2024-03-28T14:32:19Z
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=496
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1395
7
3
بررسی عوامل اقتصادی و فرهنگی مؤثر بر سن ازدواج در ایران: یک مطالعۀ میان استانی
ابراهیم
التجائی
مینا
عزیززاده
تغییرات صورت گرفته در حوزۀ ازدواج و خانواده همانند بسیاری دیگر از جنبه های زندگی اجتماعی انسان، یک واقعیت انکارناپذیر زندگی در دنیای مدرن است. نوسازی و توسعۀ اقتصادی- اجتماعی از عوامل اصلی این تغییرات است. هدف این مقاله بررسی تأثیر عوامل اقتصادی و فرهنگی بر سن ازدواج در استانهای مختلف کشور است. این عوامل عمدتاً عبارتند از: بیکاری، تورم، رشد مخارج خانوار، سطح درآمد استان و تحصیلات. نتایج حاصل از یک مدل داده­های پانل روی 28 استان ایران طی دورۀ 1383 تا 1393 نشان می دهد که متغیرهای تورم و بیکاری با افزایش خود موجب افزایش سن ازدواج مردان و زنان می­شوند. در مدلی که به جای تورم از رشد مخارج خانوار استفاده می شود نیز این متغیر رفتاری شبیه تورم، ولی کمی ضعیف­تر، در تأثیرگذاری بر سن ازدواج دارد. متغیرهای تحصیلات و سطح درآمد استان، آثار معناداری از خود نشان ندادند. بنابراین با توجه به این نتایج می­توان گفت برای حل یک مسئلۀ اجتماعی به نام بالا رفتن سن ازدواج، باید به بهبودی شرایط اقتصادی به شکل کاهش تورم و بیکاری همت گماشت.
تعیینکننده های ازدواج
تورم
بیکاری
مطالعۀ میان استانی
مدل دادههای پانل
2016
11
21
1
18
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2341_f130fee63d5e4d09e685f2bbeeb522be.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1395
7
3
اثر بخشی آموزش تاب آوری بر راهبردهای تنظیم هیجان و رضایت از زندگی زنان سرپرستِ خانوار
سید محمد
حسینی بهشتیان
رقیه
میرزازاده
زندگی در جهان امروز پر از اِسترس و چالشهایی می باشد که افراد ناگزیرند برای مقابله با شرایط اِسترس و بحران ها از مهارتهایی استفاده کنند. یکی ازاین مهارتها تاب آوری است. هدف از این تحقیق بررسی اثر بخشی آموزش تاب آوری بر راهبردهای تنظیم هیجانی و رضایت از زندگی زنانِ سرپرستِ خانوار تحّت پوشش بهزیستی شهرستان شوشتر در سال 95 بود. این پژوهش مداخله ای از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است که بر روی 30 نفر از زنان سرپرستِ خانوار که از تاب آوری پایین تری برخوردار بودند إجرا شده است. داده ها با استفاده ی مقیاس های تاب آوری کانر و دیویدسون(2003)، رضایت از زندگی داینر(1985)، تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2003) به روش خود گزارش دهی جمع آوری شد. داده ها با استفاده آمارتوصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آماراستنباطی (تحلیل کوواریانس) در سطح p> 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از افزایش میانگین نمرات تنظیم هیجان و رضایت زندگی در گروه آزمایش بود. در نتیجه می توان از آموزش تاب آوری برای این گروه از زنان (سرپرستِ خانوار ) استفاده کرد تا با تنظیم هیجان های مثبت و منفی و استفاده از راهبردهای شناختی انطباقی بتوانند به رضایت از زندگی نایل شوند.
تاب آوری
راهبردهای تنظیم هیجان
رضایت از زندگی
زنان سرپرستِ خانوار
2016
11
21
19
36
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2342_cf41280344ab4e76d93c2073ee40eba7.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1395
7
3
مطالعه کیفی دلایل و زمینههای زباله گردی در شهر زاهدان
مصطفی
ظهیری نیا
سیما
هادی
مقاله حاضر، دلایل و زمینههای روی آوردن به زباله گردی را مورد مطالعه قرار داده است. میدان پژوهش این مقاله، فضاهای عمومی شهر زاهدان میباشد و به منظور بررسی این موضوع از نظریه زمینهای بهعنوان یک استراتژی فرایند محور شناختهشده در پژوهشهای کیفی، استفاده شده است. مشارکتکنندگان در مطالعه حاضر 9 نفر از زباله گردان بودهاند که در سطح مناطق و محلات شهر زاهدان مشغول فعالیت بودند و به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و با آنها مصاحبههای نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. مقولههای عمده حاصل از استخراج و کدگذاری دادههای حاصل از مصاحبهها عبارتاند از: «تنگناهای شغلی و ضرورت تأمین معاش»، «عدمحمایت دولتی/سازمانی»، «اعتیاد»، «فقدان حمایت خانوادگی»، «حفظ کرامت انسانی» و «عدم منع اجتماعی». از انتزاع این مقولات و درسطحی بالاتر، مقوله هسته این تحقیق، «زباله گردی؛ پیامد حمایت اجتماعی ناکافی» حاصل شده است. این یافته ها میتوانند تصویری روشن از دلایل و زمینههای روی آوردن به زباله گردی ارائه دهند.
زباله گردی
زباله گردان
گراندد تئوری
شهر زاهدان
مطالعه کیفی
2016
11
21
37
60
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2343_aef64231a0b35213b41dc3a229e135e5.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1395
7
3
مطالعه جامعه شناختی رابطه هوش فرهنگی و قوم گرایی در بین جوانان شهر تبریز
راویه
عابدینی
محمدباقر
علیزاده اقدم
محمد
عباس زاده
چکیده در دهه های اخیر بدنبال پیشرفتهای تکنولوژیک، افزایش ارتباطات بین فرهنگی و لزوم شناسایی تمایزات خود با سایر گروهها برای کارایی موثرتر در زمینه های متفاوت فرهنگی، کسب برخی مهارتها و قابلیتها ضروری بنظر می رسد. هوش فرهنگی بعنوان یکی از مهارتهای لازم جهت سازگاری با موقعیت جدید و عملکرد موثر در شرایط فرهنگی جدید مطرح می گردد. این مقاله با هدف توصیف و طرح مبانی نظری پیرامون هوش فرهنگی و ابعاد چهارگانه آن، بعنوان یک متغیر فرهنگی اثر گذار بر قوم گرایی انجام گرفته است. داده های پیمایش از ۳۸۴ نفر نمونه آماری، بر اساس نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین جوانان۱۸ تا ۲۹ ساله ساکن شهر تبریز گردآوری شدند. ابزار گردآوری داده ها مقیاس های استاندارد هوش فرهنگی انگ و داین و قوم گرایی نئولیپ و مک کروسکی بوده است. یافته ها حاکی از آن بود که تمامی مولفه های هوش فرهنگی تاثیر معناداری بر قوم گرایی دارند. همچنین نتایج اجرای آزمون t مستقل نشان می دهد، میانگین قوم گرایی جوانان بر حسب جنسیت آنان متفاوت بود.
قوم گرایی
هوش فرهنگی شناختی
هوش فرهنگی فراشناختی
هوش فرهنگی انگیزشی
هوش فرهنگی رفتاری
حساسیت بین فرهنگی
2016
11
21
61
85
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2344_52e2e6012360a9873da26d716737d34b.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1395
7
3
مفهوم سازی و عملیاتی کردن کنش ارتباطی هابرماس در فیسبوک
حمید
عبداللهیان
مهین
شیخ انصاری
با استفاده از روشهای مشاهده مشارکتی و مشاهده مستقیم به مطالعه اظهار نظرهای کاربران در صفحه خصوصی محققان مقاله و 22 صفحه عمومی با موضوعهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، سرگرمی و ورزشی در فیسبوک پرداختیم. بر اساس نظریه هابرماس و داده های تحقیق مفاهیم گفتگوی بی قید و بند، عقلانیت ارتباطی و انواع کنش گفتارها در فیسبوک مفهوم سازی و عملیاتی شدند. نتایج تحقیق نشان می دهد که انواع کنش-گفتارهای نمایشنامه ای، گفتگو و راهبردی در بین کاربران ایرانی در فیسبوک صورت می گیرد. اما کنش-گفتارهای نمایشنامه ای(خودافشایی) در صفحه های خصوصی بیشتر از صفحه های عمومی انجام می پذیرد. همچنین اکثر کاربران به گفتگوی بی قید و شرط در فیسبوک معتقدند و عقلانیت ارتباطی لازم برای تعامل و گفتگو را دارند. بنابر این امکان تشکیل حوزه های عمومی در فیسبوک وجود دارد. البته بعضی از کاربران که بردباری اجتماعی نداشتند در پاسخ به اظهار نظرهایی که با عقاید آنها مغایرت داشت به جای بیان استدلال به فحاشی و ناسزاگویی متوسل می شدند که نشان می دهد آنها هنوز به عقلانیت ارتباطی لازم برای تعامل و گفتگو نرسیده اند.
حوزه عمومی
کنش گفتار
عقلانیت ارتباطی
فیسبوک
هابرماس
2016
11
21
87
116
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2345_fd495e87dd6646e9fd3695c585248329.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1395
7
3
سنجش سرمایه فرهنگی طبقات براساس پایگاه اقتصادی- اجتماعی (مطالعه ی در میان شهروندان اصفهانی)
سحر
فائقی
بهمن
باینگانی
موضوع مطالعه­ی حاضر سنجش سرمایه فرهنگی طبقات بر اساس پایگاه اقتصادی – اجتماعی در میان شهروندان اصفهانی است. رویکرد نظری این پژوهش بر ترکیبی از نظریه­ی پیر بوردیو و ماکس وبر استوار شده است. بلحاظ روش شناسی، در مطالعه حاضر روش تحقیق پیمایشی بکار رفته و جهت جمع آوری اطلاعات نیز از تکنیک پرسشنامه بهره گرفته شده است. نمونه­ی تحقیق حاضر 400 نفر از شهروندان 20 تا 64 سالة شهر اصفهان در 14 منطقه شهری در سال 1393 بوده که به روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شده­اند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها نیز تحلیل واریانس یک طرفه، ضریب اتا و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. در سطح توصیفی نتایج بدست آمده نشان داد که بیشتر شهروندان در طبقه متوسط قرار دارند و میزان سرمایه فرهنگی و ابعاد آن در میان طبقات متفاوت است، بطوریکه کمترین میانگین مربوط به طبقه­ی پایین، سپس طبقه­ی متوسط و بیشترین آن مربوط به طبقه­ی بالا است. در سطح تحلیلی نیز یافته­ها نشان داد که پایگاه اقتصادی اجتماعی با سرمایه فرهنگی رابطه­ی معناداری دارد و از میان ابعاد آن بیشترین نقش تبیین کنندگی را در زمینه­­ی سرمایه­ی فرهنگی نهادینه شده ایفاء می­کند.
سرمایه فرهنگی
طبقه
میدان
عادت واره
پایگاه اقتصادی- اجتماعی
2016
11
21
117
137
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2346_85c175dd5ba211e8d1d9b96385bbf4bd.pdf