پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04682220120309The Typology of Premarital Sex Patterns in Iranسنخشناسی الگوهای روابط جنسی پیش از ازدواج در ایران134239FAتقی آزادارمکیاستاد گروه جامعهشناسی دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانمحمدحسین شریفی ساعیکارشناس ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانمریم ایثاریکارشناس ارشد، پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانسحر طالبیکارشناس ارشد، پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article20111212In recent decades, Iranian society has faced significant changes in youth values and beliefs. Very few researches show that premarital sex is rising in Iran. This increase has gradually led to more complexities in this area. Nowadays, premarital sex has found different kinds and origins. The goal of this qualitative research is the typology of different premarital sex patterns in Iran. In this study, 54 boys and girls who have experienced such relationships were interviewed. Research findings indicate that premarital sex patterns in Iran are divided into at least six different categories. These patterns include: 1. casual relationships (prostitution patterns), 2. Concubine relationships, 3.boy friend- girl friend relationships, 4.cohabitation relationships, 5.anti love relationships (deception patterns) and 6.relationships based on liquid love. These different patterns can be separated under three different discourses: “Pre-modern discourse” (the first and second category), “Modern discourse” (the third, fourth and fifth category) and “Postmodern discourse” (the sixth category). Each of these discourses evokes subjects in a special way and individuals have found not only different behaviors but also different values in these discourses. Pre-modern discourse has a long last history and still remains alive but nowadays beside this discourse, there are also two other discourses -modern and postmodern- in the hidden layers of urban society which despite of their differences, they both are the result of process modernity in Iranian society; the patterns which are rising in recent years by the help of changing social and economic structures and values.تحولات اجتماعی سالهای اخیر در ایران، بهتدریج، ابعاد متفاوتی به خود گرفتهاند و نهتنها ارزشها که رفتارهای افراد را مشمول تغییر قرار دادهاند. یکی از این تغییرات در حوزة روابط جنسی پیش از ازدواج و در مناسبات با جنس مخالف روی داده است. نتایج تحقیقات متعدد نشان میدهد که روابط جنسی پیش از ازدواج، در سالهای اخیر، میان جوانان افزایش یافته است. اما بیان «رشد» این روابط همة ماجرا نیست؛ چراکه افزایش حجم این رفتارهای جدید بهتدریج پیچیدهتر شدن آنها را نیز در پی داشته است تا آنجا که امروزه با «گونههای متفاوتی» از روابط جنسی پیش از ازدواج مواجهایم که خاستگاههای متفاوتی دارند. هدف این تحقیق کیفی سنخشناسی الگوهای متفاوت روابط جنسی پیش از ازدواج در ایران بوده است. در این تحقیق، با 54 نفر از پسران و دخترانی که این روابط را تجربه کردهاند مصاحبه شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که الگوهای روابط جنسی پیش از ازدواج در ایران به حداقل «شش دسته» تفکیک و تکثیر شده است. این الگوها عبارتاند از 1. روابط آزاد (الگوهای روسپیگری)؛ 2. روابط صیغهای؛ 3. روابط دوستدختر ـ دوستپسر؛ 4. روابط همخانگی؛ 5. روابط ضد عاشقانه (الگوهای فریب)؛ و 6. روابط مبتنی بر عشق سیال. این الگوهای گوناگون را میتوان در زیر چتر سه گفتمان متفاوت از یکدیگر مجزا کرد: «گفتمان پیشامدرن» (روابط دستههای اول و دوم)، «گفتمان مدرن» (روابط دستههای سوم، چهارم، و پنجم)، و «گفتمان پسامدرن» (روابط دستة ششم). هریک از این گفتمانها سوژهها را در جهت خاصی فرامیخوانند و افراد در این گفتمانها نه صرفاً رفتارها که ارزشهای متفاوتی نیز پیدا کردهاند. دراینمیان، گفتمان پیشامدرن قدمتی به درازای تاریخ دارد که تاکنون به بقای خود ادامه داده است؛ اما، در کنار آن، امروزه، در لایههای پنهان جامعة شهری، دو گفتمان مدرن و پسامدرن نیز سر برآوردهاند که، بهرغم تفاوتهایشان، هر دو محصول فرایند مدرنیته در جامعة ایرانیاند؛ الگوهایی از رابطه که به مدد تحولات ساختار اجتماعی و اقتصادی و تغییرات ارزشی ناشی از آن، در سالهای اخیر، با گسترش زیادی مواجه شدهاند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_239_4726836f613ef9a24356240982cba743.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04682220120309Appealing Factors of "Manoto" TV Channel from Student’s Point of Viewعوامل جذابیت شبکة «من و تو» از منظر دانشجویان3554240FAمحمد آقاسیدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفة علوم اجتماعی، دانشگاه باقرالعلوم (ع)مهرشاد شبابیاستادیار علوم سیاسی، دانشگاه امام حسین (ع)حنانهسادات صفویکارشناس ارشد مطالعات زنان و خانواده، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20111203In the new era of communication, television is still one of the strongest media with a high impact on families, hardly a house with any TV is found! The rapid growth of a variety of Persian satellite TVs has affected Iranian culture in so many ways. <br />"Manoto" is one of the newest channels that target Iranian audiences. The reasons for its success can be sought either through its producers or audiences’ point of views. This paper presents the audiences’ opinions. <br />It is thought-provoking that 73.2% of students answering our questions admitted that the quality of this channel compared with national channels increases the number of audiences. Furthermore, 50% of students believe Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) is the main reason for choosing satellite TVs over national ones.امروزه، تلویزیون از قدرتمندترین رسانههای دنیا در عرصة قدرت نفوذ و تأثیرگذاری است؛ چراکه کمتر خانهای است که با تلویزیون بیگانه باشد. رشد شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، در سالهای گذشته، تأثیرات گوناگونی در فرهنگ جامعة ایرانی گذاشته است. شبکة تلویزیونی «من و تو» از جدیدترین شبکههایی است که افراد ایرانی را مخاطب قرار داده است. پاسخ این پرسش را، که عوامل جذابیت این شبکه بر چه منابعی استوار است، هم میتوان از برنامهسازان و دستاندرکاران آن گرفت و هم در پرتو نگاه مخاطبان. این مقاله، که دستاوردهای تحقیقی در این موضوع را بهاختصار بازمیگوید، گروه دوم را انتخاب کرده است. نکتة جالب توجه آنکه 2/73 درصد پاسخگویان دانشجو اظهار داشتهاند که کیفیت این شبکه، دربرابر کیفیت شبکههای داخلی، رغبت آنها را برای تماشا افزایش میدهد. نزدیک به نیمی نیز صدا و سیما را عامل مؤثر انتخاب ماهواره توسط ایرانیان دانستهاند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_240_1c95fc55fb6f3a3be6719b255e0403fa.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04682220120309An Investigation of Factors Influencing the Consumption of Cultural Goods among the Youthبررسی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان5576241FAمجید الیاسیکارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی، دانشگاه شهید بهشتیفاطمه پردهدارکارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهرسوده ترشیزیدانشجوی دکتری، پژوهشگر صدا و سیمای مرکز گلستانغلامرضا خوشفراستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه گلستانمجید دنکوکارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنJournal Article20111123The present study investigates the factors influencing the consumption of cultural goods among the young people. The main objective of this study was to identify the role the social and individual factors such as age, gender, occupation, education, leisure time and socio-economic status play in the consumption of cultural goods among young people. The study was conducted in the form of a survey in which 400 young people were randomly selected from a population of 96429 people ranging from 18 to 29 years old from Gorgan. Random cluster sampling was used in this study and main instrument of data collection was a researcher-made questionnaire. Data analysis was done through using the right statistical methods on the basis of measuring variables. Findings and results show that there are significant differences between gender and consumption of cultural goods. Furthermore the findings display that men consume more cultural goods than women. Moreover, there are significant differences between educational level, age, socio-economic status, leisure time and the consumption of cultural goods.این پژوهش به ارزیابی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان میپردازد. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناخت نقش برخی عوامل فردی و اجتماعی چون سن، جنسیت، شغل، سطح تحصیلات، مدتزمان گذران اوقات فراغت، و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان است. روش پژوهش پیمایشی است. جامعة آماری جوانان 18 تا 29 سالة شهر گرگان (96429 نفر) و نمونة آماری 400 نفر از جوانان است. برای انتخاب نمونه، از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شده و ابزار عمدة جمعآوری دادهها «پرسشنامة محققساخته» بوده است. توصیف و تبیین دادهها با استفاده از روشهای آماری متناسب با سطح سنجش متغیرها صورت گرفته است. یافتهها و نتایج تحقیق نشان میدهد که میان جنسیت و مصرف کالاهای فرهنگی تفاوت است؛ بهطوری که مردان بیشتر از زنان کالاهای فرهنگی مصرف میکنند. همچنین سطح تحصیلات، سن، مدتزمان گذران اوقات فراغت، و پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی با میزان مصرف کالاهای فرهنگی رابطة مثبت دارد.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_241_e86232d192d23c4198bd6e715004d138.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04682220120309Lootian Customs During Qajarمرام و مسلک لوطیان در دورة قاجار7799242FAمحمدرضا جوادی یگانهدانشیار جامعهشناسی، دانشگاه تهرانمحمدرضا جعفرآقاییدانشیار جامعهشناسی، دانشگاه تهرانرضا مختاری اصفهانیکارشناس ارشد تاریخ، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20111128This paper examines the social morals and customs of Lootian in the Qajar period. Lootian was part of a chain that began with Fotowat and continued through market guild and Ayyari. Although it was transformed in some course, but in the decline, it changed into Lootian and in the present century was changed to Lumpen (in the Marxist theories). There are some different and sometimes conflicting meanings of Lootian, from barefooted and poor, to Pederast. Also Loot in its own language means Satiety. In this article, we explain Lootian’s morals and their difference with Panties and explain attitudes toward Lootian. And specifically, we explain Lootian’s cover and their clothing components, their habitude, Lootian’s languages and dialects, their funs and games, and their names and titles. Finally, rituals of Lootian are discussed and their competitions and fights<em> </em>in<em> </em>Muharram Ceremonies<em> </em>were explained.مقالة حاضر به بررسی اخلاق اجتماعی و آداب و رسوم لوطیان در دورة <br /> قاجار میپردازد. لوطیگری بخشی از زنجیرهای است که، در نظر، با فتوت آغاز میشود و در اصناف بازار و عیاری نمود مییابد. هرچند این نمود خارجی<br /> نیز در دورههایی تحول و توسعه مییابد اما، در سراشیبی زوال، تبدیل به لوطیان میشود و در سدة حاضر با ارجاع به متون مارکسیستی به لمپنها تغییر شکل میدهد. برداشتهای متفاوت و گاه معارض از اصطلاح لوتیان/ لوطیان وجود دارد: از لوت بهمعنای «پابرهنه» تا لوط بهمعنای «منحرف». لوتی بهمعنای «داشمشتی» نیز برای ارجاع به بینیازی لوطیان بهکار میرود. در این مقاله، ضمن توضیح این برداشتها، به اخلاق لوطیان پرداخته میشود و تمایز <br /> آنان با پِِِنطیها ذکر میشود و بهطور مشخص پوشش و اجزای لباس لوطیان، آداب لوطیگری، لهجه و زبان لوطیان، بازیها و سرگرمیهای آنان، و نامهای لوطیان بررسی میشود. در پایان مقاله، از مراسم مذهبی لوطیان بحث میشود <br /> و روایتی از همچشمیهای لوطیانه در مراسم عزاداری محرم و زدوخوردهای آنان ارائه میشود.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_242_0ccc290f07263f3af38fa58585817b1a.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04682220120309An Analysis on the Contribution of Nonverbal Communication in Social Interactionتحلیلی بر سهم ارتباطات غیر کلامی در کنش متقابل اجتماعی101119243FAژاسنت صلیبیاستادیار پژوهش، روانشناسی تربیتی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20111101This article deals with the contribution of nonverbal communication in three types of social interaction including verbal, nonverbal and paraverbal .Thus, in the first place it has paid attention to importance of nonverbal communication from sociological and social psychological perspectives in social interaction and then some kinds of nonverbal signals and cues that are recognized as more efficient in individual’s social perception has been mentioned. At the end consequences of the discussion has been summarized.در این مقاله، به تبیین سهم ارتباطات غیر کلامی بهمثابة یکی از سه سنخ ارتباطات اجتماعی یعنی کلامی، غیر کلامی، و پیراکلامی در کنش متقابل اجتماعی پرداخته شده است. دراینراستا، در آغاز سخن، اهمیت توجه به نقش ارتباطات غیر کلامی در روابط روزمره بین افراد و سوءِ ادراکها و سوءِ برداشتها در کنش متقابل اجتماعی مطرح شده است. بهدنبال آن، دو زیرساخت نظری جامعهشناختی و روانشناختی اجتماعی کنش متقابل اجتماعی برای بهتصویرکشیدن نقش مکمل و مهم ارتباطات غیر کلامی در مبادلات کلامی کنشگران در دریافت پیام تشریح و نقش نشانههای غیر کلامی و کارکردهای آنها بحث شده است. در ادامه، برخی از رفتارهای غیر کلامی توصیف شده است و، در نتیجهگیری، ضمن جمعبندی موارد فوق بر نقش ارتباطات غیر کلامی و سهم آن در کنش متقابل اجتماعی و، در راستای آن، ادراک اجتماعی، که به تکوین برداشتها در کنشگران منجر میشود، تأکید شده است.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_243_06ec5bd47ab791b821f4d3f07e0e0714.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04682220120309An Introduction to Cultural Attitudes Expressed in a Selection of Persian Proverbsدرآمدی بر شناساییِ نگرشهای بارز فرهنگی در گزیدهای از مثلها و تعبیرهای کنایی مکتوب فارسی121134244FAناهید مؤیدحکمتاستادیار جامعهشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20111103This study explores how salient cultural elements are expressed in selected written Persian Proverbs from certain texts. The main focus of the present study is to identify which of the three dimensions of attitudes: Emotional, cognitive and behavioral are expressed in the selected proverbs. The content analysis is applied to reveal attitudinal dimensions of Persian proverbs. This study can pave the way for conduct research on oral proverbs used by people in all walks of life in contemporary Iran, which were not included in the present study. <br />Results indicated that the emotional dimension of attitude has the highest rate (75.24) followed by Cognitive (17.14) and behavioral dimension of attitudes with the lowest frequency (7.62).مطالعة نگرشهای فرهنگی موجب دلمشغولی آندسته از محققانی است که بعد فرهنگی را در مطالعات اجتماعی مهم قلمداد میکنند. دراینراستا، نوشتار حاضر قصد پاسخگویی به این پرسش را دارد که بعدِ نگرشیِ غالب در گزیدهای از مثلها و تعبیرهای کناییِِِِِِِِِ مکتوب ِِِِِِِفارسی چیست؟ بهبیان دیگر، کدامیک از ابعاد سهگانة شناختی، رفتاری یا عاطفیِ نگرش، در مثلها و تعبیرهای کنایی فارسی مذکور، بازتاب بیشتری دارد؟ بدینترتیب، تمرکز بر ابعاد نگرشی مثلهایی که امروزه اشخاص در گروههای سنی، جنسی، و قومی متفاوت بهکار میبرند هدف نیست؛ هرچند این امر، خود، میتواند موضوعِِِِِِِِِِ تحقیق جداگانهای باشد. در این پژوهش، از روش کمّی و تحلیل محتوا، که از متداولترین شیوههای گردآوری اطلاعات برای تحلیلِِ ارزشی و نگرشی درحوزة ادبیاتِ مکتوب است، استفاده شده است. پژوهش مزبور از نوع اکتشافی است و فرضیهای را به آزمون نمیگذارد. با توجه به موارد مذکور، میتوان گفت که یافتههای این پژوهش، که ادعای تعمیم آنها وجود ندارد، حاکی از آن است که بعد عاطفیِ نگرش با 24/75 درصد بر دو بعدِ شناختی (14/17 درصد) و رفتاریِ (62/7 درصد) در مثلها و تعبیرهای کنایی فارسی بررسیشده، برتری چشمگیری دارد.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_244_4bcb10d03c649629a932c75ab6dd84af.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-04682220120309The Localization of "Counseling and Guidance" Field of Study Based on a Religious, Literary, and Scientific Approachبومیسازی رشتة تحصیلی مشاوره و راهنمایی بر پایة ارزشهای مذهبی، بنمایههای ادبی، و رویکردهای علمی135158245FAمهرنوش هدایتیاستادیار، دکترای تخصصی مشاوره، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20110927Humans are faced with stressful and challenging situations in different fields of life; many of them can damage not only individuals but also families and academic performance, career and social relations. In such condition, an expert’s aid can help them to better understand the problem and find various solutions, make decisions and act. Such professional help is provided by the process of counseling and psychotherapy. Counseling should be proportionate with the needs and unique characteristics developed based on the sources and environments that s/he has grown up in and encountered the problems. The counselor is influenced by belief systems, values and attitudes towards human beings, his ideology, theoretical framework and his/her accepted psychological approach. So, a consultancy is successful that is provided in accordance with local characteristics. The world wide view accepts this type of counseling.انسان، در عرصههای گوناگون زندگی، با موقعیتهای تنشزا و چالشبرانگیزی مواجه میشود که بسیاری از آنها نهتنها فرد بلکه خانواده و عملکرد تحصیلی، شغلی، و روابط اجتماعی او را نیز در معرض آسیب قرار میدهد. در چنین شرایطی، مشاورة کارشناسانه میتواند به او کمک کند تا، با شناخت بهتر مسئله و راه حلهای گوناگون، اتخاذ تصمیم و بالاخره عمل، تعادل را بازیابد. چنین کمک تخصصیای طی فرایند مشاوره و رواندرمانی صورت میپذیرد. مشاوره باید متناسب با نیازها و ویژگیهای منحصربهفرد مراجع و محیطی باشد که فرد در آن رشد کرده و به مشکل برخورده است. این فرایند تحت تأثیر نظام باورها، ارزشها، و نحوة نگرش مشاور به انسان، جهانبینی او، چهارچوب نظری، و مکاتب روانشناختی مورد قبول اوست. مشاورهای موفق است که متناسب با خصوصیات بومی ارائه شود. نگاه امروزی جهان نیز در راستای بومیکردن مشاوره است.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_245_eea5fdcf5b0c78401355ab5e3432255c.pdf