TY - JOUR ID - 7434 TI - شناسایی عوامل موثر بر مولفه های سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش به منظور ارائه مدلی جهت ارتقای آن. JO - جامعه‌پژوهی فرهنگی JA - SCS LA - fa SN - 2383-0468 AU - سمنانی, ناهید AU - حنیفی, فریبا AU - شریفی, اصغر AD - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی و مشاوره ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن AD - استادیار دانشکده علوم تربیتی و مشاوره ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 12 IS - 3 SP - 97 EP - 124 KW - سرمایه اجتماعی KW - آموزش و پرورش KW - مدل KW - عوامل KW - کارکنان DO - 10.30465/scs.2022.32013.2256 N2 - امروزه نقش انسان ها در توفیق تحقق اهداف سازمان ها و ارتقای سرمایه اجتماعی بسیار محرز می باشد، هدف اصلی این پژوهش نیز شناسایی عوامل موثر بر مولفه های سرمایه اجتماعی در آموزش و پرورش به منظور ارائه مدل علمی جهت ارتقای آن است. روش تحقیق در بخش کیفی به روش داده بنیاد و در بخش کمی از نوع پیمایشی است. از 1096 نفر جامعه آماری بخش کمی در سه سطح مدیران ارشد، میانی و اجرایی (مدارس) 285 نفر  نمونه، طبق جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته بوده که در قالب روایی همگرا و پایایی با ضریب 881/0 تایید شد. داده­ها به صورت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. از 79 شاخص موجود 6 عامل اصلی و 13 مولفه شناسایی شد. در شرایط علی عامل هویت اجتماعی با ضریب(732/0) ،در مقوله محوری عامل مشارکت اجتماعی با ضریب (65/0) ، در شرایط زمینه ای عامل شبکه های اجتماعی با ضریب (694/0) ، در شرایط مداخله گر عامل آسیب های اجتماعی با ضریب (743/0) ، در راهبردها عامل آگاهی اجتماعی با ضریب (699/0) و در پیامدها عامل مسئولیت اجتماعی با ضریب (692/0) در سرمایه اجتماعی تاثیرگذارهستند.با توجه به نتایج مدل دارای ساختار مناسبی است. UR - https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7434.html L1 - https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_7434_1f13418ebaf2d39b4e8a0fd64e49b0f0.pdf ER -