TY - JOUR ID - 235 TI - ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعة علمی و اجتماعی کشور: پژوهشی دربارة دورة کارشناسی رشتة مدیریت دولتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور JO - جامعه‌پژوهی فرهنگی JA - SCS LA - fa SN - 2383-0468 AU - شریف‌زاده, فتاح AD - دانشیار رشتة مدیریت، دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2011 PY - 2011 VL - 2 IS - 1 SP - 79 EP - 112 KW - بازشناسی نظام آموزش عالی KW - رشتة مدیریت دولتی KW - «نظام آموزش عالی و توسعۀ علمی» KW - و اثر‌بخشی آموزش عالی DO - N2 - رشد و توسعۀ جامعه مرهون بررسی، برنامه‌ریزی مسائل، و مشکلات موجود و ارائۀ راهکارهای موجود به‌منظور پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه است. بدیهی است سازمان‌ها و مؤسسات اجتماعی در زمینه‌های گوناگونی به فعالیت مشغول‌اند؛ مانند آموزش و پژوهش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، محیط زیست. با توجه به تنوع، تعدد، و کلان‌بودن مسائل جامعه، مسئولان سازمان‌ها و قانون‌گذاران، پاسخ‌گویی به دغدغه‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی را، در قالب خط‌مشی‌ها و برنامه‌های پنج‌سالۀ فراگیر، تنظیم و تدوین کرده‌اند. بعد از اجرای هر برنامه، ضروری است برای بررسی عملکرد اجرایی گذشته و متغیرهای مرتبط با توجه به برنامه‌های اجراشده و درک وضعیت و ابعاد مشکلات و چشم‌اندازهای بلند‌مدت اثربخشی خط‌مشی اجراشده ارزیابی‌های جامعی صورت گیرد که دست‌اندرکاران با توانمندی بیشتری بتوانند نارسایی‌های محتمل را برطرف کنند و خلأ بین وضعیت مورد بررسی و اهداف پیش‌بینی‌شده را پر کنند و آن‌ها را به‌تحقق برسانند. در این پژوهش، که دربارۀ دورة کارشناسی رشتة تحصیلی مدیریت دولتی است، در ابتدا مسائل آموزش عالی و جایگاه آن در پیشبرد علم و حل مشکلات جامعه بحث و بررسی می‌شود. در ادامه، اثربخشی سازمانی ارزیابی برنامة آموزش و نقش آن در بهبود عملکرد آموزشی و کیفیت آن تحلیل خواهد شد UR - https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_235.html L1 - https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_235_80dc9804c46f14b9c0f8c7b893d5bace.pdf ER -