پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688320171023Understanding the Socio-Cultural Implications for Nutritional Recommendations during Pregnancy and Afterward
(An ethnographic study among women and Sistani families)درک دلالتهای اجتماعی ـ فرهنگی توصیههای غذایی دورة بارداری و پساز آن (مطالعهای مردمنگارانه بین زنان و خانوادههای سیستانی)1242895FAمحمدعثمان حسین براستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه سیستان و بلوچستان0000-0003-3330-9314بهروز روستاخیزدانشجوی دکتری انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20170523Pregnancy, parturition and anything related to maternal status, is represented as a series of elements, factors and phenomena; including dietary do's and don'ts that one is obliged to observe that.The aforesaid recommendations should be considered as a recommendation of a culture which is represented itself in the form of preparation and consumption of a collection of foods. Accordingly, the present study aimed at understanding the implications that can be deduced by reflection on effort to this preparation and consumption. This study has been conducted in the geographical zone from Zahedan to northern areas of Sistan and Balouchestan Province, by movement of a kind of multi-level theoretical view, and based on a qualitative approach and in a way of ethnographic. Our results indicate that these implications are not only emphasized on bio-medical function of the postpartum-based dietary recommendations.Now, the preparation and consumption of some foods, such as Sistani Kachi which has a unique combination compared to other similar versions, represent the implications that must be interpreted symbolically and semantically. These foods, in addition to facilitating the marking of an event, are context to create a maternal identity, and beyond that, to highlight the borders and other distinctions too. <br /> بارداری، زایمان و آنچه که به موقعیت مادری ختم می­گردد، با مجموعه­ای از عوامل، عناصر و پدیده­ها معنی می­یابد؛ یکی از این موارد، بایدها یا نبایدهای غذایی است که فرد موظف به رعایت آن­ها می­گردد. توصیه­های مزبور را باید توصیه­های یک فرهنگ دانست؛ فرهنگی که در این معنی، خود را در تهیه و مصرف مجموعه­ای از خوراکی­ها باز می­نماید. بر این اساس، پژوهش حاضر به دنبال فهم دلالت­هایی بوده­ است که می­توان از تأمل بر تکاپو جهت این تهیه و مصرف، برداشت نمود. این پژوهش با حرکت از نوعی دیدگاه نظری چند سطحی، بر اساس رویکردی کیفی و به شیوة مردم­نگاری در پهنه­ای جغرافیایی از زاهدان تا نواحی شمالی استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که این دلالت­ها صرفاً بر کارکرد زیستی- طبی توصیه­های غذایی مزبور که بیشتر معطوف به پس از زایمان است، تأکید ندارد. تهیه و مصرف برخی از خوراکی­ها مانند کاچی سیستانی که ترکیب منحصر به فردی در مقایسه با سایر نسخه­های مشابه است، در حال حاضر دلالت­هایی را باز می­نماید که باید با نوعی نگاه نمادین و معنی­شناختی، تفسیر گردند. این خوراکی­ها علاوه­بر آنکه نشان­گذاری یک رخداد را تسهیل می­کنند، زمینه­ای جهت خلق یک هویت مادرانه و نیز فراتر از آن، زمینه­ای جهت برجسته­سازی مرزها و تمایزات دیگر نیز می­باشند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2895_f3db40100f41ec58531e2856d99040dc.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688320171121Voluntary childless' sight on childbearing: A study in Rashtدیدگاه بیفرزندان ارادی دربارة فرزندآوری: مطالعهای در شهر رشت25502896FAمهدی حمیدی فرنداردمحمد امین کنعانیاستادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه گیلانحمید عبادالهی چنذانقاستایار گروه جامعه شناسی، دانشگاه گیلانJournal Article20170502The purpose of this article is to describe the desirability of childbearing among voluntarily childless in the Rasht and to understand their action on childlessness on the basis of Beck and Beck-Greensheim's theory of "The Risk Society" and "Individualization". The method of research is qualitative fieldwork and the research technique is an in-depth interview with thirteen individuals who have been voluntarily childless for at least 5 years. Findings indicate that people think on having or not having a child as a choice which can be delayed or suppressed due to other choices. However, there is a difference between the two sexes on tendency to childlessness. Women consider maternity as crucial to their identity, but men do not have the same views about fatherhood. The most important reasons for being childless can be summarized in five category: high responsibilities for child support, social constraints for parents, marital constraints for parents, high child-bearing costs, and pregnancy-related risks for women. The typology of voluntary malformation shows three categories of childlessness. permanent childlessness, temporary childlessness and those who did not have adopted specific decisions to have children or not.هدف این مقاله توصیف تمایل و یا عدم تمایل به فرزندآوری در بین افراد بیفرزند ارادی در شهر رشت و فهم کنش آنها در زمینۀ بیفرزندی بر اساس نظریه «جامعه در مخاطره» و «فردی شدن» بک و بک-گرانشایم است. روش پژوهش، میدانی کیفی و تکنیک پژوهش مصاحبهی عمیق با 13 نفر از افراد بیفرزند است که حداقل 5 سال بیفرزندی ارادی داشتهاند. یافتهها نشان میدهند که افراد داشتن یا نداشتن فرزند را بهمثابه انتخابی میدانند که میتواند بهخاطر انتخابهای دیگر به تعویق افتاده یا سرکوب شود. با این حال، بین دو جنس از نظر گرایش به بیفرزندی تفاوت وجود دارد. به طوری که زنان مادر شدن را برای شکلگیری هویت خود مهم تلقی میکنند، اما مردان چنین نظری دربارۀ پدر شدن ندارند. مهمترین دلایل افراد برای بیفرزند را میتوان در پنج مؤلفه خلاصه کرد: مسئولیتهای بالای پدرومادری، محدویتهای اجتماعی فرزند برای والدین، محدویتهای زناشویی فرزند برای والدین، هزینههای بالای داشتن فرزند و مخاطرههای بارداری برای زنان. گونهشناسی بیفرزندی ارادی سه دسته از بیفرزندان را نشان میدهد. بیفرزندان دائمی، بیفرزندان موقت و بیفرزندانی که تصمیم مشخصی برای داشتن یا نداشتن فرزند اتخاذ نکردهاند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2896_a82457293c0fa0916be99bc09bf8f81d.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688320171111Environmental apathy as social apathyبی تفاوتی زیست محیطی به مثابه بی تفاوتی اجتماعی51702929FAعلی اصغر فیروزجائیان گلوگاهاستادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندران0000-0003-1525-3142صادق صالحیدانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه مازندرانآزاده شفیعیکارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه مازندرانJournal Article20170621Social apathy is one of the serious cultural damages to our society in the field of citizenship. One of the social apathy is environmental apathy. The method is survey and data collected by questionnaire tool. For this purpose, statistical society was all people over 18 years in Yazd and the sample size was 390 inhabitants in yazd city that elected by method of clustering sampling theoretical framework in selected with emphasis on environmental theories. After collecting data, hypotheses were studied in both descriptive and inferential level through the SPSS and Amos software. The results showed that environmental apathy is affected by environmental attitude, sense of responsibility, environmental knowledge and efficiency.so with the increase of these variables, it reduced environmental apathy. Environmental attitude affects on apathy more than others and the efficiency has the least impact. Among the demographic variables (gender, marital, income, age, education), only the relationships between education and environmental apathy are significant and individuals with under diploma educated are more apathetic. Path analysis showed that 26 percent of apathy is explained by the variables.بی تفاوتی اجتماعی یکی از آسیبهای فرهنگی جدی جامعه ما در حوزه شهروندی است.یکی از انواع این نوع بی تفاوتی، بی تفاوتی زیست محیطی است.هدف از پژوهش حاضر، تحلیل بی تفاوتی زیست محیطی در میان شهروندان شهر یزد می باشد.روش تحقیق پیمایشی و اطلاعات با ابزار پرسشنامه گردآوری گردید.جامعه آماری این تحقیق ، کلیه افراد بالای 18 سال ساکن یزد و حجم نمونه 390 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردیده است. چارچوب نظری با تاکید بر نظریه های محیط گرا انتخاب شد. بعد از جمع آوری اطلاعات، فرضیه های تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزارهای spss مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که بی تفاوتی زیست محیطی تحت تاثیر متغیرهای نگرش زیست محیطی، احساس مسئولیت، دانش زیست محیطی و اثربخشی می باشد و با افزایش این متغیرها، بی تفاوتی زیست محیطی کاهش می یابد. از بین متغیرهای جمعیت شناختی(جنسیت،تاهل،درآمد،سن و تحصیلات)، تنها رابطه متغیر تحصیلات با بی تفاوتی زیست محیطی معنادار می باشد و میانگین بی تفاوتی زیست محیطی افراد با سطح تحصیلات زیر دیپلم بیش از سایرین است. نتیجه تحلیل مسیر نشان می دهد که متغیرهای فوق 26 درصد از تغییرات بی تفاوتی زیست محیطی را تبیین می کنند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2929_b7be95d963bf16546745da85f6ea3903.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688320171111Reflection of social participation in Sa'di's Boostanبازتاب مشارکت اجتماعی در بوستان سعدی71952855FAعلی گراونداستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلامعلی محمد سهراب نژاددکترای زبان و ادبیات فارسی ، مدرس دانشگاه فرهنگیانیارمحمد قاسمیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه ایلام0000-0002-4458-9115Journal Article20170504Social Capital is one of the important sociological approaches and has been the concern of other sciences too. The basis of this approach is social relations which has been defined as a capital alongside other types of capitals ( human, material, physical, and etc). Social capital has three characteristics of normativism, trust, and cooperation. The basics and principals of this theory dates back to the ancient intellectual's views including Soidi who has introduced his comprehensive theory for the achievement of the utopian society found on his frequent journeys, interaction with different people, and familiarity with the nuances of his era's societies. Boostan is an ethical – educational work. Relying on familiarity with sadi's social ideas and using documentation method this research has qualitatively and quantitatively analyzed Sadi's participation feature in Boostan and revealed that Sadi's frequency of participation in Boostan lags behind trust and normativism characteristics. It revealed that social participation had thehighest frequency. Relying the types of participation, the outward orientation participation which is an indicator of affective relation in Sadi's desired society has the most frequency and is placed after the reciprocal cooperation. Participation based on responsibilities sharing the specialized participation showed no frequency and this findings is congruent with other indicative societies of Sadi's era.«سرمایهیاجتماعی» از مفاهیم مهمّ جامعهشناسی است و درسایر علوم نیز به آن توجّه شده، روابط اجتماعی اساس این رویکرد است و از آن به عنوان سرمایهای در کنار سایر انواع سرمایه(انسانی، مادّی، فیزیکی و غیره) نام میبرند. سرمایهی اجتماعی سه مؤلّفهی هنجارگرایی، اعتماد و مشارکت دارد. مبانی و اصول این نظریه در نظر اندیشمندان قدیم وجود داشته؛ ازجمله سعدی بواسطهی سفرهای متعدد و نشستوبرخاست با افراد مختلف، با زیر و بم زندگی جوامع عصر خویش آشنایی داشته و برای رسیدن به جامعهی آرمانی نظریهای جامع دارد که در بوستان آمدهاست. بوستان اثری تعلیمی- اخلاقی است و این پژوهش برای آشنایی با نظر اجتماعی سعدی، مؤلّفهی مشارکت را در بوستان به شیوهی اسنادی همراه با تحلیل محتوا بررسی نموده و نشان داده که جایگاه بسامدی مؤلّفه مشارکت در بوستان بعد از هنجارگرایی و اعتماد قراردارد. از بین شاخصهای آن، مشارکت اجتماعی بالاترین بسامد را داشته و از نظر نوع مشارکت، مشارکت برونسویه که نشانهی روابط عاطفی جامعهی مطلوب سعدی است، دارای بیشترین فراوانی است و بعد از آن مشارکت درون سویه قرار میگیرد. مشارکت بر اساسِ تقسیم کار- مشارکت تخصصی- دارای بسامد صفر بوده است و این یافته با ویژگیهای جامعه تمایزنیافته عصر سعدی همخوانی دارد.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2855_d1846d9bedfe8f9ddda0e49c41ce5037.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688320171111Law of escape and social ties: (Case study: Ahwaz city)قانون گریزی و پیوندهای اجتماعی: (مطالعه موردی: شهر اهواز)971232856FAابراهیم میرزاییدانشجوی دکتری رشته جامعه شناسی و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نوریعقوب احمدیدانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نوراحمد بخاراییاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نورهوشنگ نایبیدانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهرانJournal Article20170523Among the phenomena and factors regulating social order, the law is the axis of solidarity and coherence of any society.The purpose of this study is to explain the escape rule based on Travis Hirschi's social link theory.Social links and social networking links are an important factor in the coherence and sense of responsibility of individuals in relation to formal and informal rules of society.Statistics in the studied society indicate high level of disorder and legal exclusion in areas such as crimes (criminal and non-judicial), violations of administrative, administrative and other matters.The findings showed that the highest and lowest area of law-abidingness is related to driving guidance and cultural-educational exclusion law.It was found that there is a significant relationship between gender, marital status, income status and job status.Correlation coefficients indicate a significant relationship between the social link variable with the law of escape rule and the combined index of total escape rule.The overall result is that as much as a person with links and a network of strong social connections with society, it will be equally legitimate. از جمله پدیده ها و عوامل تنظیم کننده نظم اجتماعی، قانون است که محور استحکام و انسجام هر جامعه ای می باشد. هدف تحقیق حاضر تبیین قانون گریزی بر پایه نظریه پیوند اجتماعی تراویس هیرشی است. از نظر هیرشی پیوند اجتماعی و شبکه اتصالات اجتماعی عامل مهمی در همنوایی و احساس تکلیف افراد در قبال قواعد رسمی و غیررسمی جامعه می شوند. جامعه آماری از بین شهروندان ساکن بالای 18سال شهرستان اهواز انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که بیشترین و کمترین حوزه قانون گریزی به ترتیب مربوط به قانون گریزی راهنمایی-رانندگی(میانگین05/3) و فرهنگی–آموزشی(میانگین47/2) است. مشخص شد که بین متغیرهای جنسیت، وضعیت تاهل، وضع درآمد و وضعیت شغلی رابطه معناداری وجود دارد. ضرایب همبستگی حاکی از رابطه معنادار میان متغیر پیوند اجتماعی با ابعاد قانون گریزی و شاخص ترکیبی کل قانون گریزی است. در قسمت تحلیل مسیر، بعد اعتقاد به اعتبار اخلاقی-هنجاری بالاترین سهم را در تبیین قانون گریزی به خود اختصاص داد. نتیجه کلی اینکه هرچقدر فرد حائز پیوندها وشبکه اتصال اجتماعی قوی با جامعه باشد، به همان نسبت قانون مند خواهد شد.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2856_cad413708ef4166bcfc11c4e78411f96.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04688320171111Minstrelsy: Religious Culture Discourse During Safavid Revision of Religious Narration in Zarrinqabanamehنقالی؛ گفتمان فرهنگ دینی در عصر صفوی واکاوی نقل دینی در منظومه زَرّینقَبانامه1251522939FAمحمد نجاریدکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدابوالقاسم قوامدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20170304Zarrinqabanameh by an unknown author, is a folkloric/ narrative chivalric poetic collection in national/ religious epic type. Its author has sometimes narrated the stories of collection from the language of an old jewelry person deemed a symmetry of oral/ audio narrations. Main question of this paper is: what role and effect do the minstrelsy collections including Zarrinqabanameh have on discourse of religious culture of Safadi? For answering this question, the subject of this paper was analyzed in an analytical method by using the library- documentary studies in quantitative method in selection of data and qualitative method in findings analysis. The conclusion is that the minstrelsy was a way for religious missioning and development during Safavid. The history of minstrelsy in Iran shows that from the 10<sup>th</sup> century Iranian people narrated stories and epic narrations in order to oppose the Arab domination to the appearance of Shiite and Suni placing against each other two groups of mask actors and virtue actors and especially during Safavid when Shahname actors and narrators developed and sometimes there was a conflict between the epic chivalric narrations and common religion, minstrelsy was an effective occupation on religious discourse of the age.زرین­قبانامه، از سَراینده­ای ناشناس، یکی از متون منظوم پهلوانیِ نقالی/عامیانه در دورهی صفوی است. ناظم زَرّینقَبانامه، گاهی داستان­های متن را از زبان پیر گوهرفروش و ترجمان نقل کرده است که قرینهای بر شفاهی/ شنیداری بودن روایات منظومه به شمار می­آید. پرسش اصلی مقاله­ی حاضر این است که: منظومه­های نقالی- از جمله زرین­قبانامه- چه نقش و تأثیری در گفتمان فرهنگ دینی عصر صفوی داشتهاند؟ در پاسخ به این پرسش، به شیوه­ی تحلیلی و با روش کمی در گزینش دادهها، و با روش کیفی در تحلیل یافته­ها، به بررسی موضوع مقاله پرداخته شده و این نتیجه بهدست آمده است که نقالی راهی برای تبلیغ و ترویج مذهب در دوره­ی صفوی بوده است. تاریخ نقالی در ایران نشان میدهد از قرن سوم هجری که ایرانیان به نقل داستانها و حکایتهای حماسی میپرداختند تا با نفوذ اعراب مبارزه کنند؛ با پیدایش گرایش شیعه و سنی که دو گروه مناقبخوان و فضایلخوان را دربرابر هم قرار داد، نقالی پیشهای تأثیر گذار بر گفتمان دینی عصر خود بوده است؛ بهویژه در دوران صفوی که عصر رونق شاهنامهخوانان و نقالان است و گاه میان روایتهای حماسی یلان و پهلوانان با مذهب رایج احساس تعارض ایجاد میشده است، نقالی، گفتمان فرهنگ دینی بهشمار میآید.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_2939_7d087c2a96ca46d6d1bb8328d9b16dc8.pdf