2024-03-29T13:53:14Z
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=696
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1397
9
1
سنجش احساس طرد اجتماعی دانشجویان دانشگاه های زنجان
صونا
احدیان
محمدسالار
کسرایی
پژوهش حاضر، کوششی است که با هدف شناخت احساس طرد دانشجویان در رابطه با متغیرهای پایگاه اجتماعی-اقتصادی، قومیت و احساس تعلق قومی و ارزیابی سیاستهای دولتی، به انجام رسیده است. پرداختن به مسائل جوانان در سطح کشورهایی نظیر ایران، به سبب قرار داشتن جوانان در کانون تحولات و برنامه ریزیها، ضروری به نظر میرسد. از اینرو به مدد روش پهنانگر پیمایش و بهره گیری از ابزار پرسشنامه جهت سنجش متغیرها، پس از مرور رویکردهای نظری طرد اجتماعی و توضیح سطوح طرد اجتماعی، تدوین چارچوب و مدل نظری، از میان دانشجویان دانشگاههای سراسری و آزاد، نمونه گیری انجام داده و پس از انتخاب 325 نفر از دانشجویان، نتایج را به کمک آمار توصیفی و آزمونهای همگنی واریانس لون، آزمون اف، ضریب همبستگی، آزمون تی و مقایسه ی جفتی مورد مطالعه قرار دادیم. نتایج بدست آمده حاکی از رابطه ی معنادار و مستقیم میان احساس طرد اجتماعی و احساس تعلق قومی و همچنین احساس طرد اجتماعی و ارزیابی سیاستهای دولتی توسط پاسخگویان بود، به عبارت دیگر دانشجویانی که احساس طرد بیشتری را تجربه میکردند، احساس تعلق قومی بیشتر و همچنین برداشت منفی نسبت به سیاستهای دولت داشتند.
حساس طرد اجتماعی- پایگاه اقتصادی- سیاستگذاری – تعلق قومی- قومیت
2018
05
10
1
29
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3311_9be3edf0774a9ec4d01dfc0602c8ed28.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1397
9
1
عوامل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با تفاخر اجتماعی
حسین
افراسیابی
سعید
فتحی
تفاخر یا فخرفروشی، یک جهت­گیری در تعاملات اجتماعی است که در رابطه با مصرف و نمایش کالاها در عرصه عمومی و خصوصی معنا می­یابد. پژوهش حاضر یکی پژوهش کمی است که با هدف بررسی عوامل فرهنگی- اجتماعی مرتبط با تفاخر اجتماعی در میان شهروندان انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل جمعیت 64-15 سال شهر یزد است که 384 نفر آنان با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شد. پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و ابزار جمعآوری داده­ها پرسشنامه است. نتایج تحقیق نشان داد که بین سن، جامعهپذیری، مصرفگرایی، مادیگرایی، فردگرایی، مدگرایی با تفاخر اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد اما بین جنسیت با تفاخر اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نشد. متغیرهای مستقل مدگرایی، جامعهپذیری، مصرفگرایی، فردگرایی و سن در آزمون رگرسیون چندمتغیره وارد شده و توانستند 69 درصد از تغییرات تفاخر اجتماعی را در جامعه مورد مطالعه تبیین کنند.
تفاخر اجتماعی
مدگرایی
مصرفگرایی
جامعهپذیری
2018
05
10
31
47
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3312_a6d9613a6ee614739e3ca4c408988640.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1397
9
1
نقش فرهنگ صلح و متغیرهای آزمودنی (زمینهای) در خشونت خانگی خانوادههای دانشجویان تهرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
حسن
امیدوار
خلیل
میرزایی
عالیه
شکربیگی
هدف این پژوهش بررسی «نقش فرهنگ صلح بر میزان خشونت خانگی در میان خانوادههای شهر تهران (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن) است. روش پژوهش، به لحاظ هدف یا نوع پژوهش از نوع توسعهای و کاربردی، از لحاظ مسیر توصیفی و از نوع پژوهشهای همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیهی دانشجویان تهرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بوده که از میان آنها 400 نفر به عنوان حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامهی پژوهشگر ساخته استفاده شد، که کیفیت آن از طریق CVR برای سنجش یا میانگین 737/0و پایایی 939/0 برای سنجش و پایایی با میانگین تایید گردید. برای تجزیه و تحلیل از نرم افزارهای آماری Lisrel استفاده شد. نتایج به دست آمده حاکی از این بود که: نوع ازدواج، تحصیلات پدر و مادر و شغل مادر بر میزان خشونت اثر معنا دار نداشت. اثر وابستگی پدر یا مادر به مشروبات الکلی و مواد مخدر، شغل پدر و قومیت پدر و مادر، طول مدت ازدواج، سن پدر و مادر بر میزان خشونت معنادار بود. بین فرهنگ صلح و مولفههای فرهنگ صلح و مولفههای آن با خشونت خانگی رابطهی منفی و معنادار وجود داشت.
فرهنگ صلح
برساخت
خشونت
خشونت خانگی
خانواده
2018
05
10
49
71
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3313_15eca388d93a6894f5660adf1a66b1b7.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1397
9
1
کندوکاوی روش شناختی در پایان نامه ها با محوریت طلاق
زهرا
حاجی شاه کرم
باقر
ساروخانی
حسین
آقاجانی مرسا
هدف این مقاله، کنکاشی نقادانه در خصوص چارچوب روش شناختی پایان نامه ها با محوریت طلاق است. مساله اصلی در این مقاله، عبارت است از "آیا عدم توجه کافی به روش شناسی پژوهش های صورت گرفته با محوریت طلاق تاثیری در غنا و عدم غنای پژوهش های آینده خواهد داشت؟" بر این اساس، این پژوهش از روش اسنادی و تحلیل محتوا بهره گرفته است. این مقاله تلاش می کند به معرفی ، شفاف سازی و نقد روشمند، که فراتر از یک تکنیک صرف است در مورد پایان نامه ها با محوریت طلاق بپردازد. از اینرو، علاوه بر بیان روش شناسی بنیادین، پارادایمی و کاربردی که در اکثر موارد جزو حلقه مفقوده پایان نامه ها است و به عنوان راهنمای عملی می تواند کمک موثری برای پایان نامه های آتی باشد، به اجرای آنها اقدام نموده و همچنین پایان نامه ها را از نظر ساختاربندی شکلی و موضوعی نظیر برهه زمانی، دسته بندی موضوعی، دیدگاه جنسیت محوری و... نیز مورد بررسی قرار داده است.
روش شناسی بنیادین
روش شناسی پارادایمی
روش شناسی کاربردی
پایان نامه با محوریت طلاق
2018
05
10
73
98
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3314_977dd9fbccec83daf37d8346b26c71ee.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1397
9
1
سرمایه ها و مشارکت اجتماعی در فضای دانشجویی
محمد
فرهادی
مسئله پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت اجتماعی است. پس از بررسی مباحث نظری این حوزه و با تکیه بر نظریههای جامعهشناختی کنش، چهار متغیر سرمایه اجتماعی، سرمایه اقتصادی، احساس بیقدرتی و سرمایه فرهنگی به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر مشارکتاجتماعی در چارچوب مفهومی پژوهش پذیرفته شد. روش تحقیق؛ پیمایش، نمونهگیری آن طبقهای با کسربرابر و جمعیت آماری دانشجویان دانشگاه تهران هستند. بر اساس نتایج پژوهش، متغیرهای تحقیق توانستند 20 درصد واریانس مشارکت اجتماعی را تبیین کنند(20٪=R2). بر اساس نتایج تحقیق میزان مشارکت دانشجویان در مجموع پایین است اما تفاوت معنیداری میان میزان مشارکتذهنی زنان و مردان وجود ندارد. موانع مشارکت در وجه ذهنی ضعف مفاهیم، معانی و هنجارهای مشارکتجویانه و در وجه عینی، فقدان یا ضعف نهادهای مشارکتی است. موانع مشارکت در زنان بیشتر عینی است. تقویت سرمایهاجتماعی، رفع اثر سرمایه اقتصادی در رفتارهای مشارکتی در وجه ذهنی و تأسیس و تحکیم نهادهای مشارکتی در مناسبات دانشگاهی در وجه عینی، از راهکارهای افزایش مشارکت نزد دانشجویان است.
مشارکت اجتماعی
سرمایه اجتماعی
سرمایه اقتصادی
سرمایه فرهنگی
احساس بیقدرتی
2018
05
10
99
129
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3316_e32027dbbe218d856a453d4fcd1f4076.pdf
جامعهپژوهی فرهنگی
جامعه پژوهی
2383-0468
2383-0468
1397
9
1
تأثیر عوامل اجتماعی در روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر
صدیقه
عباسی
خدیجه
سفیری
امیرمسعود
امیرمظاهری
این پژوهش «تأثیرعوامل اجتماعی بر روابط نسلی از دیدگاه دانشجویان دختر 20 تا 26 سال» در دانشگاه های دولتی شهر تهران را در سال 1395 مطالعه می کند. چارچوب نظری تئوری­های «دگرگونی ارزشی اینگلهارت، رشد­یافتگی­ سنی بنگستون، جهانی شدن گیدنز، تجربه نسلی مانهایم، تغییر در فرآیند جامعه­پذیری مک لوهان» می باشد. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری 11406 نفر است. اطلاعات از میان نمونه ۳۸۲ نفری جمع آوری شد. ضریب تعیین تعدیل یافته ( ) نشان می دهد متغیرهای وارد شده به معادله 52 درصد از واریانس تغییرات متغیر وابسته را تبیین می نمایند. ضرایب تأثیر مدل تبیین کننده روابط نسلی نشان از معناداری متغیرهای «سبک زندگی، معاشرت با گروه همسالان، ارتباط و تعامل درون خانواده» در معادله رگرسیون دارد. براساس ضرایب تحلیل مسیر نیز، سبک زندگی با ضریب کل 0.574 و ارتباط و تعامل درون خانواده با ضریب کل 0.478 بیشترین تأثیر بر متغیر روابط نسلی را نشان می دهند. یافته های کلی نشان می دهد در تبیین تفاوت بین نسلها در سطح خرد در ویژگی شخصیتی دختران جوان و در سطح میانی به لحاظ جامعهپذیری و تعلیم و تربیت دگرگونی بوجود آمده و دختران جوان نسل تغییرطلب هستند و خانواده در مدیریت و کاهش تضاد نسلی نقش مداخله­گری دارد.
روابط نسلی
عوامل اجتماعی
سبک زندگی
معاشرت با گروه همسالان و ارتباط و تعامل درون خانواده
2018
05
10
131
156
https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_3315_9323af47fd4b6b965ee94f63e4591236.pdf