2024-03-29T16:43:33Z
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=223
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1392
4
2
رابطة بین مؤلفه های هوش هیجانی و اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران
محمد
بهشتیان
هدف این تحقیق بررسی رابطة بین اعتیاد به اینترنت و هوش هیجانی در بین دانشآموزان دبیرستانهای تهران است. جامعة آماری این تحقیق شامل همة دانشآموزان دبیرستانی تهران در سال تحصیلی 1391 - 1392 و شامل 972 نفر است که به ترتیب زیر انتخاب شدهاند. نخست، از بین مناطق 22 گانة شهر تهران (مناطق شهرداری تهران) از هر منطقه 4 دبیرستان (2 غیر دولتی (یک دخترانه و یک پسرانه) و 2 دولتی (یک دخترانه و یک پسرانه)) به تصادف انتخاب شدند و در هر یک از مدارس انتخابی نیز از هر مقطع یک کلاس (کلاً 4 کلاس از هر دبیرستان) انتخاب شد. سپس، از دانشآموزان این کلاسها خواسته شد که پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامة اطلاعات دموگرافیک و نیز پرسشنامة هوش هیجانی بار ـ آن را تکمیل کنند (تکمیل پرسشنامهها از طریق سایت محقق به آدرس www.beheshtiyan.ir انجام میشد). تعداد دانشآموزانی که پرسشنامة اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل کردند 8342 نفر بودند که از بین آنها 4967 نفر پرسشنامة هوش هیجانی را نیز تکمیل کردند. از کل دانشآموزان 573 نفر معتاد به اینترنت تشخیص داده شدند که از بین آنها 486 نفرشان پرسشنامة هوش هیجانی را تکمیل کرده بودند. بر همین اساس، از بین افراد غیر معتاد نیز به تصادف 486 نفر انتخاب شدند که پرسشنامة هوش هیجانی را تکمیل کرده بودند. پس از اجرای پرسشنامهها، نتایج با آزمون t مستقل تحلیل شد. تحلیل نتایج نشان داد که رابطة مثبت و معنیداری بین مؤلفههای هوش هیجانی و اعتیاد به اینترنت برقرار است. بر اساس نتایج این تحقیق، میتوان گفت که با افزایش هوش هیجانی در دانشآموزان میتوان از ابتلای آنها به اعتیاد اینترنتی جلوگیری کرد.
اعتیاد به اینترنت
هوش هیجانی
دانشآموزان
دبیرستانی
تهران
2013
09
22
1
19
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_995_02a77bea9bd8f42095de697cfa6b72f2.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1392
4
2
بررسی سیر تحول اجتماعی نهادهای فرهنگی و دانشگاهی در اروپا (از سدۀ یازده تا پانزده میلادی)
سیدابوتراب
سیاهپوش
چگونگی پیدایش و سیر تحول و شکوفایی نهادهای فرهنگی و دانشگاهی در غرب موضوع پیچیده و دشواری است که بهسختی تن به پژوهش میدهد. در این مقاله نخست، با استناد به منابع معتبر، آرای چند مورخ برجستة تاریخ علم و قرون وسطیشناس صاحبنظر دربارة نحوة پیدایش و تأسیس نهادها و مراکز دانشگاهی بررسی میشود و تاریخ نسبتاً دقیقی در خصوص شکلگیری آنها بهدست میآید و سپس اجمالاً به رابطۀ استادان با دانشجویان و برنامه و مواد درسی و آموزشی آنها اشاره میشود. در همین زمینه به بررسی کشمکشها و جدالهای فکری و دینی در محیطهای دانشگاهی پرداخته و از سوی دیگر به مواضع و رفتار ارباب کلیسا در این مورد اشاره میشود. سرانجام به آمیزۀ عقلانی و علمی حاصل از این مناقشهها، که در اواخر قرون وسطی دستمایة پیشرفت تمدن اروپایی و سپس انقلاب علمی شد، اشاره میشود.
قرون وسطی
کلیسا
دانشگاه
دانشجو
علم
آموزش
2013
09
22
21
43
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_996_8e1d59e3ec141fc1202636f981d7d49e.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1392
4
2
عوامل و انگیزههای جامعهشناختی ورود طلاب به حوزة علمیه
سارا
شریعتی
یاسر
فروغی
حوزة علمیه یکی از مهمترین نهادهای دینی جامعة ایرانی است که برخی افراد با قصد و انگیزة طلبهشدن وارد آن میشوند. انتخاب طبلگی یکی از مهمترین انتخابهای جوانان با نتایج و پیامدهای دامنهداری است که، بهرغم وجود دیگر امکانها و انتخابها، برخی این مسیر را برای زندگی خود در پیش میگیرند، اما چه عواملی زمینهساز اجتماعی تصمیم جوانان برای طلبهشدن را رقم میزند و آنان با کدام انگیزهها به دنیای طلبگی روی میآورند؟ این مطالعه با روش کیفی و با استفاده از نظریة زمینهای به جستوجوی پاسخ میپردازد. به همین منظور، با 54 نفر از طلاب شاغل به تحصیل در حوزة علمیة قم مصاحبة عمیق صورت گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آناند که دو صورت از عوامل درونی و بیرونی در پیدایش انگیزههای افراد برای طلبهشدن مؤثرند؛ عوامل درونی به قرارگرفتن روحانیت در موضع گروه مرجع جوانان و بسترها و شبکههای معنویای اشاره دارد که آنان در آن زیست میکنند. عوامل بیرونی شامل زیست در شبکة روحانیت و همچنین افراد مذهبی تأثیرگذار است. در مجموع این عوامل چهار انگیزة مختلف را برای طلبهشدن در افراد پدید میآورند که شامل انگیزههای علمی، معنوی، اجتماعی، و ابزاری است تا در نهایت آنان تصمیم به طلبهشدن میگیرند. در نهایت، این یافتهها در قالب یک مدل نظری علّی/ فرایندی ارائه شدهاند.
حوزة علمیه
عوامل ورود به حوزة علمیه
انگیزههای طلاب
نظریة زمینهای
2013
09
22
45
74
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_997_2af92f46913b566c4503e07074e47ddc.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1392
4
2
گونهشناسی بازدیدکنندگان مناطق جنگی ایران و نقش آن در انتقال فرهنگ پایداری دفاع مقدس
حمید
ضرغام بروجنی
مهدیه
سهرابی
جمهوری اسلامی ایران، پس از تجاوز رژیم بعثی عراق، در سال 1359 درگیر جنگی طولانی شد. این دفاع مقدس، علاوه بر آثار و برکات بیرونی، دستاوردهایی نیز درون نظام اسلامی بر جای گذاشته است. تبیین دستاوردهای فرهنگی این دفاع مقدس از ضروریاتی است که میتواند بنمایة تعیینکنندة استراتژی حرکت و روند آتی انقلاب تلقی شود. یکی از اثربخشترین روشهای آشناسازی جوانان نسل سوم انقلاب با دستاوردهای جنگ تحمیلی و ترویج فرهنگ پایداری دفاع مقدس، حضور آنان در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، مشاهدة آثار بهجایمانده از آن دوران از نزدیک، و درک فضای معنوی این مناطق است. به استناد ارقام موجود، اشتیاق جوانان به چنین سفرهایی، که در کشور ما «راهیان نور» و در ادبیات علمی «گردشگری مناطق جنگی» خوانده میشوند، در سالهای اخیر بیش از پیش افزایش یافته است. این مقاله، با هدف بررسی انگیزة گردشگران از سفر به مناطق جنگی و طبقهبندی آنان، به منظور کمک به انتقال فرهنگ پایداری تهیه شده است. اطلاعات لازم از منابع کتابخانهای، مصاحبه با کارشناسان، و پرسشنامة تکمیلشدة بازدیدکنندگان به دست آمده است. جامعة آماری پژوهش شامل همة ایرانیانی است که از مناطق جنگی کشور بازدید کردهاند و به کمک روش نمونهگیری گلولهبرفی 152 نفر از آنان بهمنزلة نمونه پرسش شدند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مهمترین گروه بازدیدکنندگان مناطق جنگی ایران را گردشگران زیارتی ـ یادبودی و گردشگران فرهنگی ـ میراثی تشکیل میدهند. عمدة این گردشگران با انگیزههای ملی و مذهبی به بازدید مناطق جنگی میروند و علاقة وافری به شنیدن رشادتهای جنگاوران و ناشنیدهها دربارة آن دارند. نتایج این تحقیق میتواند در مدیریت گردشگران و برنامهریزی برای ارتقای دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی گردشگری جنگ، کاربرد داشته باشد.
فرهنگ پایداری
دفاع مقدس
بازدید از مناطق جنگی
گونهشناسی بازدیدکنندگان (visitors typology)
انگیزش
راهیان نور
2013
09
22
75
101
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_998_f927949c334d97978083b7a8c0f72dbc.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1392
4
2
تأثیرگذاری ارزشهای تجدد بر فرهنگهای غیر غربی (مورد ایران)
مهرداد
نورائی
در اواسط قرن نوزدهم، با گسترش روابط با جهان مدرن، گرایش به وجه زندگی غربی در بخشی از جامعة ایرانی شدت گرفت. در عمل، بهکارگیری الگوی مزبور به تقلیدی انجامید که، به علت نامتجانسبودن ارزشهای تجدد با مجموعة سیستم اجتماعی، از جایگرفتن در کل جامعه ناتوان ماند. در عین حال، موفقنشدن در پیشبرد بسیاری از طرحهای نوگرایی را میتوان، به میزان وسیعی، ناشی از نوع سیاستی دانست که در کشور برای توسعه به کار گرفته شده بود. همچنین، جایگاه اجتماعی کسانی که بانی و مجری تغییرات بودند بهخوبی نشاندهندة این واقعیت است که تا چه حد ارادۀ تغییر از بطن جامعه به دور بوده است
نوگرایی
فرهنگ
ارزشهای تجدد
جوامع غربی
پویایی اجتماعی
2013
09
22
103
115
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_999_f6ccebb8c0e117d227c911e79272aea3.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1392
4
2
شکلگیری نظام وظیفه در پیوند با پروژة ملتسازی حکومتی دورة پهلوی اول
محمد
نیازی
وحید
شالچی
نظام وظیفه نخستینبار در چهارچوب ارتشهای پادشاهی و دولتهای مستقل از کلیسا در اروپای غربی تأسیس شد و توانست واسطهای بین دولت و ملت در ابتدای مدرنیته و وسیلهای برای بسط نظامیگری حاکمان و سلاطین باشد. تقسیم کار اجتماعی، پیشرفت تکنیکی، و صنعتیشدن در کنار هم سبب شد تا ارتشهای مدرن شکل بگیرند که از اولین نهادهای بوروکراتیک نیز به شمار میآمدند. اما این پدیده که در غرب پس از مجموعۀ تحولات اندیشهای و اجتماعی پدید آمده بود، در ایران دورۀ پهلوی اول بهمنزلة بخشی از پروژة مدرنسازی و تثبیت حکومت استبدادی رضاخان شکل گرفت. بسط عناصر هویتِ ملیگرایانه و مطیعکردن نیروهای سنتی جامعة ایران در برابر استبداد مطلقة حکومت، از طریق آموزشها و هنجارسازی عمومی و فراگیر، یکی دیگر از کارکردها و کارویژههای ارتش و نظام خدمت اجباری در کنار تأثیرات و خدمات سیاسی و نظامی دیگرش در تأسیس و ابقای حکومت پهلوی بود. نظام وظیفه، در کنار خلع سلاح عمومی، به حکومت پهلوی اول این امکان را میداد که با گسترش اقتدار نظامی پایههای حکومت خود را مستقر کند. تشکیل ارتش یکپارچه و خدمت اجباری عمومی را باید یکی از اولین تلاشهای سامانمند و همهجانبه برای خلق شهروندان نظام جدید مبتنی بر ایدة دولت ـ ملت در تاریخ ایران دانست.
تاریخ اجتماعی ارتش
خدمت اجباری
نظام وظیفة عمومی
ارتش جدید
هویت ملی
پهلوی اول
2013
09
22
117
155
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1000_01757412fddb854fec80afd67e1ea82d.pdf