پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-046811120200521Men's Cosmetic Surgery in Tehran; A Dialectical Study of Agent and Structure based on Critical Realismجراحی زیبایی مردان در تهران؛ بررسی دیالکتیکی عاملیت و ساختار مبتنی بر واقعگرایی انتقادی129518210.30465/scs.2020.5182FAزین العابدین جعفریدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیرازمجید موحداستاد جامعهشناسی دانشگاه شیراز0000-0003-2004-7271سید سعید زاهد زاهدانیدانشیار جامعهشناسی دانشگاه شیرازاسفندیار غفاری نسبدانشیار جامعهشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20190917This study, based on the Critical Realism paradigm, investigates the social contexts and structures and causal mechanisms which lead to men's cosmetic surgery in Tehran and their dialectical relationship with human agency. The methodology of the research is based on Amber Fletcher's three-step method includes description, deduction and retroduction. For this purpose, two groups of data were collected: the quantitative data which extracted from previous national surveys and the qualitative data that obtained through in-depth semi-structured interviews with cosmetic surgeons (n = 10) and the men who have received cosmetic surgery services(n = 14). The findings show that body image dissatisfaction, increasing of self-esteem, social approval and better social communication were among men's internal motivations for proceeding cosmetic surgery. The women and celebrities has acted as men's external encouragers. Limited surgical centers, reducing the gap between cosmetic surgery costs and middle-class income, a lack of diversity in accepted forms of identity displaying, Increasing growth of virtual social networks, the booming cosmetic surgery market, and diminishing social importance of religion, have provided necessary contexts and social conditions for men's aesthetic surgery. The transition of Iranian society from traditionalism to modernism, medicalization of the aesthetic field, increasing growth of materialistic values, policy of releasing the medical space of the community by the Ministry of Health, growth of self-centeredness and the decline of generalized trust were among the social structures and causal mechanisms which emergenced and expanded men's cosmetic surgery in Tehran.این پژوهش با تکیه بر پارادایم واقعگرایی انتقادی، به زمینهها، ساختارها و مکانیسمهای اجتماعی مولّد جراحی زیبایی مردان در تهران و رابطه دیالکتیکی آنها با عاملیت انسانی پرداخته است. روششناسی پژوهش، بر مبنای روش سه مرحلهای توصیف، قیاس و پسکاوی «آمبر فلچر» استوار شده است. بدین منظور از دو دسته داده کمّی استخراج شده از پیمایشهای ملّی پیشین و دادههای کیفی بهدستآمده از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختیافته با جراحان زیبایی(10 نفر) و مردانی که خدمات جراحی زیبایی دریافت کردهاند(14 نفر)؛ استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که نارضایتی از تصویر بدنی، افزایش اعتماد بهنفس، تأیید اجتماعی و ارتباطات اجتماعی در زمره انگیزههای درونی مردان برای اقدام به جراحی زیبایی بودهاند. زنان و چهرههای مشهور به عنوان مشوّقهای بیرونی مردان عمل کردهاند. مراکز جراحی محدود، کاهش شکاف بین هزینههای جراحی زیبایی و درآمد طبقات متوسط جامعه، فقدان تنوع در شیوههای پذیرفته شده ابراز هویت، رشد فزاینده شبکههای اجتماعی مجازی، بازار اقتصادی پررونق حوزه جراحی زیبایی و کاهش اهمیت اجتماعی دین، زمینهها و شرایط اجتماعی لازم را برای جراحی زیبایی مردان فراهم کردهاند. ساختارهای اجتماعی و ساز و کارهای علّی بروز و گسترش جراحی زیبایی مردان در تهران نیز عبارت بودند از: درحالگذار بودن جامعه ایران از سنتگرایی به مدرنگرایی، پزشکیشدن حوزه زیبایی، رشد فزاینده ارزشهای مادی، سیاست رهاسازی فضای پزشکی جامعه توسط وزارت بهداشت، رشد خودگرایی و خودمحوری و زوال اعتماد تعمیمیافته.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_5182_74e74ec89d74aa540faac6762a93a51f.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-046811120200521The Elements Constituting the Iran's National Identity
in Historical Processمؤلفههای شکلدهندهی هویت ملی ایران در فرایند تاریخی3156518510.30465/scs.2020.5185FAعبدالرحمن حسنیفراستادیار گروه تاریخ سیاسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0000-0002-4810-8622مجید عباس زاده مرزبالیدکتری علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی0009-0004-5182-9350Journal Article20181005The purpose of this article is to examine the elements of Iran's national identity in the course of historical development. Iran possesses a long-standing historical national identity, which had emerged out centuries prior to emergence of European national states, has been able to maintain its durability and dynamic throughout history. The point here is concentration on those constituents which have played a key part in this formation and durability, i.e. Iran`s territory, ancient history, religion and religious beliefs (especially Islam), governance and political heritage, rich and dynamic culture, Farsi literature, Iranian myths and the element of Tendency to justice, Right and Freedom. These elements, as historical foundations of Iranian entity, have formed a particular united identity for Iranian people and acted as the most important indicators for being Iranian in various critical situations throughout history, as in nowadays. These constituents are, therefore, the very factors that make modern-day Iranians bound together and to their national identity, as do to their ancestors. It should be noted that this article uses a descriptive-analytical method.هدف این مقاله بررسی مؤلفههای شکلدهنده هویت ملی ایران در سیر تحول تاریخی میباشد. بهطورکلی کشور ایران دارای یک هویت ملی تاریخی و کهن میباشد که قرن­ها پیش­ ایجاد شده و در فراخنای تاریخ توانسته است پایداری، پویایی و موجودیت خویش را حفظ کرده و تداوم بخشد. نکته اساسی در اینجا این است که در این فرایند تاریخی، مؤلفههای مهمی در شکلگیری و استمرار این هویت نقش داشتهاند که سرزمین ایران، تاریخ طولانی و کهن، دین و اعتقادات مذهبی(بهویژه اسلام)، میراث سیاسی و حکومت، فرهنگ غنی و پویا، زبان فارسی، اسطوره­های ملی-ایرانی و عناصر عدالت­خواهی، حق­جویی و آزادی­خواهی، اصلیترین آنها میباشند.این مؤلفهها جامعه ایرانی را از گذشتههای دور تا امروز، از یک هویت واحد برخوردار ساختهاند. مؤلفههای فوق در طول تاریخ، تحولات خاصی را طی نمودند و بهعنوان سنگبنا و ستونهای مستحکم بنای ایرانی قوام یافته و صلابت خود را بهعنوان مهمترین نشانههای ایرانیبودن در فرایند بحرانهای گوناگون به آزمون گذاشتند و امروزه نیز مهم­ترین نشانه­های ایران و تعریف ایرانی­بودن می­باشند. مؤلفههای هویت ملی ایران موجب اشتراک و ارتباط ایرانیانِ امروز با نیاکان و هم­عصران­شان و نیز دلبستگی آنان نسبت به هویت ملی­شان می­گردند. لازم به ذکر است که در این مقاله­ از روش توصیفی-تحلیلی بهره برده شده است.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_5185_5ab4473a81c3de64c154a384dd9b02b1.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-046811120200521westoxification Constructions; Jalal Al-e-Ahmad Articulationsبرساخته های گفتمان غرب زدگی؛ بافته های جلال آل احمد5787518410.30465/scs.2020.5184FAمحمدسالار کسراییدانشیار جامعه شناسی، پژوهشکدۀ مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیریتا اصغرپورکارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20190630This article seeks to address the process of formation and hegemony of the Westoxification discourse in Iran. In identifying the mechanism of conflict and social conflict, Laclau and Mouffe's theory of discourse is one of the most effective methods that has been chosen as the framework and strategy for the forthcoming research. Relying on this theory, we find that the Westoxification discourse, the image of the Westernist discourse of modernism and modernization, is a picture of the increasing divisions and divisions of subjects' identities formed during the domination of the Western industrial industrial paradigm and economic-political dependence. After presenting such an image and using the grounds that it creates in creating instability and restlessness in the discourse of the government, using the sign of "originality and identity", he rejected and marginalized the signs of the Western discourse of the government and by alienating from the West, it provides the necessary conditions for the comprehensive dismantling of its rival discourse and its hegemony.این مقاله در صدد است به فرآیند شکل گیری و هژمون شدن گفتمان غرب زدگی در ایران بپردازد. در شناسایی سازوکارِ کشمکش ها و منازعات اجتماعی، نظریۀ گفتمان لاکلاو و موف یکی از کارآمدترین روش ها است که به عنوان چارچوب و استراتژی تحقیقِ پیش رو برگزیده شده است. با اتکا به این نظریه، پی می بریم گفتمان غرب زدگی تصویری که از گفتمان غربگرای تجدد خواه و مدرنیزاسیون ارائه می دهد، تصویری از شکاف ها و انشقاق های فزایندۀ هویتی سوژه هاست که طی سلطۀ پارادایمِ صنعتیِ غرب و وابستگی اقتصادی- سیاسی شکل گرفته است. پس از ارائه چنین تصویری و با استفاده از زمینه هایی که در ایجاد تزلزل و بی قراری در گفتمان حاکمیت به وجود می آورد، با بهره گیری از دال«اصالت و هویت»، به طرد و حاشیه رانی دال های گفتمان غرب گرای حاکمیت پرداخته و با غیریت سازی از غرب، شرایط لازم را برای ساختار شکنیِ همه جانبۀ گفتمانِ رقیب و هژمون شدن خود فراهم می کند.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_5184_7fa728abcc65dabeaac451b7283b09b3.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-046811120200521study of the life Experiences of Parsabad high schools instructors and students from Vandalismبررسی تجارب زیسته مربیان و دانش آموزان دبیرستان های شهر پارس آباد از وندالیسم89114518610.30465/scs.2020.5186FAاسلام قاسم زاده اجیرلوداننشجوی دکترای جامعه شناسی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامیسید رضا معینیاستادیار گروه علوم اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامیروزا کرم پوراستادیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20190401Vandalism or the voluntary destruction of public property is one of the social damages that have always caused enormous damage to society and especially to schools. In this regard, in the present study, the experiences of the Pars Abad high schools teachers and students of vandalism , studied with sociological approach and did in a qualitative manner through semi-structured interviews. The Statistical Society of research was Pars Abad high school teachers and students in Ardabil province that chose 56 individuals of them for simple size. These individuals initially were selected through purposeful sampling and continued through the snowball method for focus groups of teachers and students until information saturation. The data was analyzed using qualitative content analysis. The findings showed that vandalism is seen in both Physical (hard) and non physical (soft؛ in real or internet space) forms in the high schools in terms of focus groups. Also, the main factors according to those focus groups interviews in importance order are: the sense of impunity and discrimination, socio- economic status, differential association, socialization level of interviews and individual factors.ویران کاری (وندالیسم) یا تخریب ارادی اموال و متعلقات عمومی، یکی از آسیب های اجتماعی است که همواره خسارات هنگفتی بر جامعه و به ویژه بر مدارس وارد می سازد. در همین راستا؛ در پژوهش حاضر، تجارب زیسته مربیان و دانش آموزان دبیرستان های شهر پارس آباد از ویران کاری، با رویکردی جامعه شناختی مورد بررسی قرارگرفت و به روش کیفی و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته، انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه؛ مربیان و دانش آموزان دبیرستان های شهر پارس آباد از توابع استان اردبیل بود که از این میان 56 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. این افراد ابتدا به روش نمونه گیری هدفمند و درادامه به روش گلوله برفی برای گروه های کانونی مربیان و دانش آموزان تا اشباع اطلاعات، برگزیده شدند. داده های پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان داد که از دید گروه های کانونی؛ ویران کاری به دو شکل فیزیکی (سخت) و غیر فیزیکی (نرم) در دبیرستان های شهر پارس آباد دیده می شود. همچنین؛ اصلی ترین عوامل آن از دید گروه های کانونی به ترتیب اهمیت عبارتند از: احساس اجحاف و تبعیض، پایگاه اقتصادی- اجتماعی، پیوند افتراقی، میزان جامعه پذیری و عوامل فردی.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_5186_617d4973a762e6b45e51f666bc8f5941.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-046811120200521Nationalism, Ethnicity and Ethnicism (Case Study of Bojnourd City)ناسیونالیسم، قومیت و قومگرایی (مطالعه موردی شهر بجنورد)115147518310.30465/scs.2020.5183FAسید آیت الله میرزاییاستادیار رشته جامعه شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیمعصومه عیدیکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20191217In this paper, the relationship between nationalism (ancient, civil and religious) with ethnicity and ethnicism variables among the ethnicities (Tat, Turk, Turkmen, Fars and Kurds) residing in Bojnourd was investigated. A sample of 500 persons was selected randomly among men and women aged 18 and over living in Bojnourd. The results showed that among the tested variables only two variables of religion and gap generation have significant relationship with ancient nationalism and the other variables have no significant relationship. Also, among the tested variables, only the relationship between the two variables of gap generation and educational level with religious nationalism is significant. Civil nationalism had no significant relationship with any of the variables tested. The relationship between ethnicity, socioeconomic status, educational level and gender was also significant and other variables had no significant relationship with ethnicity. At the end, it can be said that the tendency towards civil nationalism is the first and foremost priority of the people of Bojnourd, and then ancient nationalism and religious nationalism are their next priorities. There is also a weak and positive relationship between ethnicism and the three trends of Iranian nationalism در این مقاله رابطه ناسیونالیسم (باستانی، مدنی و مذهبی) با متغیرهای قومیت و قوم­گرایی در میان گروه­های قومی (تات، ترک، ترکمن، فارس و کرد) ساکن در شهر بجنورد مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام پیمایش و توزیع پرسشنامه نمونه­ ای به حجم پانصد نفر به شیوه نامتناسب از میان مردان و زنان هیجده سال به بالای ساکن شهر بجنورد انتخاب شد. نتایج نشان داد؛ از میان متغیرهای مورد آزمون تنها دو متغیر مذهب و فاصله نسلی با ناسیونالیسم باستانی رابطه معنادار دارد و سایر متغیرها رابطه معناداری ندارند. همچنین از میان متغیرهای مورد آزمون فقط رابطه میان دو متغیر فاصله نسلی و سطح تحصیلات با ناسیونالیسم مذهبی معنادار است. ناسیونالیسم مدنی با هیچ کدام از متغیرهای مورد آزمون رابطه معناداری ندارد. رابطه بین قومیت، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، سطح تحصیلات و جنس نیز معنادار بود و سایر متغیرهای مورد نظر رابطه معناداری با قوم­گرایی نداشتند. در پایان می توان گفت گرایش به ناسیونالیسم مدنی اولویت اول و غالب مردم شهر بجنورد است و سپس ناسیونالیسم باستانی و ناسیونالیسم مذهبی در اولویتهای بعدی آنها قرار دارند. همچنین رابطه ضعیف و مثبتی بین قوم­گرایی و گرایش­های سهگانه ناسیونالیسم ایرانی وجود دارد.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_5183_37adb288306f18e1cd32607a72844ab8.pdfپژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیجامعهپژوهی فرهنگی2383-046811120200521Explaining the Cognitive Parenting Society of Cyberspace Media (Case study: Tehrani parents)تبیین جامعهشناختی والدگری رسانه ای فضای سایبری (مورد مطالعه: والدین تهرانی)149170518710.30465/scs.2020.5187FAبهاره نصیریاستادیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20191125Improving the level of media literacy in Iranian society, especially for parents in order to inform their children about the use of cyberspace, is a necessity for our culture, politics and national security. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlation according to the nature of the data. The statistical population of this study included parents living in Tehran who had children between the ages of 6 and 18 years. A sample of 384 people was sampled using multi-stage cluster sampling method and a questionnaire (researcher-made) was used. Education in 5 components, effective communication and media socialization of each were examined in three dimensions. In general, the average dimension of education and media socialization from the perspective of the research sample is at a good level and the effective communication dimension is above average.The findings showed that most of the Tehrani parents studied were women, employed, with a bachelor's degree or higher, and that the results of the training affected effective communication and media sociability, leading to media parenting among Tehrani parents.ارتقاء سطح سواد رسانهای در جامعه ایرانی به ویژه برای والدین در جهت آگاهسازی فرزندانشان در استفاده از فضای سایبر، یک نیاز و ضرورت برای فرهنگ، سیاست و امنیت ملی ما محسوب میشود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با توجه به ماهیت دادهها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل والدین ساکن در شهر تهران که دارای فرزندان بین سنین 6 تا 18 سال بودند که نمونهای 384 نفری به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و از ابزار پرسشنامه (محقق ساخته) استفاده شده و ابزار پایایی با روش آلفای کرونباخ بدست آمد. آموزش در 5 مؤلفه، ارتباط مؤثر و جامعهپذیری رسانهای هرکدام در سه بعد مورد بررسی قرار گفت که به طور کلی میانگین بعد آموزش و جامعهپذیری رسانهای از دیدگاه نمونه پژوهش در سطح خوب و بعد ارتباط مؤثر در بیش از حد متوسط قرار دارد. یافتهها نشان داد که بیشتر والدین تهرانی مطالعه شده زن، شاغل و دارای مدرک لیسانس و بالاتر بوده و هم چنین نتایج آموزش بر ارتباط مؤثر و جامعهپذیری رسانهای تأثیر گذاشته و این بعد منجر به والدگری رسانهای<sup> (</sup>Media Parenting<sup>)</sup> در میان والدین تهرانی شده است.https://socialstudy.ihcs.ac.ir/article_5187_6fad4e3ec0c888029cb36ad41a881949.pdf