2024-03-29T17:46:48Z
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=63
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1390
2
1
بررسی تأثیر میزان سرمایة فرهنگی در میزان احساس شادی زنان جوان (15 - 24 ساله) در شهر اصفهان
مصطفی
اقلیما
اعظم
ابراهیم نجفآبادی
شادی علت بسیاری از تفکرات و رفتارهای تکاملزاست و شادبودن هنری است که از عوارض موجود عصر صنعتی میکاهد، اما از دیدگاه علمی و آکادمیک کمتر بدان توجه شده است. اینکه شادی چیست، چه مفهومی دارد، کدام شخص را شاد بنامیم و چه شخصی را غمگین و افسرده (ناشاد)، آیا شادی متغیری است تکبعدی یا چندبعدی، همگی، نیازمند مطالعة دقیق و علمیاند. شناخت شادی، بهگونهای علمی، آکادمیک، و عمیق، بهدلیل تأثیرات فراوان آن در زندگی بشر، ضرورتی انکارناپذیر و مسلم در جهان امروز است و زمینههای مطالعاتی و پژوهشی فراوانی را میطلبد. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر میزان سرمایة فرهنگی در میزان احساس شادی زنان جوان (15 - 24ساله) شهر اصفهان است.روش کار در این پژوهش پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق کل زنان 15 - 24 سالة شهر اصفهان است که، به گزارش مرکز آمار این استان، 239072 نفر هستند. با توجه به پراکندگی جامعة آماری در مناطق شهر اصفهان، حجم نمونه، براساس فرمول کوکران، با خطای 5 درصد، 200 نفر برآورد شده است. در این پژوهش از روش نمونهگیری متناسب در منطقه استفاده شده است؛ بهطوریکه نمونهها از هر منطقه و متناسب با جمعیت آن منطقه انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد ارتباط سرمایة فرهنگی و شادی مستقیم است و این ارتباط در بعد شناختی، سپس در بعد احساسی، و در نهایت در بعد اجتماعی شادی قویتر است. در حیطة ابعاد سرمایة فرهنگی، بیشترین تأثیر در بعد وسایل فرهنگی، سپس مهارتهای فرهنگی، و در نهایت مدارک فرهنگی است. میانگین احساس شادی در بین زنان جوان (15 - 24 ساله) شهر اصفهان 53/54 بوده که بهترتیب بعد احساسی، بعد اجتماعی، و سپس بعد شناختی بیشترین میزان را به خود اختصاص دادهاند. میانگین سرمایة فرهنگی57/27 است که براساس نتایج بهدستآمده، مهارت فرهنگی دارای بیشترین فراوانی و مدارک فرهنگی دارای کمترین فراوانی است. از سوی دیگر، وسایل فرهنگی دارای بیشترین نابرابری و مهارت فرهنگی دارای کمترین نابرابری در بین زنان جوان است.
احساس شادی
سرمایة فرهنگی
زنان جوان
2011
09
09
1
24
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_232_51cd4704d68da73cd2d367c282630167.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1390
2
1
بررسی ارتباط مفهومی سرمایة اجتماعی و کیفیت زندگی
در محیط شهری
(نمونة موردی: شهر جدید پردیس)
ناصر
براتی
محمدرضا
یزدانپناه شاهآبادی
سرمایة اجتماعی مفهومی نسبتاً جدید در حوزة علوم اجتماعی است که بهسرعت جایگاه خود را در حوزههای دیگری چون پزشکی، روانشناسی، اقتصاد، سیاست، برنامهریزی شهری، و ... پیدا کرده است. این مفهوم، بهخصوص، در ارتباط تنگاتنگی با کیفیت زندگی قرار دارد. این ارتباط میتواند دروازة ورود مفهوم سرمایة اجتماعی به برنامهریزی شهری باشد. موضوع اساسی، در این زمینه، نحوة سنجش سرمایة اجتماعی و کیفیت زندگی در شهر و بهخصوص سطح محلات شهری است. در این پژوهش بر آنیم تا با ارائة روشی به اندازهگیری میزان سرمایة اجتماعی و همچنین میزان کیفیت زندگی شهروندان، البته از بعد ذهنی، بپردازیم و ارتباط این مفاهیم را بررسی نماییم. به این منظور، شهر جدید پردیس، بهعنوان نمونة مورد مطالعه، انتخاب شده است. نتایج کلی بررسی، که با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون بهدست آمده، نشاندهندة ارتباط معنیدار و قابل قبول این دو مفهوم در سطح شهر پردیس است.
سرمایة اجتماعی
سنجش سرمایة اجتماعی
کیفیت ذهنی زندگی
سنجش کیفیت ذهنی زندگی
2011
09
09
25
49
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_233_e05dc17d5c1247b55e090f1cfac452a4.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1390
2
1
تأثیر سرمایۀ اجتماعی در فرهنگ سازمانی در مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی ایران (مورد استان گلستان)
حسینعلی
سرگزی
غلامرضا
خوشفر
موسی
کریمف
امروزه «فرهنگ سازمانی»، تحت تأثیر سرمایة اجتماعی، در کنار سایر عوامل، میتواند نقش بسیار مهمی در زنده نگهداشتن سازمانها ایفا کند. سرمایة اجتماعی با ایجاد و گسترش شبکههای روابط جمعی و گروهی و تقویت همبستگی میان افراد سازمان میتواند در گسترش و تثبیت فرهنگ سازمانی مطلوب نقش بسیار مؤثری ایفا نماید. در غیاب سرمایة اجتماعی، سایر سرمایهها اثربخشی خود را از دست میدهند و بدون آن پیمودن راههای توسعه و تکامل فرهنگی و اقتصادی در سازمانها ناهموار و دشوار خواهد بود. این مطالعه با هدف شناسایی تأثیر سرمایة اجتماعی در فرهنگ سازمانی، در مراکز آموزش عالی استان گلستان، انجام شده است. سؤال اصلی این است: آیا بین سرمایة اجتماعی با فرهنگ سازمانی رابطهای وجود دارد؟ روش تحقیق در این مطالعه پیمایشی بوده و جامعة آماری آن شامل کلیة کارکنان آموزشی و اداری شاغل در مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی استان گلستان است. نمونة تحقیق شامل 460 نفر پاسخگو است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و مطالعه شده است. در این مطالعه واحد تحلیل فرد و سطح تحلیل خُرد است. جمعآوری دادهها با استفاده از دو روش اسنادی و میدانی انجام شده است. سنجش فرهنگ سازمانی، با توجه به مدل مفهومی تحقیق، به کمک پرسشنامة استانداردشدة دنیسون انجام و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرانباخ تأیید شده است. دادهها در این مطالعه بهکمک نرمافزار آماری SPSS پردازش و تحلیل شدهاند. برای تحلیل دادهها از روشهای پیشرفتة آماری، مانند ضریب همبستگی، مقایسة میانگینها، تحلیل رگرسیونی، و تحلیل مسیر، استفاده شده است. نتیجة کلی تحقیق نشان داد که رابطة مثبت معنیداری بین سرمایة اجتماعی با فرهنگ سازمانی وجود دارد؛ همچنین این مطالعه نشان داد که 22 درصد تغییرات فرهنگ سازمانی بهوسیلة متغیرهای مستقلی مانند اعتماد نهادی، اعتماد شخصی، اعتماد اجتماعی، کنشهای یاریگرانه، و تعامل اجتماعی، که شاخصهای تشکیلدهندة سرمایة اجتماعیاند، مورد تبیین است.
فرهنگ سازمانی
سرمایة اجتماعی
اعتماد نهادی
کنشهای یاریگرانه
استان گلستان
2011
09
09
51
78
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_234_c8daa4469063b40fd40cf7b39c717480.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1390
2
1
ضرورت بازشناسی نظام آموزش عالی و نقش آن در توسعة
علمی و اجتماعی کشور:
پژوهشی دربارة دورة کارشناسی رشتة مدیریت دولتی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور
فتاح
شریفزاده
رشد و توسعۀ جامعه مرهون بررسی، برنامهریزی مسائل، و مشکلات موجود و ارائۀ راهکارهای موجود بهمنظور پاسخگویی به نیازهای جامعه است. بدیهی است سازمانها و مؤسسات اجتماعی در زمینههای گوناگونی به فعالیت مشغولاند؛ مانند آموزش و پژوهش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، محیط زیست. با توجه به تنوع، تعدد، و کلانبودن مسائل جامعه، مسئولان سازمانها و قانونگذاران، پاسخگویی به دغدغههای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی را، در قالب خطمشیها و برنامههای پنجسالۀ فراگیر، تنظیم و تدوین کردهاند. بعد از اجرای هر برنامه، ضروری است برای بررسی عملکرد اجرایی گذشته و متغیرهای مرتبط با توجه به برنامههای اجراشده و درک وضعیت و ابعاد مشکلات و چشماندازهای بلندمدت اثربخشی خطمشی اجراشده ارزیابیهای جامعی صورت گیرد که دستاندرکاران با توانمندی بیشتری بتوانند نارساییهای محتمل را برطرف کنند و خلأ بین وضعیت مورد بررسی و اهداف پیشبینیشده را پر کنند و آنها را بهتحقق برسانند. در این پژوهش، که دربارۀ دورة کارشناسی رشتة تحصیلی مدیریت دولتی است، در ابتدا مسائل آموزش عالی و جایگاه آن در پیشبرد علم و حل مشکلات جامعه بحث و بررسی میشود. در ادامه، اثربخشی سازمانی ارزیابی برنامة آموزش و نقش آن در بهبود عملکرد آموزشی و کیفیت آن تحلیل خواهد شد
بازشناسی نظام آموزش عالی
رشتة مدیریت دولتی
«نظام آموزش عالی و توسعۀ علمی»
و اثربخشی آموزش عالی
2011
09
09
79
112
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_235_80dc9804c46f14b9c0f8c7b893d5bace.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1390
2
1
بررسی علل ناسازگاری و طلاق در خانوادههای شهرستان ایذه
کیامرث
شهولی
سلطانمراد
رضاییفر
در این پژوهش بررسی علل ناسازگاری و طلاق در خانوادههای شهرستان ایذه در سال 1388 موضوع و هدف اصلی تحقیق قرار گرفت تا همبستگی و رابطة بین متغیرهای مستقل با ناسازگاری و طلاق زوجها در قالب فرضیات بررسی شود. یافتههای تحقیق نشان داد از کل نمونۀ مورد بررسی 43 درصد 20 - 30 سال داشتند و 3/83 درصد ساکن شهرستان ایذه بودند. زوجهای جوان، که کمتر از پنج سال از ازدواج آنها گذشته بود، 7/54 درصد از نمونه را شامل میشدند که 53 درصد هیچگونه نسبت فامیلی با هم نداشتند، 50 درصد دوران آشنایی بسیار کوتاه، با همسر خود قبل از ازدواج، داشتهاند، 7/80 درصد هیچیک از اعمال دینی را انجام نمیدادند، در 5/67 درصد عشق و علاقة اولیه در زمان ازدواج فروکش کرده بود، 2/60 درصد فرزند نداشتند و 8/51 درصد مدعی رابطة نامشروع یا علاقهمندی همسرشان به دیگری شدند. در زوجهای با سابقة ازدواج بیشتر از 20 سال، که 18 درصد کل نمونه بودند، 7/77 درصد اعلام کردند فرزندان بزرگسال آنها جانب همسرشان را گرفتهاند و باعث اختلاف آنها شدهاند. آزمون همبستگی پیرسون بین فرضیات نشان داد که بین ناهمسان همسری و دخالت والدین در خانوادههای جوان و تازه تشکیلشده و همراهی و حمایت فرزندان از یکی از والدین در خانوادههای با سابقۀ ازدواج بیشتر از 20 سال و مسائل اقتصادی، ناتوانیهای جسمی و جنسی یکی از زوجها با عوامل احساسی و ذهنیت منفی یکی از زوجها، پرخاشگری و خشونت زوجها و آرمانگرایی زوجها و ناسازگاری زن و شوهر در خانواده در نمونة مورد بررسی با 05/0 > p رابطة معنادار داشت و تمام فرضیات تأیید شدند.
ناسازگاری
زوجهای جوان
زوجهای سالخورده
ناهمسان همسری
2011
09
09
113
138
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_236_f374bd33909bce0b46e3059d93af7e6b.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1390
2
1
کار و زمان در منشورِ شعر و کارِ کارستانِ پروین
(1285 – 1320)
مرتضی
فرهادی
مقالة حاضر با اشارهای به شعر، بهمثابۀ ابزاری برای کشف واقعیات روانی زندگی آدمیان، آغاز میشود و با پیشینة پژوهش به زندگینامه و اظهارات نویسندگان و شعرای ایران دربارة پروین و گامهای مقدماتی مربوط به طرح مسئلة کار در سرودههای پروین اعتصامی میپردازد. آنگاه مقاله با عناوینی نظیر وفور واژگانی کار و ترکیبات آن در اشعار پروین، جدایی گفتار از کردار و کار، هستی در کار، تشویق به تلاش و صبوری در کار، نکوهش تنبلی و تنپروری، «رفوگری وقت» (فرصتاندوزی و مدیریت زمان)، انواع کار، کار بیرویه، کارکردهای کار، کارآموزی و آموزش کار، لزوم همکاری کار گروهی و کار تخصصی، و همکاری به شیوة دگریاری ادامه مییابد و سرانجام به نقش مور، نماد کوشندگی در شعر پروین، و به آسیبشناسی فرهنگ کار و دلایل شگفتی خود از کارِ بههنگام وی در زمانة نابههنگام میپردازد و پژوهشگران ایرانی را به کاوش در سرچشمههای اندیشة پروین تشویق میکند.
کار
رفوگری وقت (مدیریت زمان)
2011
09
09
139
168
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_237_94783eb1e8c3ab90e32e51f98c6d48bb.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1390
2
1
درآمدی بر بررسی علل اجتماعی قحطیها در ایران
موردپژوهیِ قحطی عام و عظیم 1288 ق/ 1249 ش
احمد
کتابی
قحطی در ایران سابقهای به قدمت تاریخ این سرزمین دارد. ساکنان ایران زمین، از کهنترین روزگاران، بهصورت ادواری، با قحطی و کمیابیِ ارزاق دست به گریبان بوده و بهکرات بر اثرِ آن قربانیان بسیار دادهاند. دربارة اسباب و علل ایجادکنندة این قحطیها سخن بسیار رفته است. بعضی از محققان، سادهاندیشانه و عجولانه، به سراغِ نزدیکترین و سهلالوصولترین عاملی که به نظرشان میرسیده ـ قهر طبیعت ـ رفتهاند و مصایب بیشماری را که طیِ قرون متمادی بر اثر قحطی برای مردم ایران پدید آمده است، یکباره و یکسره، معلول بیمهری طبیعت دانستهاند. این تصور نه به کلی خالی از واقعیت است و نه تمامِ واقعیت را دربر دارد. تردیدی نیست که فلات ایران ـ در مقام مقایسه با بخشهایی از جهان نظیر اروپای غربی و شمالی، کانادا، و نیز در قیاس با متوسط کل جهان ـ از رطوبت و بارندگی کافی برخوردار نبوده و نیست؛ به همین دلیل، در طول تاریخ، بسیاری از قحطیهای ایران از خشکسالیهای متناوب نشئت گرفته است[i]. با وجود این، دور از منطق و واقعیت خواهد بود اگر نقشِ بسیار مؤثر و تعیینکنندة عواملِ گوناگونِ اجتماعی در ایجاد و سیرِ تحولِ قحطیهای ایران نادیده یا دستکم گرفته شود. این عوامل گاه منشأ و علت شروع قحطیها بودهاند (عوامل اولیه) و گاه عامل تشدیدکننده و ادامهدهندة آنها (عوامل ثانوی یا جانبی). در این مقاله بر آنیم تا تأثیر مشخصِ عوامل اجتماعی را در شکلگیری و تداوم عظیمترین و دهشتناکترین قحطی ایران در طول تاریخ بازنماییم ـ تأثیری که کم و بیش در اکثریت قحطیهای ایران مشهود است. در این پژوهش، نخست به توصیف چگونگی شروع این قحطی و نقش عوامل طبیعی و جَوی در ایجاد آن، و نیز بررسی ابعاد و پیامدهای جمعیتی، سیاسی، و اقتصادی و ... آن میپردازیم و سپس به سراغ عوامل اجتماعی و فرهنگی میرویم
قحطی
گرانی ارزاق
خشکسالی
علل اولیة (اصلی) قحطی
عوامل ثانوی (جانبی)
عوامل اجتماعی
2011
09
09
169
190
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_238_ea48aae0b918dcf8835674754c9b900c.pdf