پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04684220130922The relationship between components of emotional intelligence and addiction to internet among the high schools students of Tehranرابطة بین مؤلفه های هوش هیجانی و اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران119995FAمحمد بهشتیاناستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20130404The aim of this research was to investigate the relationship between components of emotional intelligence and addiction to internet among the high school students of Tehran. The statistical sample included all of the high school students of Tehran in 2012-2013. The sample consisted of 972 persons who were selected as follows: at first, among the 22 districts of Tehran (districts of the municipality), and from each district 4 high schools, 2 private (one girl school and one boy school) and 2 public schools (one girl school and one boy school) were randomly chosen. In each selected school, from each stage, one class (totally 4 classes from every high school) was selected. Then, the students were asked to complete the Young Internet Addiction Questionnaire, Demographic data questionnaire and BAR-ON questionnaire (completing the questionnaires was done through the website of the researcher which is www.beheshtiyan.ir). The number of students who completed the questionnaire was 8342 who among them 4967 students also completed the emotional questionnaire. Among all of the students, 573 persons were diagnosed as internet addicted who among them 486 students were completed the emotional intelligence questionnaire too. Accordingly, among the non-addicted students, 486 persons who completed the emotional intelligence questionnaire were randomly selected. Then, the data were analyzed by ‘independent t test’. The results indicated that there is a positive significant relationship between emotional intelligence and addiction to internet. <br />Based on the results of this study, it could be said that by increasing the emotional intelligence in students, we can prevent them from internet addiction.هدف این تحقیق بررسی رابطة بین اعتیاد به اینترنت و هوش هیجانی در بین دانشآموزان دبیرستانهای تهران است. جامعة آماری این تحقیق شامل همة دانشآموزان دبیرستانی تهران در سال تحصیلی 1391 - 1392 و شامل 972 نفر است که به ترتیب زیر انتخاب شدهاند. <br />نخست، از بین مناطق 22 گانة شهر تهران (مناطق شهرداری تهران) از هر منطقه 4 دبیرستان (2 غیر دولتی (یک دخترانه و یک پسرانه) و 2 دولتی (یک دخترانه و یک پسرانه)) به تصادف انتخاب شدند و در هر یک از مدارس انتخابی نیز از هر مقطع یک کلاس (کلاً 4 کلاس از هر دبیرستان) انتخاب شد. سپس، از دانشآموزان این کلاسها خواسته شد که پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، پرسشنامة اطلاعات دموگرافیک و نیز پرسشنامة هوش هیجانی بار ـ آن را تکمیل کنند (تکمیل پرسشنامهها از طریق سایت محقق به آدرس www.beheshtiyan.ir انجام میشد). تعداد دانشآموزانی که پرسشنامة اعتیاد به اینترنت یانگ را تکمیل کردند 8342 نفر بودند که از بین آنها 4967 نفر پرسشنامة هوش هیجانی را نیز تکمیل کردند. از کل دانشآموزان 573 نفر معتاد به اینترنت تشخیص داده شدند که از بین آنها 486 نفرشان پرسشنامة هوش هیجانی را تکمیل کرده بودند. بر همین اساس، از بین افراد غیر معتاد نیز به تصادف 486 نفر انتخاب شدند که پرسشنامة هوش هیجانی را تکمیل کرده بودند. پس از اجرای پرسشنامهها، نتایج با آزمون t مستقل تحلیل شد. تحلیل نتایج نشان داد که رابطة مثبت و معنیداری بین مؤلفههای هوش هیجانی و اعتیاد به اینترنت برقرار است. بر اساس نتایج این تحقیق، میتوان گفت که با افزایش هوش هیجانی در دانشآموزان میتوان از ابتلای آنها به اعتیاد اینترنتی جلوگیری کرد.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_995_02a77bea9bd8f42095de697cfa6b72f2.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04684220130922Surveying the social development of cultural and academic institute in Europeبررسی سیر تحول اجتماعی نهادهای فرهنگی و دانشگاهی در اروپا (از سدۀ یازده تا پانزده میلادی)2143996FAسیدابوتراب سیاهپوشعضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20121001The formation and evolution procedure of cultural and academic institutes in the Christian West is a complicated and difficult issue to study, and is hardly survivable. In this paper, based on valid references, the opinions of some remarkable historians of science and middle-ages scholars, regarding the advent and establishment of academic institutes and centers, are examined, and consequently a relatively exact date of the formations of the centers is obtained. Then the relation between professors and students, the course titles and educational details of the centers will be pointed out in brief. In this regard, on one hand, the thought and religious challenges in academic environments are investigated, and on the other hand, the behaviors of Church masters and their positioning are studied. Finally, I indicate to a combination of rationalization and science which is the results of these disputes, and was the source of development in European civilization and then a scientific revolution at the end of middle-agesچگونگی پیدایش و سیر تحول و شکوفایی نهادهای فرهنگی و دانشگاهی در غرب موضوع پیچیده و دشواری است که بهسختی تن به پژوهش میدهد. در این مقاله نخست، با استناد به منابع معتبر، آرای چند مورخ برجستة تاریخ علم و قرون وسطیشناس صاحبنظر دربارة نحوة پیدایش و تأسیس نهادها و مراکز دانشگاهی بررسی میشود و تاریخ نسبتاً دقیقی در خصوص شکلگیری آنها بهدست میآید و سپس اجمالاً به رابطۀ استادان با دانشجویان و برنامه و مواد درسی و آموزشی آنها اشاره میشود. در همین زمینه به بررسی کشمکشها و جدالهای فکری و دینی در محیطهای دانشگاهی پرداخته و از سوی دیگر به مواضع و رفتار ارباب کلیسا در این مورد اشاره میشود. سرانجام به آمیزۀ عقلانی و علمی حاصل از این مناقشهها، که در اواخر قرون وسطی دستمایة پیشرفت تمدن اروپایی و سپس انقلاب علمی شد، اشاره میشود.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_996_8e1d59e3ec141fc1202636f981d7d49e.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04684220130922Social elements and motivations in entering of Tollab to Howzeh-ye Elmiehعوامل و انگیزههای جامعهشناختی ورود طلاب به حوزة علمیه4574997FAسارا شریعتیاستادیار گروه جامعهشناسی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانیاسر فروغیکارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article20130502Howzeh-ye Elmieh is one of the most important religious institutions in Iran in which people enter to be Talabe. To be Talabe is one of the important options and paths which some people, aware of its vast consequences, select in their life. Which social factors underlay such a decision, and which motivations persuade them to enter to the new world of being a Talabe? This study, by a qualitative approach and method of grounded theory, seek to answer these questions. For this purpose, 54 of Tollab in Howzeh Elmieh of Qom were deep interviewed. Findings show that two kinds of internal and external elements are effective on persons who decide to be Talabe. Internal elements refer to the image which they have of Roohaniat as a social reference group, and spiritual social contexts and networks in which they live. External elements include living in the atmosphere of those networks, and also effective religious people. It can be said that four kinds of motivations, included of scientific, spiritual, social and instrumental ones, motive a person to decide finally to be a Talabe. These results are presented in a causal/process-based model. حوزة علمیه یکی از مهمترین نهادهای دینی جامعة ایرانی است که برخی افراد با قصد و انگیزة طلبهشدن وارد آن میشوند. انتخاب طبلگی یکی از مهمترین انتخابهای جوانان با نتایج و پیامدهای دامنهداری است که، بهرغم وجود دیگر امکانها و انتخابها، برخی این مسیر را برای زندگی خود در پیش میگیرند، اما چه عواملی زمینهساز اجتماعی تصمیم جوانان برای طلبهشدن را رقم میزند و آنان با کدام انگیزهها به دنیای طلبگی روی میآورند؟ این مطالعه با روش کیفی و با استفاده از نظریة زمینهای به جستوجوی پاسخ میپردازد. به همین منظور، با 54 نفر از طلاب شاغل به تحصیل در حوزة علمیة قم مصاحبة عمیق صورت گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آناند که دو صورت از عوامل درونی و بیرونی در پیدایش انگیزههای افراد برای طلبهشدن مؤثرند؛ عوامل درونی به قرارگرفتن روحانیت در موضع گروه مرجع جوانان و بسترها و شبکههای معنویای اشاره دارد که آنان در آن زیست میکنند. عوامل بیرونی شامل زیست در شبکة روحانیت و همچنین افراد مذهبی تأثیرگذار است. در مجموع این عوامل چهار انگیزة مختلف را برای طلبهشدن در افراد پدید میآورند که شامل انگیزههای علمی، معنوی، اجتماعی، و ابزاری است تا در نهایت آنان تصمیم به طلبهشدن میگیرند. در نهایت، این یافتهها در قالب یک مدل نظری علّی/ فرایندی ارائه شدهاند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_997_2af92f46913b566c4503e07074e47ddc.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04684220130922The Typology of Iranian Battlefields' Visitors and its Role in Transmission of Persistence Culture in the Imposed Warگونهشناسی بازدیدکنندگان مناطق جنگی ایران و نقش آن در انتقال فرهنگ پایداری دفاع مقدس75101998FAحمید ضرغام بروجنیعضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، مدیر گروه مدیریت جهانگردیمهدیه سهرابیکارشناس ارشد مدیریت جهانگردی ـ گرایش بازاریابی، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130403The Islamic Republic of Iran got into a long war after the invasion of Iraq in 1981. In addition to the external blessings, this war has left benefits within the Iranian Islamic system. Explaining the cultural achievements of this war is a necessity which can be interpreted as defining the future strategy of the Iranian Islamic revolution. One of the most effective ways to introduce the achievements of the imposed war to young generation and promote persistence culture, is their presence in the operational areas of eight-year war and watching the remains of that time, and so understanding the spiritual atmosphere of these areas. According to the available statistics, the enthusiasm of young people to such tours, which called ‘Rahiyan e Noor’ (Light goers), in our country, and ‘Battlefield Tourism’ in tourism scientific literature, has increased in recent years more than ever. This study is heading to examine the motivations of tourists visiting battlefields and their classification, to promote persistence culture. Data have been gathered from library resources, interviews with experts, and filled questionnaires by visitors. The study population consisted of all Iranians who had visited the country's battlefields and 152 of them were inquired by snowball sampling. The results indicate that the main groups of the visitors are Pilgrimage-memorial and cultural-heritage tourists. Most of them are motivated by national and religious aims and are interested in learning about the courage of the warriors. The results can be used in war tourism management and planning to promote its cultural and social benefits.جمهوری اسلامی ایران، پس از تجاوز رژیم بعثی عراق، در سال 1359 درگیر جنگی طولانی شد. این دفاع مقدس، علاوه بر آثار و برکات بیرونی، دستاوردهایی نیز درون نظام اسلامی بر جای گذاشته است. تبیین دستاوردهای فرهنگی این دفاع مقدس از ضروریاتی است که میتواند بنمایة تعیینکنندة استراتژی حرکت و روند آتی انقلاب تلقی شود. یکی از اثربخشترین روشهای آشناسازی جوانان نسل سوم انقلاب با دستاوردهای جنگ تحمیلی و ترویج فرهنگ پایداری دفاع مقدس، حضور آنان در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، مشاهدة آثار بهجایمانده از آن دوران از نزدیک، و درک فضای معنوی این مناطق است. به استناد ارقام موجود، اشتیاق جوانان به چنین سفرهایی، که در کشور ما «راهیان نور» و در ادبیات علمی «گردشگری مناطق جنگی» خوانده میشوند، در سالهای اخیر بیش از پیش افزایش یافته است. این مقاله، با هدف بررسی انگیزة گردشگران از سفر به مناطق جنگی و طبقهبندی آنان، به منظور کمک به انتقال فرهنگ پایداری تهیه شده است. اطلاعات لازم از منابع کتابخانهای، مصاحبه با کارشناسان، و پرسشنامة تکمیلشدة بازدیدکنندگان به دست آمده است. جامعة آماری پژوهش شامل همة ایرانیانی است که از مناطق جنگی کشور بازدید کردهاند و به کمک روش نمونهگیری گلولهبرفی 152 نفر از آنان بهمنزلة نمونه پرسش شدند. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مهمترین گروه بازدیدکنندگان مناطق جنگی ایران را گردشگران زیارتی ـ یادبودی و گردشگران فرهنگی ـ میراثی تشکیل میدهند. عمدة این گردشگران با انگیزههای ملی و مذهبی به بازدید مناطق جنگی میروند و علاقة وافری به شنیدن رشادتهای جنگاوران و ناشنیدهها دربارة آن دارند. نتایج این تحقیق میتواند در مدیریت گردشگران و برنامهریزی برای ارتقای دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی گردشگری جنگ، کاربرد داشته باشد.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_998_f927949c334d97978083b7a8c0f72dbc.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04684220130922Impact of the Modernization Value on Non-Western Cultures;
The Case of Iranتأثیرگذاری ارزشهای تجدد بر فرهنگهای غیر غربی (مورد ایران)103115999FAمهرداد نورائیدانشیار گروه علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20130510In the middle of the 19<sup>th</sup> century, during the modernization of Western world, the tendency to utilize Western life styles in some parts of Iranian society gained force. But since the Western values were not accepted in the society as a whole and were incongruent with the total social system of Iran, utilization of this pattern remained ineffective. Furthermore, because of the kind of the development policies which were utilized, most of the plans were not implemented in the society and so were unsuccessful. Also the social position of those who sponsored the program indicates that they were too far from the social reality to bring about proper and deep social changesدر اواسط قرن نوزدهم، با گسترش روابط با جهان مدرن، گرایش به وجه زندگی غربی در بخشی از جامعة ایرانی شدت گرفت. در عمل، بهکارگیری الگوی مزبور به تقلیدی انجامید که، به علت نامتجانسبودن ارزشهای تجدد با مجموعة سیستم اجتماعی، از جایگرفتن در کل جامعه ناتوان ماند. در عین حال، موفقنشدن در پیشبرد بسیاری از طرحهای نوگرایی را میتوان، به میزان وسیعی، ناشی از نوع سیاستی دانست که در کشور برای توسعه به کار گرفته شده بود. همچنین، جایگاه اجتماعی کسانی که بانی و مجری تغییرات بودند بهخوبی نشاندهندة این واقعیت است که تا چه حد ارادۀ تغییر از بطن جامعه به دور بوده استhttps://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_999_f6ccebb8c0e117d227c911e79272aea3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04684220130922The relation between obligatory military service and the governmental nation building project of Pahlavi Iشکلگیری نظام وظیفه در پیوند با پروژة ملتسازی حکومتی دورة پهلوی اول1171551000FAمحمد نیازیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسیوحید شالچیعضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشکدة علوم اجتماعی علامه طباطباییJournal Article20130511At first, in the beginning of the modern era, ‘Military Service’ was formed within the kingdom armies and independent European governments of the Church, and it could be an intermediate between government and nation, and also a means to extend rulers and king militarism. The social labor division, technical progress and industrialization, in turn, led to form modern armies as the first bureaucratic institution. But this phenomenon which had been appeared after some intellectual and social transformations in the West was formed in ‘Pahlavi I’ government as a part of the modernization project and the establishment of the regime totalitarianism. The development of national identity elements and making the Iranian traditional forces obedient to the absolute sovereignty through public education, was possible just by means of army and military service. “Military Service” and the public disarmament make it possible to the Pahlavi regime to establish itself through expanding its military authority. Constructing an integrated military and compulsory military service should be regarded as the first multidimensional organized efforts to create modern system civilians based on the nation-state theoryنظام وظیفه نخستینبار در چهارچوب ارتشهای پادشاهی و دولتهای مستقل از کلیسا در اروپای غربی تأسیس شد و توانست واسطهای بین دولت و ملت در ابتدای مدرنیته و وسیلهای برای بسط نظامیگری حاکمان و سلاطین باشد. تقسیم کار اجتماعی، پیشرفت تکنیکی، و صنعتیشدن در کنار هم سبب شد تا ارتشهای مدرن شکل بگیرند که از اولین نهادهای بوروکراتیک نیز به شمار میآمدند. اما این پدیده که در غرب پس از مجموعۀ تحولات اندیشهای و اجتماعی پدید آمده بود، در ایران دورۀ پهلوی اول بهمنزلة بخشی از پروژة مدرنسازی و تثبیت حکومت استبدادی رضاخان شکل گرفت. بسط عناصر هویتِ ملیگرایانه و مطیعکردن نیروهای سنتی جامعة ایران در برابر استبداد مطلقة حکومت، از طریق آموزشها و هنجارسازی عمومی و فراگیر، یکی دیگر از کارکردها و کارویژههای ارتش و نظام خدمت اجباری در کنار تأثیرات و خدمات سیاسی و نظامی دیگرش در تأسیس و ابقای حکومت پهلوی بود. نظام وظیفه، در کنار خلع سلاح عمومی، به حکومت پهلوی اول این امکان را میداد که با گسترش اقتدار نظامی پایههای حکومت خود را مستقر کند. تشکیل ارتش یکپارچه و خدمت اجباری عمومی را باید یکی از اولین تلاشهای سامانمند و همهجانبه برای خلق شهروندان نظام جدید مبتنی بر ایدة دولت ـ ملت در تاریخ ایران دانست.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1000_01757412fddb854fec80afd67e1ea82d.pdf