پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04685320141221Sociological Analysis of the Generation Gap in Iranتحلیل جامعهشناختی شکاف نسلی در ایران1301701FAپروانه دانشاستادیار، دانشگاه پیام نور، گروه علوم اجتماعی، ج.ا.ایرانزهرا ذاکری نصرآبادیدانشجوی دکتری، مربی، دانشگاه پیام نور، گروه علوم اجتماعی، ج.ا.ایرانعظیمه سادات عبداللهیدانشجوی دکتری، مربی، دانشگاه پیام نور، گروه علوم اجتماعی، ج.ا.ایرانJournal Article20140905There are controversies among experts over the exsistence of "Generation gap". Nevertheless, in societies like Iran, that are experiencing great social transformations in structure and values, lack of proper management of the conflicts resulted from these changes in different sectors of the society would potentially set the ground for the occurrence of "generation gap" and in the extreme case "dissociation between generations" and an identity crisis originated from this issue. The present paper aims to analyze the experimental data to identify the status of the generation gap in the current Iranian society using the secondary analysis of the data gathered from the fifth wave of the World Values survey with a sample size of 2667 people and a library-based method for theoretical analysis of this phenomenon. Results indicate that the tendency of adolescents and young adults towards modern values and the sense of identity crisis—as a result of their detachment from previous generations—has gradually been increasing. In case of inappropriate management of the processes of adolescents’ acculturation and young adults’ cultural reproduction by the government and the media, the generation conflict and ultimately generation dissociation would jeopardize future development of the community.دربارة پدیدة «اختلاف نسلی» صاحبنظران با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما در جوامعی همچون ایران، که تغییرات ساختاری و ارزشی وسیعی را تجربه میکند، نبود مدیریت صحیحِ تضادهای حاصل از این تغییرات در بخشهای مختلف جامعه به طور بالقوه زمینه را برای بروز مسئلة «شکاف نسلی» و در شدیدترین حالت «گسستگی بین نسلها» و بحران هویت ناشی از این امر فراهم میکند. هدف از مقالة حاضر تحلیل دادههای تجربی به منظور شناخت وضعیت شکاف نسلی در جامعة کنونی ایران، با استفاده از تحلیل ثانویة دادههای موج پنجم پیمایش ارزشهای جهانی، با حجم نمونة 2667 نفر و روش کتابخانهای برای تحلیل نظری این پدیده است. نتایج حاکی از آن است که گرایش نوجوانان و جوانان به ارزشهای مدرن و احساس بحران هویت ناشی از جداافتادگی آنها از نسلهای پیشین بهمرور افزایش یافته است و در صورت نبود مدیریت صحیح فرایندهای فرهنگپذیری نوجوانان و بازتولید فرهنگی جوانان از سوی دولت و رسانهها، تعارضات نسلی و در نهایت گسست نسلی آینده مسیر توسعة جامعه را به مخاطره خواهد انداخت.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1701_b404d037fdd18a5cd7ac97753af292fa.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04685320141221Clustering Lifestyle Based on Media Consumption: A Study in Isfahan Metropolisخوشهبندی سبک زندگی مبتنی بر مصرف رسانهای(مورد مطالعه: کلانشهر اصفهان)31531702FAسعید شریفیاستادیار و عضو هیأت علمی گروه کارآفرینی فرهنگی دانشگاه هنر اصفهانمحمد مهدی مظاهریاستادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهراناکبر اعتباریاناستادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)بدری شاه طالبیاستادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)Journal Article20140803With the mounting increase of the media consumption being experienced, the way the new media is being used has become an indicator to stratify individuals in the metropolises. The present study, conducted in the metropolis of Isfahan by a survey method answers this question: What media consumption is responsible for such stratification? The population of the study consisted of a total of 1908968 people, all citizens of Isfahan Metropolis. 959 persons from this population were chosen as the sample of this study and multi-staged cluster sampling was conducted. Data collection instrument was a questionnaire made by the researcher whose reliability was estimated by Cronbach's alpha coefficient (0.85). The data was analyzed by two-stage cluster analysis based on information criterion (AIC) and chi-square test. The most important results showed that two clusters of media consumption are separable from each other. In the first cluster, change of cell phones, cell phones’ performance and new features, non-verbal communication and network programs, virtual network activities and intensive use of the Internet gained high scores. The second cluster including verbal use of cell phones and the electronic performance of daily activities approached the averageبا رشد فزایندة کاربرد رسانه، چگونگی استفاده از رسانههای نوین شاخصی برای قشربندی افراد در کلانشهرها شده است. پژوهش حاضر در کلانشهر اصفهان به روش پیمایشی برای پاسخ به این سؤال بود که کدام کاربرد رسانهای عامل این قشربندی است؟ جامعة آماری این پژوهش را شهروندان کلانشهر اصفهان به تعداد 1908968 نفر تشکیل دادند. از این میان تعداد 959 نفر به منزلة حجم نمونة برآورد انتخاب شدند و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به کار رفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة محققساخته بود که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (85/0) برآورد شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تحلیل خوشهای دومرحلهای بر اساس معیار اطلاعاتی (آکائیک) و ضریب کایدو انجام گرفت. مهمترین نتایج نشان داد دو خوشه در کاربرد رسانهای از یکدیگر تفکیکپذیرند. خوشة اول در زمینة تعویض گوشی در سال، داشتن گوشی با کارایی و امکانات جدید، استفاده از ارتباطات غیرکلامی و برنامههای شبکهای، فعالیت در شبکههای مجازی، و استفادة زیاد از اینترنت نمرات بالایی کسب کردند. خوشة دوم در زمینة استفادة کلامی از تلفن همراه و انجام دادن فعالیتهای روزمره به صورت الکترونیکی به میانگین نزدیکتر بودند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1702_8d43e4f32e9383d82976f39f03c1444b.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04685320141221Exploration of Woman-Friendly City Indicators in the Views of Women from Different Social Statuses and Types in Tehranشهر دوستدار زن شناسایی معیارهای شهر دوستدار زن از نظر زنان متعلق به پایگاهها و گروههای مختلف اجتماعی تهران55851703FAنعمتالله فاضلیدانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمحدثه ضیاچیدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20140727The purpose of this research is to explore some of the indicators of a women-friendly city, applying the opinions of women of different socio-economic statuses and social types. This research is descriptive and qualitative in nature. We use the ethnography as our method and our technique for data collection is problem-oriented interview. The statistical population is a group of women aged between18 and 50 who have lived in Tehran during the last 5 years. The non-probabilistic and judgmental sampling is employed and the sample consists of 19 women. The results of this research indicate that, according to the interviewees, 8 features can make Tehran a women-friendly city: Safe Tehran, convenient Tehran, active Tehran, participatory Tehran, leisurely Tehran, fair Tehran, beautiful Tehran and child-friendly Tehran. Furthermore, we find that social type and socio-economic status do not make a significant difference to women’s comments about a city women-friendliness. Rather, it is the three types of status, i.e. housekeeping, employment, and motherhood which differentiate women’s views, needs, and concerns considering the issue of urban life.هدف این پژوهش شناسایی برخی از معیارهای شهر دوستدار زن از نظر زنان متعلق به پایگاهها و گروههای مختلف اجتماعی است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی و کیفی است. روش مورد استفاده اتنوگرافی (مردمنگاری) و شیوة جمعآوری دادهها مصاحبة مسئلهمحور است. جمعیت آماری زنان 18 تا 50 سال ساکن تهراناند که طی پنج سال گذشته ساکن تهران بودهاند. نمونهگیری غیراحتمالی و قضاوتی و حجم نمونه نوزده نفر است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که از نظر زنان مصاحبهشونده، با بهرهمندی از هشت ویژگی، تهران شهری دوستدار زن میشود: تهران امن، تهران راحت، تهران فعال، تهران مشارکتی، تهران فراغتی، تهران عادلانه، تهران زیبا، و تهران دوستدار کودک. علاوه بر این، دو متغیر ردة اجتماعی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی تفاوت چندانی در دیدگاههای زنان دربارة معیارهای شهر دوستدار زن ایجاد نمیکند، بلکه سه موقعیت خانهداری، اشتغال، و مادری است که تفاوتهایی در دیدگاهها، نیازها، و دغدغههای زنان در زندگی شهری ایجاد میکند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1703_c39f8fba8c2e014590d1b7d9a00a7392.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04685320141221A Survey and Comparison of the Level of Cultural Consumption in Metropolises, Cities and Villagesبررسی و مقایسة میزان مصرف فرهنگی در کلانشهرها، شهرها، و روستاها871071704FAمحمود قاضی طباطباییدانشیار جمعیت شناسی، دانشگاه تهرانعبدالحسین کلانتریاستادیار جامعه شناسی، دانشگاه تهراناعظم نسیم افزاکارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20140605Today, with the turn of the social analysis from producing activity to the consumption activity, the foundation of social differences has been changed by the concept of life style. Paying attention to the style of cultural commodity consumption in our country can efficiently illustrate the differences and the similarities of various social strata. The accelerating growth of urbanity in Iran in recent decades, emersion and development of new media and the expansion of transportation networks, have transformed the interactions of cities and villages. In this regard, in the present study, we focus on the condition of the cultural activity and the consumption of the cultural commodities in cities, metropolises, and villages in accordance with the statistical data of one of the national plans. The findings of this research show that there is a significant difference regarding the consumption level of all examined cultural goods, in cities, villages and metropolises. In addition, the regression analysis of the research model of the consumption level of cultural commodities displays that the relative share of the residence variable to predict the changes of consumption level is much less in comparison to the economic capital and specially the cultural capital.امروزه با چرخش تحلیل اجتماعی از فعالیت تولیدی به سمت فعالیت مصرفی، مفهوم سبک زندگی شالودة تفاوتهای اجتماعی را تغییر داده است. توجه به نحوة مصرف کالای فرهنگی در کشور میتواند بهخوبی نشاندهندة تمایزات و تشابهات قشرهای مختلف اجتماعی باشد. در چند دهة اخیر رشد شتابان شهرنشینی در ایران، پیدایی و گسترش رسانههای نوین، و توسعة شبکة راهها موجب دگرگونی در تعاملات میان شهر و روستا شده است. بر این اساس، در پژوهش حاضر با توجه به دادههای آماری یکی از طرحهای ملی<sup><sup>[i]</sup></sup>، وضعیت فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی در شهر، کلانشهر، و روستا را بررسی میکنیم؛ بنا بر یافتهها، میزان مصرف همة کالاهای فرهنگی بررسیشده در شهر، روستا، و کلانشهر تفاوت معناداری را نشان میدهد. همچنین، تحلیل رگرسیون مدل تحقیق مربوط به میزان مصرف کالاهای فرهنگی نشان داد که سهم نسبی متغیر محل سکونت در پیشبینی تغییرات میزان مصرف نسبت به سرمایة اقتصادی و بهویژه سرمایة فرهنگی بسیار کمتر است.
<br clear="all" />
[i]. پیمایش ملی با نام «بررسی و سنجش شاخصهای فرهنگ عمومی کشور» است. این طرح از سوی شورای فرهنگ عمومی با حدود هفده هزار نمونه در کل استانهای کشور در چندین مرحله اجرا شده است که پژوهش حاضر بر اساس دادههای مرحلة دوم طرح در سال 1388 است.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1704_4bfaa7bb487e49a82943dad068ce5b32.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04685320141221Dominant Cultural Values in Life Styles: A Case Study in the City of Tehranارزشهای فرهنگی غالب در سبکهای زندگی (مطالعة موردی: شهر تهران)1091311705FAناهید موید حکمتدانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیبیوک محمدیدکتری جامعه شناسی، استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمریمالسادات هاشمی فشارکیکارشناس ارشد مطالعات زنان، کارشناس پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20140805Identification of dominant cultural values in life styles gains more importance when we understand how values can shape individual’s mental space, tastes, and preferences and affect their practical choices in what is called life-style. Accordingly, the main purpose of this study is to shed light on dominant cultural values in the city of Tehran. The pivotal problem is to measure the ratio between the ideal and current real values among the respondents. The method of the study is quantitative. The data was collected by both interviewing 30 people selected from a heterogeneous group of people from Tehran to explore the concepts and responding to a questionnaire made by the researcher which was distributed among 300 respondents who differed in age, gender, academic education, income, and residency in 1391. Descriptive and inferential clustering statistics are employed in this study. Findings display a gap between current real and ideal values for determination of the valuable person. In case of the former, we face the saliency of “pretentious” values such as emulation, ostentation, and hypocrisy and the triviality of values of considering others such as empathy and gratefulness. This occurs in spite of the fact that the valuable person, in the view of respondents, has been identified as a wise and educated person. In addition, there is no significant difference between the before mentioned dominant values and the independent variables of this study including, gender, age, academic education, residency, income, and employment which consequently reveals the fact that we experience a kind of homogeneity in our value findings.شناساییِ ارزشهای فرهنگی غالب در سبکهای زندگی از آن منظر مهم است که ارزشها فضایِ ذهنی فرد، سلیقهها، و ترجیحاتِ او را شکل میدهند و در نحوۀ انتخابهای عملی او، آنچه «سبک زندگی» نامیده میشود، تأثیر میگذارند. بر این مبنا، هدفِ اصلی این مقاله شناسایی ارزشهای غالب فرهنگی در سبکهای زندگی در سطح تهران است. مسئلة محوری شناساییِ نسبتِ میان ارزشهای موجود با ارزشهای آرمانی از منظر پاسخگویان است. روشِ تحقیق کمّی و شیوة گردآوری اطلاعات از یک سو، مصاحبه با 30 تن از افراد ناهمگن در سطح تهران به منظور شناساییِ مفاهیم و از سویِ دیگر، تکمیل پرسشنامۀ محققساخت است که در سال 1391 در میان 300 پاسخگویِ ناهمگون از نظرِ سن، جنسیت، میزان تحصیلات، شغل، میزان درآمد، و محل سکونت توزیع شده است. در این پژوهش از آمارهای توصیفی و استنباطیِ خوشه استفاده شده است. یافتهها حاکی از آن است که میان ارزشهای موجود در جامعه با ارزشهای آرمانی، برای تعیین «فردِ ارزشمند»، تفاوت دیده میشود. به گونهای که در مورد نخست، با حضورِ پررنگِ ارزشهای «ظاهرگرایانه» همچون چشم و همچشمی، خودنمایی، و دورویی و حضور کمرنگ ارزشهای «دگرگرایانه» مانند همدلی و قدرشناسی مواجهایم. این در حالی است که فردِ ارزشمند، از نظر پاسخگویان، فردی خردورز و تحصیلکرده قلمداد شده است. همچنین، غالبِ ارزشهای پیشگفته با متغیرهای مستقل این تحقیق از جمله جنسیت، سن، میزان تحصیلات، محل سکونت، درآمد، و اشتغال تفاوت معناداری ندارند و نوعی یکدستی را در یافتههای ارزشی شاهدیم.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1705_a002dd618398d0e58117b9575a0e37d1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04685320141221Modern Kitchen and Its Socio-cultural Concept in the Family Life of Iranian Religious Families: A Case Study of the City of Qomآشپزخانة مدرن و مفهوم اجتماعی ـ فرهنگی آن در زندگی خانوادگی قشر مذهبی ایران(نمونة موردی: شهر قم)1331571706FAمسعود ناری قمیدکتری معماری، دانشگاه تهران0000-0002-0453-0362Journal Article20140627Introduction of modern kitchen in Iran and its popularization from the 1950s brought new concept of “kitchen as heart of home” into the everyday life of Iranian women. In this article, through qualitative questionnaire and comparative analysis of responses, various aspects of cultural meaning of kitchen in the contemporary life in comparison with previous style have been studied. The focus of the study was on the religious families in the city of Qom. It was found that three ranges of meanings should be considered to explain socio-cultural concepts of kitchen in Iranian Muslim women’s life: from personal space of special privacy (for females) to a living family space, from a utility space to a place of genuine life and from a sacred place to a profane one that has clear implications in the lives of Iranian Muslim women. As a result, it can be said that now the ideal picture of a kitchen in the examined cultural context is a female personal space and, at the same time, it is a temporary private family space which definitely does not have the quality of a collective living space.ورود آشپزخانة مدرن به ایران و عمومی شدن آن در دهة 1330 مفهوم نوین «آشپزخانه به منزلة قلب خانه» را وارد زندگی روزمرة زن ایرانی کرد. در این مقاله، از طریق پیمایش کیفی و تحلیل تطبیقی پاسخها، جنبههای گوناگون مفاهیم فرهنگی آشپزخانه در زندگی معاصر در قیاس با سبک پیشین زندگی مطالعه شده است. تمرکز این مطالعه بر خانوادههای مذهبی در شهر قم بوده است. طی این بررسی مشخص شد که سه گسترة معنایی باید برای توضیح مفاهیم فرهنگی ـ اجتماعی آشپزخانه در زندگی زنان مسلمان ایرانی در نظر گرفته شود: از یک فضای شخصی با محرمیت ویژه (برای زنان) تا یک فضای زندگیِ خانوادگی، از یک فضای خدماتی تا یک فضای سرشار از روح زندگی، و از یک مکان مقدس تا یک مکان عادی که دارای تداعیهای خاص خود در زندگی زنان مسلمان ایرانی است. نتیجه اینکه اکنون تصویر ایدهآل از آشپزخانه در متن فرهنگی مورد بحثْ یک فضای شخصیِ زنانه و در همان حال، یک مکان موقتی و خصوصیِ خانوادگی است که البته فاقد همهجانبه بودن کیفیت فضای زندگی مربوطه تصور میشود.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_1706_75ed46c9b9a64b5b141a1805c41ba30f.pdf