصیل ترین وصف شریعتی است این مقاله نشان داده است که ویژگی اساسی اندیشه شریعتی، ارتباط آن با تفکر غیر تئولوژیک-غیر سکولار است. آرای پژوهندگان آثار شریعتی هم بر این ارتباط صحه می گذارد. پژوهش حاضر به نظام­سازی ایده­ی تفکرغیر تئولوژیک-غیر سکولار در آثار شریعتی می­پردازد و نشان می دهد که خودآگاهی به عنوان مفهوم کانونی مستتر در اندیشه ی شریعتی، یک نوع خوآگاهی غیر تئولوژیک-غیر سکولار می باشد که در تعریف اکثر مفاهیم موجود در اندیشه اش از قبیل تعریف انسان، مذهب، بازگشت به خویشتن، روشنفکر و...مستتر می باشد.
شریعتی,تحلیل محتوای کیفی,تفکر غیر تئولوژیک-غیر سکولار,مدرنیته,سنت
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3599.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3599_87ec6eeec2beaefdeacc60cb8f31d6e4.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
9
3
2018
10
22
مطالعه گفتمان دانش آموزی وارتباط آن بانظام ارزش های حاکم برجامعه (با تاکید بر مطالعه نظام ارزشی حاکم بر دانش آموزان دوره متوسطه و دبیران آنها در شهرستان بوکان در سال تحصیلی 97-96)
95
122
FA
انور
کریمیان
دانشجوی دکترای جامعه شناسی فرهنگی، دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
anvar1201@yahoo.com
نوروز
هاشم زهی
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
no_hashemzehi@yahoo.com
مجید
کاشانی
استادیار گروه جامعه شناسی فرهنگی ،دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی
fahmm@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف مطالعه گفتمان دانش آموزی و ارتباط آن با نظام ارزش های حاکم بر جامعه با تاکید بر مطالعه نظام ارزشی حاکم بر دانش آموزان دوره متوسطه و دبیران آنها در شهرستان بوکان انجام شده است. دو گروه از نظر ارزش های مادی و فرامادی، جمع گرایی و فرد گرایی، دینی و سنتی، تحصیلات و علم و خانواده مورد بررسی قرار گرفتند. با قرار دادن سوالات در دو دسته کلی ارزش های مدرن و ارزش های سنتی، مشخص گردید که میانگین گفتمان مدرن، بیشتر از گفتان سنتی می باشد. این مطالعه به صورت پیمایشی در بین 360 دانش آموزان مقطع متوسطه و 184دبیران آنها انجام شده است. نتایج نشان می دهد که بین دو گروه در ارزش های مادی تفاوت معنی دار وجود ندارد؛ درحالی که بین دو گروه در ارزش های فرامادی، جمع گرایی و فردگرایی ، دینی و سنتی، ارزش های مربوط به تحصیلات و علم و خانواده تفاوت معنی دار وجود دارد. نتایج پژوهش در هر دو حوزه ی گفتمان، گسست را نشان می دهد. جهت مقایسه نظام ارزشی بین دو گروه از آزمونt مستقل استفاده شد.
نظام ارزشی,ارزش های مادی,ارزش های فرامادی,نسل,گفتمان مدرن,گفتمان سنتی
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3600.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3600_7b1126504fda18f6a8a17131df654177.pdf
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
جامعهپژوهی فرهنگی
2383-0468
2383-0476
9
3
2018
10
22
تاثیر سرمایه اجتماعی بر کیفیت زندگی شهری؛ رویکردی اجتماعی در برنامه ریزی محلات تاریخی؛ نمونه موردی بافت تاریخی شهر تهران
123
146
FA
محمدرضا
یزدان پناه شاه آبادی
دکتری شهرسازی، دانشگاه بوعلی سینا،همدان
m.yazdanpanah@art.basu.ac.ir
حسن
سجادزاده
دانشیار شهرسازی، دانشگاه بوعلی سینا، نویسنده مسئول
sajadzadeh@basu.ac.ir
یکی از مهمترین معضلات در بازآفرینی بافت تاریخی شهرها، کاهش مستمر جمعیت ساکن و کیفیت زندگی در این گونه بافتها میباشد. مهمترین راهبرد در طرحهای توسعه شهری توجه به ابعاد کالبدی و اجتماعی کیفیت زندگی ساکنان به منظور تشویق ساکنان جهت ادامه سکونت در بافت های تاریخی بوده است. در پژوهش حاضر از طریق ارزیابی کیفیت ذهنی ساکنان به نقش سرمایه اجتماعی در کیفیت زندگی منطقه 12 تهران پرداخته شده است. برای این منظور از طریق روش معادلات ساختاری و توزیع 420 پرسشنامه بین ساکنان محلات تاریخی تهران (محلات حصار صفوی) به ارزیابی ارتباط بین سرمایه اجتماعی بر کیفیت زندگی ساکنان پرداخته شده است. روایی پرسشنامه به تأیید 12 نفر از متخصصان عرصه کیفیت زندگی و سرمایه اجتماعی رسیده است. نتایج بررسی نشان دهنده وجود ارتباط معنادار بین این دو حوزه مفهومی است. برازش مناسب مدل و ضریب همبستگی 0.59 نشان دهنده ارتباط بین سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی ساکنان در سطح محلات تاریخی تهران در سطح اطمینان 99 درصد است. در نتیجه توجه به ارتقاء شاخصهایی چون اعتماد، مشارکت شهروندی، پیوندهای همسایگی و شبکههای اجتماعی بتواند نقش مؤثری در ارتقاء کیفیت زندگی شهری داشته باشد.
کیفیت زندگی شهری,سرمایه اجتماعی,مدلسازی معادلات ساختاری,بافت تاریخی شهر تهران
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3596.html
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3596_40d03f779c58f5db25e218234e7bc2ed.pdf